Gå til innhold

Hvordan slutte å røyke?

Fremhevede innlegg

Gjest stor-røykern
Skrevet

Jeg er ikke motivert til å slutte å røyke, men allikevel så vil jeg...

Altså, jeg er lei av å lukte røyk, lei av å alltid måtte ha denne røyken, og lei av alle pengene jeg bruker på røyk!

Så, jeg trenger tips til å slutte!

hvordan klarte dere å slutte? For meg virker det helt umuuuulig. :o

Hvordan klarer man å slutte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det akkurat som deg, hadde ikke lyst til å slutte i det hale tatt, men hadde heller ikke lyst til å røyke mer.

Jeg sluttet med røykesluttpillen Zyban. Det fungerte veldig bra for min del.

Er ikke noen vidunderkur, men tar toppene av det værste suget. Men litt viljestyrke og motivasjon er nødvendig allikevel.

Lykke til :-)

Gjest stor-røyker
Skrevet

Har noen lest den boka: endelig ikkerøyker?

og er det ikke folk som har dødd av den tabletten da?

Skrevet

ikke tenne sigaretten? ikke kjøpe sigarettpakke?

Gjest stor-røyker
Skrevet

Ehh? :roll:

Skrevet
Har noen lest den boka: endelig ikkerøyker?

og er det ikke folk som har dødd av den tabletten da?

Leste boka i fjor, den hjalp ikke meg(ikke dermed sagt at den ikke hjelper andre)

Det var, når Zyban kom på markedet, snakk om en del uheldige bivirkninger(veit ikke om død var en av dem).

De blei grundig overvåket av blant annet helsetilsynet, og preparatet er fortasett på markedet, noe jeg ikke tror det hadde vært hvis folk ikke hadde overlevd å bruke dem..

Skrevet

Ehh? :roll:

Jeg har bare litt vanskelig for å skjønne folk som røyker. Det er kjempedyrt og du kan dø av det, det stinker, og det forpester for folk rundt deg. Der har du mange grunner for å slutte! Hvorfor røyker folk? Hvorfor begynner folk å røyke??

Gjest Tristessa
Skrevet

Hvorfor folk begynner å røyke er en uforklarlig ting, MiniMjau. De aller fleste tenker som så at de ikke blir avhengig av en røyk en gang. Det er sant nok det, men en blir lett til mange! Og når man først er avhengig av røyk, er det jammen ikke lett å slutte heller, og det er noe en ikke-røyker aldri vil forstå heller. Man er avhengig på flere plan, det er en vane som er godt integrert og som ikke er lett å kutte ut. At det koster penger, at det stinker og at man dør av det er jo noe røykere er klar over også, men det er en "akseptert" del av vanen. En litt drøy sammenligning kan vel være at alle kvinner har mensen, og det er kjipt, koster penger og er rimelig lite lekkert men man godtar det jo for det om.

Skrevet

* Trapp ned over en periode på 6-8 uker. Da vennes kroppen gradvis av med nikotinen.

* Slutt å røyk i vante situasjoner som etter middagsrøyk, telefonrøyk, skravlerøyk osv.....røyk i helt andre settinger i nedtrappingsperioden. Det vil bidra til at det ikke blir så lett å tenke på røyk når du kommer i gitte situasjoner etter at du har sluttet.

* Ikke kjøp røyk for å ha "i tilfelle".

* Etter at du har sluttet er du ikkerøyker....fortell da deg selv at det er helt undøvendig at du har lyst på røyk....fordi du ikke kan røyke uansett.

* Et tips jeg har lest, men ikke brukt selv...er å pusse tennene når du får lyst på røyk.

* Ellers så blir det jo å sysslsette seg selv da.

* Røyksuget går over etter noen uker...trøst dg med at det blir lettere og elttere for hver uke.

* Vi har verdens lateste mann som nabo....nå har han hugget ved for de neste åtte årene fordi han har sluttet å røyke. :ler:

Gjest stor-røyker
Skrevet

Jeg har bare litt vanskelig for å skjønne folk som røyker. Det er kjempedyrt og du kan dø av det, det stinker, og det forpester for folk rundt deg. Der har du mange grunner for å slutte! Hvorfor røyker folk? Hvorfor begynner folk å røyke??

nå handler ikke denne tråden om hvorfor du ikke forstår folk som ikke røyker.

den handler om meg, om hvordan jeg skal slutte å røyke.

sånne som deg får meg bare til å ville blåse røyken i trynet på deg på pur F!

Gjest stor-røyker
Skrevet
* Trapp ned over en periode på 6-8 uker.  Da vennes kroppen gradvis av med nikotinen.

* Slutt å røyk i vante situasjoner som etter middagsrøyk, telefonrøyk, skravlerøyk osv.....røyk i helt andre settinger i nedtrappingsperioden.  Det vil bidra til at det ikke blir så lett å tenke på røyk når du kommer i gitte situasjoner etter at du har sluttet.

* Ikke kjøp røyk for å ha "i tilfelle".

* Etter at du har sluttet er du ikkerøyker....fortell da deg selv at det er helt undøvendig at du har lyst på røyk....fordi du ikke kan røyke uansett.

* Et tips jeg har lest, men ikke brukt selv...er å pusse tennene når du får lyst på røyk.

* Ellers så blir det jo å sysslsette seg selv da.

* Røyksuget går over etter noen uker...trøst dg med at det blir lettere og elttere for hver uke.

* Vi har verdens lateste mann som nabo....nå har han hugget ved for de neste åtte årene fordi han har sluttet å røyke. :ler:

tusen takk for gode tips :)

Skal skrive disse ned jeg, og prøve og trappe forsiktig ned nå :)

Skrevet
tusen takk for gode tips :)

Skal skrive disse ned jeg, og prøve og trappe forsiktig ned nå :)

Lykke til. :)
Skrevet

sixx-

det er ikke sant at suget etter røyk er borte etter 2 uker. Jeg sluttet å røyke i nesten 4 år, men var så sugen hele tiden, at jeg begynte igjen (ja jeg er svak!)

Skrevet
sixx-  

det er ikke sant at suget etter røyk er borte etter 2 uker.

Jeg har ikke sagt det heller.
Skrevet

unskyld noen uker. Kjenner folk som fortsatt er røyksugende etter 10 år. Det blir lettere etter noen uker, men man har fortsatt lyst på røyk (resten av livet?)

Gjest Gjesta
Skrevet

Det var sånn jeg gjorde det. Ikke noe problem. Har holdt opp i elleve år nå. Man må faktisk bare rett og slett slutte.

Skrevet
unskyld noen uker. Kjenner folk som fortsatt er røyksugende etter 10 år. Det blir lettere etter noen uker, men man har fortsatt lyst på røyk (resten av livet?)
Da definerer vi røyksug forskjellig. For meg er røyksug noe fysisk....man merker det på kroppen at man ikke får røyk.

Det du snakker om er psykisk betont...og det er det opp til en selv hvor lenge en skal ha. Røyksug etter 10 år høres jo helt vilt ut.

Gjest gjest1
Skrevet

Slutte med røyking er så enkelt og så vanskelig som at du bare må bestemme deg for det.

Vil du ikke slutte, så klarer du selvsagt ikke å slutte... Jeg vet om flere som har sluttet uten noen problemer. De fysiske plagene forsvinner etter 2 uker.

Gjest manic
Skrevet

Jeg trodde man bare hadde fysisk behov så lenge det enda var nikotin i omløp i kroppen. I føge Allan Carr'boka er det nettopp derfor det er vanskelig å slutte, men når man klarer det, er det etterpå et psykisk behov.

Det er forresten ei bok som funka knall for meg :)

Skrevet

Hei!

Jeg hadde røyket i ca 13-14 år da jeg fant ut at jeg måtte skjerpe meg og heller bruke disse pengene på noe fornuftig.

Jeg leste boken endelig ikke røyker og den hjalp virkelig meg.

Jeg skal ikke sitte her å si at det var enkelt, men jeg hadde virkelig bestemmt meg for at dette tulle skulle ta en slutt.

Jeg hadde lyst på røyk også etter å ha lest boken (i en god stund) men for hver dag som gikk tenkte jeg: "Nei, nå har jeg klart meg i X antall dager, så jeg kan jo ikke ødelegge det nå!"

Å tenke dette hjalp virkelig.

En annen ting som hjalp var at jeg la "røykepengene" på en sparebørse å så virkelig at det ble bra med penger av det.

Ja, faktisk en sydentur etter ikke for lang tid.

Jeg tok min siste røyk 2/5-2004 og angrer ikke et sekund.

Per dags dato har jeg absolutt ikke lyst på røyk og det har jeg ikke hatt på lenge :P

Alt ble mye bedre.

Kondisjon, hud, pust, smak osv

Og ikke minst er det herlig nå hvor det ikke er lov å røyke et sted lenger :hoho:

Jeg ønsker deg all mulig lykke til :P

Dette klarer du om du vil (ihvertfall når jeg klarte det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...