Gå til innhold

Heve kjøp av bruktbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en to år gammel bruktbil hos en velkjent VW-forhandler(i Oslo) i august. Mye av grunnen til at jeg handlet der er fordi jeg ville handle av en ordentlig forhandler, i visshet om at bilen er grundig sjekka og man har bra oppfølging. 
 

Den gang ei. Bremsene skrapet i det sekundet jeg rullet ut fra forhandler. Ringte tilbake og fikk beskjed om at det bare var belegg, at jeg måtte bedrive hyppige oppbremsinger. Det stemte slettes ikke, bremsene var totalt utslitt. De sa seg villige til å bytte bremsene bak, på sin kostnad. Så kom høsten, og det viste seg at også vinterdekkene var totalt utslitt, og dekkforhandleren ville ikke en gang sette dem på (sløvt av meg å ikke sjekke, jeg vet). Nok en gang sa de seg villige til å ta kostnaden, men bare på to dekk siden dekkene bak ikke var like utslitt. 
 

Nok en gang begynner bremsene å skrape, og ved PKK viser det seg at bremsene foran også har rusta og er helt utslitte. De påstår det er såpass lenge siden at jeg kjøpte bilen at det er mitt ansvar, men jeg får til slutt tvinga gjennom at de dekker det. 
 

I løpet av høsten begynner bakluka å lugge litt, den henger såpass ned at den skraper av lakken på støtfangeren, og det virker som om hele støtfangeren stikker ut og er skeiv. Jeg får nok en gang også dette fiksa som reklamasjon, men her viser det seg at grunnen til at det hele er en skade man ikke visste om fra tidligere eier, som han har fiksa hos ukjent forhandler. 
 

Jeg begynner ærlig talt å bli litt lei, føler ikke jeg har gjort annet enn å kjøre inn og ut av verksted siden jeg kjøpte den, det er så mye styr! Venter bare på neste eventuelle ting som skulle oppstå. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg heve kjøpet, eller kreve bytting i annen bil? 

Anonymkode: 7f789...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt Forbrukerrådet. Du får bedre svar av dem enn av oss.

Og alle veit at Møller er noe søppel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser er en slitedel, så der er det ikke mye å gjøre. Men du burde jo merket det under prøvekjøring før du tok med deg bilen? 
Bakluke bør gå på nybilgaranti. 
Kompis kjøpte helt ny Passat GTE, han er innom VW i snitt fire ganger i året for å utbedre garantisaker i tillegg til vanlige servicer. Bakluke full av vann innvendig feks...

Så lenge det ikke er samme feilen som går igjen og igjen og forhandler ordner opp etterhvert som ting faller fra hverandre, er det ikke grunnlag for å heve kjøpet. Du kan spørre dem pent om å få bytte den i noe annet, da :) 

Anonymkode: 0aa07...226

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ingen vei med dette. Vi kjøpte en A5 av Møller for 350.000,-. Etter tre år skjærte motoren seg, og bilen var ubrukelig. Møller tok ingen ansvar, selv ikke når vi kunne bevise at de hadde overhalt motoren rett før vi kjøpte den, uten å informere. Møller er totalt uansvarlige. Vil aldri sette min fot inn der igjen. 

Anonymkode: 8042d...924

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer nok ingen vei med dette. Vi kjøpte en A5 av Møller for 350.000,-. Etter tre år skjærte motoren seg, og bilen var ubrukelig. Møller tok ingen ansvar, selv ikke når vi kunne bevise at de hadde overhalt motoren rett før vi kjøpte den, uten å informere. Møller er totalt uansvarlige. Vil aldri sette min fot inn der igjen. 

Anonymkode: 8042d...924

Om du kjøpte en A5 for 350K så var den vel over 5 år gammel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, vil du ha et problemfritt bilhold, hva i alle dager kjøper du Volkswagen for? 15 sekunders googling og du hadde skjønt at det er feil merke.

For det andre, bremser og dekk er slitedeler. Du må nesten følge litt med når du kjøper bil.

For det tredje, forhandlere er det jo akkurat like utrygt å kjøpe av som privatpersoner. Faktisk har de mer erfaring med å lure deg - mye mer - og is i magen har de også. Holdt på å kjøpe en Toyota av den største forhandleren i Bergen, godt rykte. Den var priset 40% over tilsvarende privatsalg på FINN, så jeg forventet at alt var tipp topp. Det var det ikke; åtte (8!!) år gamle vinterdekk, forskjellige typer eldre dekk fremme og bak på sommerhjul. De var ikke villige til å inkludere brukbare dekk i salget uten påslag. Farvel, sa vi.

Hvis bakluken skraper på støtfangeren antar jeg at bilen har vært i en ulykke uten å ha vært rettet opp. Dét kan være en måte å få den reklamert på om det viser seg å være sant og du ikke har fått informasjon om det. Men lykke til med å bevise det da.

Anonymkode: 93473...331

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så enig med den over, var innom 6 forhandlere som var uærlige før jeg kjøpte bil privat. Super bil uten problemer, ærlig selger og bilen kostet 45.000 mindre enn hos forhandler og hadde kjørt 10.000km kortere.

Anonymkode: 8a029...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...