Gå til innhold

HIV-redsel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk plutselig stor redsel for at jeg har HIV. Er noen år siden jeg hadde sex sist, men det var ubeskyttet. Har ikke hatt noen symptomer, men vet at mange er a-symptomatiske. Jeg har kun testet meg for klamydia. (Er vaksinert mot Hepatitt B). Vurderer å dra på legevakta for hurtigtest 😕  Noen med råd?

Anonymkode: 5e1f6...c28

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk plutselig stor redsel for at jeg har HIV. Er noen år siden jeg hadde sex sist, men det var ubeskyttet. Har ikke hatt noen symptomer, men vet at mange er a-symptomatiske. Jeg har kun testet meg for klamydia. (Er vaksinert mot Hepatitt B). Vurderer å dra på legevakta for hurtigtest 😕  Noen med råd?

Du drar IKKE på legevakten for det, er du helt borte. 

Anonymkode: af35e...926

• Liker 9
Skrevet

Hadde du en periode med influensa symptomer 2-3 uker etter du hadde ubeskyttet sex? 

Anonymkode: 527ce...e1e

Skrevet

Du har garantert ikke HIV, og det er absolutt ikke grunn til å dra på legevakt for det nå. Ta en test hos fastlegen hvis du er bekymret. 

Anonymkode: d4396...a8b

• Liker 2
Skrevet

Er du ikke redd for hepatitt c? 

Bestill deg en legetime og sjekk deg, så kan du roe ned. Og nei, du reiser ikke på legevakten, de vil uansett avvise deg. 

Anonymkode: a4d14...285

• Liker 1
Skrevet

Har jeg ikke lest dette før?

HIV ikke er veldig utbredt og det er heller ikke spesielt smittsomt. Sjansen for at du har fått HIV etter ubeskyttet sex med tilfeldig person er mikroskopisk og skulle du tilogmed ha hatt sex med en person som er smittet er risikoen for å overføre viruset svært liten.

Uansett, dette er ikke akutt og du drar selvfølgelig ikke på legevakten for dette. Ta deg sammen!

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du drar IKKE på legevakten for det, er du helt borte. 

Anonymkode: af35e...926

Nei, jeg er ikke borte, jeg er redd og angstfylt. Ikke helt enkelt å tenke rasjonelt da..! Drar nok ikke på legevakten, men hadde vært fint med noen råd.

Skrevet

Dette er irrasjonell helseangst. Det er veldig skummelt og ekkelt, jeg har hatt perioder med helseangst selv, men det er så ufattelig liten risiko for at du har HIV! Det er hjernen og angsten som overdriver. Men, det er lov å teste seg for kjønnsykdommer, inkludert HIV, men *ikke* hos legevakten. Du kan gjøre dette på feks Olafiaklinikken om du bor i Oslo, eller hos fastlegen. (Bor du ikke i Oslo har kommunen din kanskje et liknende tilbud som Olafiaklinikken, eller de er kanskje i flere byer? Er du ung kan du dra på helsestasjonen).

Det du bør gjøre nå er å ikke google symptomer eller lese om dette på nett, det gjør bare angsten verre - forsøk heller å distrahere deg selv. Se på en morsom TV-serie eller gå en tur med podcast på øret ❤️ Forsøk å ikke la bekymringene om HIV ta plass.

Anonymkode: 63bba...822

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du kanskje skulle bestilt en time hos fastlege fordi du har helseangst. Fortell legen om dine bekymringer. Sjansen for at du har HIV er som andre har nevnt mikroskopisk. Men jeg tror ikke du får ro over deg før du har fått sjekket dette. Har selv hatt angst og jeg tenker at du trenger å få hjelp mot angsten før det evt blir verre. Så snakk med legen. Ikke dra på legevakten fordi dette er ikke akutt sykdom og det er ikke slikt du tar opp der. 

Anonymkode: 74418...244

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...