AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 OBS: personen jeg spør for har ikke diabetes! Det bes ikke om medisinske råd, kostholdsråd, eller lignende, kun om fakta/forklaring. Hvorfor er det slik at en og samme matrett tåles godt mtp blodsukkeret en dag, men ikke neste? Eks: Fastende blodsukker er normalt, 5.2 mmol/l begge dagene. Til frokost spises samme mat, samme mengde, til samme tid begge dagene. Den ene dagen stiger blodsukkeret til 7.7 mmol/l to timer etter mat, dagen etter stiger blodsukkeret til 10.8 mmol/l to timer etter mat. Anonymkode: 172c6...2dc
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 Måler vedkommende blodsukkeret sitt selv? Hvis blodsukkeret er så høyt som 10,8 er det allikevel svært, svært mulig at h*n har diabetes. Denne personen bør kontakte fastlegen sin og få en time. Anonymkode: f42d1...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Måler vedkommende blodsukkeret sitt selv? Hvis blodsukkeret er så høyt som 10,8 er det allikevel svært, svært mulig at h*n har diabetes. Denne personen bør kontakte fastlegen sin og få en time. Anonymkode: f42d1...bc7 Rull inn da, prøv å drikke stort glass cola og se hva som skjer med blodsukkeret ditt da. Det fyker i været, men kommer fort på normalt nivå hos en frisk person. Anonymkode: 4dc71...898
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #4 Skrevet 4. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Måler vedkommende blodsukkeret sitt selv? Hvis blodsukkeret er så høyt som 10,8 er det allikevel svært, svært mulig at h*n har diabetes. Denne personen bør kontakte fastlegen sin og få en time. Anonymkode: f42d1...bc7 Vedkommende måler blodsukkeret selv. Vedkommende har ikke diabetes, men prøver å unngå å utvikle det. Jeg minner om det som står i startinnlegget. 1 time siden, AnonymBruker skrev: OBS: personen jeg spør for har ikke diabetes! Det bes ikke om medisinske råd, kostholdsråd, eller lignende, kun om fakta/forklaring. Anonymkode: 172c6...2dc
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #5 Skrevet 4. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: OBS: personen jeg spør for har ikke diabetes! Det bes ikke om medisinske råd, kostholdsråd, eller lignende, kun om fakta/forklaring. Hvorfor er det slik at en og samme matrett tåles godt mtp blodsukkeret en dag, men ikke neste? Eks: Fastende blodsukker er normalt, 5.2 mmol/l begge dagene. Til frokost spises samme mat, samme mengde, til samme tid begge dagene. Den ene dagen stiger blodsukkeret til 7.7 mmol/l to timer etter mat, dagen etter stiger blodsukkeret til 10.8 mmol/l to timer etter mat. Anonymkode: 172c6...2dc Du bør forklare personen du spør for at dia 1 er det ikke mulig å gjøre noe for "prøve å unngå å utvikle". Hvis vedkommende har kommet så langt mot en dia 2 diagnose at personen du spør for har gått til privat innkjøp av måleutstyr og stips så er faktisk legen det korrekte stedet å spørre de spørsmålene du sier personen du spør for har bedt deg spørre på et så useriøst sted som KG. Du vil kunne få svar som gjør at personen du spør for går med høyt blodsukkernivå og en udiagnostisert diabetes alt for lenge. Anonymkode: ccc6a...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #6 Skrevet 4. februar 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rull inn da, prøv å drikke stort glass cola og se hva som skjer med blodsukkeret ditt da. Det fyker i været, men kommer fort på normalt nivå hos en frisk person. Anonymkode: 4dc71...898 Det fyker ikke i været nei. Blodsukkeret til en frisk person blir aldri over 11,1 uansett hvor mye sukker som inntas. Synes også 10,8 var bekymringsverdig høyt, særlig når det var to timer etter inntak. Hvis personen er redd for å utvikle diabetes og overvåker blodsukker selv ville jeg tatt kontakt med fastlegen. Kan tyde på insulinresistens Anonymkode: cd42e...59e 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #7 Skrevet 4. februar 2020 Jeg har dia 2, og mitt blodsukker varierer veldig. Det kan øke 1-2-3 bare ved lite søvn, tid i syklus, forkjølelse, stress etc etc. Ligger på 5-6 om morgenen normalt, i morges var det 8. Spist nøyaktig det samme som alle andre dager, men er forkjølet. Det er nok. (Og ja, jeg er bombesikker på at det ikke er mat som gjør det, jeg spiser keto så under 20 gram karbs om dag) Anonymkode: e2c7d...662
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #8 Skrevet 4. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det fyker ikke i været nei. Blodsukkeret til en frisk person blir aldri over 11,1 uansett hvor mye sukker som inntas. Synes også 10,8 var bekymringsverdig høyt, særlig når det var to timer etter inntak. Hvis personen er redd for å utvikle diabetes og overvåker blodsukker selv ville jeg tatt kontakt med fastlegen. Kan tyde på insulinresistens Anonymkode: cd42e...59e Forestillingen om at en person uten diabetes har et kontinuerlig blodsukkernivå, linjalrett over tid, tar feil. Det som derimot er korrekt er at hos en person uten diabetes justerer kroppen selv veldig raskt. Så raskt at en med diabetes skulle ønske insulin virket like raskt. Anonymkode: ccc6a...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #9 Skrevet 4. februar 2020 Jeg prøver igjen: LEGE har fastslått at personen IKKE har diabetes, men vil at han skal overvåke blodsukkeret en periode på grunn av gjentatte episoder med tilfeldig forhøyet blodsukker. Personen har oppdaget at like måltider gir ulike resultater på ulike dager, og lurer på hvorfor. Jeg viste til et eksempel i første innlegg med 7.7 ene dagen, og 10.8 den neste. Et annet eksempel er ertesuppe som viser 8.*ettellerannet* den ene dagen, og 13.*ettellerannet* neste gang det står på menyen. Han viste meg et titalls ulike eksempler. Det er mekanismen bak dette han prøver å forstå. 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis personen er redd for å utvikle diabetes og overvåker blodsukker selv ville jeg tatt kontakt med fastlegen. Kan tyde på insulinresistens Anonymkode: cd42e...59e Insulinrrsistens har det ikke vært snakk om. Det skal jeg videreformidle 🙂 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har dia 2, og mitt blodsukker varierer veldig. Det kan øke 1-2-3 bare ved lite søvn, tid i syklus, forkjølelse, stress etc etc. Ligger på 5-6 om morgenen normalt, i morges var det 8. Spist nøyaktig det samme som alle andre dager, men er forkjølet. Det er nok. (Og ja, jeg er bombesikker på at det ikke er mat som gjør det, jeg spiser keto så under 20 gram karbs om dag) Anonymkode: e2c7d...662 Takk for at du svarte på det jeg spurte om. Stress og dårlig søvn virker logisk 🙂 Anonymkode: 172c6...2dc
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #10 Skrevet 4. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Rull inn da, prøv å drikke stort glass cola og se hva som skjer med blodsukkeret ditt da. Det fyker i været, men kommer fort på normalt nivå hos en frisk person. Anonymkode: 4dc71...898 Hadde jeg drukket et stort glass cola, hadde blodsukkeret øket til over 20 mmol Anonymkode: f42d1...bc7
Teyla Skrevet 4. februar 2020 #11 Skrevet 4. februar 2020 Det er litt vanskelig å svare her uten at det blir medisinske råd... Men, blodsukkeret avhenger også av aktivitet. Og ikke nødvendigvis bare akkurat det og da, men kroppen kan "brenne" energi i lang tid etterpå, for å si det enkelt. Så den variasjonen som oppleves av akkurat samme mat, _kan_ skyldes variasjon i forbrenning. Sykdom feks vil kunne påvirke kroppens behov for glukose. At den bruker mer for å bekjempe en infeksjon eller lite virus.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #12 Skrevet 5. februar 2020 9 timer siden, Teyla skrev: Det er litt vanskelig å svare her uten at det blir medisinske råd... Men, blodsukkeret avhenger også av aktivitet. Og ikke nødvendigvis bare akkurat det og da, men kroppen kan "brenne" energi i lang tid etterpå, for å si det enkelt. Så den variasjonen som oppleves av akkurat samme mat, _kan_ skyldes variasjon i forbrenning. Sykdom feks vil kunne påvirke kroppens behov for glukose. At den bruker mer for å bekjempe en infeksjon eller lite virus. Takk for svar. Jeg leste akkurat om insulinresistens, og der sto det at fysisk aktivitet kan gi bedre insulinrespons. Det er vel noe av det samme som du skriver om her? Sykdom er også noe som angår ham direkte, så det kan også ha en innvirkning. Nå har han fått mange innspill som han kan ta med seg videre for å se om det hjelper. (Mindre stress, bedre søvn, mer fysisk aktivitet) Takk for det! 🙂 Anonymkode: 172c6...2dc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå