millemei Skrevet 7. juni 2005 #1 Skrevet 7. juni 2005 Vi har gått til anskaffelse av stor trampoline i hagen og ungene storkoser seg. Ungene i nabolaget synes jo dette er kjempegøy også og spør om de kan få hoppe. Noen andre som opplever dette som et dilemma? En jente i gaten på 7 år får ikke lov av foreldrene, de er redd hun skal skade seg. Mens de andre får lov. Jeg er jo litt redd for dette da. Hvis noen skulle skade seg blir det jo vårt ansvar, selv om foreldrene har sagt ja? Vi har ikke anledning til å stå og passe på hele dagen heller, og noen ganger når vi kommer hjem er trampolinen full. (En smule frekt kanskje?) Tilslutt gav vi beskjed om at trampolinen var forbeholdt våre unger og vennene dems. Og så plutselig har de fått så mange nye venner.. Skjønner jo det at de kommer og vil være med guttene bare fordi de vil hoppe. Noen er flere år eldre, og ikke i den vanlige omganskretsen. Det samme skjer om sommeren når bassenget fylles og slike ting. Hva ville dere gjort her?
Gjest Melk Skrevet 7. juni 2005 #2 Skrevet 7. juni 2005 Jeg ville ihvertfall ha sørget for sikkerhetsutstyr (nett) og regler (eks hoppe uten sko).
Gjest Madeline Skrevet 7. juni 2005 #3 Skrevet 7. juni 2005 I begynnelsen hadde vi også problemer med at det plutselig var så mange som ville være venner med ungene våre. Veldig mange var mye eldre enn våre unger. Da sa jeg klart ifra (på en fin måte) at trampolinen var forbeholdt ungene våre. De får ha med seg vennene sine (de som de hadde lekt med uansett om vi hadde hatt trampoline eller ikke). Vi har ikke hatt noe problem med at unger bruker trampolinen når vi ikke er hjemme. Men hadde noen tatt seg den friheten så hadde jeg sagt ifra. De kan være på trampolinene så lenge de er med ungene våre. Er ikke våre unger der så skal heller ingen andre være der. Men det er min mening. Nå er ikke dette noe problem lenger i det hele tatt for de fleste ungene i nabolaget har trampoline selv. Det med skader pga trampolinehopping er litt vanskelig. Jeg er ikke helt og fullt inne i reglene der men vet at vi har et stort ansvar. Der har jeg dessverre ingen gode råd utenom å innføre regler for din trampoline. På vår trampoline får de ikke lov til å ta salto og de får bare hoppe to (av og til tre) om gangen. Men dette utelukker ikke at det ikke skjer ulykker.
Gjest Violetta Skrevet 7. juni 2005 #4 Skrevet 7. juni 2005 Jeg kjenner noen som har trampoline i hagen, og de har satt opp regler på et laminert a4-ark som de har hengt på selve trampolinen. Det inkluderer et tidspunkt på kvelden da trampolinen er stengt, de har en hengelås som de henger på trampolinen når de ikke vil at den skal brukes, og kun to og to får hoppe. De har også sikkerhetsnett på trampolinen.
@lfa Skrevet 7. juni 2005 #5 Skrevet 7. juni 2005 Vi har overtrekk som vi legger på når den ikke er i bruk og når vi ikke er hjemme. Da har vi vårt på det tørre mht. ansvar.
Gjest boing Skrevet 7. juni 2005 #6 Skrevet 7. juni 2005 Jeg har sett mye uforsvarlig trampolinebruk og ville sørget for at visse regler blir fulgt. I nabolaget her er det noen som i sin knøttlille hage har satt en usikret trampoline ca en halv meter unna verandakanten. Jeg ville ikke latt MINE barn leke på denne trampolinen, jeg vurderer faktisk å hinte om at det er unødvendig risikabelt... Men nett og regler for hvor mange som leker på den av gangen, og mulighet for å stenge den av bør da holde.
Gjest Gjesta Skrevet 7. juni 2005 #7 Skrevet 7. juni 2005 Vi har trampoline i hage hver sommer. Jeg har avtale med foreldrene rundt her om at ungene hopper på eget ansvar, altså foreldrenes ansvar. Nett er tull syns jeg, så det vil jeg ikke ha. Vi har lov til to om gangen, ikke lov å hoppe med sko, og ikke lov til å ha med noe opp der. Funker alldeles utmerket.
Gjest Embla s Skrevet 7. juni 2005 #8 Skrevet 7. juni 2005 Jeg har ikke dette problemet selv, men har venner med "trampoline-trøbbel". Jeg skjønner ikke at ikke foreldre kan fortelle barna sine at man ikke tar seg inn i andres hager og leker med deres leker når de som eier trampolina/lekene ikke er hjemme, eller hvis det ikke er for å leke med barna som bor der! Tror alle barn forstår dette om de får det forklart..
Gjest Gjest1 Skrevet 7. juni 2005 #9 Skrevet 7. juni 2005 Tex- hvordan kan det være tull med sikkerhetsnett :o
Letti Skrevet 7. juni 2005 #10 Skrevet 7. juni 2005 Vi opplevde også at barna våres plutselig hadde mange nye venner...... Opplevde også at en vilt fremmed gutt ringte på og fortalte meg hva han syntes om at mine barn hadde vært lenge nok på trampolina. Han mente at nå var det hans tur og det fikk jeg gå og si til dem. Jeg har snakket til de guttene som jeg ikke kjenner eller har sett før at de får ikke være på trampolina hvis gutta ikke er hjemme eller hvis de ikke får lov av gutta. Men det var mest slitsomt de to tre første ukene. Opplevde at større gutter kom bakveien slik at de trodde at vi ikke skulle se de, men min mor så de i kjøkkenvinduet sitt og ringte meg. Det dabber av etter hvert, men jeg syns litt synd om hun på syv som ikke får prøve engang. Mine har hoppet i flere år uten en skade. Vi har sikkerhetsnett og vi setter på hengelås hvis vi reiser bort.
Gjest Pjusk Skrevet 8. juni 2005 #11 Skrevet 8. juni 2005 Ungene mine hopper på naboens trampoline, og de vet veldig godt at de må spørre først - ALLTID! Og er ikke eierene hjemme, er det ikke hopping. Eventuelle ulykker ville jeg aldri lastet eierene for. Det hadde vært urimelig. men de er ganske flinke til å passe på, tror jeg. Bortviser barn som krangler osv. Men det er ofte litt for mange barn der kanskje...? Det er ikke sikkerhetsnett på denne trampolinen, men det hadde jeg syntes var veldig bra. om det var. Tex: Hvorfor er sikkerhetsnett tull?
tilli Skrevet 8. juni 2005 #12 Skrevet 8. juni 2005 Noen beskjente av meg var de første som fikk trampoline i sitt nabolag. Der måtte foreldrene til nabobarna gi skriftlig tillatelse til at barna deres fikk hoppe på trampolinen. En ting er å si at det er ok, men når det skjer en skade, er det sikkert noen foreldre som klandrer eieren av trampolinene. Synes det er en fin regel at man bare får være to om gangen på trampolinen. Lurer litt på hvorfor Tex mener at det ikke er vits med sikkerhetsnett? Har sett flere ganger barn som ville ha hoppet utenfor trampolinen hvis ikke sikkerhetsnette hadde vært der og det kunne ha blitt noen stygge fall.
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2005 #13 Skrevet 8. juni 2005 Jeg vet om en mor som har en nabo med trampoline. Alle ungene i gata er der og hopper, også når naboen ikke er hjemme. Naboen har gitt klar beskjed til alle foreldrene om at han IKKE tar ansvar for andres barn på trampolina, noe som ble tatt m e g e t ille opp, og møtt med "ja, skal vi liksom fly bort dit hver halvtime og sjekke ungene våre da?" Jeg synes ærlig talt dette er et dillema, for man har jo et juridisk ansvar for å sikre ting på egen tomt, og all den tid ungene i gata får signaler om at det er greit å hoppe der, gjør de jo det. Samtidig synes jeg ikke naboforeldrene kan forvente at denne familien skal stå ute og passe på andres barn. Kanskje en lås er tingen?
Gjest Melk Skrevet 8. juni 2005 #14 Skrevet 8. juni 2005 Noen beskjente av meg var de første som fikk trampoline i sitt nabolag. Der måtte foreldrene til nabobarna gi skriftlig tillatelse til at barna deres fikk hoppe på trampolinen. En ting er å si at det er ok' date= men når det skjer en skade, er det sikkert noen foreldre som klandrer eieren av trampolinenel. Absolutt. Men tilogmed en skriftlig erklæring fritar ikke for eventuelt ansvar, om noen brekker nakken fordi trampolinen var mangelfullt vedlikeholdt. Kjenner selv en gutt som landet feil på salto, fikk hodet ned mellom fjærene, mens de andre hoppet videre før han ble oppdaget, der kroppen spratt rundt mens hodet var i en skrustikke. Det gikk bra. Men det var nok flaks.
millemei Skrevet 8. juni 2005 Forfatter #15 Skrevet 8. juni 2005 Takk for tilbakemeldinger dere. Vi må nok gi noen klare regler her ja. Har hørt om en kar som ble tiltalt fordi et barn hadde gått inn i hagen hans mens han var borte og druknet i bassenget hans. Han ble stilt til ansvar fordi det ikke var gjerde rundt bassenget, selv om det var gjerde rundt tomten. Det er mye å tenke på her i verden
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2005 #16 Skrevet 8. juni 2005 Opplevde også at en vilt fremmed gutt ringte på og fortalte meg hva han syntes om at mine barn hadde vært lenge nok på trampolina. Han mente at nå var det hans tur og det fikk jeg gå og si til dem. quote] :o :o :o :o :o Så frekt! Vi har stor eiendom med mye innsyn og masse unger i nabolaget. I begynnelsen, før det ble "vanlig" å ha trampoline var det mange som bare vandret freidig inn på vår eiendom og hoppet i vei. Sånt irriterer meg. Jeg er da vel ikke interessert i å ha ørten hylende ungen rett utenfor verandadøren når jeg spiser frokost søndag morgen?!? Nå går det mye greiere. Barnas venner får hoppe der og ellers sier vi alltid ja hvis noen kommer og spør - rett og slett fordi da har de ihvertfall nok vett til at de spør eierne først. Noen nabobarn/nære venners barn går dit som det passer de og det er jo selvsagt helt i orden. Lager ikke et helvete med gode naboer av den grunn. Er mer disse ukjente som irriterer meg. Samme med folk som skal spare tid, så de GÅR over eiendommen vår istedenfor å gå rundt. Eller de plukker blomster og jordbær vi har dyrket "fordi de trodde det var gratis"... Hm... Merket at jeg ble sånn veldig sint igjen jeg nå :oops:
Gjest Gjesta Skrevet 8. juni 2005 #17 Skrevet 8. juni 2005 Sikkerhetsnett lærer barna at det er trygt å hoppe som villmenn, de ramler jo ikke ut uansett. Jeg har sett barn bli slengt i nettet og fått skader. Ja, man skader seg om man ramler utfor. Men som tidligere trampolineinstruktør vil jeg påstå at det er tryggere å lære unger å svømme enn å sette på dem redningsvest på grunna.
Gjest Embla s Skrevet 9. juni 2005 #19 Skrevet 9. juni 2005 Jeg er også litt enig med Tex, men det fordrer jo at foreldrene er bevisste og at barna får skikkelig instrukser! Men kanskje er det slik det bør være? Kanskje tar mange for lett på det med trampoline; "Sånn, nå har vi montert sikkerhetsnett, da kan barna bare ture i vei, og vi slipper å kontrollere/holde oppsyn" ?
Kaffeavtalen Skrevet 9. juni 2005 #20 Skrevet 9. juni 2005 Sikkerhetsnett lærer barna at det er trygt å hoppe som villmenn' date=' de ramler jo ikke ut uansett. Jeg har sett barn bli slengt i nettet og fått skader. Ja, man skader seg om man ramler utfor. Men som tidligere trampolineinstruktør vil jeg påstå at det er tryggere å lære unger å svømme enn å sette på dem redningsvest på grunna.[/quote'] Endelig noen som sier det jeg har ment i over 3 år nå. Vi har hatt trampoline (uten nett) siden våren 2001. Vi har ennå ikke hatt skikkelige uhell, og det er som oftest fler enn en unge i gangen på trampolina. men de hopper etter tur, eller i allefall midt på,og ikke i kantene. Hos naboen har de trampoline med nett, og der bruker de nettet til å hoppe mot, kaste seg mot og de hopper helt ut til sidene. Da kan de lett få bena mellom fjærene, og slik skapes det benbrudd mm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå