Gå til innhold

Tittelen "Miljøarbeider" og utdanning..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli en såkalt miljøarbeider, men utdanningsmessig heter det visst barne- og ungdomsarbeider.
Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å jobbe hovedsaklig med bare barn/ungdom, men i kommune/Nav, eldreomsorg, innvandring osv.
Er dette da riktig vei å gå?
Når jeg blir ferdig utdannet, vil jeg da være en barne- og ungdomsarbeider? Også endrer man "tittel" etter hvor man jobber? Synes dette er litt forvirrende og vanskelig å forstå. Noen som kan forklare?

Anonymkode: 4a982...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En «såklart miljøarbeider» kan du bli uten utdanning. Da blir du som regel ansatt som assistent. Dersom du ønsker mere muligheter/ samt bedre lønn, bør du satse på å bli miljøterapeut. En bachelor som sosionom åpner dørene som mange av de feltene du påpeker 

Anonymkode: af459...abc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en sosionomutdanning så blir du miljøterapaut og kan jobbe med de tingene du nevner. Miljøarbeider kan du bli når du fyller 18 år, ikke har utdanning og jobber med mennesker. Er naturligvis dårligere lønn, muligheter og vilkår som miljøarbeider enn miljøterapaut ettersom man da ikke har utdannelse. 

Anonymkode: ea7e2...b13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune gjelder følgende:

Ufaglært/uten utdanning: Assistent

Barn- og ungdomsarbeider, helsefagarbeider meg fagbrev: Miljøarbeider 

3-årig helse/sosialfaglig bachelor: Miljøterapeut

3-årig helse/sosialfaglig bachelor med min 60 sp videreutdanning: Spesialutdannet miljøterapeut 

Anonymkode: 6d4ca...757

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å bli en såkalt miljøarbeider, men utdanningsmessig heter det visst barne- og ungdomsarbeider.
Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å jobbe hovedsaklig med bare barn/ungdom, men i kommune/Nav, eldreomsorg, innvandring osv.
Er dette da riktig vei å gå?
Når jeg blir ferdig utdannet, vil jeg da være en barne- og ungdomsarbeider? Også endrer man "tittel" etter hvor man jobber? Synes dette er litt forvirrende og vanskelig å forstå. Noen som kan forklare?

Med fagbrev som barne og ungdomsarbeider så får du ikke jobbe i eldreomsorgen, da må du bli helsefagarbeider. Vet ikke helt hva du mener å jobbe i "kommunen". Nav får du ikke jobb i med kun fagbrev, det krever minst en bachelor. Innvandring er ofte kommunalt ansvar. De som jobber med dem har stort sett høyere utdanning.

Ut i fra ønskene dine så høres det mer ut som om du bør vurdere en bachelor i vernepleie. Den dekker alt det du tenker på. Også sykepleier kan jobbe innenfor alle disse områdene, men der er jo fokuset litt annerledes enn vernepleie.

Anonymkode: aad36...d9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det som at miljøarbeider er ett samlet begrep på ulike stillinger? Så da har jeg misforstått.
Jeg ønsker å ta videregående utdanning (ikke høyskole med det første), og ønsker å kunne jobbe med miljø-relaterte oppgaver, som å hjelpe alle slags mennesker, ikke spesifikt barn/ungdom. Hva går jeg for da?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som barne-og ungdomsarbeider kan du arbeide i skolesystemet og barnehage, er litt usikker på om du kan arbeide i eldreomsorg..

Hvis du vil ha stilling i nav, psykiatri, innvandring, instutisjon osv bør du ha en bachelor som bvpedagog, sosionom eller vernepleier. 

Hvis du spesifikt vil jobbe med å hjelpe alle slags mennesker med en vgs utdanning er vel helsefagarbeider det nærmeste du kommer. 

Anonymkode: 1446e...321

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er det du vil kalle miljøarbeider. Jobber i skole, tjener litt over 400 000 i året. Uten utdanning. Lange ferier og gunstige arbeidstider. Syns ikke det er så dårlig betalt som folk skal ha det til. Når man tenker på at man tross alt kun jobber under 200 dager i året. 

Anonymkode: cc261...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er det du vil kalle miljøarbeider. Jobber i skole, tjener litt over 400 000 i året. Uten utdanning. Lange ferier og gunstige arbeidstider. Syns ikke det er så dårlig betalt som folk skal ha det til. Når man tenker på at man tross alt kun jobber under 200 dager i året. 

Hvordan fikk du jobb i skole uten utdanning?
Jeg ønsker egentlig ikke å jobbe med barn, men samtidig er jeg alene med barn og synes helsefagarbeid kan være utfordrende også ift. arbeidstider. Kan godt tenke meg å jobbe som assistent/eldreomsorg, men er mye kvelder/helger. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det som at miljøarbeider er ett samlet begrep på ulike stillinger? Så da har jeg misforstått.
Jeg ønsker å ta videregående utdanning (ikke høyskole med det første), og ønsker å kunne jobbe med miljø-relaterte oppgaver, som å hjelpe alle slags mennesker, ikke spesifikt barn/ungdom. Hva går jeg for da?

TS

Det er vel ingen videregåendeutdanning som dekker alt det du kunne tenkt deg. Men, helsefagarbeider er nok nærmest. Men, selv om man kan jobbe innen mye forskjellig, så er det vanskelig å få disse jobbene. Ofte så kreves det mange års erfaring og/eller en god dose flaks. De aller fleste helsefagarbeidere jobber i hjemmesykepleien og sykehjem/helsehus. 

Det er nok en bachelor som kan gi deg de mulighetene du ønsker deg. 

Anonymkode: aad36...d9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan fikk du jobb i skole uten utdanning?
Jeg ønsker egentlig ikke å jobbe med barn, men samtidig er jeg alene med barn og synes helsefagarbeid kan være utfordrende også ift. arbeidstider. Kan godt tenke meg å jobbe som assistent/eldreomsorg, men er mye kvelder/helger. 

TS

Søk deg inn som ringevikar først, enten barneskole, ungdom eller vgs. Plutselig står du der med fast ansettelse. Det er slik jeg kom inn. Det er veldig godt å ha fri alle helligdager, samt to uker i jula og hele påskeuka, vinterferie og høstferie i tillegg til to mnd med ferie på sommeren

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Søk deg inn som ringevikar først, enten barneskole, ungdom eller vgs. Plutselig står du der med fast ansettelse. Det er slik jeg kom inn. Det er veldig godt å ha fri alle helligdager, samt to uker i jula og hele påskeuka, vinterferie og høstferie i tillegg til to mnd med ferie på sommeren

Men da jobber du vel ikke 100%?

Anonymkode: 8d343...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da jobber du vel ikke 100%?

Jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Hmmmmmm said:

Jo. 

Det vil jeg også...trodde man bare kunne få 100% dersom man jobbet i SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke utdannet og har jobbet som miljøarbeider i 20 år.

Anonymkode: 0af5c...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke utdannet og har jobbet som miljøarbeider i 20 år.

Anonymkode: 0af5c...580

Hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det finnes en egen utdanning som heter Miljøarbeider.  Huskee ikke hvor jeg har sett det, men søk og du vil finne.

Anonymkode: a7460...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...