Gå til innhold

Desperat etter å gå ned noen kilo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bmi på ca 31 - helseskadelig overvekt kaller de det. Jeg vet det! Men jeg sliter såååå ekstremt med ork, motivasjon, vilje, lyst osv. Finner ingen glede i trening og er både veldig mentalt sliten av å bekymre meg for vekta. 

Jeg vil, mer enn noe annet ned i vekt, jeg bare finner ikke motivasjonen til å utføre de tiltakene som må til for å få det til. 

Derfor spør jeg her (les: jeg er fullstendig klar over at det ikke er lett):

Har du noen tips å komme med som kan gjøre det lettere å komme i gang?

Har du noen forslag på enkle tiltak man kan starte med som kanskje kan hjelpe med at man blir mer motivert etterhvert?

Tips til noe mat/drikke man absolutt bør få i seg, og hva man bør styre helt totalt unna?

Jeg er altså her ute etter de noe enklere tiltakene man kan starte med som kanskje hjelper litt, så man kanskje ser at noe skjer med kroppen, som igjen kan hjelpe på motivasjon for å komme i gang ordentlig med et godt kosthold og god trening!

Hjelp? 

Lite bi-spm. Noe av det jeg sliter mest med er å få i meg vann, jeg går lett flere dager på rad uten å føle behov for å drikke noe vann utenom mat og annen drikke. Må jeg drikke masse vann? Evt hvor mye er et minimums "krav" for inntak av vann? 

Anonymkode: e6ae2...1e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt tips : ha null snop /is//kjeks /snacks hjemme. Da er det ingenting å spise ubevisst ut av skapet.

Lag deg proteinrike måltider, uten for mye karbo, det metter lengere.

Bli bevisst hva du spiser, notér ned til du har oversikt.

Mye kalorier i brus, juice og saft med sukker. Kutt ut juice og erstatt med sukkerfritt / vann.

Anonymkode: d8915...580

• Liker 3
Skrevet

Trening er ikke det viktigste for å gå ned i vekt.

Det som er viktig er å spise mindre mengder, og mindre fetende mat.

Anonymkode: 3c563...e0c

• Liker 5
Skrevet

Du må egentlig bare bestemme deg for det. Klart det hjelper med motivasjon fra starten av, men dette er kun midlertidig. Man må fram med disiplinen etter hvert. Du kommer til å være lei og ha lyst til å gi opp flere ganger, men da er det desto viktigere at du fokuserer på målet du har satt for deg selv. 

Jeg har selv gått ned fra 82 kg til 57 kg, veier ca 62 kg nå. Jeg kom i gang ved å lære å telle kalorier, og passe på at jeg stort sett spiste under det nivået av kalorier jeg forbrukte. I tillegg holdt jeg (og holder meg) aktiv. Dette gjorde jeg kontinuerlig over tid, og det tok ikke lang tid før jeg så resultater. 

Bare sett i gang, og hold ut! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg sitter nå her ;) og blir stadig mindre. Plutselig oppdaget jeg hemmeligheten og fordelene med å bytte ut kaloririkt pålegg med havregryn/solsikkekjerner/linfrø og skummet melk. 1/4 ts. bringebærsyltetøy fordi jeg fortjener det. Ca. 40 gr. havregryn og en god ss. med det andre. Dette gjorde jeg  etter å ha prøvd alt. Liker smaken og med både helsefordeler og mindre kilo er jeg kjempefornøyd med å ha funnet en farbar vei etter ååååååååååååår med for mange kilo. :) 

Fortsatt normal middag (liten posjon) og to knekkebrød til kvelds. Går så bra atte. Snavvelkvoten kommer når den kommer, søtsuget er redusert, så Stratosen i helgene kan vare hele uka nå. 

Anonymkode: 17a98...4bb

• Liker 1
Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet (endret)

Periodisk faste!

Første dagen er dritt, men etterpå, ja, du skjønner det!

Bare vær bestemt: å si; 2 måltider per dag!! Velg 1 frokost + 1 middag. ETTER DET...ferdig med spising. gå og sov!

Endret av HunSomSaDetRettUt
Skrevet

Bare slutt å spise så mye mat som du gjør. Lag bare en liten porsjon. 

Da slipper du å trene osv. Bare spis mindre. 

Anonymkode: e8aae...e34

• Liker 3
Skrevet

Har hørt at å spise mindre men oftere (totalt samme mengde) kan hjelpe (holder forbrenningen igang). 

Har du noen du kan gå tur med? Kanskje det kan hjelpe litt?

Gikk ned en del da jeg fikk valp i hus,  tror det var fordi jeg ofte var på beina for å se om den gjorde noe den ikke skulle. Har alltid lurt på om man  kan sette en timer på ca 30 min og gå noen steg hver gang den ringer og gå ned i vekt på den måten.

Anonymkode: 1bb3c...75c

• Liker 1
Skrevet

Spis sunnere, grønnsaker og vann er det bare å spise masse av, så legger du til andre matvarer du ønsker. Men minimalt med godis og dessert.

Dette tror jeg egentlig du vet, utfordringen ligger ikke i hva man spiser, men hvordan man føler seg når man ikke skal spise det man har lyst på, for å gå ned i vekt.

Utfordringer ligger i å kjenne på ubehaget som dukker opp ved cravings eller du er vant til å spise til du er stapp mett eller i en situasjon du liker å kose deg med noe godt og du ikke ønsker å gjøre lenger. 

Mitt beste konkrete tips: Drikk vann. Det utgjør en stor forskjell hvis du ikke drikker nok og gjennom hele dagen i dag. 

Skrevet

Jeg sliter også med vekta. Typisk jojo, kan prinsippet på slanking, problemet er å holde seg nede. Men det som funker for meg er at jeg lar meg spise ubegrenset med grønnsaker. Har alltid søte små tomatet i kjøleskapet, picolo er dyre, men mye bedre en cherry tomater. (synes jeg) Sukkererter står alltid i vann i kjøleskapet og søt paprika. Spiser dette når momsebehovet melder seg. 

Ellers popper jeg vanlig popkorn. I litt olje og minimalt med salt. Dette gir meg også snack følelse fredags kveld. 

Inntak av mat er viktigere en trening. Men når man sitter der foran tv er det lett å ønske noe å tygge på. Så for min del er en time trening, en time jeg ikke kan spise 😉 jeg liker spinning og gruppetimer. Jeg er ikke flink, men stiller meg bakerst, gjør min variant av det instruktøren gjør og koser meg med musikken. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke drikk noe med kalorier.

Ikke juice, eplenektar, brus med sukker, melk, smoothier osv.

Drikk lettbrus med 0 kalorier, vann eller saft uten kalorier (sukker)

Husk at bare 100 gram sjokolade er 550 kalorier, så kutt hardt ned.

Spis poteter istedenfor ris og pasta. 

Ha kokt skinke på brødskiva  istedenfor ost eller salami.

Spis rent kjøtt istedenfor bearbeidet (som er pølser, hamburger, ol.

Kjøttet skal se ut slik det gjør når de skjærer det av dyret)

Begynn å telle kalorier.

Sjekk ksloriene i alt du spiser.

Husk at en liten kjeks er 50 kalorier.

Slike små ting.

Bytt ut matvarer, les på kalorier.

Og husk at grønnsaker generelt er ekstremt lavt på kalorier, så spis så mye brokkoli som mulig.

Anonymkode: cede2...f50

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare slutt å spise så mye mat som du gjør. Lag bare en liten porsjon. 

Da slipper du å trene osv. Bare spis mindre. 

Anonymkode: e8aae...e34

Jeg drikker en smoothie til frokost (spinat, mango, banan, kokosmelk, proteinpulver og vann), spiser naturell yoghurt med litt zerosaft i og 10 blåbær og 10 hakkede mandler i, samt 2 egg til lunsj,  spiser vanlig middag som en familie på 4, men her skal jeg være ærlig at jeg nok kan gjøre noe, som å ta til meg generelt mindre mat, men og spes mindre karbo (vil påpeke at det er langt fra ekstreme mengder som havner på tallerkenen min, men nok litt mer enn nødvendig) også spiser jeg et par riskaker med ost eller havre rundstykker med kjøtt og ost eller lignende til kvelds. Kan skeie ut med ei skive med peanøttsmør i stedet for noe annet til frokost eller kvelds ila uka. 

Skrevet

Jeg har rast ned 10kg på noen uker. Eneste jeg gjør er å ha kuttet ut ALL usunn mat, går lange turer med høy hastighet.

Spiser mye grønt og egg. Faster mye.

Stå på! Kun deg selv som kan endre deg.

Anonymkode: f57d4...22c

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har rast ned 10kg på noen uker. Eneste jeg gjør er å ha kuttet ut ALL usunn mat, går lange turer med høy hastighet.

Spiser mye grønt og egg. Faster mye.

Stå på! Kun deg selv som kan endre deg.

Anonymkode: f57d4...22c

Hvordan faster du? Altså hvilket "system" og hvor mange kalorier holder du deg til?

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bmi på ca 31 - helseskadelig overvekt kaller de det. Jeg vet det! Men jeg sliter såååå ekstremt med ork, motivasjon, vilje, lyst osv. Finner ingen glede i trening og er både veldig mentalt sliten av å bekymre meg for vekta. 

Jeg vil, mer enn noe annet ned i vekt, jeg bare finner ikke motivasjonen til å utføre de tiltakene som må til for å få det til. 

Derfor spør jeg her (les: jeg er fullstendig klar over at det ikke er lett):

Har du noen tips å komme med som kan gjøre det lettere å komme i gang?

Har du noen forslag på enkle tiltak man kan starte med som kanskje kan hjelpe med at man blir mer motivert etterhvert?

Tips til noe mat/drikke man absolutt bør få i seg, og hva man bør styre helt totalt unna?

Jeg er altså her ute etter de noe enklere tiltakene man kan starte med som kanskje hjelper litt, så man kanskje ser at noe skjer med kroppen, som igjen kan hjelpe på motivasjon for å komme i gang ordentlig med et godt kosthold og god trening!

Hjelp? 

Lite bi-spm. Noe av det jeg sliter mest med er å få i meg vann, jeg går lett flere dager på rad uten å føle behov for å drikke noe vann utenom mat og annen drikke. Må jeg drikke masse vann? Evt hvor mye er et minimums "krav" for inntak av vann? 

Ja, men da vil du ikke nok. Vil du nok klarer du å mobilisere såpass at du orker. 

Spis litt mindre porsjoner hver gang du spiser og begynn å gå. Ta enkle styrkeøvelser på gulvet hjemme mens du titter på tv. Situps, knebøy og pushups med knærne i gulvet. Slik får du også brukt en del energi. Kroppen fortsetter også etter treningen og forbrenne fett etter styrketreningen i motsetning til når kun kondisjon trenes. 

Edit: Ang. vannet blir det mere drikking når du starter med trening. Ellers er det lurt å drikke før du blir tørst. ;)

Endret av Hr. Aktiv
Skrevet

Kjøp deg en tredemølle, og sett den foran tv'en. Så setter du på favorittserien din, eller noe annet du liker godt å se på, og så går du mens du ser på tv. Trask i vei. Du bruker kalorier for hvert minutt du går på tredemølla mens du ser på tv. Siden du får se på noe som avleder oppmerksomheten og du finner interessant, vil treningen gå mye lettere og du orker å gå der lenger fordi du ikke gir opp pga kjedsomhet.

Invester i en slik tredemølle og se på det som en investering i egen helse! 

Du går selvfølgelig i vanlig behagelig tempo de første par ukene. Så kan du gradvis, kanskje sånn annenhver uke, øke tempoet bittelitt. Sånn frem til du kommer til et tempo som gjør at pusten din øker og svetten pipler. ELLER om dette er trening du ikke orker, så funker det å fortsette med vanlig gå-tempo også! Bare ikke gi opp! Heller gå i det tempoet du klarer, enn å ikke gå i det hele tatt.

Dette vil forbruke kalorier hver dag, og du kan spise deg mett hver dag på varer som er sunne. Hvis du beveger deg, forbruker du mye av kcal i maten du spiser, og kan dermed slippe unna den aller magreste dietten på sultemengde.

Så gå i vei!

Anonymkode: 2e112...e17

Skrevet

Hei,

jeg har gått ned 15 kilo på et år. Og fått mer muskler, så jeg har gått ned en god del mer "egentlig"! Jeg har ikke "slanket meg" og ikke vært sulten. Det jeg har gjort er:

• er bevisst på at måltidet skal innholde proteiner.
  • har en plan for neste måltid, selv om det er flere timer til. Og neste måltid er proteinholdig. og tilgjengelig, slik at jeg ikke spiser noe raskt som ikke er bra for meg.
  • når jeg vet det må være proteiner, er det lettere å redusere det jeg bør få i meg mindre av (jeg spiser karbohydrater og jeg spiser fett, men fortrinnsvis grove kornprodukter, og fett fra fisk, nøtter, avocado, egg osv)
  • Har grønnsaker tilgjengelig og bruker mye av dette. Fisk flere dager i uken, og når jeg spiser / kjøper kjøtt, er det rent kjøtt og ikke farse / deig.
  • Deltar to ganger i uken på gruppetrening på treningsstudio. Før jobb tirsdag og rett etter jobb torsdag. Går lang tur to dager i uken. Både turene og gruppetreningene gjør jeg sammen med noen, og forplikter meg til å møte opp. Uansett form, dette skal jeg. 
  • Kvittet meg med det i skap og kjøleskap som ikke er bra for meg, og fått familien med på dette. Gjeninnført helgekos, og helgen varer ikke fra torsdag til mandag.. Kjøper inn riktig mengde av lørdagsgodt, slik at det spises da.
  • Vin er også helgekos, maks to dager med vin i uken, fortrinnsvis helg. Blir det vin en dag midt i uken, går det ut over helgekvoten.

Anonymkode: c6232...e3a

Skrevet

Jeg har tidligere telt kalorier og det gikk bra, men gikk sakte men sikkert opp igjen fordi jeg innførte alt det usunne igjen i løpet av noen år. Nå prøvde jeg ny måte lavkarbo, gått ned 5 kg på 10 dager, mye væske selvfølgelig, men kjenner allerede at klær sitter bedre. Mer motiverende når det går fort i starten. 

Anonymkode: c810b...7b1

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere telt kalorier og det gikk bra, men gikk sakte men sikkert opp igjen fordi jeg innførte alt det usunne igjen i løpet av noen år. Nå prøvde jeg ny måte lavkarbo, gått ned 5 kg på 10 dager, mye væske selvfølgelig, men kjenner allerede at klær sitter bedre. Mer motiverende når det går fort i starten. 

Anonymkode: c810b...7b1

Hvordan fungerer den nye måten lavkarbo?

Skrevet

Jeg var 55 kg overvektig, rett og slett skyhøy BMI. Nøkkelen for meg var lavkarbo. Til å begynne med telte jeg ikke kalorier, begynte først med det når jeg nærmet meg normalvekt+ trening.

Anonymkode: bbbb2...bf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...