Gå til innhold

Katt som er redd for baby

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en fem år gammel hunnkatt som er veldig sky overfor andre enn mannen min og meg. 

Vi fikk barn for snart et år siden, og hun holder fortsatt god avstand til babyen, og er tydelig skeptisk (ikke aggressiv, men nervøs).

Er det noen som har samme erfaring, som kan si noe om hvordan det gikk etter hvert?

Anonymkode: a613a...7fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er ganske normal atferd. Vår katt var også sånn, aldri aggressiv og fant seg i å bli kost med og tatt på av minsten på 1 år, men foretrakk å holde avstand. 

• Liker 1
Skrevet

Du må jo venne på katten at det kommer et nytt menneske i hus. Katter er skeptiske av natur og veldig territorielle. De blir lett utrygge når det er nye i hjemmet - særlig noen som plutselig skriker og som man ikke har fått blitt kjent med. 

Google tips og finn seriøse nettsider i stedet for å spørre randomme folk på KG. 

Her f.eks: https://www.thesprucepets.com/introducing-cats-and-babies-553952

Anonymkode: 07481...91f

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo venne på katten at det kommer et nytt menneske i hus. Katter er skeptiske av natur og veldig territorielle. De blir lett utrygge når det er nye i hjemmet - særlig noen som plutselig skriker og som man ikke har fått blitt kjent med. 

Google tips og finn seriøse nettsider i stedet for å spørre randomme folk på KG. 

Her f.eks: https://www.thesprucepets.com/introducing-cats-and-babies-553952

Anonymkode: 07481...91f

Jeg har vel ikke skrevet at jeg ikke har lest om dette i forkant, eller at jeg ikke har forberedt katten på at det kommer en baby? Hun ble forberedt i den grad det er mulig, og ble introdusert for baby på en skånsom måte.  Jeg er fullt klar over at katter er territorielle, og katten min er i tillegg usedvanlig sky. 

Spørsmålet mitt var om noen har opplevd det samme, og hvordan det gikk etter hvert. 

Takk for at du tok deg tid til å svare, selv om du feiltolket spørsmålet. 

Skrevet
9 timer siden, Tanuki skrev:

Jeg tror det er ganske normal atferd. Vår katt var også sånn, aldri aggressiv og fant seg i å bli kost med og tatt på av minsten på 1 år, men foretrakk å holde avstand. 

Endret det seg etter hvert? 😊

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Endret det seg etter hvert? 😊

vel, nå var pus 16 år på den tiden (døde da den var 17, så vi pushet ikke så veldig, men han var alltid veldig selskapssyk og kontaktsøkende. Så lenge baby ikke var for kavete og aktiv så ville helst pus sitte med oss. Husker også at han lot baby kose og klappe han, men ble det litt mye så bare gikk han sin vei.  Som andre har nevnt, katter er skeptiske av natur, du kan jo prøve å friste med noen godbiter når baby er i nærheten, så kan den forbinde baby med noe han liker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...