Gå til innhold

Til deg med utslett i ansikt...hvor startet du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blir bare verre og verre med meg,begynte rundt munn og nese,no er det i begge øyekrokene (ytterst) har legetime om et par uker. Hvordan finne ut hva det er? Blodprøver? Teste en og en matvare? Fann du ut av det og vart bedre?

Anonymkode: e284f...7cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodprøver har sannsynligvis lite for seg, kutte ut matvarer i kosten kommer langt ned på lista så lenge du ikke har andre symptomer i tillegg. Har du plager fra munnhulen eller andre deler av tarmsystemet, inkludert rundt endetarmen, bør det tas en avføringsprøve mtp tarmsykdom.

Det viktigste er en god sykehistorie og en god undersøkelse/vurdering, og et fornuftig behandlingsopplegg som du følger opp over lang nok tid til å se effekt, og at opplegget revurderes etter passe mengde tid :)

Anonymkode: 982a9...893

Gjest tranedatter
Skrevet

Hudlege! Fikk rett krem og alt er borte!! Burde gått dit lenge før, i stede for å se ut som brandskadet....

Skrevet

Samme her. Våkna opp for en månedstid siden med masse rødt utslett under munnen, gikk noen dager så hadde jeg det over munnen og. Etter par uker og det ikke var borte gikk jeg til lege. Fikk beskjed at det ikke var så galt, resept på Rozex og at jeg vil merke bedring etter ca 5 uker........

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blodprøver har sannsynligvis lite for seg, kutte ut matvarer i kosten kommer langt ned på lista så lenge du ikke har andre symptomer i tillegg. Har du plager fra munnhulen eller andre deler av tarmsystemet, inkludert rundt endetarmen, bør det tas en avføringsprøve mtp tarmsykdom.

Det viktigste er en god sykehistorie og en god undersøkelse/vurdering, og et fornuftig behandlingsopplegg som du følger opp over lang nok tid til å se effekt, og at opplegget revurderes etter passe mengde tid :)

Anonymkode: 982a9...893

Hei. Ingen andre plager enn utslett som klør og svir( i øyekroken) i ansikt...

Skrevet
2 timer siden, tranedatter skrev:

Hudlege! Fikk rett krem og alt er borte!! Burde gått dit lenge før, i stede for å se ut som brandskadet....

Å tusen takk, oppmuntrende å høre...fikk du henvisning til hudlege? Hva gjorde hudlegen? 

Jeg har kjøpt en krem fra La roche posai,men føler ikke den hjelper. Er så plagsomt...hilsen ts😀

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som perioral dermatitt. https://nhi.no/sykdommer/hud/rode-hudutslett/utslett-rundt-munnen-perioral-dermatitt/ 

Du kan forsøke Bacimycin salve som selges reseptfritt på apoteket, smør på 2-3 ganger for dagen. Dropp kosmetikk og sminke så mye du kan. 

Anonymkode: 24497...583

Takk for tips. Hvis det er perioral dermatitt,er ikkje det bare rundt munn og nase? Har også fått i ytterkant av augene...ts

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir bare verre og verre med meg,begynte rundt munn og nese,no er det i begge øyekrokene (ytterst) har legetime om et par uker. Hvordan finne ut hva det er? Blodprøver? Teste en og en matvare? Fann du ut av det og vart bedre?

Jeg har ikke hatt dette problemet. Vil bare si at dersom det er så lenge som to uker til du har fått legetime, så kan du kanskje ta bilder av utslettet for å vise legen utviklingen? Særlig hvis dette viser seg å være noe som kan komme tilbake og ikke er helt tilfeldig og 'engangs'. Mulig du da får henvisning til hudlege. 

Skrevet
20 minutter siden, Eneri skrev:

Jeg har ikke hatt dette problemet. Vil bare si at dersom det er så lenge som to uker til du har fått legetime, så kan du kanskje ta bilder av utslettet for å vise legen utviklingen? Særlig hvis dette viser seg å være noe som kan komme tilbake og ikke er helt tilfeldig og 'engangs'. Mulig du da får henvisning til hudlege. 

Ja det var lurt,det skal jeg gjør😀👍

Gjest tranedatter
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tusen takk, oppmuntrende å høre...fikk du henvisning til hudlege? Hva gjorde hudlegen? 

Jeg har kjøpt en krem fra La roche posai,men føler ikke den hjelper. Er så plagsomt...hilsen ts😀

Bor i Sverige og her kunne jeg henvise meg selv. Men gå til privat om så. Bare sååå verdt det! 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Hvis det er perioral dermatitt,er ikkje det bare rundt munn og nase? Har også fått i ytterkant av augene...ts

sitat fra lenken; Utslett rundt munnen som består av rød hud og ofte kviseliknende små kuler (papler). Noen av disse kan være fylt med puss (pustler). Utslettet kan også være lett skjellende. Selv om det først og fremst befinner seg rundt munnen, kan det også finnes rundt neseborene og eventuelt rundt øynene.

Anonymkode: 24497...583

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...