Gå til innhold

Fly med British Airways

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og ser på flyturer med British Airways til sommeren. Det er en 1/3 billigere enn Norwegian og 2/3 billigere enn SAS, men siden er ikke på norsk og jeg skjønner ikke om jeg kan reservere seter med en gang eller om man må vente til man er på flyplassen? Er det noen som har erfaring med dette flyselskapet?

Anonymkode: 1ab0c...179

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reserverte ved bestilling. Du får somregel opp spørsmålet før betaling. Helt fint flyselskap, ingen problemer med BA. 

Anonymkode: 02939...7b8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg reserverte ved bestilling. Du får somregel opp spørsmålet før betaling. Helt fint flyselskap, ingen problemer med BA. 

Anonymkode: 02939...7b8

Tok du Business class? Vi velger Economy. Jeg reiser med et barn som ikke er stort nok til å sitte alene, så jeg er litt opptatt at vi skal sitte samme. 

Skrevet
På 4.2.2020 den 9.34, AnonymBruker skrev:

Tok du Business class? Vi velger Economy. Jeg reiser med et barn som ikke er stort nok til å sitte alene, så jeg er litt opptatt at vi skal sitte samme. 

Det går helt fint å reservere seter ved bestilling også på økonomi klasse.

Skrevet

Noen som vet hva jeg skal gjøre når jeg har etternavn med æ, ø eller å? Jeg prøvde å skrive det som vanlig (Norwegian og SAS pleier å rette det selv), men nå så får jeg beskjed at a-z er tillat. Vurderer å herme etter det som står på reisedokumentene til de fordi at de må jo ha peiling. I tillegg, så får jeg beskjed om å bruke en betegnelse. Blir Ms det som er riktig å bruke om en ugift kvinne? 

Hilsen uerfaren reiser. O_O 

Skrevet

Med våre "rare" bokstaver tror jeg du må skrive æ som ae ø som oe og å som aa. Men, ikke helt sikker altså. Og ang Ms, ja :) 

• Liker 3
Skrevet

Reiser med BA støtt og stadig finnes ikke bedre flyselskap. Føler meg alltid godt ivaretatt, hvertfall av flypersonellet. Ikke like fornøyd med kundeservicen, men det er en annen ting.

De gangene jeg flyr med andre får jeg sitte med de jeg reiser med, uten forhånds reservasjon av seter

Anonymkode: 5a7e7...150

• Liker 1
Skrevet

BA er en av mine favorittselskap. Men vær noe obs på hvem de samarbeider med om du skal ha transfer videre med andre enn BA. 

Vi får alltid sitte sammen, ingen vits å forhåndsreservere da de ikke spekulerer i dette på den måten Norwegian gjør. De er også serviceinnstilte og fikser det du ber om, ekte britisk høflighet. 

Vedrørende bokstaver funker både aa og a for å hos oss, vi reiser mye og har aldri opplevd problemer med Å i navnet uansett hvilken løsning vi/flyselskapet har brukt. 

Anonymkode: 899c9...bb1

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hva jeg skal gjøre når jeg har etternavn med æ, ø eller å? Jeg prøvde å skrive det som vanlig (Norwegian og SAS pleier å rette det selv), men nå så får jeg beskjed at a-z er tillat. Vurderer å herme etter det som står på reisedokumentene til de fordi at de må jo ha peiling. I tillegg, så får jeg beskjed om å bruke en betegnelse. Blir Ms det som er riktig å bruke om en ugift kvinne? 

Hilsen uerfaren reiser. O_O 

41 minutter siden, Måneskinn skrev:

Med våre "rare" bokstaver tror jeg du må skrive æ som ae ø som oe og å som aa. Men, ikke helt sikker altså. Og ang Ms, ja :) 

Du skal skrive navnet ditt slik det står i passet ditt.

Skrevet
5 minutter siden, Jdz skrev:

I en god del sammenheng går ikke det an om man har æ/ø/å i passet. 

Da skriver man ae, o/ö, a/aa. Null problem. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Jdz skrev:

Norwegian og SAS skriver ikke navnet mitt slik det står i passet. Jeg skriver det sånn det står og de retter det i reisedokumentene. Sånn er det å ha æ, ø eller å i navnet. :) På British sine sider, hvis jeg prøver, så får jeg bare beskjed at det er bokstavene fra a-z som er gyldige. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

BA er en av mine favorittselskap. Men vær noe obs på hvem de samarbeider med om du skal ha transfer videre med andre enn BA. 

Vi får alltid sitte sammen, ingen vits å forhåndsreservere da de ikke spekulerer i dette på den måten Norwegian gjør. De er også serviceinnstilte og fikser det du ber om, ekte britisk høflighet. 

Vedrørende bokstaver funker både aa og a for å hos oss, vi reiser mye og har aldri opplevd problemer med Å i navnet uansett hvilken løsning vi/flyselskapet har brukt. 

Tusen takk for svar til deg og til alle andre som har tatt dere tid til å svare! Jeg setter veldig stor pris på det :) 

Angående transfer så skal vi ikke det. Jeg er veldig uerfaren med dette, så for meg så holder det bare med å ta en kort flytur i første omgang. Skal til England, hehe :)  Dette er tredje reisen jeg planlegger selv. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norwegian og SAS skriver ikke navnet mitt slik det står i passet. Jeg skriver det sånn det står og de retter det i reisedokumentene. Sånn er det å ha æ, ø eller å i navnet. :) På British sine sider, hvis jeg prøver, så får jeg bare beskjed at det er bokstavene fra a-z som er gyldige. 

SAS og Norwegian er skandinavisk/norske selskap og støtter norske «spesialbokstaver» (æøå) i sine systemer. Hos selskaper fra land der disse bokstavene ikke inngår i alfabetet må man som regel endre selv. Æ=ae, Ø=oe og Å=aa. Har selv opplevd det hos bl.a. Emirates og Air France.

Anonymkode: b8366...063

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar til deg og til alle andre som har tatt dere tid til å svare! Jeg setter veldig stor pris på det :) 

Angående transfer så skal vi ikke det. Jeg er veldig uerfaren med dette, så for meg så holder det bare med å ta en kort flytur i første omgang. Skal til England, hehe :)  Dette er tredje reisen jeg planlegger selv. 

Jeg har bodd i London, og pendlet fast med BA til Heathrow, og Heathrow Express til Paddington, over en lengre periode. 

Så bare fyr løs med spørsmål om det er mer du lurer på :)

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

I en god del sammenheng går ikke det an om man har æ/ø/å i passet. 

Da skriver man ae, o/ö, a/aa. Null problem. 

Hvis du ser på den nest nederste linja der det er masse <<<<<<<<<<<<<<<< (hvis ikke du har et veldig langt navn) vil navnene dine være skrevet slik du skal skrive dem. Ø vil være oe. Skiver du bare o eller a kan du risikere at ikke det blir godkjent.

Anonymkode: 847b5...281

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser på den nest nederste linja der det er masse <<<<<<<<<<<<<<<< (hvis ikke du har et veldig langt navn) vil navnene dine være skrevet slik du skal skrive dem. Ø vil være oe. Skiver du bare o eller a kan du risikere at ikke det blir godkjent.

Det finnes ingen internasjonal standard, så dette praktiseres aldri. Har besøkt 60+ land med en god variasjon mellom a, ä, aa, uten at det noen gang har vært et problem. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i London, og pendlet fast med BA til Heathrow, og Heathrow Express til Paddington, over en lengre periode. 

Så bare fyr løs med spørsmål om det er mer du lurer på :)

Oj, så gøy!

Tanken er at vi skal være fem dager i London i august. Jeg reiser med en 10-åring. Jeg  har funnet et hotell i Paddington som jeg liker veldig godt, men tar gjerne i mot anbefalinger til steder hvis du har noen. Opprinnelig undret jeg meg over om vi skulle ha 3 dager i London og 3 i Manchester, men slo det opprinnelig fra meg. Jeg har gjort noen undersøkelser på både tog- og bussbilletter, men det er 15 år siden jeg var i London sist så.. hmmm... :) tenker at det er kanskje mye som må ses og at det er greit med det?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

SAS og Norwegian er skandinavisk/norske selskap og støtter norske «spesialbokstaver» (æøå) i sine systemer. Hos selskaper fra land der disse bokstavene ikke inngår i alfabetet må man som regel endre selv. Æ=ae, Ø=oe og Å=aa. Har selv opplevd det hos bl.a. Emirates og Air France.

Anonymkode: b8366...063

Air France har vi flydd med og de endret det på samme måte som Norwegian og SAS. :) 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes ingen internasjonal standard, så dette praktiseres aldri. Har besøkt 60+ land med en god variasjon mellom a, ä, aa, uten at det noen gang har vært et problem. 

Bra for deg, men det er navnet på den linja det sammenliknes med når passet og billetten blir lest maskinelt.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj, så gøy!

Tanken er at vi skal være fem dager i London i august. Jeg reiser med en 10-åring. Jeg  har funnet et hotell i Paddington som jeg liker veldig godt, men tar gjerne i mot anbefalinger til steder hvis du har noen. Opprinnelig undret jeg meg over om vi skulle ha 3 dager i London og 3 i Manchester, men slo det opprinnelig fra meg. Jeg har gjort noen undersøkelser på både tog- og bussbilletter, men det er 15 år siden jeg var i London sist så.. hmmm... :) tenker at det er kanskje mye som må ses og at det er greit med det?

Med fem dager ville jeg droppet Manchester, i alle fall aldri dratt dit i 3 dager da det er lite å se der. Vurder heller å ta en dagstur til for eksempel Bath, eller Richmond. 

Paddington er preget av turister, det er ikke her du finner de spennende restaurantene på kveldstid. Samtidig er det trygt, rolig, sentralt, og hotellprisene er lave. Det er også veldig greit når du flyr BA til Heathrow, da flytoget kommer inn her. 

Bruk tuben. Bussene kan være forvirrende. På tuben bruker du bare bankkortet ditt ved portene, ingen vits i å kjøpe billetter. Kjøp tur-retur på heathrow express på nett i forkant. 

Pass på å få med marked i Spitafields og/eller Camden. Ta gjerne båt fra Little Venice til Camden, det er veldig koselig. Heathrow Heaths er veldig fint og rolig om sommeren, og gir en pause fra storbyen. Outletet ved Wembley er også supert for en 10-åring om han/hun er litt interessert i klær. Madame Tussauds, Museum of London, the Dungeon (med mindre dere er lettskremt). Pakk med et tynt pledd, kjøp inn litt mat, og spis på gresset i Hyde som ligger rett ved hotellet deres. Det er ikke noe problem å fylle fem dager i London. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...