Gå til innhold

Søke erstatning for tapt barndom / omsorgssvikt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen her inne søkt erstatning for tapt barndom? 
 

Jeg ble utsatt for omsorgssvikt av foreldrene mine i oppveksten, mobbet av mamma for at jeg var feit når jeg var normalvektig, utsatt for verbal mishandling av begge foreldre, slått av far 3 ganger ved 15 års alder, sleit med selvskading, men ble ikke tatt med til lege, sleit med spiseforstyrrelser i flere år, på det verste nede i 36 kg, men ble ikke tatt med til lege. 
 

Har nå i voksen alder skjønt at dette overhodet ikke er greit. 
 

Hvordan går man frem? Søker erstatning via advokat?

Anonymkode: ce246...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Har du gått til psykolog som har dette i dine papirer, så er det nok en mulighet for det. Hvis forholdene er anmeldt så har du krav på erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Belima skrev:

 Har du gått til psykolog som har dette i dine papirer, så er det nok en mulighet for det. Hvis forholdene er anmeldt så har du krav på erstatning.

Jeg har gått til psykiater i flere år og han har skrevet ned dette.

Anmeldt? Mener du jeg må gå til politiet og anmelde foreldrene mine for oppveksten? 
 

Ingenting ble plukket opp eller anmeldt den gangen. 
 

Ts

Anonymkode: ce246...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Har noen her inne søkt erstatning for tapt barndom? 
 

Jeg ble utsatt for omsorgssvikt av foreldrene mine i oppveksten, mobbet av mamma for at jeg var feit når jeg var normalvektig, utsatt for verbal mishandling av begge foreldre, slått av far 3 ganger ved 15 års alder, sleit med selvskading, men ble ikke tatt med til lege, sleit med spiseforstyrrelser i flere år, på det verste nede i 36 kg, men ble ikke tatt med til lege. 
 

Har nå i voksen alder skjønt at dette overhodet ikke er greit. 
 

Hvordan går man frem? Søker erstatning via advokat?

Anonymkode: ce246...e8a

Hvem tenker du at du skal ha erstatning fra? Om det er dine foreldre er det jo dem du må saksøke, om du mener kommunen spørs det jo om de i det hele tatt har vært varslet og har visst om situasjonen.  Om barnevernet aldri har blitt varslet og aldri har hørt om deg før kan jo ikke kommunen holdes ansvarlig.. De kan ikke forventes å gjøre noe med en situasjon de ikke vet om.. Om de HAR blitt varslet og ikke har reagert som de burde er det en annen sak...

Anonymkode: 1826e...8e8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått til psykiater i flere år og han har skrevet ned dette.

Anmeldt? Mener du jeg må gå til politiet og anmelde foreldrene mine for oppveksten? 
 

Ingenting ble plukket opp eller anmeldt den gangen. 
 

Ts

Anonymkode: ce246...e8a

Les det som står på denne siden jeg viser til:

https://www.advokatenhjelperdeg.no/emne/erstatning-for-tapt-barndom/

Det må jo være dokumentasjon på det som legges frem eller så kan jo hele Norge si de har hatt det helt forferdelig og søkt erstatning.
Du har det i papier fra psykiatrien, så da er du trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem tenker du at du skal ha erstatning fra? Om det er dine foreldre er det jo dem du må saksøke, om du mener kommunen spørs det jo om de i det hele tatt har vært varslet og har visst om situasjonen.  Om barnevernet aldri har blitt varslet og aldri har hørt om deg før kan jo ikke kommunen holdes ansvarlig.. De kan ikke forventes å gjøre noe med en situasjon de ikke vet om.. Om de HAR blitt varslet og ikke har reagert som de burde er det en annen sak...

Anonymkode: 1826e...8e8

Jeg mener mine foreldre. Dermed er det dem jeg må saksøke?

Ts

Anonymkode: ce246...e8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Belima skrev:

Les det som står på denne siden jeg viser til:

https://www.advokatenhjelperdeg.no/emne/erstatning-for-tapt-barndom/

Det må jo være dokumentasjon på det som legges frem eller så kan jo hele Norge si de har hatt det helt forferdelig og søkt erstatning.
Du har det i papier fra psykiatrien, så da er du trygg.

Det må vell mer enn det til som bevis. Ellers så blir det jo ord mot ord mellom barn og foreldre, og med det så kommer man ingen vei

Anonymkode: bd8e9...7db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener mine foreldre. Dermed er det dem jeg må saksøke?

Ts

Anonymkode: ce246...e8a

Så klart, hvem andre skulle du ellers saksøke?

Anonymkode: bd8e9...7db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Belima skrev:

Les det som står på denne siden jeg viser til:

https://www.advokatenhjelperdeg.no/emne/erstatning-for-tapt-barndom/

Det må jo være dokumentasjon på det som legges frem eller så kan jo hele Norge si de har hatt det helt forferdelig og søkt erstatning.
Du har det i papier fra psykiatrien, så da er du trygg.

Jeg har det jo kun fra psykiater pga han har skrevet ned min historie, hva jeg har fortalt fra min barndom. Da har det kanskje ikke så mye å si uansett?

Ts

Anonymkode: ce246...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så klart, hvem andre skulle du ellers saksøke?

Anonymkode: bd8e9...7db

Diskuterte dette med samboer. Han mente at jeg saksøker foreldre, men at staten betaler erstatning og det kan jo ikke stemme?

Ts

Anonymkode: ce246...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må mer til enn at din psykolog har skrevet ned dine ord. Ville startet med å kontakte en advokat med erfaring på området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diskuterte dette med samboer. Han mente at jeg saksøker foreldre, men at staten betaler erstatning og det kan jo ikke stemme?

Ts

Anonymkode: ce246...e8a

Det er foreldrene dine du saksøker og det er de du møter i retten, ansikt til ansikt og det er de som betaler. Ikke staten.

Anonymkode: bd8e9...7db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir i såfall staten etter det jeg har forstått siden du ikke har vært  i barnevernet. Husk at det også er foreldelsesfrist i sånne saker. Les dette under.

https://osloadvokatene.no/erstatning/familievold/pass-pa-kravet-ditt-ikke-er-foreldet/

Det aller enkleste for deg er å ta kontakt med en advokat som kan svare deg på det du lurer på. Da bør du få helt riktig svar.

Endret av Belima
La til mer informasjon.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er staten eller kommunen som betaler erstatning dersom det kan bevises at det offentlige (barnehage, skole, helsevesen) visste om at du ble utsatt for alvorlig omsorgssvikt og kan klandres for å ikke ha grepet inn på noe vis/ satt inn tiltak.  

 

Anonymkode: 665c0...5f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er staten eller kommunen som betaler erstatning dersom det kan bevises at det offentlige (barnehage, skole, helsevesen) visste om at du ble utsatt for alvorlig omsorgssvikt og kan klandres for å ikke ha grepet inn på noe vis/ satt inn tiltak.  

 

Anonymkode: 665c0...5f2

Hva med foreldre som ikke har gjort noe?

Anonymkode: ce246...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble også "misshandlet" psykisk, og seksuelle overgrep av foreldrene mine. Tok kontak med retferd for taperne og om jeg sku ha en sak og føre frem måtte jeg politianmelde overgrepet, jeg måtte også ha dokumentasjon fra helsevesen på at jeg har lidd. Psykolog etc... men fordi jeg har vert så redd så har jeg aldri snakket om det til noen, nevnte det en gang hos helsesøster på ung.skolen men det ble verken notert eller hørt. 

Og jeg har frem til i fjor (30 år) holdt dette for meg selv. Nå svikter fasaden min totalt. Den overlevelsefasaden. Kroppen og psyken er helt nedkjørt. Jeg har straffet meg selv soden ung. Skolen med et hardt liv og dårlige relasjoner. Jeg er sliten. Men å anmelde foreldrene mine mens de enda har bil, frisk til sinns. Jeg takler ikke det. Og jeg klarer ikke se hvor jeg skal hente inn dokumentasjon på det som ikke finnes. Så jeg har faktisk ingen sak. 

Det var et nederlag etter og tatt innober meg at jeg ble utsatt for flere grove omsorgsvikt igjennom barndommen. Så skulle det nå vise seg at min overlevelseteknikk, min tro på at når helsesøster ikke brydde seg var det beste å holde munn om det. Men det slår rilbake med at man ikke får rettferdighet. 

Jeg beklager at dette ikke ga deg et ønsket svar, men gikk nettop igjennom dette for 1 uke siden. Og desverre.. Det er slik rettssystemet fungerer. Hadde man latt seg bli nedbrutt, ikke prøvd å prøvd, og snakket om det. Latt de fysiske og psykiske plagene vise seg fra sannheten istedenfor å la folk tro man var en ubrukelig trassig ungdom. Ja da hadde man hatt noe å slå tilbake til.

Men å ha klart seg med nød og neppe, og kommet så langt i livet at man har vore sterk.. nei da har det visstnok ikke skjedd noe. Rettferd finnes ikke for den som latet som at alt var ok. 

Du må finne styrken i deg til og anmelde dem, eller så må du akseptere at denne kampen er tapt. Så må du derfra fortsatt leve med fortiden. 

Anonymkode: c6187...01b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om du når frem med dette. Kommunen har ikke erstatningsplikt hvis de ikke har vært kjent med saken og i tillegg unnlatt å sette i gang nødvendige tiltak til rett tid. Du må også ha en varig skade på grunn av omsorgssvikten du har vært utsatt for, det er skaden som utløser rett til erstatning av kommunen.

Jeg tenker at du kan ha rett på noe kompensasjon i form av voldsoffererstatning, dette forutsetter at du anmelder dine foreldre og at saken henlegges, som uansett er det mest sannsynlige utfallet av en anmeldelse. Du må også ha dokumentasjon på at du etter all sannsynlighet har opplevd vold og og omsorgsvikt, for eksempel etter behandling i det psykiske helsevesenet som en nevner her. Vil uansett anbefale deg å ta kontakt med en advokat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diskuterte dette med samboer. Han mente at jeg saksøker foreldre, men at staten betaler erstatning og det kan jo ikke stemme?

Ts

Anonymkode: ce246...e8a

Nei, staten betaler erstatning om de har sviktet i sitt ansvar.  Altså om du var inn under barnevernet og barnevernet sviktet eller det var gjort forsøk på å varsle kommunen og staten og be on hjelp du ikke fikk. Jeg kjenner en som fikk 200.000 for å ha blitt voldtatt på barnehjem mange ganger av de ansatte. Det er ikke stor sum.. 

Veldig leit at du har opplevd omsorgssvikt, det er foreldrene dine du må rette kravet til om ikke kommunen har vært varslet og fått ansvaret for deg.  Jeg har desverre aldri hørt om privat søksmål med det grunnlaget men kontakt advokat å spør.  Vær obs på at advokat koster utrolig mye og vurder om det vil være verdt det. 

Om foreldrene dine har begått direkte lovbrudd anmelder du heller, fremfor å saksøke. 

Anonymkode: 32308...b57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg og hennes bror har gjort det. Ikke helt sikker på hvordan de gikk frem, men vet at venninna mi brukte mye tid på det, samlet inn informasjon fra skole, barnevern, psykolog, dps og søkte penger fra ulike fond. Broren hennes havnet i barnevernet som ganske liten, som han gikk dobbelt så mye i erstatning.

Anonymkode: 1b74a...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...