Gå til innhold

Hans sin eller sine i disse setningene?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Som morsmålstaler så mener jeg at jeg har kontroll på når man bruker refleksivt eiendomspronomen eller ikke.  Men det hender at jeg blir i tvil. 


Er dette helt feil grammatikk? Er det likevel innafor? 
 

tatt fra en Facebook-side 

 

56D09D3E-1B7A-4875-8203-14E97A068D47.jpeg

B7694DC7-0770-48DD-AEA7-60BD0A6B5AA6.jpeg

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

første eksempel ser jeg ikke noe galt med. 
 

Er ikke SINE her garpegenitiv? Vil man ikke her bruke sine for å markere at plagene er i flertall? Eller understreking av personens plager?

Anonymkode: b904b...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg er god i norsk, men opplever nå som jeg skriver bok stadig at jeg er usikker på preposisjon. Jeg synes begge setningene over er riktige, men klarer ikke å forklare hvorfor. Det bare skurrer fælt i ørene om jeg sier sin i første tilfelle og hans i andre. 

Anonymkode: 4b21f...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror også jeg er god i norsk, men opplever nå som jeg skriver bok stadig at jeg er usikker på preposisjon. Jeg synes begge setningene over er riktige, men klarer ikke å forklare hvorfor. Det bare skurrer fælt i ørene om jeg sier sin i første tilfelle og hans i andre. 

Anonymkode: 4b21f...ea2

Kan det ha noe med at det føles riktig å skrive hans  da det er lengre setning med lengre avstand fra subjektet?  Han er ikke lik sin forgjenger kan man si og skrive, og det fleste vil si at det høres grammatisk riktig ut. 

Fungerer Sine som et genitiv som i Kåre sin spade . Det har jo et slags sandkassepreg denne garpegenitiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...