Gjest TomKrus Skrevet 7. juni 2005 #1 Skrevet 7. juni 2005 Trangsynt. Er det slik at en slik karakteristikk oftere kommer fra folk som misforstår hull i hodet for åpent sinn? På ungdomsskolen ble jeg fysisk angrepet av en jente fordi jeg fortalte henne at wrestling ikke var virkelig. Jeg var trangsynt. Og hva er åpent sinn? Troen på noe ukonvensjonelt eller faktiske ønsker om å finne sannheten? Hvorfor er den som tror på spøkelser åpen til sinns, mens den som ønsker å være åpen for andre løsninger ikke?
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 7. juni 2005 #3 Skrevet 7. juni 2005 Er man trangsynt i riktig forstand - mener jeg at man ikke har erfart mer enn lite. Men alt er igjen relativt. Jeg er vel super trangsynt i manges öyne, og veldig åpen for andres - igjen:) Men det å väre åpen hele tiden, lete etter sannheten er vel ikke alltid posetivt heller. Man må finne sin egen sannhet om mangt, og den må man holde seg til helt til man igjen endrer seg for noe annet som man synes bedre om. Og tror mer på. Men da man har sin egen mening er man da trangsynt? For mange er man det... tror jeg. Men jeg ser på meg selv som en person som er åpen for forandring og gjennomgang av egen tanker og meninger for å til slutt finne den beste sannheten. Men hvor lenge holder jeg på sånn? Hele livet vet jeg ikke. Jeg tror jeg slår meg mer til ro etterhvert som tiden går, og erfaringer sier meg mer enn ord. Jeg vet ikke helt, men det värste jeg vet er mennesker uten noen som helst mening eller syn. Så da er det godt å väre trangsynt synes jeg.
Gjest Valhalla Skrevet 7. juni 2005 #4 Skrevet 7. juni 2005 Trangsynt er et fint angrep for de som får sin sannhet truet. Sammen med intolerant, fremmedfrykt og lignende ord. Da er man på en måte ferdig med diskusjonen for den største synd i dagens viktigste religion toleransen er å være intolerant.
Gjest GreenSky Skrevet 7. juni 2005 #5 Skrevet 7. juni 2005 *kremt* Hvis en episode fra ungdomsskolen er det _eneste_ du har å klage på, er du heldig. Hvorfor noen er mer trangsynte enn andre? Hvordan noen baserer sitt verdensbilde innenfor strenge rammer, er vanskelig å svare på. Ytre faktorer som miljø, informasjonsmengde, osv har selvfølgelig noe å si. Men videre... Jeg vet ikke, men finner du ut av det, så la meg få vite det.
TT Skrevet 7. juni 2005 #6 Skrevet 7. juni 2005 For meg er trangsynthet det å bare tro på sin egen sannhet, at den er den eneste riktige og gyldige. Alle som mener noe annet eller lever livet sitt på andre måter er ......... (fyll inn det som passer - alle skjellsord går)
Diktern Skrevet 7. juni 2005 #7 Skrevet 7. juni 2005 Å ha et åpent sinn er for meg og ikke dømme på forhånd noe du ikke veit noe om. Sånn sett er det nok svært få, om noen av oss, som har et fullstendig åpent sinn.
MorningStar Skrevet 7. juni 2005 #8 Skrevet 7. juni 2005 Åpent sinn = hull i pappen "Trangsynt" = tett i huet
Gjest Dum Perignon Skrevet 7. juni 2005 #9 Skrevet 7. juni 2005 Åpent sinn er for meg et utopisk begrep. Vi har alle fordommer som vi alltid drar med oss, kanskje særlig på områder der vi ikke er interessert i å finne ut mer enn vi allerede vet. Jeg er mest åpen for andre(s) inntrykk på områder der jeg allerede er trygg på meg selv.
Gjest *Fiona* Skrevet 8. juni 2005 #10 Skrevet 8. juni 2005 Trangsynt for meg er en person som ikke i halvsøvne er interessert i å engang vurdere MULIGHETEN av at det kan være ting han/hun ikke forstår selv og andre varianter av sannheten enn han/hun tror på. Man kan fint ha sin sannhet uten å være trangsynt, man blir først trangsynt hvis man blånekter for muligheten av at andre kan ha en annen sannhet - hvis noen forteller om noe som er skjedd dem, for eksempel, og en person mener å vite at "nei, det kan umulig ha skjedd, for det finnes det ikke et vitenskapelig bevis på" eller liknende. Ikke engang sikkert det ikke finnes "bevis", det kan være vedkommende bare ikke har sett det beviset --> manglende kunnskap --> fordomsfull/trangsynt. Sannheten er veldig sjelden absolutt. Jeg vil jo si det er en sannhet at solen er varm, for eksempel, og vann er vått ;-) men utover det er mye avhengig av sammenheng. Synes ikke fordommer og trangsyn alltid er helt det samme - fordommer er som regel direkte mangel på kunnskap, trangsynt blir du først hvis du nekter å motta eller godta annen kunnskap for å utvide horisonten. Så du kan fint være fordomsfull uten å være trangsynt, men ikke alltid omvendt...
Gjest TomKrus Skrevet 8. juni 2005 #11 Skrevet 8. juni 2005 Åpent sinn er for meg et utopisk begrep. Vi har alle fordommer som vi alltid drar med oss, kanskje særlig på områder der vi ikke er interessert i å finne ut mer enn vi allerede vet. Jeg er mest åpen for andre(s) inntrykk på områder der jeg allerede er trygg på meg selv. Dette syntes jeg var et veldig godt svar. Jeg føler også at Valhalla er inne på noe sentralt: man føler ens sannhet bli truet. Her har du opplevd noe og båssatt det, og så kommer andre og mener at det kan ha andre årsaker. Så klart kan man fort da gå i forsvarsposisjon. Men det ironiske er jo at en slik forsvarsmentalitet er med på å gjøre deg trangsynt. Du tviholder på din sannhet, og når den blir angripet så fester den seg bare sterkere. Man lukker igjen sinnet.
Gjest gjest1 Skrevet 9. juni 2005 #12 Skrevet 9. juni 2005 Åpent sinn: For meg er det å ta imot andres synspunkter og meninger, selv om de går helt på tvers av det jeg selv trodde og mente i utgangspunktet. Og siden jeg er en nysgjerrig person, så lar jeg gjerne folk få rokke ved mine "sannheter", og rett som det er skifter jeg ståsted også, fordi jeg har latt sinnet mitt ta i mot andres fornuft og resonnement. Selvfølgelig kan jeg være forutinntatt, men det er noe jeg konstant jobber for ikke å være. Jeg leter alltid etter forklaringer på hvorfor folk er som de er, og mener som de mener... og det er ikke vanskelig heller. Men det er ikke dermed sagt at jeg liker eller respekterer folk som mener noe jeg selv ser på som helt på trynet. Selv om jeg godt kanskjønner hva som ligge bak. Trangsynt: Manglende evne til å se saker fra andres ståsted.
kkristin Skrevet 10. juni 2005 #13 Skrevet 10. juni 2005 Jeg tror ikke det finnes noe sannhet jeg. Jeg tror alle muligheter forandres, utvides, skifter form, krymper, forvandler seg for hvert øyeblikk. Kanskje kan jeg finne en sannhet i et øyeblikk, men i neste er alt forvandlet. Tror man at man har et svar, uten å være hundre prosent interessert i motargumenter. (ikke bare å høre dem, men å forstå deres sannheter like dypt) ja da er man trangsynt.....
Gjest Gjesta Skrevet 12. juni 2005 #14 Skrevet 12. juni 2005 For meg er trangsynthet det å bare tro på sin egen sannhet, at den er den eneste riktige og gyldige. Alle som mener noe annet eller lever livet sitt på andre måter er ......... (fyll inn det som passer - alle skjellsord går) ja, men enkelte av oss bare vet at vi har rett. har de riktige holdningene, og føler ingen bohov for å endre de..
Gjest Embla s Skrevet 12. juni 2005 #15 Skrevet 12. juni 2005 Det finnes vel ikke noe objektivt åpent sinn? Alles sinn er jo farget av hva de har erfart, og det jeg ofte synes omtales som "et åpent sinn" er de mennesker som er åpne for det som for andre fortoner seg som uortodokse eller ukjente ting. Å ha et "åpent sinn" kan jo også reflektere at man egentlig gir litt blaffen og ikke gidder engasjere seg i problemstillingen, at det ikke er så nøye?
Gjest SumoBryter Skrevet 13. juni 2005 #16 Skrevet 13. juni 2005 Jeg ser på det sånn at hvis man har åpent sinn så kan man ikke uttale seg om saken, man har ingen mening da. Om vi tar for eksempel spøkelser, så har jeg åpent sinn i or med at jeg ikke utelukker at spøkelser finnes, men utelukker heller ikke at de kanskje ikke finnes. Av og til tror jeg på de og av og til ikke, spørs på humøret. Men har man en mening om noe så er man vel trangsynt. Mange ganger jeg ikke har noen bestemt mening om en viss sak og er åpen til sinns, derfor leker jeg da djevelens advokat med de trangsynte for å lage et poeng om at de kanskje er litt trangsynte på feltet. Å være åpen til sinns tror jeg ikke har noe med ukonvensjonellhet å gjøre, men vi trenger de ukonvensjonelle også for å se vår egen trangsynthet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå