Gå til innhold

Hva koster det å få noen til å møkke ut og stelle hesten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klart du kan betale for dette. Som mange sier så finn deg en trenerstall i nærheten. 

Men hvorfor vil du ha hest på disse premissene? Du vil jo aldri knytte noe bånd til hesten. Hesten ender jo bare opp som en maskin. Det er fryktelig urettferdig ovenfor hesten. Så det er jo ikke så rart mange her reagerer. 

Anonymkode: ee7d5...9ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før kunne man betale rideskoler for stell og stallplass, men aner ikke hvor mye det koster.

Anonymkode: 364da...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før kunne man betale rideskoler for stell og stallplass, men aner ikke hvor mye det koster.

Hva tenker du på da? Å eie en hest og ha denne oppstallet på en rideskole? Det er en mulighet om rideskolen da får bruke din hest til faste tider. Kommer helt an på rideskolen og deres opplegg. 

Eller tenker du på å betale for ridetimer/leie av hest? Det er jo også mulig. Bare å sjekke hva slags tilbud nærmeste rideskole har det. 

Men folkens - ikke glem at hester er dyr med en egen personlighet og egne behov og verdi. De er ikke maskiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange hester opp i gjennom, og vet litt om dette. 

Mye kommer an på hva du skal bruke hesten til. En robust hest som du bare vil ri på tur med kan du ha på utegang, og besøke i helgene. 

Skal du bruke hesten i sprang eller dressur må den trenes regelmessig og konsekvent ellers oppstår det fort belastningsskader. Hesten kan ha en dag eller to i uken med fri eller lettere trening, det er maks. I et slikt tilfelle må du ha fullpensjon på et sted som tilbyr trening i tillegg. Det koster ca 15.000 pr mnd her jeg bor (Viken fylke). Skal du ha stallplass med alle tjenester, men uten trening ca 10.000. Dugnadsstall hvor man gjør mye selv ca 6-7000. 

I tillegg selvsagt utgifter til utstyr, til hovslager og veterinær mm. 

At noen vil komme og ri uten å sale på og stelle hesten selv har jeg til dags dato ikke hørt om. For ekte hestemennesker så er det en viktig del av kosen med hest. 

Anbefaler deg heller å undersøke om det finnes en rideskole for voksne ryttere med erfaring som har kurs i helgene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du på da? Å eie en hest og ha denne oppstallet på en rideskole? Det er en mulighet om rideskolen da får bruke din hest til faste tider. Kommer helt an på rideskolen og deres opplegg. 

Eller tenker du på å betale for ridetimer/leie av hest? Det er jo også mulig. Bare å sjekke hva slags tilbud nærmeste rideskole har det. 

Men folkens - ikke glem at hester er dyr med en egen personlighet og egne behov og verdi. De er ikke maskiner. 

Da jeg var på rideskole var det også privathester der. Disse betalte for stallplass og stell samt fòr, de ble ikke brukt. Det var en måte for rideskolen å tjene mer penger. Om eieren ikke kom en kveld ble de sluppet ut på beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på rideskole var det også privathester der. Disse betalte for stallplass og stell samt fòr, de ble ikke brukt. Det var en måte for rideskolen å tjene mer penger. Om eieren ikke kom en kveld ble de sluppet ut på beite.

Det er jo bare vanlig oppstallør det. Det er helt normalt at rideskolen har en egen avdeling for privathester. Da er eieren ansvarlig for hesten og dens trening. Det er akkurat det samme som på en helt normal stall uten rideskole også. Mange staller har også fullpensjon. Dvs at stall forer, skifter dekken, møkkete og tar hestene ut og inn alle/nesten alle dager. Men mosjon og stell må allikevel eier stå for. Noen må se over hesten hver dag og påse at den blir trent og får oppmerksomhet. 

Ingen hadde fått stallet opp hos meg med fullpensjon om de bare gadd å se til hesten sin to dager i uka. Hesten skal sees til hver dag av eier. Enkelt og greit. 

Hvem hadde satt sin hund på kenell hele uka for bare å ta frem når de ville gå tur i helgene? Og tror de seriøst de hadde fått en lydig hund som elsket sin eier? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro du kunne finne noen å inngå en avtale med, der du har hesten i helgene og noen andre har hesten i ukedagene. Hvis du betaler utgiftene med hesten, så ville sikkert noen juble over å ha en hest å ri på i ukedagene. Eller tenkte du at hesten skulle stå de dagene? Får hestepasser lov til å ri, blir det automatisk tusen ganger lettere å finne en hestepasser. Og mye billigere så klart. Det er ganske vanlig å ha hest på deling med noen. 

Men du ønsker altså noen som kommer for å sale på og av hesten også de dagene du skal ri, i helgen. Det blir verre. Og det handler ikke om penger. Bare at du tror det handler om penger er ganske oppsiktsvekkende. Det handler om at enhver oppegående «hestejente» vil høre varselklokker ringe på milevis avstand. På ti år i hestemiljøet har jeg ALDRI møtt ett menneske som er for «fin for» (eller for travel for) å legge på sal og hodelag på hesten sin før du skal ri. Ønsker du ikke å bli kjent med hesten din? Du høres ut som en sprø, fisefin person, som lever i en drømmeverden. Du høres ut som en person som gir blanke i hesten din. Hvilken «hestejente» vil samarbeide med en slik person? Når man i tillegg må troppe opp i hver helg akkurat når det passer deg for å sale opp, stå å vente til du er ferdig og sale av igjen? Nei, ingen vil ønske den jobben. Fordi du høres sprø ut. 

Du kan så klart sette hesten din i fullpensjon et sted, men ei heller da tror jeg det blir kjempelett å få noen til å sale på og av når det passer deg. Folk vil le av deg når du spør, og lure på hvorfor du ikke gjør det selv. Også forklarer du, og da synes de at du er det merkeligste hestemennesket de noen gang har møtt. 

Anonymkode: cb457...35a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro du kunne finne noen å inngå en avtale med, der du har hesten i helgene og noen andre har hesten i ukedagene. Hvis du betaler utgiftene med hesten, så ville sikkert noen juble over å ha en hest å ri på i ukedagene. Eller tenkte du at hesten skulle stå de dagene? Får hestepasser lov til å ri, blir det automatisk tusen ganger lettere å finne en hestepasser. Og mye billigere så klart. Det er ganske vanlig å ha hest på deling med noen. 

Men du ønsker altså noen som kommer for å sale på og av hesten også de dagene du skal ri, i helgen. Det blir verre. Og det handler ikke om penger. Bare at du tror det handler om penger er ganske oppsiktsvekkende. Det handler om at enhver oppegående «hestejente» vil høre varselklokker ringe på milevis avstand. På ti år i hestemiljøet har jeg ALDRI møtt ett menneske som er for «fin for» (eller for travel for) å legge på sal og hodelag på hesten sin før du skal ri. Ønsker du ikke å bli kjent med hesten din? Du høres ut som en sprø, fisefin person, som lever i en drømmeverden. Du høres ut som en person som gir blanke i hesten din. Hvilken «hestejente» vil samarbeide med en slik person? Når man i tillegg må troppe opp i hver helg akkurat når det passer deg for å sale opp, stå å vente til du er ferdig og sale av igjen? Nei, ingen vil ønske den jobben. Fordi du høres sprø ut. 

Du kan så klart sette hesten din i fullpensjon et sted, men ei heller da tror jeg det blir kjempelett å få noen til å sale på og av når det passer deg. Folk vil le av deg når du spør, og lure på hvorfor du ikke gjør det selv. Også forklarer du, og da synes de at du er det merkeligste hestemennesket de noen gang har møtt. 

Anonymkode: cb457...35a

Joda det finnes folk som kommer til ferdig oppsala hest. Vet om flere. Men dette er av verdens rikeste som også konkurrere på WC-nivå. Men til forskjell så sala Martha opp sine egne hester når hun red. Møkke og å kjøre hestebilen kan hun også. Så jeg er helt enig i at et hestemenneske ikke ville latt andre sale av og på og stelle hesten. Det å møkke og stelle osv det er jo 2/3 av det å ha hest. Minst. Og det er mye av det vi liker med det å ha hest. Jeg har vært hesteeier i over 20 år men eier ikke hest nå. Så når jeg nå er i stallen så storkoser jeg meg med å møkke, veie opp høy, bære vann osv. Og ikke minst kose med hestene og gjerne bruke en time bare på puss og kos og snakk med hesten. Jeg må ikke ri. Jeg vil bare være med hestene ❤️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke har tid til å ta deg av hesten i ukedagene. La oss si at hesten har en låsning i ryggen og trenger behandling av kiropraktor. Eller tilsyn av veterinær fordi den har vært litt småhalt i noen dager, eller besøk av saltilpasser fordi salen ikke sitter godt. Kanskje den skal ta røntgen av et ben og må reise ut til en klinikk for å ta bildene? Tannrasp, vaksine, nye sko/barfottrim trenger den også jevnlig.

Jeg kan bekrefte at verken veterinær, kiropraktor, saltilpasser eller hovslager/barfottrimmer tar på seg oppdrag i helger med mindre det er veldig akutt. Du må også regne med at slike ting MÅ tas i ukedagene. Møter du på veterinærene familien min har brukt i flere år, kommer de ikke til å godta et rutinebesøk (tannrasp, vaksine, oppfølging etter skade/sykdom) uten at eier er med.

Anonymkode: ada74...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne også tenke meg å ri i helgene, da jeg har begrenset med tid. Har alltid hatt lyst på egen hest, men jeg må innse at med den tiden jeg har til rådighet vil jeg ikke klare å knytte bånd med hesten min, og da forsvinner hele poenget. 

Derfor leier jeg meg hest nå jeg ønsker å ri, og kommer da til ferdig påsalet hest, som jeg kan levere fra meg når jeg er ferdig å ri. 

Det høres egentlig ikke ut som du faktisk har lyst på egen hest. Og med hest mener jeg en bestevenn, en fortrolig, en du er glad i, en du tar vare på og bruker tid med. For det er det en hest er. Du har bare lyst til å ikke risikere at en hest er opptatt den dagen du vil ri, og mener jeg er heeeelt feil grunnlag å skaffe seg hest på.

Kanskje du skal få deg motorsykkel istedet. 

Anonymkode: c2e74...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen nevnte det med å ha privathest stående på en stall med rideskole, og la rideskolen bruke hesten. I noen tilfeller kan det gå, men du slipper fortsatt ikke unna det med veterinær, hovslager osv.

Vi hadde den ene hesten stående på en rideskole, en godt skolert feltrittsponni. Iskald i hodet - det eneste som kunne sette han ut var røde postkasser (fnis) - og tilpasset seg rytters nivå. Med meg føk han gjennom baner på 130, bukket og steilet av iver eller trass, og med rideskoleelevene var han en trygg bamse som gjorde det han fikk beskjed om og ikke noe mer. Kom overens med alle hestene, og byttet på å være lekekamerat og pappa i flokken alt etter hvem han sto med. Han fungerte supert for rideskolen fordi han passet inn.

Vi betalte ikke stalleie og høy (stalleien var at de fikk bruke han i rideskolen), og møkket ikke selv de dagene vi ikke hadde han. Kraftfôr måtte vi betale om han skulle få noe annet enn de brukte selv. Medisiner ga de, og vi fornyet resepter osv. Ble han syk eller skadet, ringte vi veterinær. Hovslager ringte de, for han fulgte rutinen til rideskolen. Rideskolen brukte han 3 ukedager, vi brukte han to ukedager, i helger og når rideskolen hadde ferie. De dagene møkket vi. De fikk dog lov til å låne han på våre dager om det var krise, eller noen ville låne han for å ri en rolig tur. De tilpasset også hvilke timer han gikk (sprang/dressur/bomarbeid) etter hvilke planer vi hadde - om vi skulle på sprangstevne i helga gikk han ikke sprang i rideskolen uka før, for eksempel. Vi måtte også være med når dyrlege/hovslager osv. kom. Rett og slett fordi det kan komme mye info som kanskje misforstås eller glemmes av den som følger for deg.

Rideskolen prøvde den samme løsningen med en del andre privathester, og det funket sjeldent godt. Hestene var kanskje usikre på andre hester og hadde lav terskel for å sparke om de kom for tett bak, var veldig ivrige eller bare vanskelige å ri, eller kanskje engstelige og løp ut for ingenting. Men med en del av hestene var faktisk eieren hovedproblemet, ikke hesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så noen nevnte det med å ha privathest stående på en stall med rideskole, og la rideskolen bruke hesten. I noen tilfeller kan det gå, men du slipper fortsatt ikke unna det med veterinær, hovslager osv.

Vi hadde den ene hesten stående på en rideskole, en godt skolert feltrittsponni. Iskald i hodet - det eneste som kunne sette han ut var røde postkasser (fnis) - og tilpasset seg rytters nivå. Med meg føk han gjennom baner på 130, bukket og steilet av iver eller trass, og med rideskoleelevene var han en trygg bamse som gjorde det han fikk beskjed om og ikke noe mer. Kom overens med alle hestene, og byttet på å være lekekamerat og pappa i flokken alt etter hvem han sto med. Han fungerte supert for rideskolen fordi han passet inn.

Vi betalte ikke stalleie og høy (stalleien var at de fikk bruke han i rideskolen), og møkket ikke selv de dagene vi ikke hadde han. Kraftfôr måtte vi betale om han skulle få noe annet enn de brukte selv. Medisiner ga de, og vi fornyet resepter osv. Ble han syk eller skadet, ringte vi veterinær. Hovslager ringte de, for han fulgte rutinen til rideskolen. Rideskolen brukte han 3 ukedager, vi brukte han to ukedager, i helger og når rideskolen hadde ferie. De dagene møkket vi. De fikk dog lov til å låne han på våre dager om det var krise, eller noen ville låne han for å ri en rolig tur. De tilpasset også hvilke timer han gikk (sprang/dressur/bomarbeid) etter hvilke planer vi hadde - om vi skulle på sprangstevne i helga gikk han ikke sprang i rideskolen uka før, for eksempel. Vi måtte også være med når dyrlege/hovslager osv. kom. Rett og slett fordi det kan komme mye info som kanskje misforstås eller glemmes av den som følger for deg.

Rideskolen prøvde den samme løsningen med en del andre privathester, og det funket sjeldent godt. Hestene var kanskje usikre på andre hester og hadde lav terskel for å sparke om de kom for tett bak, var veldig ivrige eller bare vanskelige å ri, eller kanskje engstelige og løp ut for ingenting. Men med en del av hestene var faktisk eieren hovedproblemet, ikke hesten.

Ja det er en slik løsning jeg også tenkte på. Av mine egne hester var den ene totalt uaktuelt for hun orket ikke mye mennesker og var også livredd for at barn skulle falle av, så hun turde knapt flytte seg om hun hadde barn på ryggen 😂 hun andre hadde så store primadonnanykker at hun hadde elsket rideskolen men med det ego var hun så sjølgod at hun hadde blitt ei hurpe mot alle andre 😂 men andre hester jeg kjenner elsket å være i rideskolen noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...