Gå til innhold

Kattunge ruller seg i egen do

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Vi har en fire mnd gammel kattunge (gutt) som ruller seg i egen do. Og vi lurer rett og slett på hvorfor, og hva vi kan gjøre.

Dette er det som skjer: den begynner å pipe/mjaue mens den klenger seg inntil doen sin. Så går den oppi kassen, begynner å grave litt her og der, før den kaster seg ned og vrir seg rundt som om den vil leke. Og hele tiden kommer det klynke-/pipe-/mjaue-lyder.

Dette skjer som regel mens den leker. Helt ut av det blå løper den bort til doen sin og begynner med dette.

Jeg har forsøkt å ta den forsiktig ut, ta den i nakkeskinnet, si nei mildt, si nei strengt, osv osv, men den hopper bare rett opp igjen. Noen ganger går den til "angrep" på meg og biter. Så den virker nesten desperat etter å gjøre dette. 

Det hører med til historien at dette startet først for tre uker siden da vi hadde han med på hytta der han brukte samme do som min mors katt har brukt når hun har vært der (men hun var ikke der da). 

Men kan den doen ha vært den utløsende faktoren? Eller var det tilfeldig? Hvorfor har han i så tilfelle fortsatt med dette her hjemme hvor han har en helt ny og ubrukt do?

Dette er virkelig grusomt, og jeg må jo dusje han flere ganger i uken. Jeg tømmer doen så snart jeg ser han har vært der, men jeg er jo ikke akkurat hjemme hele tiden. I dag måtte vi starte dagen med dusjing fordi han stinket helt grusomt (hadde bæsjet to ganger i løpet av natten).

Er det noen som vet hva dette skyldes?

Hilsen desperat katteeier

Anonymkode: abb42...56a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags sand bruker du i doen? 

Anonymkode: 9dda5...a9d

Skrevet

Man tar ikke katter i nakkeskinnet. Det er det kun kattemoren som gjør. 

Skrevet

Vanlig klumpesand kjøpt på kiwi. Men på hytta, hvor dette startet, har moren min kjøpt klumpesand med duft kjøpt på dyrebutikk. Tror det er lavendelduft. Hjemme har vi den samme type sand som da han kom hjem hit for første gang. Altså, ikke byttet verken type eller merke.

Kan sanden være årsaken? 

Anonymkode: abb42...56a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...