Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er student og søker etter min første deltidsjobb, da jeg bare har jobbet i sommerferiene før.

Var på intervju for et par dager siden, som ikke var en utlyst stilling, men organisert på grunn av felles kontakter. Dette er en helt ok jobb, og jeg fikk beskjed om at det var ganske sannsynlig at jobben blir min. 
Derimot søkte jeg litt ulike jobber før jul, og fikk mail igår med innkalling til intervju. Dette er en jobb som et relevant for studiene, har gunstige arbeidstider og som generelt er mer praktisk for meg. Intervjuet er om to uker.

Hva i alle dager anbefaler dere meg å gjøre? Vil tro at et evt jobbtilbud fra førstnevnte jobb kommer før intervjuet. Er det slemt å takke nei? Er det veldig dumt å gjøre det og ha null garanti for at jeg får den andre jobben?

Anonymkode: 8be40...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon og da sa jeg rett og slett som sant var at jeg ventet på svar på en annen jobb. Da satt de en dato for når de måtte ha svar og jeg rakk å få svar på den andre jobben innen fristen. I dette tilfelle var den første jobben et vikariat og den andre fast stilling så første jobben hadde forståelse for at jeg ikke ville si ja til et vikariat når jeg hadde mulighet til noe fast. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som nyutdannet. Fikk jobbtilbud på et sted som sikkert hadde vært bra, men hadde mest lyst på den andre jobben hvor jeg var innkalt til intervju. Jeg tok rett og slett en sjans, og takket nei til stillingen. Tenkte at jobb kom til å ordne seg uansett. Beste valget - jeg fikk den jobben jeg hadde lyst på istedenfor :) 

Anonymkode: 8bf33...0b1

Skrevet
2 timer siden, altflyter skrev:

Jeg har vært i samme situasjon og da sa jeg rett og slett som sant var at jeg ventet på svar på en annen jobb. Da satt de en dato for når de måtte ha svar og jeg rakk å få svar på den andre jobben innen fristen. I dette tilfelle var den første jobben et vikariat og den andre fast stilling så første jobben hadde forståelse for at jeg ikke ville si ja til et vikariat når jeg hadde mulighet til noe fast. 

Begge stilligene har omtrent like mange timer i mnd, så kan dessverre ikke si noe på det.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i samme situasjon som nyutdannet. Fikk jobbtilbud på et sted som sikkert hadde vært bra, men hadde mest lyst på den andre jobben hvor jeg var innkalt til intervju. Jeg tok rett og slett en sjans, og takket nei til stillingen. Tenkte at jobb kom til å ordne seg uansett. Beste valget - jeg fikk den jobben jeg hadde lyst på istedenfor :) 

Så bra! Men hadde du vært like fornøyd med valget dersom du ikke hadde fått jobben? 

Skrevet

Opp

Skrevet

Opp

Skrevet

Takk ja til tilbudet med engang og gå på intervju. Det er et jobbintervju, du er ikke sikker om du får jobben, så ikke takk nei til jobb tilbudet, men bruk tilbudet som et våpen på intervjuet for å virke som en mer interessant kandidat (Ikke si på intervjuet at du har takket ja da). 

Anonymkode: 67bd5...f74

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Men hadde du vært like fornøyd med valget dersom du ikke hadde fått jobben? 

Nei, såklart ikke. Men jeg hadde en god følelse på at jeg kom til å få den, men det var jo litt skummelt før ting var avklart. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk ja til tilbudet med engang og gå på intervju. Det er et jobbintervju, du er ikke sikker om du får jobben, så ikke takk nei til jobb tilbudet, men bruk tilbudet som et våpen på intervjuet for å virke som en mer interessant kandidat (Ikke si på intervjuet at du har takket ja da). 

Anonymkode: 67bd5...f74

Hvorfor skal jeg takke ja til en jobb og likevel dra på intervju til en annen?

Skrevet

Det er vanlig å få litt tenketid mellom offisielt tilbud om jobb og svar på det tilbudet. Om du skulle fått et tilbud fra den første bruker du tenketiden på å gå på det andre intervjuet og avklarer om den andre jobben er mer aktuell. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg takke ja til en jobb og likevel dra på intervju til en annen?

Da har du ihvertfall noe hvis du ikke får den andre jobben? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 6effe...622

• Liker 1
Skrevet

Be om å få fremskynne intervjuet. 

Anonymkode: a8fd7...bc0

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ihvertfall noe hvis du ikke får den andre jobben? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 6effe...622

Ja, og eventuelt ender jeg opp med tp jobber, som jeg ikke har kapasitet til?

Skrevet

Opp

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og eventuelt ender jeg opp med tp jobber, som jeg ikke har kapasitet til?

Revolusjonerende ide: du sier opp den første jobben :)

Anonymkode: 373fc...ea2

• Liker 4
Skrevet

Du sier ja til første jobben, g år på intervju på dem andre. Får du den så sier du opp den du har takket ja til. 

Anonymkode: 889e9...2a9

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Revolusjonerende ide: du sier opp den første jobben :)

Anonymkode: 373fc...ea2

Det tror ikke jeg at jeg har samvittighet til. Som sagt så er første jobben et alternativ på grunn av felles kontakter, og arbeidsgiver var klar på at de ønsker noen på langtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...