Gå til innhold

De beste 2. verdenskrig filmene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne baserte på sanne hendelser. 

Anonymkode: c26b2...ba6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer bare på Pearl Harbor i farta 🙈

Anonymkode: fae08...16a

Skrevet

Er ikke alle filmer om 2. Verdenskrig basert på en sann hendelse, i større eller mindre grad? 

Anyways, personlig liker jeg Pianisten, Saving Private Ryan og Schindlers liste veldig godt 😊

Anonymkode: 92fb7...ca5

• Liker 5
Skrevet

Band of Brothers er den beste produksjonen, riktig nok ikke en enkeltstående film, men en miniserie på ti episoder på ca. en time hver.

• Liker 6
Gjest Vesuvio
Skrevet
  • Under sanden (har sett den 5 ganger tror jeg 👌)
  • Max Manus
  • Den 12. mann
  • Schindlers liste

Vet du ikke spurte om det, men føler for å anbefale noen andre krigsfilmer også 😊

• Black Hawk Down
  • Joyeux Noel (første verdenskrig)
  • Lone survivor 

Det er de jeg kommer på nå i farta. 

Skrevet
3 minutter siden, Vesuvio skrev:
  • Under sanden (har sett den 5 ganger tror jeg 👌)
  • Max Manus
  • Den 12. mann
  • Schindlers liste

Vet du ikke spurte om det, men føler for å anbefale noen andre krigsfilmer også 😊

• Black Hawk Down
  • Joyeux Noel (første verdenskrig)
  • Lone survivor 

Det er de jeg kommer på nå i farta. 

Takk! De tre første du har nevnt har jeg sett. Under sanden er fantastisk bra! Resten har jeg ikke sett. Takk! 

Gjest Vesuvio
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk! De tre første du har nevnt har jeg sett. Under sanden er fantastisk bra! Resten har jeg ikke sett. Takk! 

Da har du mye å kose deg med! 

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer bare på Pearl Harbor i farta 🙈

Anonymkode: fae08...16a

Elendig film 

Liker forøvrig Schindlers liste, Private Ryan, Pianisten.  

Og denne

Endret av Kågebruker
  • Liker 1
Gjest Vesuvio
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Frida skrev:

Das Boot er min favoritt. 

Das Boot

Da kommer jeg på at NRK hadde en serie som baserer seg på Das Boot, og som har samme navn. Den synes jeg var veldig bra! 

Endret av Vesuvio
Skrevet

Das Boot, - den orginale, tyske serien fra 1981, er det beste jeg har sett ang. 2. verdenskrig. Det er meget sjelden at jeg sitter og kaldsvetter og blir uvel av spenningen når jeg ser tv, men det blir jeg av denne. Du kan nesten føle luktene, og de nervøse sammenbruddene som ubåtmannskapene hadde.

Serien ble også klippet sammen til en film, som også er meget bra. Filmen kommer i 2 versjoner, originalfilmen på 150 minutt, og "directors cut" på 216 minutt tror jeg. Anbefales virkelig, men ikke tro at du får en hyggelig filmkveld. Dette er hardt, rått og nervepirrende, og spenningen gjør at du blir sliten. 

Serien "Das Boot" som ble utgitt i 2018, og sendt på NRK er egentlig en fortsettelse av den opprinnelige serien, men er vesentlig dårligere og langt fra like spennende, selv om den er bra. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjerne baserte på sanne hendelser. 

Nå er jo jeg litt 2. verdenskrig nerd, så de "kan" nesten ikke bli lavere enn en terningkast 3 i min bok.. :)

Filmer / miniserier jeg mener kan være verdt å se som ikke er nevnt.. av de jeg har på toppen av hodet:

- The thin red line

- The Pacific (Siden Band of Brothers allerede er nevnt - denne er nesten like god som BofB og er en oppfølgerserie)

- Hacksaw Ridge

- Vinterkrigen (finsk film - er fra krigen mellom Finland/Soviet like før utbruddet av andre verdenskrig)

- Stalingrad (Tysk film)

- The bridge on the river Kwai (?) Eldre film, men legendarisk

- Memphis Belle 

- Dunkirk

• Liker 1
Skrevet

Pianisten. Og i en litt annen kategori, men fortsatt om andre verdenskrig: USS Nimitz (også kjent som the final countdown). Tankevekkende film, hva skulle man gjort om man plutselig fikk muligheten til å endre historiens gang?

Anonymkode: 534da...e62

• Liker 2
Skrevet

Der Untergang 

Inglorious Bastards 😁

Flags of our fathers + Letters from Iwo Jima (to filmer - samme historien fortalt fra hver sin side av konflikten) 

Skrevet

Å ja! Glemte å nevne miniserien Krigens Unge Hjerter (org. tittel Unsere Mütter, unsere Väter). Superspennende miniserie på tre episoder, som ser krigen fra et litt annet perspektiv enn det som er vanlig i slike filmer, nemlig fra den vanlige tyskere. Anbefales på det varmeste! 

Anonymkode: 92fb7...ca5

• Liker 1
Skrevet

Synes "Saving Private Ryan" fortjener en stemme til. Den er veldig bra😊

Det samme med Inglorious Bastards. Men i en litt annen kategori. Lista mi 😊

1. Saving Private Ryan

2. Full Metal Jacket

3. Platoon

4. Inglorious Bastards

5. The Pianist

Anonymkode: d7da9...c80

Skrevet

Har ikke sett så mange av denne type film, men mine favoritter er The Boy in the Striped Pajama, Saving Private Ryan, Schindler's List og The Pianist 😊

Anonymkode: 5f826...6a0

Skrevet

Band of brothers er noe av det beste jeg har sett !  

Anonymkode: 9bb93...412

• Liker 3
Skrevet

La vita e bella (livet er herlig) er min favorittfilm av alle filmer.

The boy in the striped pajamas er også verdt å se

Anonymkode: 6b890...b5e

• Liker 4
Skrevet

Schindlers liste, sikkert sett 20 ganger

Myntfalsknerene fra Sachsenhausen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...