AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Del Skrevet 8. februar 2020 En venninne sier konsekvent sitrong istedenfor sitron, uguber istedenfor luguber og fespektløs istedenfor respektløs. Flere har rettet på henne, men hun fortsetter. Hun er en smart og oppegående dame... Er det dysleksi? Anonymkode: b8ecf...182 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslo1980 Skrevet 8. februar 2020 #2 Del Skrevet 8. februar 2020 (endret) Det er en talefeil som heter Sigmatisme ("lesping") og/eller kun problem med uttalelse av bokstaven R. Edit: Else Kåss Furuseth har det samme (mangel på rullende R) . Og Frankrikes president lesper litt, så det handler ikke om IQ... Endret 8. februar 2020 av Oslo1980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. februar 2020 #3 Del Skrevet 8. februar 2020 Det er en talefeil. Dysleksi har ingenting med muntlig språk å gjøre, men handler om vanskeligheter med å lese og skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 8. februar 2020 #4 Del Skrevet 8. februar 2020 2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Det er en talefeil. Dysleksi har ingenting med muntlig språk å gjøre, men handler om vanskeligheter med å lese og skrive. Nesten rett. Hvis en person har lest et nytt ord feil pga dysleksien kan den måten å si ordet på bli sittende fast. Det er min - veldig uvitenskapelige - erfaring med flere dyslektikere jeg kjenner. Det er dog ikke lesping vi snakker om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 8. februar 2020 #5 Del Skrevet 8. februar 2020 Kan jo hende hun bare prøver å være morsom? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. februar 2020 #6 Del Skrevet 8. februar 2020 4 minutter siden, Haakman skrev: Kan jo hende hun bare prøver å være morsom? De fleste holder opp med en spøk som aldri ser ut til å slå an og ikke får noen til å smile eller le... denne personen ts prater om, bare snakker sånn videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 8. februar 2020 #7 Del Skrevet 8. februar 2020 Kanskje hun hører dårlig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #8 Del Skrevet 8. februar 2020 Hun lesper ikke, og hun sier r helt riktig i andre sammenhenger. Det er kun disse ordene hun sier feil. Jeg tror at hun har dysleksi og leste disse ordene feil en gang i tiden. Og så har hun bare lært å si dem sånn. Hun sier også baikel istedenfor bacon. Anonymkode: b8ecf...182 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #9 Del Skrevet 8. februar 2020 Kan være latskap. Jeg har en veninne som uttaler ord feil, hun vet hun uttaler de feil men hun 'gidder ikke uttale de rett for alle vet hva jeg mener' Anonymkode: 9f7b1...3b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #10 Del Skrevet 8. februar 2020 Selv om en dyslektiker kan lese et ord feil og man tror at det uttales sånn akkurat da, så vil de jo høre hva andre sier. Da er det helt normalt at man endrer uttalen. Om hun har dysleksi så er dette ganske så synlig når hun leser og skriver. Det er ikke typisk at dyslektikere går rundt å sier ord feil. Anonymkode: 80391...7ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 8. februar 2020 #11 Del Skrevet 8. februar 2020 12 minutter siden, Million skrev: De fleste holder opp med en spøk som aldri ser ut til å slå an og ikke får noen til å smile eller le... denne personen ts prater om, bare snakker sånn videre. De fleste ja. Men det er jo åpenbart et eller annet rart med denne venninnen, så hvorfor ikke dårlig humor og manglende selvinnsikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #12 Del Skrevet 8. februar 2020 25 minutter siden, Haakman skrev: De fleste ja. Men det er jo åpenbart et eller annet rart med denne venninnen, så hvorfor ikke dårlig humor og manglende selvinnsikt? Nei, det er ikke humor hun prøver seg på. Anonymkode: b8ecf...182 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 8. februar 2020 #13 Del Skrevet 8. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke humor hun prøver seg på. Anonymkode: b8ecf...182 Hvorfor spør du da, hvis du vet hva det er? 🤷♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. februar 2020 #14 Del Skrevet 8. februar 2020 47 minutter siden, Haakman skrev: De fleste ja. Men det er jo åpenbart et eller annet rart med denne venninnen, så hvorfor ikke dårlig humor og manglende selvinnsikt? Fordi det er mer sannsynlig at det er en talefeil. Mange mennesker har talefeil, men hører det ikke selv. Jeg har aldri vært borti noen voksne mennesker som konsekvent går rundt og sier ting som "sitrong" i år og dag og tror de er morsomme med talefeil. Akkurat som småbarn som snakker feil, hører de det ikke selv. Jeg har en sønn som konsekvent gikk og sa da han var liten; "Nå skal jeg i bagehagen". Jeg rettet forsiktig og sa "Det heter barnehagen". Han svarte "Ja, det var jo det jeg sa. Bagehagen!" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 8. februar 2020 #15 Del Skrevet 8. februar 2020 10 minutter siden, Million skrev: Fordi det er mer sannsynlig at det er en talefeil. Mange mennesker har talefeil, men hører det ikke selv. Jeg har aldri vært borti noen voksne mennesker som konsekvent går rundt og sier ting som "sitrong" i år og dag og tror de er morsomme med talefeil. Akkurat som småbarn som snakker feil, hører de det ikke selv. Jeg har en sønn som konsekvent gikk og sa da han var liten; "Nå skal jeg i bagehagen". Jeg rettet forsiktig og sa "Det heter barnehagen". Han svarte "Ja, det var jo det jeg sa. Bagehagen!" Talefeil er vel at man ikke klarer å uttale ordene riktig, og siden TS listet opp tre ord med vidt forskjellige lyder det feiles på (L, R og N), tenker jeg at det ikke er snakk om talefeil. Da ville det dessuten vært mange, mange andre ord hun heller ikke hadde greid å si, ikke bare disse få. Det neste jeg tenkte var at venninnen kanskje rett og slett trodde at det heter sitrong eller uguber, men da hadde hun jo sluttet å si det når hun ble rettet på. Dysleksi tror jeg heller ikke det kan være. Som noen andre nevnte, det er ikke slik dysleksi fungere, og hun hadde jo da også uansett sluttet når hun ble rettet på da. Den eneste forklaringen jeg ser er derfor forsøk på humor, men jeg kan jo selvsagt ta feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elseby13 Skrevet 8. februar 2020 #16 Del Skrevet 8. februar 2020 19 minutter siden, Haakman skrev: Talefeil er vel at man ikke klarer å uttale ordene riktig, og siden TS listet opp tre ord med vidt forskjellige lyder det feiles på (L, R og N), tenker jeg at det ikke er snakk om talefeil. Da ville det dessuten vært mange, mange andre ord hun heller ikke hadde greid å si, ikke bare disse få. Det neste jeg tenkte var at venninnen kanskje rett og slett trodde at det heter sitrong eller uguber, men da hadde hun jo sluttet å si det når hun ble rettet på. Dysleksi tror jeg heller ikke det kan være. Som noen andre nevnte, det er ikke slik dysleksi fungere, og hun hadde jo da også uansett sluttet når hun ble rettet på da. Den eneste forklaringen jeg ser er derfor forsøk på humor, men jeg kan jo selvsagt ta feil. Men herrefred, kan du bare droppe den teorien nå? Ts: hvis jeg var denne dama, hadde jeg faktisk satt pris på å bli rettet på. Flere ganger om mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #17 Del Skrevet 8. februar 2020 Nå husker jeg ikke helt hva fenomenet heter sånn vitenskapelig, men det er visst en greie, særlig hos barn (men kan bli med opp i voksen alder) at man uttaler ordet slik det føles mest behagelig å si det. Vesp istedenfor veps er et ganske vanlig eksempel. Kan være noe ala det, kanskje? Anonymkode: 62d35...35c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #18 Del Skrevet 8. februar 2020 Søsteren min sier konsekvent enkelte ord feil med vilje ute blandt folk, hun har gjort det siden hun var tenåring. Hun gjør det fordi det visstnok er søtt og det tiltrekker seg menn når damer er litt dumme. Irriterer vettet av meg. Dama har doktorgrad, og sier legimitasjon, fenimisme, fikseboller, grummistøvler. O.l Anonymkode: 8fb2f...c34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #19 Del Skrevet 8. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søsteren min sier konsekvent enkelte ord feil med vilje ute blandt folk, hun har gjort det siden hun var tenåring. Hun gjør det fordi det visstnok er søtt og det tiltrekker seg menn når damer er litt dumme. Irriterer vettet av meg. Dama har doktorgrad, og sier legimitasjon, fenimisme, fikseboller, grummistøvler. O.l Anonymkode: 8fb2f...c34 Hjelpes! Hva slags menn er det dette tiltrekker seg? Ikke noen som jeg ville ha hatt ihvertfall. Anonymkode: 80391...7ce 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 8. februar 2020 #20 Del Skrevet 8. februar 2020 22 minutter siden, Elseby13 skrev: Men herrefred, kan du bare droppe den teorien nå? Ts: hvis jeg var denne dama, hadde jeg faktisk satt pris på å bli rettet på. Flere ganger om mulig. Men herrefred, kan du ikke bare droppe å være så sur da? Jeg synes det var en god teori, jeg. Men hva tror du det er da? 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søsteren min sier konsekvent enkelte ord feil med vilje ute blandt folk, hun har gjort det siden hun var tenåring. Hun gjør det fordi det visstnok er søtt og det tiltrekker seg menn når damer er litt dumme. Irriterer vettet av meg. Dama har doktorgrad, og sier legimitasjon, fenimisme, fikseboller, grummistøvler. O.l Anonymkode: 8fb2f...c34 Dette virker jo forsåvidt også som en mulighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå