AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 Jeg eier en enebolig og har planer om å lage flere utleiehybler der. Kan jeg gjøre boligen min om til et borettslag og hvilke fordeler og ulemper har dette? Anonymkode: 93627...d0c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Dette er vel det rareste jeg har hørt. Du kan vel seksjonere og selge hyblene og beholde en boenhet selv, men har aldri hørt om å lage borettslag av en enebolig?! Anonymkode: 58a84...77e 3
Jytte Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier en enebolig og har planer om å lage flere utleiehybler der. Kan jeg gjøre boligen min om til et borettslag og hvilke fordeler og ulemper har dette? Anonymkode: 93627...d0c Et borettslag koster mer å drifte antar jeg fordi man må ha regnskap osv. Tror det går an å selge hver enhet som selveier med klausul om fellesutgifter til fremtidig vedlikehold. Tinglys hver enhet, det ville jeg gjort.
Jytte Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er vel det rareste jeg har hørt. Du kan vel seksjonere og selge hyblene og beholde en boenhet selv, men har aldri hørt om å lage borettslag av en enebolig?! Anonymkode: 58a84...77e Ja, dette hørtes merkelig ut. Spesielt når han skal leie de ut. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 Uten å kunne alt om regler her vil jeg tro at du må søke kommunen om bruksendring. Du får (mange flere?) boenheter. Dette kan utløse krav til parkering blant annet som det må være plass til på egen tomt. Du må også tilpasse bygget til tek 17 for å få det godkjent vil jeg tro (det kan bli dyrt). Du får sjekke reguleringsplanen for om det er mulig med annet enn småhusbebyggelse til eksempel. Tipper også du må ha en ansvarlig søker for å gjøre om på ting, det er ikke vanlig renovering dette. Anonymkode: 7b5a3...b9d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 Høres rart ut, men dersom det i teorien er mulig, vil det gi deg en papirmølle uten like. Anonymkode: 10ee1...5ec
Jytte Skrevet 8. februar 2020 #7 Skrevet 8. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uten å kunne alt om regler her vil jeg tro at du må søke kommunen om bruksendring. Du får (mange flere?) boenheter. Dette kan utløse krav til parkering blant annet som det må være plass til på egen tomt. Du må også tilpasse bygget til tek 17 for å få det godkjent vil jeg tro (det kan bli dyrt). Du får sjekke reguleringsplanen for om det er mulig med annet enn småhusbebyggelse til eksempel. Tipper også du må ha en ansvarlig søker for å gjøre om på ting, det er ikke vanlig renovering dette. Anonymkode: 7b5a3...b9d Er du sikker på dette hvis man bare seksjonerer hver enhet og tinglyser b. og gårdsnummer? En hybel som ikke blir godkjent av brannvesenet kan ikke seksjoneres og er egentlig ulovlig å leie ut også.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. februar 2020 #8 Skrevet 8. februar 2020 Hvorfor vil du gjøre eneboligen om til et borettslag?
smilo Skrevet 8. februar 2020 #9 Skrevet 8. februar 2020 Borettslag kan i utgangspunktet ikke leies ut 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #10 Skrevet 8. februar 2020 1 time siden, Jytte skrev: Er du sikker på dette hvis man bare seksjonerer hver enhet og tinglyser b. og gårdsnummer? En hybel som ikke blir godkjent av brannvesenet kan ikke seksjoneres og er egentlig ulovlig å leie ut også. En ikke-selvstendig hybel blir ikke ramt av tek 17 krav, men tolker det som at Ts vil lage selvstendige leiligheter når hun nevner borettslag. Å leie ut hybel i egen bolig er helt innafor, men da må den berømte døra være på plass. Da snakker vi ikke borettslag med men utleievirksomhet. Anonymkode: 7b5a3...b9d
Jytte Skrevet 8. februar 2020 #11 Skrevet 8. februar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ikke-selvstendig hybel blir ikke ramt av tek 17 krav, men tolker det som at Ts vil lage selvstendige leiligheter når hun nevner borettslag. Å leie ut hybel i egen bolig er helt innafor, men da må den berømte døra være på plass. Da snakker vi ikke borettslag med men utleievirksomhet. Anonymkode: 7b5a3...b9d Selvsagt. Men hi var litt forvirrende. Derfor rare svar.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #12 Skrevet 8. februar 2020 3 timer siden, Jytte skrev: Er du sikker på dette hvis man bare seksjonerer hver enhet og tinglyser b. og gårdsnummer? En hybel som ikke blir godkjent av brannvesenet kan ikke seksjoneres og er egentlig ulovlig å leie ut også. *host* Brannvesenet har ingen hjemmel til å godkjenne bruksendringer eller utstede ferdigattest, det er det plan- og bygningsmyndighetene i kommunen som gjør Anonymkode: 017a4...05e 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #13 Skrevet 8. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier en enebolig og har planer om å lage flere utleiehybler der. Kan jeg gjøre boligen min om til et borettslag og hvilke fordeler og ulemper har dette? Anonymkode: 93627...d0c Det du vil er altså å bygge om eneboligen din til et hybelhus? Ikke hverken et borettslag eller dele den opp i flere selveierleiligheter, men derimot i flere utleieleiligheter. Det er erkedefinisjonen på et hybelbygg, og du siden du altså vil ha flere boenheter innenfor de samme 4 ytterveggene så må du søke om bruksendring. Og søker du om bruksendring så trer TEK17 i kraft. Anonymkode: 017a4...05e 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #14 Skrevet 9. februar 2020 Å bygge om til hybelhus kan ofte gjøres, men det må godkjennes av kommunen og naboer. Hvis det et i et boligfelt med eneboliger der reguleringsplanen er klar på at det er forbeholdt eneboliger blir dette ganske sikkert ikke godkjent. Borettslag og utleie heng ikke sammen.., borettslag er med forutsetning om at dei som bor der har kjøpt leilighet. Skal du leie ut må du stå for alt av vedlikehold, snømåking, osv.. Merk også krav til parkering til hver boenhet. Anonymkode: 6fe8e...bf6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #15 Skrevet 9. februar 2020 Hvorfor ialle dager vil du gjøre det?? Anonymkode: 5bf1e...f06
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå