Gå til innhold

Hvordan slutte å røyke?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på kurs og metoden var temmelig lik det sixx beskriver.

Videre vil jeg anbefale deg å ta kontakt med "Røyketelefonen" - tror de kan sende deg en slags dagbok der du skriver opp når, hvor og ikke minst hvorfor du tok den røyken du nettopp tok. Kan være en god hjelp i prosessen med å slutte.

Jeg har vært røylfri i 2 år - og vet du mari? Røyksuget ER borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg sluttet med hypnose for seks uker siden. Jeg var hverken motivert eller hadde spesielt lyst, det var andre som presset på.

Men det gikk! Jeg har nå vært røykfri i halvannen måned. Har fortsatt lyst på røyk, men det tror jeg tar tid før blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det er ikke så vanskelig som alle sier. Jeg sluttet for ca to år siden, og nå kan jeg ta meg en røyk på en fest eller en gang i blandt på utekafe.

Jeg syntes ike det var noe særlig vanskelig. Det er bare å begynen å trene eller tenke på noe helt annet når du vansligvis bruker å røyke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har noen lest den boka: endelig ikkerøyker??

Har ikke lest boken, men vært på kurset boken bygger på. Det koster 2500.-, med pengene tilbake-garanti hvis du ikke slutter etter tre kurs.

Jeg har vært der tre ganger nå, men desverre ikke klart å slutte.

Mitt problem er å opprettholde motivasjonen, å slutte på dagen og holde noen mnd helt uten abstinenser er ikke noe problem, men savner røyken og "røyke-situasjonene" såpass mye etter en tid at jeg begynner igjen.

Men likevel et kurs å anbefale, 8 av 10 slutter med det! :wink: Og du har jo ingenting å tape på det, bortsett fra noen timer!

www.easyway.no

Angående zyban (som jeg også har prøvd) har jeg ikke hørt om noen som har dødd, men på meg virket den ikke i det hele tatt, bare ga meg masse ekle bivirkninger.

Kjenner folk som også har kuttet tvert med hypnose og akupunktur (som er det neste jeg skal prøve), og som ikke har fått abstinenser.

Uansett hva du velger, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men savner røyken og "røyke-situasjonene" såpass mye etter en tid at jeg begynner igjen.
Da burde du unngå røyking i sånne situasjoner i god tid før du skal slutte. Er jo det som er litt av "kunsten"....å vende hodet av med det vante. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil også slutte men har null motivasjon!

Jeg har lest boka "endelig ikkerøyker".

Jeg syns boka var fantastisk god og er enig i det meste han skriver, men dumme meg holdt meg 1 uke så var det en fest.... :(

Sporer av her... poenget er : boka er god, får deg til og tenke annerledes.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snus :D mocca-snusen er jo genial..
Men da bytter man jo bare ut en ting man er avhengig av med en annen ting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte
Men da bytter man jo bare ut en ting man er avhengig av med en annen ting.

det er sant, men du slipper unna en del av det som er ille med røyken.. lukt, smak, kreft, dårlig kondis etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
det er sant, men du slipper unna en del av det som er ille med røyken.. lukt, smak, kreft, dårlig kondis etc..

mn er snus så veldig mye bedre for kroppen enn røyken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å glemme den "nydelige leppa man får. :ler:

Her er forresten et sitat fra nettsidene til Kreftforeningen:

snus som kan forårsake kreft i munnhulen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte

det er ikke 100% bevist at snus forårsaker kreft... derfor det står "dette tobakksproduktet KAN forårsake..." på advarslene på boksene.. på røykpakka finner du ikke "kan".

mocca-snusen er forøvrig laget spesielt for jenter, så den er fryktelig liten... snuser sjelden selv jeg, og jeg røyker, men jeg er evig overbevist om at røyk er mer skadelig enn snus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke 100% bevist at snus forårsaker kreft... derfor det står "dette tobakksproduktet KAN forårsake..." på advarslene på boksene.. på røykpakka finner du ikke "kan".

mocca-snusen er forøvrig laget spesielt for jenter, så den er fryktelig liten... snuser sjelden selv jeg, og jeg røyker, men jeg er evig overbevist om at røyk er mer skadelig enn snus.

Poenget mitt var at jeg ikke forstår vitsen med å bytte ut en avhengighet med en annen. For meg kan folk snuse og røyke så mye de vil. :ler:

Røyk kan forsårsake kreft hos de som er disponert for det.

Snus kan forårsake kreft hos de som er disponert for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gitte

skjønner godt hva du mener, men skal man først være avhengig av noe innbiller jeg meg at det er "bedre" eller mindre ille å være avhengig av snus enn av røyk.. og det var mitt poeng :)

vi har jo fått høre at jogginh og ketchup er kreftfremkallende også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner godt hva du mener, men skal man først være avhengig av noe innbiller jeg meg at det er "bedre" eller mindre ille å være avhengig av snus enn av røyk.. og det var mitt poeng :)

vi har jo fått høre at jogginh og ketchup er kreftfremkallende også?

Hehe...hvorfor fortsette å være avhengig av noe sånt i det hele tatt....så lenge man skal slutte å røyke? :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte

mulig det er jeg som har lest for fort, men hu skrev slutte å røyke.. ikke slutte å være avhengig av noe? *kverulere*

såklart jeg skjønner at snus ikke er en god måte å slutte å røyke på, nettopp fordi man går fra å være avhengig av en ting, til en annen.. men det er en måte.. og det var det hun spurte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Spacegirl

Jeg prøver også å slutte å røyke nå. Har prøvd flere ganger før, men nå har jeg funnet noe som funker for meg iallefall :) . Jeg har bestemt meg for at til neste sommer skal jeg på en rundreise i Afrika, og dette er noe jeg gleder meg sinnsykt til. Det er jo dyrt, og jeg må spare ganske kraftig for å få det til, så hver gang jeg får lyst på en røyk, så tenker jeg: hvis jeg bruker de 65 kronene på en pakke røyk, hvor stor glede har jeg egentlig av det i lengden? Hvis jeg heller putter disse pengene på sparebøssa, da får jeg faktisk oppfylt en av mine aller største drømmer til neste sommer :) . Er overbevist om at jeg får mye større glede av pengene hvis jeg sparer dem, for da får jeg faktisk reise til Afrika!! DET er motivasjonsfaktor for meg :wink:

Ps: Jeg regnet litt på hvor mye penger jeg egentlig bruker på røyk, og :o : jeg bruker rundt 13000 kroner i året!! Det er også en god motiviasjonsfaktor, bare det å vite hvor mye penger man faktisk sløser bort :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...