Gå til innhold

6 cm stor kul i brystet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var hos lege i dag for å sjekke brystet mitt (få henvisning til sykehus) igjen, som har vokst en del de siste par årene. Da jeg var på sykehuset sist ble det tatt mammografi, biopsi og ultralyd. På ultralyd klarte de ikke å se vevet av en eller annen grunn, mammografi og biopsi viste ikke kreft. Så konklusjonen den gang var vel at det var fibroadenom eller noe (godartet og ufarlig). Men den ble hardere etter biopsien.

Men nå har den altså vokst ganske mye siden da, iallefall dobbelt så mye, og legen målte den i dag til 6 cm. Skulle få ny henvisning til sykehuset, men hun mente at siden det var den samme kulen som jeg sjekket på sykehuset sist så var det lite sannsynlig at det var kreft.

Før biopsien den gang hadde jeg en del ubehag/smerter, dette avtok etter biopsien og har vært borte helt til nå mens kulen har vokst. Men nå kan jeg ha sovet på brystet og ha det ganske ubehagelig når jeg våkner, og hvis kjæresten holder rundt meg over brystet gjør det vondt. 

Noen her med lignende erfaringer? Satser jo på at jeg trygt kan lene meg bakover og slappe av og at det ikke er kreft. Men om noen har motsatt erfaringer hadde jeg satt pris på å høre om det også. 

Og er det noen her som har fjernet fibroadenom noengang? Hva skjer med melkekjertlene og vevet inni brystet når man gjør det? Og hvordan blir det seende ut - kan det bli nødvendig med kosmetisk inngrep etterpå? 

Anonymkode: 43b7c...e3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter

Anonymkode: 43b7c...e3c

Skrevet

Hei du :) Jeg har hatt fibroadenom i brystet. Tror den var sånn 9cm på mammografi, ganske stor. Tok også biopsi som sa den var godartet. Ble faktisk med i en studie hvor de forsket på å finne en måte å skille ond- og godartede svulster i MR. Kulen ble operert ut for 4 år siden. Brystene var ganske ulike i strørrelse før, typ vanskelig å kjøpe BH som satt fint. Men nå er de ganske like. Vet ikke om kirurgen tok noe ekstra for at de skulle bli det eller om det var kulen som utgjorde hele forskjellen. Tipper at utseendet etterpå avhenger litt av hvor den ligger? Føler ikke at det synes noe særlig, kan kanskje se et lite søkk, men føler det har jevnet seg ut med tiden. Ser jo ingenting med bh på. Arret mitt havnet på undersiden og er nesten usynlig nå. Veldig glad for at jeg gjorde det altså :) Grudde meg noe forferdelig til narkose og syntes det var veldig ekkelt rett før jeg sovnet, da.

Har ikke prøvd å amme så vet ikke hvordan det står til mtp. det. Tenker at jeg har jo ett urørt bryst så klarer meg vel.

Men skjønner godt at du stresser med det altså :) Det er jo ikke kjekt å kjenne at det er der. Men tenker at det er liten sjans for at det er ondartet når du har blitt såpass nøye undersøkt. Du får gruble litt på hva du vil gjøre, hvis det er mulighet for at det bare fortsetter å vokse så er det kanskje greiere å gjøre det nå enn senere.

Anonymkode: c6052...02e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...