AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #1 Skrevet 9. februar 2020 Hei! Vi er en familie på to voksne, ett barn (og et hamster, men hun vil stå på et rom utilgjengelig for katten!) som vurderer å skaffe en kattunge etter sommerferien, da er vi hjemme en lang periode fremover. Tenkte å høre med dyrebeskyttelsen når sommerferien nærmer seg om de har noen leveringsklare i august. Og katten skal selvfølgelig være inne så lenge som anbefalt og chippes og steriliseres før den slippes ut. Har aldri hatt katt før og er usikker på hvordan det vil bli. Barnet vårt er stort nok til å behandle katten bra. Er det noen som har noen tips til oss i denne situasjonen? Hva bør vi kjøpe inn til katten, hva slags mat, ormekurbehandling, forsikring, hva vi må passe på, lopper, flått osv? Håper på å få noen tips, så katten vil få det best mulig hos oss💞 Anonymkode: 2df64...b0c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #2 Skrevet 9. februar 2020 Vi fikk vår første katt når barnet vårt var 5 år gammelt. Vi tok inn en katt som allerede var noen år og hadde levd et litt hardt liv alene i skogen. Det gikk veldig fint med barn og katt. Dersom barnet skulle være uheldig å gjøre noe katten ikke likte sa hun tydelig ifra og man lærer å kjenne katten etterhvert så det bør gå fint. Alle katter har ulik personlighet så man må bare bli kjent for å vite hvor grensene går. Katten bør steriliseres/kastreres. Husk å chippe katten. Gi ormkur. Katten må være inne en stund, enten fordi det er kattunge, fordi den får nytt hjem å må kjenne igjen lukten sin eller fordi den må være inne pga sterilisering. Vi har kattedo, kattesand, ulik type mat, et klorestativ med tilhørende hule slik at katten kan trekke seg tilbake når den ønsker. Vi har valgt å la være å ha katteluke, på denne måten kan vi kontrollere hva som blir tatt med inn og ikke. Den ene katten er fryktelig glad i mus og fugl. Vi gir dråper mot flått på sommerhalvåret. Har også kjøpt verktøy til å fjerne flått med. Har vært lite plaget med flått etter dråpene, men sjekker hver eneste kveld. Bare tenk på at dere ikke bare kan dra av gårde over flere dager om dere ikke har noen til å ta seg av katten. Vi har gode naboer som hjelper til om det passer. Anonymkode: d7ee5...3a5 1
Arth88 Skrevet 9. februar 2020 #3 Skrevet 9. februar 2020 Jeg er selv aktiv i Dyrebeskyttelsen og grunnvaksinering, første ormebehandlinger og sterilisering/kastrering og chip er inkludert i adopsjonsprisen. Dere må da følge opp med ormebehandling minimum hver sjette måned og årskontroll med årsvaksine årlig. Det er alltid ledige kattunger hos Dyrebeskyttelsens avdelinger i løpet av sommeren, men dersom du har noen tanker om hvordan du ønsker at katten skal være ville jeg anbefalt deg å velge en litt eldre katt. Spesielt dersom du for eksempel ønsker deg en veldig tam fangkatt, det er vanskelig å si noe om dette når en katt fremdeles er veldig liten. Angående for finnes det mye bra der ute, du trenger ikke å gå for det dyreste hos veterinæren men hos vår avdeling er det ett krav at man kjøper for hos en dyrebutikk da disse har ett minimum av de næringsstoffene en katt trenger. En 10kg sekk med for fra Royal Canine holder i månedsvis til en katt, og er billigere enn å kjøpe små sekker med Whiskas eller Friskies fra Rema i lengden. Det beste er selvsagt råforing eller for ala Orjen ed 85% kjøtt, men personlig tar jeg meg ikke råd til dette da jeg har mange katter. Hos meg er våtfor på boks lørdagskos, og da kjøper jeg ofte Whiskas på matbutikken, siden det er en så liten del av deres kosthold. Katter som går inne har behov for å file klør, så det viktigste du kan kjøpe inn er ulike klorestativer, gjerne på flere plasser. De trenger ikke å være store, flere små plassert litt forskjellige plasser holder. Jeg har mange kattehuler- og senger men kattene mine finner man stort sett i sofaen eller i en menneskeseng, eller i skittentøyskurven på badet, så det er ikke nødvendig. Leker kan egentlig være noe så enkelt som en bruskork, men dere kan gjerne kjøpe inn noen hjernetrimleker som en Kong(med frossen leverpostei tar kattene av) eller en kulebane. Dersom katten skal være en innekatt vil jeg for det første sterkt anbefale to katter og at dere utstyrer med en del flere leker. Da må dere også aktiv leke mer med katten selv, for eksempel med laserpenn eller lekepinner. En slager her er også dyrevideoer ment for katter på youtube på storskjerm. Ellers trenger dere et skikkelig transportbur, min favoritt er Atlasbur. Katten må holdes inne i minst to måneder etter overtakelse og/eller til den fyller 12 mnd. Så dere må også ha et kattetoalett av god størrelse og for deres egen skyld anbefaler jeg klumpsand, selv om denne er noe dyrere i innkjøp. Personlig liker jeg ikke kattesand tilsatt lukt, men er ikke slave til ett merke. Bruker mest Sivocat, da det er rimelig og bra, men ingenting slår Everclean. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #4 Skrevet 9. februar 2020 Jeg vil anbefale at du leser en bok som heter "Katten" av Bjarne Braastad. Han er professor i etologi og i boken står det meste du trenger å vite. Jeg syntes i alle fall det var veldig greit å lese den før jeg fikk meg katt. Det florerer jo av tips og råd man får fra venner og på internett, så det kan være greit med en kilde som er litt mer fagmessig hvis du skjønner hva jeg mener. Du kan låne den på biblioteket, du trenger ikke kjøpe. Supert at dere vil adoptere fra dyrebeskyttelsen. De gir nok også gode råd om hva man bør forberede hjemme. Støtter også tipset om å ha to hvis det er innekatter. Det er nesten enklere å ha to enn en hvis de skal bo inne. Anonymkode: dadbb...be7 2
moonflower__ Skrevet 9. februar 2020 #5 Skrevet 9. februar 2020 1 hour ago, Arth88 said: Dere må da følge opp med ormebehandling minimum hver sjette måned Altså, hæ? Dette er virkelig ikke nødvendig, ei eller anbefalt å gjøre. Katter er på vei til å bli resistente mot ormekur, fordi folk gir det over en lav sko. De fleste veterinærer gir ut resept kun når det er bevist orm nå, og sånn må det bare være fremover. Blir kattene resistente så har vi et gigaproblem. 6
Arth88 Skrevet 9. februar 2020 #6 Skrevet 9. februar 2020 3 minutter siden, moonflower__ said: Altså, hæ? Dette er virkelig ikke nødvendig, ei eller anbefalt å gjøre. Katter er på vei til å bli resistente mot ormekur, fordi folk gir det over en lav sko. De fleste veterinærer gir ut resept kun når det er bevist orm nå, og sånn må det bare være fremover. Blir kattene resistente så har vi et gigaproblem. For innekatter er ormekurer sjelden nødvendige i det hele tatt, men for utekatter som spiser mus o.l er det som regel hensiktsmessig med jevnlig behandling på grunn av stor eksponering. Dersom en katt gjør fra seg ute er det vanskelig å få med seg om katten har behov for ormekur, spesielt for uerfarne dyreeiere. Jeg er klar over at det er en viss risiko for resistens ved overbehandling, men hver sjette måned er ikke overbehandling av utekatter, noen klinikker anbefaler enda oftere
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #7 Skrevet 9. februar 2020 Kudos for at dere har beregnet dere god tid. Får jeg anbefale dere å teste for allergi før dere eventuelt går videre med prosessen? Hvert år er det katter som må omplasseres fordi det har oppstått allergi hos spesielt barna i familien. Og å oppleve for et barn å være årsaken til at en kjær venn (katten) må finne et nytt hjem er så urimelig trist både for barn og voksne. Anonymkode: bc7e2...df2 1
Anzii Skrevet 9. februar 2020 #8 Skrevet 9. februar 2020 2 timer siden, moonflower__ skrev: Altså, hæ? Dette er virkelig ikke nødvendig, ei eller anbefalt å gjøre. Katter er på vei til å bli resistente mot ormekur, fordi folk gir det over en lav sko. De fleste veterinærer gir ut resept kun når det er bevist orm nå, og sånn må det bare være fremover. Blir kattene resistente så har vi et gigaproblem. Jøss, dette visste ikke jeg. Vi ble anbefalt hos veterinær å ta ormekur på katten vår hvert kvartal😱 litt kjedelig om katten har mark i magen da, vår gjør fra seg ute så hvordan skal man ellers vite om den har mark? tilbake til tråden: jeg anbefaler kattedo med lokk: mindre lukt, og mindre sand overalt! Vi har kjøpt kattesand av «krystaller», syns den gjorde at det luktet minst. vi kjøpte en haug av leker, han er helt uinteressert i det meste, men en slags «ufo» han må leke godbitene ut av er stor stas. Vår er en tre år gammel, bedagelig katt da, så mulig det er litt annerledes med en liten kattunge❤️ Jeg ville nok kanskje uansett ventet litt med storinnkjøp av alt mulig før dere blir kjent med katten. utover det får dere masse god veiledning hos dyrebeskyttelsen, de er helt supre!
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #9 Skrevet 9. februar 2020 Ikke kjøp leker! Det er bare bortkastet penger og unødvendig plast. De beste lekene for katt er litt krøllet matpapir i hyssing, bruskork som noen over nevnte (har også opplevd stor suksess med vinkork!), dorull osv. Anonymkode: 77068...1bb 1
Tvist Skrevet 10. februar 2020 #10 Skrevet 10. februar 2020 Jeg ville gått for en ung voksen katt. Da vet du hva du får, og kan se personligheten før du velger katt. Du får en leken katt, men ikke en som klatrer i gardinene, og du kan få en som allerede er chippet og kastrert. 2
Gjest Heartgirl Skrevet 10. februar 2020 #11 Skrevet 10. februar 2020 Jeg ville gått for en kattunge, for da får dere til å forme den selv slik dere ønsker. Gå inn på http://www.nrr.no (Norsk Rasekatt Riksforbund), for der finner du linker til Norges Katteklubber. På de ulike katteklubbene finner du linker til de ulike rasekattoppdrettere. Les dere opp på de ulike kattetypene der. Spørsmålet er om dere ønsker en aktiv og leken katt eller en katt som er rolig. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #12 Skrevet 10. februar 2020 Anbefaler en dyrevernsorganisasjon Vi adopterte en ca 5 mnd katt som hadde blitt dumpet før sommerferien gjennom en dyrebeskyttelse. Fantastisk snill og grei katt, absolutt ikke noe styr med noe. Vi har et barn på ett år og de går veldig bra sammen. Man former ikke nødvendigvis en katt, de kjører stort sett sitt eget løp 😂 Jeg mener om katten er voksen eller kattunge har ikke mye å si, man finner jo fort ut om katten er rolig, leken, redd eller trygg uansett. Finnes mange fine både voksne katter og kattunger der ute som trenger hjem ute. Kattunger er jo ofte litt høyt og lavt - vår er veldig rolig men har vært fosterhjem for noen rampekattunger oppigjennom 🙈 Anonymkode: 63f24...216 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #13 Skrevet 10. februar 2020 Vet ikke om det er nok, men vi gav katten vår ormekur når den slikket seg i rumpa oftere enn vanlig🙊 Max en gang i året. 20 år siden vi hadde katt. Anonymkode: f7c28...1d9
Gjest Heartgirl Skrevet 10. februar 2020 #14 Skrevet 10. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om det er nok, men vi gav katten vår ormekur når den slikket seg i rumpa oftere enn vanlig🙊 Max en gang i året. 20 år siden vi hadde katt. Anonymkode: f7c28...1d9 En gang i året er nok, men hvis katten er utekatt kan du gi den ormekur hver 6 måned hvis katten spiser mye fugl og mus.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #15 Skrevet 10. februar 2020 På 9.2.2020 den 17.53, AnonymBruker skrev: Hei! Vi er en familie på to voksne, ett barn (og et hamster, men hun vil stå på et rom utilgjengelig for katten!) som vurderer å skaffe en kattunge etter sommerferien, da er vi hjemme en lang periode fremover. Tenkte å høre med dyrebeskyttelsen når sommerferien nærmer seg om de har noen leveringsklare i august. Og katten skal selvfølgelig være inne så lenge som anbefalt og chippes og steriliseres før den slippes ut. Har aldri hatt katt før og er usikker på hvordan det vil bli. Barnet vårt er stort nok til å behandle katten bra. Er det noen som har noen tips til oss i denne situasjonen? Hva bør vi kjøpe inn til katten, hva slags mat, ormekurbehandling, forsikring, hva vi må passe på, lopper, flått osv? Håper på å få noen tips, så katten vil få det best mulig hos oss💞 Anonymkode: 2df64...b0c Er katte eier selv på 17 året. Når folk skal skaffe seg katt pleier jeg alltid og starte med; er du klar for og ha katt i 15-20 år? Mange blir overraske og tror ikke katter lever så lenge. Har og sett mange får katt så ungene har noe og leke med, katter er ikke leketøy. Kanskje dere skal lese dere litt opp på katter. Jeg kjøpte kattebok før jeg fikk mine. Anonymkode: 25aed...764 3
Kittykat Skrevet 10. februar 2020 #16 Skrevet 10. februar 2020 På 9.2.2020 den 17.53, AnonymBruker skrev: Hei! Vi er en familie på to voksne, ett barn (og et hamster, men hun vil stå på et rom utilgjengelig for katten!) som vurderer å skaffe en kattunge etter sommerferien, da er vi hjemme en lang periode fremover. Tenkte å høre med dyrebeskyttelsen når sommerferien nærmer seg om de har noen leveringsklare i august. Og katten skal selvfølgelig være inne så lenge som anbefalt og chippes og steriliseres før den slippes ut. Har aldri hatt katt før og er usikker på hvordan det vil bli. Barnet vårt er stort nok til å behandle katten bra. Er det noen som har noen tips til oss i denne situasjonen? Hva bør vi kjøpe inn til katten, hva slags mat, ormekurbehandling, forsikring, hva vi må passe på, lopper, flått osv? Håper på å få noen tips, så katten vil få det best mulig hos oss💞 Anonymkode: 2df64...b0c Vi har 3 barn og vi skaffet katt for 8 år siden og da var barna 8-12 år. Både meg og samboeren er oppvokst med katter, så vi visste hva vi gikk til. Vi har to hunkatter som er søsken. De er innekatter. Før vi hentet kattene, så kjøpte vi et kattebur, kattedo og kattesand, kattemat og litt leker og klorestolpe. Etterhvert så ble det mer leker og flere klorestolper. Vi gikk til dyrlegen kort tid etter og fikk vaksine o.l. Datteren min skaffet seg også hamster et par år etter at vi fikk kattene og det gikk helt fint. Hamsteren var inne på rommet hennes, på toppen av klesskapet. Vi hadde et glassbur med små hull i lokket istedenfor et gitterbur, sånn at kattene ikke kunne ta labbene sine igjennom buret. I begynnelsen kjøpte vi også kattemat på dagligvarebutikken, men vi gikk etterhvert over til skikkelig kattemat fra dyrlege. Kattene våre ble ikke sterilisert før de var 4-5 år. Den ene katten begynte å slikke av seg pelsen på magen og dyrlegen anbefalte å sterilisere henne. Det viste seg at hun hadde livmorbetennelse og at det var grunnen til slikkingen på magen. Den andre katten fikk hovne kjertler i brystene og sterilisering var løsningen der også. Vi chippet og id-merket dem i samme slengen. Så jeg anbefaler sterilisering, chipping og id-merking mens katten er liten. Katter er et stort ansvar og man tar på seg det ansvaret i 15-20 år. Når man skal på ferie eller helgetur, så må man ha noen som kan passe katten de dagene. Dere bør også ha en buffer i tilfelle katten blir syk og/eller trenger operasjon. Den ene katten vår har fått en tannkjøttsykdom som 50% av kattene får, mens den andre har hatt nyresteiner. Så ha en god slump med penger satt til side. Vi har vel brukt omtrent 30-35 000 kr i løpet av disse 8 årene. Dere må tenke veldig nøye igjennom dette. Dere tar på dere et enormt ansvar og katter er verken et leketøy eller en ting som man bare dumper fra seg etter en stund. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #17 Skrevet 10. februar 2020 Vi har 3 stykker. 3 helt forskjellige personligheter. En på 9 mnd, sær og veldig lite kosete, men en jeger av rang. Litt trist at han er så lite kosete da dette er katten til sønnen min. Derimot så er han påpasselig med de mindre og tar jo gjerne inn fangst til dem så de lærer å jakte. Han er dog veldig leken. så har vi ei på 4 mnd. Skikkelig kosegris. Enten ligger hun på nakken å koser eller så løper hun i bena på deg. Hun klatrer i absolutt alt, det var vi ikke helt forberedt på så har måttet justere litt på møbleringen så ikke noe er farlig for henne. Visste jo at skipskatter klatrer, men ikke så voldsomt. Hun sover helst oppi ansiktene våre om natta. Så har vi en på 3 mnd. Foreløpig ser han ut til å bli en bøllete kosegris. Uredd er han også. Vi kjøpte et kjempestort klatretårn til den største, er så vidt han gidder å kvesse klørne på den. De to minste derimot elsker den. Av leker så har de masse små lekemus, pelsdotten med fjær ( ingen plastleker her i alle fall) ellers har de barkebiter, garndotter og alt de ellers rapper. Siden vi har flere katter har vi også flere doer. Bruker kun everclean sand, den er dyr, men den er best. Alt klumper seg og har du nok sand i kassene slipper du unna med å vaske den 1 gang i mnd. Kattespade er også kjekt å ha og vi bruker hundeposer å ha det vi tar ut av kassa i. Vi har også måtte kjøpt klosaks da vi må klippe tommelen til skipskatten. Av mat bruker vi royal canin tørrfôr. Ellers får de det samme som vi spiser stort sett, men uten krydder. De elsker tunfisk, kjøttdeig, kokte poteter og så får de godbiter i ny og ne. Greit å lese seg opp på hva katter kan spise og ikke. De fleste er nemlig ikke klar over at katter er laktoseintolerante. Grunnvaksinering og årlig vaksine er kjekt. Vi gir også ormekur to ganger i året da de spiser MYE mus og fugl. Vi har kastrert og chippet eldste, de to yngste skal også da de er gamle nok. Vi har også chipluke, men det er ingen god ide hvis katten er jeger og du er redd for å få fangst i hus. Vi har valgt å la de gå i sele med langt bånd ute til de er gamle nok til å gå ut på egenhånd. På denne måten blir de kjent med uteområdet sitt før de blir sluppet. Allergitesting av barnet er kjempelurt. Både ved å la barnet være med andres katter og ta test hos legen. Er så trist og skuffende når det plutselig oppstår og pus må ha nytt hjem. Vi har også laget nettingdør til verandadøren og til vinduer slik at vi kan lufte uten at kattene stikker ut. For de er raske de der små. Alle søppelbøtter må ha lokk i det huset her og du kan ikke legge fra deg noe du ikke vil at kattene skal ha tak i. Og sist men ikke minst vi eier ikke kattene vi er deres tjenere. Du kan lære en katt det meste, men generelt så gjør de akkurat som de selv vil. Anonymkode: 38621...e69 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #18 Skrevet 11. februar 2020 20 timer siden, Heartgirl skrev: Jeg ville gått for en kattunge, for da får dere til å forme den selv slik dere ønsker. Gå inn på http://www.nrr.no (Norsk Rasekatt Riksforbund), for der finner du linker til Norges Katteklubber. På de ulike katteklubbene finner du linker til de ulike rasekattoppdrettere. Les dere opp på de ulike kattetypene der. Spørsmålet er om dere ønsker en aktiv og leken katt eller en katt som er rolig. Lykke til Nåja Personligheten er ikke helt ferdig hos en kattunge, MEN den delen som ER ferdig er hvorvidt kattungen er frempå elelr tilbaketrukket, først ute med å utforske, osv. Støtter til fulle Tvist sine ord om ung katt på rundt 1/2 året dersom den anledningen finnes. Hvis dere skal adoptere en katt så vær helt åpne når dere kommer til hjelpesenteret. Sett dere ned og la dere bli undersøkt av de kattene som vil hilse på dere. Om dere lar katten velge dere så unngår dere masse problemer senere. Husk å kjøpe en klorestolpe som dere må plassere på et sentralt sted i huset/leiligheten deres. Et sted hvor veien fra alle inn/utganger møtes. Et sted alle som kommer inn må gå forbi. Grunne til det er at katter markerer at "Her bor jeg!" med duftkjertler på potene og makeringen av kloringen. Det vil den gjøre på steder hvor besøkende oppfatter det raskt. Anonymkode: bc7e2...df2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #19 Skrevet 11. februar 2020 Anbefaler å gjøre katten vandt med sele, man starter bare med å ta på selen før man kan ta på lenke når katten er vandt med selen. Start med å ha den på i 10mi feks også øker dere. Veldig greit å bruke når katten skal gjøre seg kjent ute, må til dyrlege osv. Veldig fint at dere var begynt med forberedelser allerede nå, støtter de over her. Anonymkode: 99bc5...1bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå