Gå til innhold

Hente kattunge og lang togtur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :0)

Jeg vil hente en katt neste helg. Jeg har ett par spørsmål angående det da, fordi jeg blir nødt til å ta den med på toget. Har dere noen anbefalninger til bur eller bærevesker eller noe lignende jeg kan bruke? Gjerne noen som holder litt på varmen, da det er en nakenkatt. Jeg kan kanskje ta med ett ullpledd å ha i sammen katten? 

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det vil bli mye mjauing. Kattungen bør du nok sitte og holde det meste av tiden i toget, gjerne pakket i et ullpledd ja. Helst ha et ekstra pledd og, dersom katten tisser. Du vil også trenge bæreveske til transportetappene ut og inn av tog, men jeg der har jeg ikke noe å anbefale konkret.

Anonymkode: 04cf7...0dd

• Liker 3
Skrevet

Ikke sikkert det blir mjauing. Mine katter sitter helt i ro på reise, de sutrer kanskje litt i starten men det går fort over. Hvis katten er voksen kan du spørre selger om den er vant til å sitte i bur. Hvis det er en kattunge, så vil den få så mange inntrykk og vil trolig sovne etterhvert, de blir jo så fort slitne.

Ellers, ha tisselaken i bunnen hvis du ikke kjenner til om katten klarer å holde seg så lenge. Fås kjøpt på dyrebutikk eller apotek. Et godt og varmt pledd som katten kan surre seg inn i er viktig. Siden det er nakenkatt ville jeg vurdert klær. Det er jo vinter. Kanskje vanskeligere med en kattunge da. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :0)

Selger sa det var flere av hennes kjøpere som hadde tatt tog og det hadde alltid gått greit. Får bare passe på at lillegutt har det godt og varmt inne i 'huset' sitt på togturen 🐵 Er usikker på om jeg bør ta han ut og holde på han da han ikke kjenner meg. Det blir jo første gang vi møtes. Kanskje det hadde vært bedre å være med han ett par dager før togturen?

Skrevet

Jeg har såpass stor reiseveske at jeg klarer å trøkke en liten reisedo nedi. 
Har et sammenleggbart fra Rusta i tekstil, doen er en stor plastboks fra tupperware. Tar av lokket innimellom for å se om de må. 
Kjørte bil i 8 timer hjem fra oppdretter. 

Anonymkode: bb6f6...ccb

Skrevet

Ha et pledd inni buret, samt gjerne en avis eller papir i tilfelle den tisser. Ha også gjerne et teppe til å ha over buret, så det blir mørkere og trekkfritt i buret. Da vil den komme til ro lettere

Anonymkode: 6aefd...9e5

Gjest Heartgirl
Skrevet
På 9.2.2020 den 13.44, Yuumi skrev:

Hei :0)

Jeg vil hente en katt neste helg. Jeg har ett par spørsmål angående det da, fordi jeg blir nødt til å ta den med på toget. Har dere noen anbefalninger til bur eller bærevesker eller noe lignende jeg kan bruke? Gjerne noen som holder litt på varmen, da det er en nakenkatt. Jeg kan kanskje ta med ett ullpledd å ha i sammen katten? 

Noen tips?

Jeg ville ha kjøpt et reisebur i plast (ikke det største), legge inn noen tepper inni buret slik at katten ikke skal fryse. Typen bur heter Atlas. Kjempefine bur.

Smart om du får med et pledd med lukten av katten. Ta også med et par leker som katten kan ha i buret for å sette igjen lukten sin på. 

Hvis du skal reise langt med toget må du bestille dyrekupè. Skal du reise på lang togtur bør du ha en liten iseske med sand slik at kanne kan få gå på do. Du kan også spørre de du får katten av kan venne den på å ha på sele. Da kan du ta den ut på fanget og kose med den. 

Lykke til :) 

Skrevet

Kjøp et pesspledd som samboeren min så fint kaller det. Fås kjøpt på apoteket. Å ha i bunnen. Ville ikke ha tatt opp katten. Du kan jo risikere å miste den. Eller at den bare blir mer redd. Det trenger heller ikke å bli masse mjauing. Selvfølgelig kan du ha et teppe, men pass på at det ikke blir for tett og varmt (selv om det er en nakenkatt)

Skrevet
2 timer siden, Heartgirl skrev:

Jeg ville ha kjøpt et reisebur i plast (ikke det største), legge inn noen tepper inni buret slik at katten ikke skal fryse. Typen bur heter Atlas. Kjempefine bur.

Smart om du får med et pledd med lukten av katten. Ta også med et par leker som katten kan ha i buret for å sette igjen lukten sin på. 

Hvis du skal reise langt med toget må du bestille dyrekupè. Skal du reise på lang togtur bør du ha en liten iseske med sand slik at kanne kan få gå på do. Du kan også spørre de du får katten av kan venne den på å ha på sele. Da kan du ta den ut på fanget og kose med den. 

Lykke til :) 

1 time siden, Mainecoon skrev:

Kjøp et pesspledd som samboeren min så fint kaller det. Fås kjøpt på apoteket. Å ha i bunnen. Ville ikke ha tatt opp katten. Du kan jo risikere å miste den. Eller at den bare blir mer redd. Det trenger heller ikke å bli masse mjauing. Selvfølgelig kan du ha et teppe, men pass på at det ikke blir for tett og varmt (selv om det er en nakenkatt)

Takk for svar :) dere begge virker å ha peiling, så jeg tenker dere kanskje kan gi meg innspill på om jeg burde legge litt kattemynte i buret? Eller har ikke det noe for seg siden det er en kattunge 😺 

Anonymkode: e0077...48b

Skrevet (endret)

Kattunger reagerer som regel ikke på kattemynte. Det er heller ikke noe jeg ville lagt i et bur. Spray heller litt Feliway-spray en 15-30 minutter før kattungen puttes i buret. Ha gjerne et par leker inni der :) En liten mus med fjær og en ball f.eks! 

Endret av moonflower__
  • Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) dere begge virker å ha peiling, så jeg tenker dere kanskje kan gi meg innspill på om jeg burde legge litt kattemynte i buret? Eller har ikke det noe for seg siden det er en kattunge 😺 

Anonymkode: e0077...48b

Har hatt katt hele livet, og har for øyeblikket to stk Maine Coon. Så noe kan jeg, men kattemynte vet jeg ikke stort om dessverre, for jeg har aldri brukt det selv😅 håper uansett togturen går fint! Lykke til!😻

Skrevet
19 timer siden, moonflower__ skrev:

Kattunger reagerer som regel ikke på kattemynte. Det er heller ikke noe jeg ville lagt i et bur. Spray heller litt Feliway-spray en 15-30 minutter før kattungen puttes i buret. Ha gjerne et par leker inni der :) En liten mus med fjær og en ball f.eks! 

Det stemmer. De færreste kattunger reagerer på kattemynt. Det er en først i alderen 1 - 1,5 år at de som reagerer på kattemynte viser at de gjør akkurat det (synes lukten av kattemynte er digg).

Litt Feliway i transportkassen er en bedre ide.

Pledd fra oppdretter med mamma- og søskenlukt, og littegrann å leke med + en liten do med samme perler/sand/strø som kattungen er vant til. Om kattungen er vant til å ha på sele så blir det enkelt for deg å la den komme ut av transportkassen for å spise og drikke litt underveis + gå på kassen, men ikke ta for gitt at sele er et alternativ.

Hvor lang togtur snakker vi om? Hvis det er som avstanden Oslo - Trondheim eller Oslo - Bergen eller Stavanger, så tar det hele dagen, og både mat og do blir nødvendig. 

Anonymkode: 2ca7a...376

Skrevet

Du kan lage reise do som jesperpus gjør, kattesand (ganske mye) i en bærepose👌 Våre katter er vant med sele, og det er veldig praktisk. Ville kjøpt det til kattungen også, så kan du ha kontroll på den som den utforske litt etterhvert. Ville hatt et PR ekstra tepper og vann, mat hvis det er en lang tur. Og kanskje en ekstra genser til deg som er så stor at kattungen evt kan kose mellom deg og genseren. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. De færreste kattunger reagerer på kattemynt. Det er en først i alderen 1 - 1,5 år at de som reagerer på kattemynte viser at de gjør akkurat det (synes lukten av kattemynte er digg).

Litt Feliway i transportkassen er en bedre ide.

Pledd fra oppdretter med mamma- og søskenlukt, og littegrann å leke med + en liten do med samme perler/sand/strø som kattungen er vant til. Om kattungen er vant til å ha på sele så blir det enkelt for deg å la den komme ut av transportkassen for å spise og drikke litt underveis + gå på kassen, men ikke ta for gitt at sele er et alternativ.

Hvor lang togtur snakker vi om? Hvis det er som avstanden Oslo - Trondheim eller Oslo - Bergen eller Stavanger, så tar det hele dagen, og både mat og do blir nødvendig. 

16 timer siden, Diamant20 skrev:

Du kan lage reise do som jesperpus gjør, kattesand (ganske mye) i en bærepose👌 Våre katter er vant med sele, og det er veldig praktisk. Ville kjøpt det til kattungen også, så kan du ha kontroll på den som den utforske litt etterhvert. Ville hatt et PR ekstra tepper og vann, mat hvis det er en lang tur. Og kanskje en ekstra genser til deg som er så stor at kattungen evt kan kose mellom deg og genseren. 

Ja, togturen er lang :( Drammen-Bergen, så rundt 7 timer. Jeg tror ikke kattungen er vant med sele, men kan høre med oppdretter. Jeg tenkte kanskje å holde pus i buret hele turen siden han ikke kjenner meg og jeg tenkte han ikke ville føle seg trygg på meg da, men kan det være at jeg kan ta han ut og kose med han? Det kommer sikkert an på pus, men er det noe jeg vil merke? 

Jeg tenker at jeg skal ha et bur, med pledd (fra mor og søsken, og ett ekstra slik at han kan holde seg god og varm) og helst tissepledd underst, og noen leker. En isboks eventuelt en pose med sand, jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det da. Skal jeg bare legge isboksen med sand inn i buret? Bør han ha mat og vann tilgjengelig hele turen eller vil det være en dårlig ide? 

Takk for svar alle sammen, jeg har aldri hatt katt før, så jeg vil bare at alt skal gå bra på turen ❤️

Skrevet
45 minutter siden, Yuumi skrev:

Ja, togturen er lang :( Drammen-Bergen, så rundt 7 timer. Jeg tror ikke kattungen er vant med sele, men kan høre med oppdretter. Jeg tenkte kanskje å holde pus i buret hele turen siden han ikke kjenner meg og jeg tenkte han ikke ville føle seg trygg på meg da, men kan det være at jeg kan ta han ut og kose med han? Det kommer sikkert an på pus, men er det noe jeg vil merke? 

Jeg tenker at jeg skal ha et bur, med pledd (fra mor og søsken, og ett ekstra slik at han kan holde seg god og varm) og helst tissepledd underst, og noen leker. En isboks eventuelt en pose med sand, jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det da. Skal jeg bare legge isboksen med sand inn i buret? Bør han ha mat og vann tilgjengelig hele turen eller vil det være en dårlig ide? 

Takk for svar alle sammen, jeg har aldri hatt katt før, så jeg vil bare at alt skal gå bra på turen ❤️

Det er helt sikkert ikke første gangen oppdretter har solgt en kattunge som skal reise langt :) 

Jeg ville hørt med oppdretter hva hun/han anbefaler for turen. De fleste oppdrettere setter stor pris på den typen kommunikasjon fra nye eier som er interessert i å gjøre transporten så fin som mulig for kattungen :) 

• Liker 1
Skrevet

Får man kjøpt feliway på vanlig dyrebutikk? Leste om det, og det virker som det er noe jeg absolutt bør ha til pus på turen hjem. 

Skrevet
1 time siden, Yuumi skrev:

Ville prøvd å ta på sele på pus og sett hvordan det gikk, pus vil nok helst ut av buret for å gå på do, drikke og spise. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Yuumi skrev:

Får man kjøpt feliway på vanlig dyrebutikk? Leste om det, og det virker som det er noe jeg absolutt bør ha til pus på turen hjem. 

Noen dyrebutikker har, men ikke alle. Jeg ville ringt og hørt først. Hvis ikke så pleier mange veterinærer å ha. Det kan være verd å ringe nærmeste dersom dyrebutikken ikke har :) 

Musti fører Feliway i sprayutgaven. Prisen er stiv på Feliway. Det koster nesten 500 kr for en sprayflaske.

Hvis du tenker sele så finn en Y-sele, en som er så liten at den passer til kattungen. For stor sele gir fort gnagsår og kattehuden er ganske tynn selv om den er seig. De selene som oftest selges om kattunge seler er ikke verd materialet de er produsert av.

Jesperpus har sagt mye fornuftig om seler. Det er vel verd å lese disse to postene fra hans matmor:

Ubrukelige katteseler

Gode katteseler

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...