Gå til innhold

Benkeplate i laminat, lett riper/skader?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal ha ny benkeplate på kjøkkenet og vurderer laminat. Jeg vet det tåler en del, men problemet er jo at hvis man først får en skade på laminat så kan det ikke repareres som med heltre. Samtidig frister vedlikeholdsfri benkeplate veldig. Så, dere som har laminatbenkeplate, hvor mye tåler den faktisk uten at det blir skader?

Anonymkode: d85d8...a46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri klart å få skader i mine. Hatt i 3 leiligheter gjennom 30 år.

Et tips er å velge buet kant. Jeg synes det er bedre å jobbe mot, og skader oppstår vel ofte akkurat i kanten, noe en buet kan begrense? Men, som sagt; 30 år uten skader av noe slag. Jeg lager mat hver dag og bruker kjøkkenet mitt med plater og hele pakka :)

Anonymkode: e530e...20f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri klart å få skader i mine. Hatt i 3 leiligheter gjennom 30 år.

Et tips er å velge buet kant. Jeg synes det er bedre å jobbe mot, og skader oppstår vel ofte akkurat i kanten, noe en buet kan begrense? Men, som sagt; 30 år uten skader av noe slag. Jeg lager mat hver dag og bruker kjøkkenet mitt med plater og hele pakka :)

Har samme erfaring, holdt seg like fin i 15 år. Da ville mannen ha heltre, jeg angrer som bare det, den får riper, hakk og flekker. Bare å slipe ned?  Jo, men blir det gjort?  Ikke før den er skikkelig stygg. Æsj, vil aldri ha heltre benkeplate mer!

Anonymkode: f31a0...920

Skrevet

Veldig ulike kvaliteter. Vi hadde først en fra ikea som ble kjempe stygg, fikk fort merker. Så kjøpte vi ny hos en lokal kjøkkenleverandør (litt annen pris enn ikea), og den har holdt seg fin i over ti år. 

Skrevet
4 minutter siden, Nerine_ skrev:

Veldig ulike kvaliteter. Vi hadde først en fra ikea som ble kjempe stygg, fikk fort merker. Så kjøpte vi ny hos en lokal kjøkkenleverandør (litt annen pris enn ikea), og den har holdt seg fin i over ti år. 

Enig, ville ikke kjøpt en billig fra Ikea. 

Anonymkode: f31a0...920

Skrevet

Har hatt fra HTH og Norema og de har vært veldig gode. Aldri en ripe, selv om jeg ikke er den mest forsiktige på kjøkkenet. 

Anonymkode: 86379...ff4

• Liker 1
Skrevet

Min heltre benkeplate blir hvertfall brent til jubel og brukt til marshmallowbål så snart jeg har mulighet. Neste blir laminat her.

Anonymkode: aab4f...2e7

• Liker 1
Skrevet

Mine har vært fra Norema, JKE og en jeg ikke vet hvem er, men det er en av de store det også. Jeg tror det er kanskje er HTH eller Drømmekjøkken. Usikker altså. Den platen har ikke buet kant, så når jeg en gang bytter kjøkken så blir det buet kant igjen.

Planten i det nåværende kjøkkenet er nok fra 2003, og den er uten skader den også. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mine har vært fra Norema, JKE og en jeg ikke vet hvem er, men det er en av de store det også. Jeg tror det er kanskje er HTH eller Drømmekjøkken. Usikker altså. Den platen har ikke buet kant, så når jeg en gang bytter kjøkken så blir det buet kant igjen.

Planen* i det nåværende kjøkkenet er nok fra 2003, og den er uten skader den også. 

Platen. Ikke planten :ler: Plantene står i stua!

• Liker 1
Skrevet

Har benkeplate fra ikea, plastikk. Holder seg like fint i alle år den.

Skrevet

Har i løpet av de siste par årene solgt benkeplate med buet kant på ett kjøkken. Og den kunden var 60+.

Når det gjelder riper så har det mye å si hvilken farge og overflate man velger. På en matt, slett sort plate vil ripene synes mye fortere enn en med litt ruglete overflate med fargesjatteringer. 

Anonymkode: b35a7...e8d

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har i løpet av de siste par årene solgt benkeplate med buet kant på ett kjøkken. Og den kunden var 60+.

Når det gjelder riper så har det mye å si hvilken farge og overflate man velger. På en matt, slett sort plate vil ripene synes mye fortere enn en med litt ruglete overflate med fargesjatteringer. 

Anonymkode: b35a7...e8d

Jeg liker det selv om jeg på langt nær er 60+. Heldigvis kan man velge hos de seriøse forhandlerne :) 

• Liker 4
Skrevet

Det finnes veldig mange forskjellige kvaliteter av laminatplater og kvaliteter. Mitt tips er å unngå høyglansoverflater i laminat, disse blir fort ripete og stygge er min erfaring. Litt mer "ruglete" overflater er mer holdbare og eventuelle må hakk og riper synes ikke like raskt. Det er ogå verdt å notere seg at riper synes mer i lyse farger da laminaten som mørk under den fargede overflaten, det var i alle fall det hos den leverandøren jeg var borti da jeg solgte kjøkken. 

Anonymkode: ab61a...b79

• Liker 1
Skrevet

Vi har benkeplate i laminat fra IKEA med falskt marmor-mønster, er superfornøyd! Vi har ikke fått noen riper eller skader, og om vi skulle gjort det ville det ikke syns pga mønsteret uansett. Ble anbefalt av bekjente å ikke gå for de "glossy" benkeplatene siden man ser alt av drit, småriper og fingermerker på de. 

Anonymkode: ec4c0...ecd

• Liker 1
Skrevet
På 6.2.2020 den 18.45, sholmjohn skrev:

Har benkeplate fra ikea, plastikk. Holder seg like fint i alle år den.

Plastikk? Det tror jeg aldri jeg har sett. Har du link? 

Anonymkode: 984d7...688

Skrevet
På 7.2.2020 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Fra ikea hvertfall. Skal se om jeg finner men tror du finner det ganske raskt om du Googler «ikea benkeplate plast» eller noe lignende. Vår er helt hvit hvertfall, men vet du kan få det i mørkere farger også.

Skrevet
På 7.2.2020 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor gammel den er. Kan være det ikke selges mer, skal se om jeg finner link:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...