Gå til innhold

Mannen min skjønner seg ikke på sharenting


miamiamia

Anbefalte innlegg

Vi har barn. Og de kom til verden rett etter at facebook ble populært (ca 2006?). Så våre barn ble eksponert på den tiden. Det var før FB ble såpass åpent som det er nå.

Vi la også ut noen videoer på youtube slik at familiemedlemmer som bor land og strand kunne følge med på oss (vi flyttet pga studier).

De siste årene er jeg blitt mer opptatt av sharenting og slettet nesten alt jeg har av bilder av barna. Noen få bilder er igjen, og de har barna våre godkjent. I allefall på mine kanaler.

Mannen min ble skikkelig sur på meg her om dagen fordi jeg hadde slettet en søt video av en av barna hvor barnet spiser. Søt video, men helt irrelevant å ha den på nettet. Det ble en diskusjon ut av dette og han skjønner overhodet ikke hvorfor vi skal skjerme barna. Det er jo helt uskyldig sier han. Jeg vil ha minst mulig spor fordi de har smått begynt å google hverandre på skolen og jeg vil at de skal ha så lite som mulig som kommer opp. 

Hvordan forsvare meg på en saklig måte her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be han tenke selv om hvordan det kan gå å vokse opp med hele barndommen dokumentert på nett. Det er masse forskning å vise til her, Google er din venn. Ingen anbefaler noen å dele bilder av barna sine liksom. Tenk å bli mobbet på skolen foreksempel, fordi det ligger pinlige bilder av deg på nett pga foreldrene dine sitt manglende nettvett. Hvis han ikke ser problemet med dette, så bør du filleriste ham, for da er han en idiot. Alle barn har rett til å ha sin egen identitet på nett. Skulle ønske flere foreldre tenkte som deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

I denne tråden finner du en del argumenter. 

Av argumenter vil jeg trekke frem Barnekonvensjonen, som også Grunnloven har trukket inn. Retten til privatliv er ufravikelig. 

Deretter handler det om at du som foreldre må ta avgjørelser for barna som er begrunnet ut fra barnas beste. Hvorfor er det til barnas beste at du deler av livene deres på nettet? Det er sikkert kjekt for deg, besteforeldre etc, men hva får barna ut av det? 

Så er det barnas rett til å danne seg sin egen digitale identitet når den tid kommer. Det er ikke sikkert at de  som tenåringer er komfortable med det du la ut da de var yngre. Mest sannsynlig ikke. 

Og så kan man spørre seg hvorfor det er så himla viktig å vise dem frem på nettet. Hva vil du oppnå? Er det av verdi å sanke klikk fra andre? 

Hvis det er minnene han er redd for å miste, så kan det jo lagres, det er selve delingen med andre som bør problematiseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du opprettet en egen gruppe for familien din på Facebook? Da kan du dele bilder og videoer der av barna med de nærmeste. For det er det jeg tror dette handler om. Vi har jo alltid hatt album i nyere tid, bilder vi viser fram til de vi ønsker uansett om barnet vet det eller ikke. Folk som ikke står deg så veldig nære trenger ikke å se hva som foregår, enig der TS. Skriv heller litt om hva dere gjør og hvis dere lagde en fin snømann en dag, så ta et bilde av snømannen og skriv litt istedenfor å absolutt ha med et bilde av barnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ser ikke poeng i å skjerme barna. Det er jo uskyldig likevel. Jeg blir så irritert på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...