Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har 1 mnd gammel baby og har begynt å tenke på forsikring. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte så lager et innlegg her inne først. Dere kvinner her inne veit så mye rart 😁

Jeg har arvelig høyt kolesterol (ikke noe veldig kritisk om baby skulle fått det, men ja til info) og barnefar har diabetes type 1. Fikk det når han akkurat hadde bikka 2 år. Han har en bror, kusine og onkel (som jeg vet om) som har det så føler at diabetesen kanskje er litt dominerende i den familien. Jeg er ikke lege så vet ikke om det er riktig, men hos min fam. slo kolesterolet godt ut på oss. Jeg føler da min baby er mer utsatt, særlig siden han er gutt og ikke har beskyttelsesgenet som jenter har. Tenker mest på diabetesen. De sier sjansene er lave selv om det ligger i genene, men tror fortsatt det er høyere sjanse da så mange fikk det. Er det en veldig unødvendig bekymring? Legen bare feier meg av når jeg vil ta blodprøver for å sjekke om han kan få det. Diabetes er ikke krise det heller, men en belastning for oss og han. Vet hvor mye det sleit på bf så vil bare være forberedt. 

Tilbake til forsikring, hvor starter jeg? Finnes det en forsikring som eventuelt kan støtte det med diabetes om han skulle være uheldig å få det? Selv om det ligger i familien? 

Veiledning tas godt imot ❤️ takk for forhånd

Anonymkode: 05600...465

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten bare søke og se hva de sier etter helse erklæringen :)

Anonymkode: 5aaad...d28

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten bare søke og se hva de sier etter helse erklæringen :)

Anonymkode: 5aaad...d28

Fabelaktig god hjelp 

Anonymkode: 5f30f...ea3

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fabelaktig god hjelp 

Anonymkode: 5f30f...ea3

Det er jo fordi de ulike selskapene har ulike forsikringsvilkår.

Det kan jo se ut som om dere har økt risiko for at barnet deres får dT1. I det barnet får en evt. diagnose er det for sent å tegne forsikring. Dersom dere også tar en gentest for å foreta en risikovurdering er det mulig at også dette vil spille inn, i enda større grad enn det det allerede gjør pga potensiell arvelig belastning.

Som Ab d28 sier: Du må undersøke hva de forskjellige selskapene sier.

Anonymkode: 4d89b...c5b

Skrevet

Hvis du tenker livsforsikring så anbefaler jeg å ta kontakt med diabetesforbundet. Mannen min har dbt1, og har forsikring via dem, fikk ikke gjennom Gjensidige, og prøvde ikke klp siden han da hadde. Vårt barn har vanlig barneforsikring gjennom klp, hadde spedbarnsforsikring frem til 6 mnd og vanlig barneforsikring tegnet vi når hun fylte 3mnd. Kan ikke huske å ha sett noen forbehold i forsikringen hennes selvom pappaen har dbt1. Ingen andre i verken hans eller min familie har det.

Anbefaler å tegne barneforsikring så fort det er mulig, hos de fleste fra 3mnd, og skulle han få dbt1 senere i livet så er han allerede forsikret, og da kan de ikke komme med nye forutsetninger, så fremt du ikke sier opp forsikringen. 

Hadde ikke noe godt svar på hvilket selskap du burde velge, men kontakt diabetesforbundet, de kan nok komme med et bedre svar. :)

Anonymkode: 31b26...514

Skrevet

Vi hadde vanlig barneforsikring hos If da barnet vårt fikk dia T1. Vi har fått utrolig god hjelp og støtte fra de. Men ettersom han er den første på begge sider av slekta som fikk det, så vet jeg ikke hvordan det er i forhold til forsikring. Men tenker at det er noe man må oppgi på helseerklæringen under sykdommer på mor og far...?

Anonymkode: 6f292...c7c

Skrevet

Takk! Alt hjelper😊

Anonymkode: 05600...465

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...