AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #1 Del Skrevet 9. februar 2020 Jeg har lyst å prøve brodering igjen. Prøvde litt som yngre, og syntes det var veldig gøy. Vet ikke helt hvordan jeg skal komme i gang. Har dere tips til hvordan gå frem? Burde jeg kjøpe kit, eller er det ikke nødvendig? Og har dere tips til hva jeg kan brodere?😅 Noe som ikke er altfor avansert. Men likevel noe fint motiv og kanskje noe som kan brukes? Alle tips tas i mot med stort takk😊 Anonymkode: 84afc...ab7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattero Skrevet 9. februar 2020 #2 Del Skrevet 9. februar 2020 Ta en kikk på Atelier margaretha.no - noe for enhver som skal brodere. Da får man bestillt kit- alt man trenger, og enkelt:) Ville ikke startet med det største "opplegget"- da blir en fort lei! Hvis du finner ut at du virkelig har/ får dilla kan du jo prøve noe større senere😉😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #3 Del Skrevet 9. februar 2020 15 minutter siden, Nattero skrev: Ta en kikk på Atelier margaretha.no - noe for enhver som skal brodere. Da får man bestillt kit- alt man trenger, og enkelt:) Ville ikke startet med det største "opplegget"- da blir en fort lei! Hvis du finner ut at du virkelig har/ får dilla kan du jo prøve noe større senere😉😊 Ah tusen takk! Der burde jeg finne noe. Kanskje en løper med julemotiv til stuebordet?😅 Anonymkode: 84afc...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattero Skrevet 9. februar 2020 #4 Del Skrevet 9. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ah tusen takk! Der burde jeg finne noe. Kanskje en løper med julemotiv til stuebordet?😅 Anonymkode: 84afc...ab7 Det vil nok finnes 👍😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #5 Del Skrevet 9. februar 2020 Drev du med korsstingsbroderi da du var liten, eller andre typer sting? Anonymkode: 51b48...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #6 Del Skrevet 9. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Drev du med korsstingsbroderi da du var liten, eller andre typer sting? Anonymkode: 51b48...be4 Korssting ja:-) veldig enkelt mønster og ikke noe store greier. Anonymkode: 84afc...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stueloff Skrevet 10. februar 2020 #7 Del Skrevet 10. februar 2020 Bruk en syring, det gir et mye jevnere resultat og det er enklere å holde oversikt, så du ikke broderer så mye feil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #8 Del Skrevet 11. februar 2020 På 9.2.2020 den 23.58, AnonymBruker skrev: Korssting ja:-) veldig enkelt mønster og ikke noe store greier. Anonymkode: 84afc...ab7 Skjønner. Ønsker du å brodere sofaputer og annen brukskunst, eller er det mest bare for å ha noe å gjøre med hendene? Anonymkode: 51b48...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #9 Del Skrevet 11. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Ønsker du å brodere sofaputer og annen brukskunst, eller er det mest bare for å ha noe å gjøre med hendene? Anonymkode: 51b48...be4 Egentlig mest for å ha noe å gjøre. Men også fint om det kan brukes til noe. Kanskje ikke nå i nybegynnerfasen, men etterhvert. Anonymkode: 84afc...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #10 Del Skrevet 11. februar 2020 Jeg startet i fjor og kjøpte mye på eBay. Kjøpte også et blad som heter The World of Cross Stitching på Narvesen, der følger det alltid med små, søte prosjekter som tar en dag eller noen timer om man er rask. Kommer med nål, tråder, stoff, oppskrift og eventuelt tilbehør som pappramme, sløyfer eller hva det måtte være. Da får du også med masse mønstre og instruksjoner i bladet så kan du gå og kjøpe tråd og stoff på butikk/nettbutikk. Det blir dyrt å kjøpe 20 nøster hvis du finner ut at det ikke er noe du vil drive med, så jeg ville ha kjøpt et lite kit i første omgang. Bladet koster under 100kr. Jeg synes de norske nettbutikkene er svindyre, og jeg sliter med å finne fine ting å brodere, så jeg bruker mest oppskrifter fra bladet (abonnerer nå). Jeg tror det er britisk. De har også en app med elektroniske blader og du kan kjøpe 1, flere eller abonnere, men da må du altså kjøpe utstyret utenom (eBay er billig, nåler får du for en slikk og ingenting og nøstene er ca halv pris). Stoffet er ofte ganske dyrt, jeg synes 14 Aida er fint for meg som fremdeles er ganske fersk. Da er det 14 sting per 10 cm. Av kit anbefaler jeg Dimensions, men de er ofte veldig tidskrevende. Kjøper fra eBay eller andre nettbutikker. På YouTube er det myyye videoer fra USA, folk som legger ut alt fra A til Å om brodering og der har jeg lært det meste. Step-by-step, tips og triks, how-to og så videre:) Bruk rund treramme eller «q-snap» om det er et litt større prosjekt, er det et lite bokmerke så trenger du ikke. Det finnes også gratis oppskrifter på nett, men de er ofte små og enkle:) Brodering er kjempegøy, men jeg sliter som sagt med å finne fine prosjekter her og det ligger fremdeles en gørrkjedelig og kjerring-aktig juleduk i skapet som ble kjøpt inn da jeg startet. I andre land virker det som det er en yngre andel som broderer og mønstre bærer veldig preg av det:) Akkurat nå har jeg mange prosjekter gående, en bamse til baby i magen, en Dimensions hytte med nordlys til svigers, en kjempesøt muffin-hylle som jeg skal sy på et forkle og et hjerte-bilde med navnene til meg og samboer. Anonymkode: 320f9...c6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 12. februar 2020 #11 Del Skrevet 12. februar 2020 Det er også proppfult av mønstre tilgjengelig på etsy hvor du laster ned en pdf og kan brodere det. Tråd kan man få ymse steder, til og med på Søstrene Grene eller Panduro. Og Panduro har ikke så verst pris på metervare av aida heller. Masse muligheter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 13. februar 2020 #12 Del Skrevet 13. februar 2020 (endret) Det er kanskje ikke den type broderi du har lyst å drive på med, men jeg anbefaler en liten brikke i hardangersøm. Hardangersøm er supermorsomt og lett å begynne med, man teller jo bare ruter og dermed blir alt jevnt og pent. Endret 13. februar 2020 av Cata og/å feil i farta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #13 Del Skrevet 13. februar 2020 Tusen takk for alle svar! Skal google det dere har nevnt😊 Gleder meg til å prøve igjen! Anonymkode: 84afc...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå