Gå til innhold

Hvordan uttaler kjøtt/kino/kjole?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjole, selvfølgelig. Alt annet høres utrolig barnslig ut. Jeg sliter med å ta folk som sier sjole seriøst.

Anonymkode: 5317c...45f

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjole, selvfølgelig. Alt annet høres utrolig barnslig ut. Jeg sliter med å ta folk som sier sjole seriøst.

Kjole, men det er bare å innse at om hundre år heter det sjole. 

Språk er noe dritt noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa "sjøtt" og "sjole" da jeg var 3-4, nå sier jeg naturligvis kjøtt og kjole. Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. :P 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier sjole,men jeg er langt ifra dum. Var bare det at jeg lærte snakke slik hjemme i et polskt hjem. 

I fremtiden vil nok folk som ikke sier sjole høres utrolig barnslige ut. Bra språket endrer seg. 

Anonymkode: f3311...ccf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kj-lyden, og sier derfor ordene med kj-lyd. 

Jeg er så gammel at de som gikk i min klasse på skolen og som sa sjøtt, sjino, sjylling, sjole osv ble sendt til logoped. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier sjole,men jeg er langt ifra dum. Var bare det at jeg lærte snakke slik hjemme i et polskt hjem. 

I fremtiden vil nok folk som ikke sier sjole høres utrolig barnslige ut. Bra språket endrer seg. 

Anonymkode: f3311...ccf

Jeg forstår jo selvfølgelig at det ikke er enn sammenheng mellom intelligens og uttale, men samtidig mener jeg det i veldig mange tilfeller handler om latskap. De fleste kan trene seg opp til riktig uttale.

Folk som ikke sier sjole vil aldri høres barnslige ut, de vil heller høres konservative ut når språket endres. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som jeg sier Chili, Champion og Church. 

Anonymkode: 3eeff...bf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2020 den 16.59, Ullvott skrev:

Jeg er så gammel at de som gikk i min klasse på skolen og som sa sjøtt, sjino, sjylling, sjole osv ble sendt til logoped. 

Gjør de ikke fremdeles det..??!?!?!
Ikke rart det går nedover med språkkunnskapene her til lands da, i tilfelle

Anonymkode: 662ac...d5c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som jeg sier Chili, Champion og Church. 

Du snakker som en 5 åring gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedder på at alle her sier sjole, alle på Østlandet gjør jo det. Der jeg kommer fra sier vi TJole. Har ikke sjans til å høre forskjell på sjole/sjole snobbekranglingen deres.

Anonymkode: 6aaaf...281

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske morsomt at mange kj-lydister her setter seg på sin høye hest og sidestiller det å si "sjole" istedenfor "kjole" med å være mindre intelligent, når faktum er at flertallet av språkforskere er enige om at dette er en språkendring og ikke en talefeil. Dere er vel kjent med at språket vårt er i konstant forandring? Akkurat denne endringen startet jo egentlig med generasjonen som vokste opp på sekstitallet, men da slo foreldre og lærere såpass hardt ned på det at endringen ikke ble gjennomført.

Hvorfor irriterer dere dere ikke over at det på gammelnorsk ble uttalt "å kenna" mens vi etterhvert gikk over til (på nynorsk) "kjenna"? Eller at vi gikk fra "sker" til "skjer"? Disse sammenfallene bryr ikke folk seg om, fordi de ikke fant sted i vår levetid. At en så stor språkendring skjer mens vi lever er ganske stort, noe denne debatten klart illustrerer. Forøvrig er kj-lyden en av de aller siste lydene barn lærer, noe som betyr at den er relativt vanskelig, og språket vårt har alltid utviklet seg i en forenklende retning. Ingenting av dette gir grunn til å se ned på folk som sier "sjino" og "sjøtt". Kanskje det ikke hadde vært så dumt å ta ex.fac, eller noe annet minimum av utdanning? ;)

Hilsen en som sier "kjole", men som ikke bryr seg

Anonymkode: 40c83...4d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen det skal skrives sjole, sjøtt og sjino osv skal jeg begynne å si det.

Anonymkode: 405e5...0ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sørlending og uttaler med kjole med kj-lyd. Sj-lyden har jeg lite av i dialekten min siden jeg vanligvis uttaler sj som to separate lyder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedder på at alle her sier sjole, alle på Østlandet gjør jo det. Der jeg kommer fra sier vi TJole. Har ikke sjans til å høre forskjell på sjole/sjole snobbekranglingen deres.

Det er et veddemål du kommer til å tape.. Hehe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et veddemål du kommer til å tape.. Hehe

Ja, det er jo en sjanse for at det dukker opp noen andre med en dialekt som faltisk har en tydelig lyd her. De pleier bare ikke å grine over dette sånn som de gjør på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mysticgirl

Hva sier dere om kjeden på sykkelen da? Skjeden min hoppet av ? Eller en kjedekollisjon? En skjedekollisjon?  Synes det er helt latterlig at ungdom og voksne ikke kan snakke ordentlig  lengre, og da mener jeg jo selvsagt ikke de som ikke får til å uttale det på riktig måte.

I min tid måtte vi snakke korrekt på skolen og hjemme terpet mamma og pappa på å uttale det riktig. Dette har jeg også gjort på mine unger 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Apocalypte skrev:

Du snakker som en 5 åring gjør?

Nei, jeg snakker helt riktig i motsetning til østlendinger som sitter her og tror de sier «jeg har kjøpt meg en kjempefin KJole» når alt vi andre hører er: «Jeg har shøpt meg en shempefin shole!» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Hva sier dere om kjeden på sykkelen da? Skjeden min hoppet av ? Eller en kjedekollisjon? En skjedekollisjon?  Synes det er helt latterlig at ungdom og voksne ikke kan snakke ordentlig  lengre, og da mener jeg jo selvsagt ikke de som ikke får til å uttale det på riktig måte.

I min tid måtte vi snakke korrekt på skolen og hjemme terpet mamma og pappa på å uttale det riktig. Dette har jeg også gjort på mine unger 😂

Det er ingen grunn til å tro at kommunikasjonen vil bryte sammen om sj-lyden overtar. I f.eks østnorsk er det kun 22 ordpar der det bare er disse to lydene som skiller ordene fra hverandre - altså såkalte minimale par. I de aller fleste tilfeller vil konteksten avgjøre hvilket ord det siktes til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er ganske morsomt at mange kj-lydister her setter seg på sin høye hest og sidestiller det å si "sjole" istedenfor "kjole" med å være mindre intelligent, når faktum er at flertallet av språkforskere er enige om at dette er en språkendring og ikke en talefeil. Dere er vel kjent med at språket vårt er i konstant forandring? Akkurat denne endringen startet jo egentlig med generasjonen som vokste opp på sekstitallet, men da slo foreldre og lærere såpass hardt ned på det at endringen ikke ble gjennomført.

Hvorfor irriterer dere dere ikke over at det på gammelnorsk ble uttalt "å kenna" mens vi etterhvert gikk over til (på nynorsk) "kjenna"? Eller at vi gikk fra "sker" til "skjer"? Disse sammenfallene bryr ikke folk seg om, fordi de ikke fant sted i vår levetid. At en så stor språkendring skjer mens vi lever er ganske stort, noe denne debatten klart illustrerer. Forøvrig er kj-lyden en av de aller siste lydene barn lærer, noe som betyr at den er relativt vanskelig, og språket vårt har alltid utviklet seg i en forenklende retning. Ingenting av dette gir grunn til å se ned på folk som sier "sjino" og "sjøtt". Kanskje det ikke hadde vært så dumt å ta ex.fac, eller noe annet minimum av utdanning? ;)

Hilsen en som sier "kjole", men som ikke bryr seg

Jeg skjenner ei som  skjente seg litt syk men skjørte først tiil skjinoen og så en film også dro hun hjem for å grille skjøtt også måtte hu ut etterpå  å skjøpe seg en skjole.   På søndagen skulle hun i skjirken i delta i en dåp.  Da hun skulle sykle på jobb mandagen røk sykkelskjedet og hun ble forsinka. 

Jeg hadde ikke ansatt deg eller tatt noe av det du sa alvorlig om du pratet slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...