Gå til innhold

Marsvin i leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en leilighet med 50 km^2 med altan. Jeg har utrolig lyst på marsvin! Vokst med det og elsker desse dyrene utrolig mye. Problemet er; vi har ingen gressflekk marsvinene kan «beite» på der vi bor. Vi har ikke hage, bare en altan. Går dette bra? Vi kan selvsagt reise på besøk til foreldrene mine med marsvinene og ha et stort bur der eventuelt, men de bor to timer unna oss og det er litt upraktisk. 

Vil de uansett ha et fint liv om vi har de i bånd og de får gresse litt ute om vi er ute med dem? Vil jo ikke ha marsvin om de ikke kan gresse ute. Eller er det viktigeste å ha de ute bare? Da kan de jo bare være på altanen. 

Anonymkode: 41f39...6ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marsvin krever jo mye plass, de skal ikke være i små bur. Så 50 kvm er altfor lite, med mindre de kan gå løse i hele leiligheten

Anonymkode: a1ea9...c1a

Skrevet

Kjøp sånn rull-ut gressmatte og ha på altanen? Oppi en sankasseting som du får kjøpt på hagesenter/lekebutikk?

Anonymkode: 9f467...a29

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Marsvin krever jo mye plass, de skal ikke være i små bur. Så 50 kvm er altfor lite, med mindre de kan gå løse i hele leiligheten

Anonymkode: a1ea9...c1a

Hva er det du snakker om? En leilighet på 50 kvadrat kan da HELT fint ha plass til et bur med marsvin. De krever da ikke et slott! Bygger man selv kan man dessuten få det til å utnytte plassen best mulig med et par etasjer for eksempel. De kan også ha en luftegård de kan løpe i når man er hjemme, og den kan man for eksempel dekke til med madrassbeskytter. 

At de ikke kan gå på gress om sommeren hadde jeg ikke stresset med så lenge man ellers tilbyr de et godt liv. Man kan plukke gress til de og ta med inn hvis man vil også. 

Anonymkode: cca7c...480

• Liker 4
Skrevet

Tipper det er maaange marsvin rundt omkring som aldri får gresse på plenen og som attpåtil lever i bittesmå stusselige bur. Høres ut som om du er opptatt av at de skal ha det bra og vil strekke deg langt for det :) I Norge er det jo uansett bare en relativt kort sesong hvor det er varmt nok til at de kan være så mye ute. Så lenge de får høy og nok aktivitet i hverdagen så tenker jeg de vil få det fint hos deg. De lever jo lenge, kanskje en dag flytter dere til et sted hvor de kan være ute når været tillater det ;) 

Anonymkode: 4ee10...0e3

• Liker 1
Skrevet

Nå aner jeg ikke noe om marsvin, men hva med å så/dyrke noe de kan spise på altanen? 

Skrevet

Det går helt fint :) Bare ikke ha i bur, lag en stor fin binge eller gi de et rom :)

Det er veldig vanlig å ha frittgående kaniner i leiligheter, har hatt flere selv. Det blir jo litt det samme,siden de også spiser gress. Om sommeren tok jeg de av og til med ut på en plen for å gresse, men ellers sådde jeg bare gress i krukker/kurver både på balkongen og inne. De lever uansett fint på høy og  urter og grønt man sår eller kjøper.

Har hatt marsvin i fosterhjem, og makan til ukomplisert dyr å ha i leilighet. Lettere enn kanin som hopper rundt over alt og hamster som kryper inn her og der og sovner 😂

Anonymkode: 18738...7e5

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har en leilighet med 50 km^2 med altan. Jeg har utrolig lyst på marsvin! Vokst med det og elsker desse dyrene utrolig mye. Problemet er; vi har ingen gressflekk marsvinene kan «beite» på der vi bor. Vi har ikke hage, bare en altan. Går dette bra? Vi kan selvsagt reise på besøk til foreldrene mine med marsvinene og ha et stort bur der eventuelt, men de bor to timer unna oss og det er litt upraktisk. 

Vil de uansett ha et fint liv om vi har de i bånd og de får gresse litt ute om vi er ute med dem? Vil jo ikke ha marsvin om de ikke kan gresse ute. Eller er det viktigeste å ha de ute bare? Da kan de jo bare være på altanen. 

Anonymkode: 41f39...6ee

Altså, marsvin skal jo uansett ikke bo ute, ikke i norsk klima. Marsvin har det best inne hos oss, men så kan de jo få komme ut og lufte seg med tilsyn eller i rovdyrsikker luftegård. 

Les veiledningen for marsvin her :)https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/marsvin__veiledning_om_hold.15989

Anonymkode: 18738...7e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...