AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #161 Skrevet 6. februar 2020 14 timer siden, Thyra skrev: Men leiligheten ts leier er 60 kvadrat med to soverom. Da bør utleier ta høyde for at de kan komme samboer og/eller barn. Skjønner likevel at han/hun reagerer. Han/hun har vel lært nå at det bør presiseres i annonse og kontrakt at det leies ut til én person. Anonymkode: 8a144...6b3
Hactar Skrevet 6. februar 2020 #162 Skrevet 6. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner likevel at han/hun reagerer. Han/hun har vel lært nå at det bør presiseres i annonse og kontrakt at det leies ut til én person. Anonymkode: 8a144...6b3 Han kan ikke gi dårligere vilkår i leiekontrakten enn det husleieloven gjør. Om han prøver på det likevel, vil disse punktene i kontrakten uansett ikke være gyldige. Saken er den, at hvis man ønsker å tjene penger på å leie ut eiendom, må man forholde seg til at også leietakere har rettigheter. Man kan ikke både selge bruksretten, om enn midlertidig, og samtidig beholde full kontroll. Om man synes husleieloven går for langt i å gi leietaker kontroll over eget hjem, står man fullstendig fritt til ikke å leie ut. Så enkelt. Hele debatten om hvorvidt det er frekt(!) å la kjæresten flytte inn, eller om det er urettferdig(?!) at leietaker eventuelt ikke betaler hele leia selv, er helt på siden av saken. Det angår ikke huseier. Prisen for å leie ut, er risikoen for at leietaker tar kjæreste eller nær familie opp i husstanden sin. Til gjengjeld får huseier en ekstra inntekt. Så lenge noen betaler, har huseier ingenting med hvem som gjør det, og eventuelt med hvilken brøk. Herregud. 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #163 Skrevet 6. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner likevel at han/hun reagerer. Han/hun har vel lært nå at det bør presiseres i annonse og kontrakt at det leies ut til én person. Anonymkode: 8a144...6b3 Nei, det er jo faktisk ikke lovlig. Anonymkode: b9661...d0c 6
Gjest Albbas Skrevet 6. februar 2020 #164 Skrevet 6. februar 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Skjønner likevel at han/hun reagerer. Han/hun har vel lært nå at det bør presiseres i annonse og kontrakt at det leies ut til én person. Anonymkode: 8a144...6b3 Det får vi nå virkelig ikke håpe. Får heller håpe at utleier lærer seg LOVEN, og at loven trumfer kontrakten.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #165 Skrevet 6. februar 2020 3 timer siden, Hactar skrev: Han kan ikke gi dårligere vilkår i leiekontrakten enn det husleieloven gjør. Om han prøver på det likevel, vil disse punktene i kontrakten uansett ikke være gyldige. Saken er den, at hvis man ønsker å tjene penger på å leie ut eiendom, må man forholde seg til at også leietakere har rettigheter. Man kan ikke både selge bruksretten, om enn midlertidig, og samtidig beholde full kontroll. Om man synes husleieloven går for langt i å gi leietaker kontroll over eget hjem, står man fullstendig fritt til ikke å leie ut. Så enkelt. Hele debatten om hvorvidt det er frekt(!) å la kjæresten flytte inn, eller om det er urettferdig(?!) at leietaker eventuelt ikke betaler hele leia selv, er helt på siden av saken. Det angår ikke huseier. Prisen for å leie ut, er risikoen for at leietaker tar kjæreste eller nær familie opp i husstanden sin. Til gjengjeld får huseier en ekstra inntekt. Så lenge noen betaler, har huseier ingenting med hvem som gjør det, og eventuelt med hvilken brøk. Herregud. kanskje ikke, men han kan skrive det (og selvsagt ha en tidsbestemt kontrakt), da er det rimelig frekt å komme drassende med enda en person som skal bo der helt klart og tydelig i mot utleiers vilje. Jeg hadde kvittet smeg med en slik leietaker enten ved at kontrakten gikk ut og ikke fornyet eller brukt boligen slo en stund. Man beholder langt fra "full kontroll" ved å ønske en oversikt over folk som bor der. En samboer kan være hvem som helst og en person jeg aldri ville valgt å leie ut til. Rusmisbrukere, folk uten boerne ec. Jeg vil selv få bestemme hvem som bor i min egen eiendom, det syntes jeg virkelig ikke er særlig kontrollerende. Heldigvis er det ikke vanskelig å få ut leietakere, man må bare sikre seg i kontrakten. Anonymkode: 8a144...6b3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #166 Skrevet 6. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er jo faktisk ikke lovlig. Anonymkode: b9661...d0c Er ikke vanskelig å bruke eiendommen selv en periode. har gjort det selv. Brukte boligen som pendlerbolig en stund før jeg leide ut på nytt. Fullt lovlig. Anonymkode: 8a144...6b3
Hactar Skrevet 6. februar 2020 #167 Skrevet 6. februar 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: kanskje ikke, men han kan skrive det (og selvsagt ha en tidsbestemt kontrakt), da er det rimelig frekt å komme drassende med enda en person som skal bo der helt klart og tydelig i mot utleiers vilje. Hvem som er mest frekk, kan jo diskuteres. Huseieren som tar betalt for å leie ut under ulovlig dårlige vilkår, eller leieboeren som velger å forholde seg til lovverket. Men klart huseier kan omgå lovverket ved å ta i bruk utleieobjektet selv. Det kan vel også fort bli nødvendig, om man sitter i glasshus og kaster stein. Endret 6. februar 2020 av Hactar 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #168 Skrevet 6. februar 2020 Tror det er på tide å avslutte denne diskusjonen, blir bare for dumt. Dere boligutleiere som ikke skjønner at å leie ut er å gi fra seg disposisjonretten for boligen bør slutte å leie ut. Og mener du at du kan slå til en person, og det er heilt greit selv om det er ulovlig - i og med du bare kan si det var i selvforsvar selv om det absolutt ikke var det?. Dere driv ulovlig, det er kriminelt på lik linje med stjeling, vold, svindel.. Å sitte å kaste ut helt lovlydige borgere som er så heldige å få seg en kjæreste er totalt uforkastelig. Skjerp dere! Anonymkode: b7ace...308 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #169 Skrevet 7. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det er på tide å avslutte denne diskusjonen, blir bare for dumt. Dere boligutleiere som ikke skjønner at å leie ut er å gi fra seg disposisjonretten for boligen bør slutte å leie ut. Og mener du at du kan slå til en person, og det er heilt greit selv om det er ulovlig - i og med du bare kan si det var i selvforsvar selv om det absolutt ikke var det?. Dere driv ulovlig, det er kriminelt på lik linje med stjeling, vold, svindel.. Å sitte å kaste ut helt lovlydige borgere som er så heldige å få seg en kjæreste er totalt uforkastelig. Skjerp dere! Anonymkode: b7ace...308 Du mener forkastelig (uakseptabelt, bør fordømmes). Uforkastelig betyr at noe ikke kan forkastes/vrakes. Så slipper du misforståelser i fremtiden. Anonymkode: b9661...d0c
Thyra Skrevet 7. februar 2020 #170 Skrevet 7. februar 2020 16 timer siden, Hactar skrev: Hva hvis kjæresten er uten inntekt, og ikke bidrar til leie? Slipper TS økt husleie da? Og hvis TS selv blir stående uten inntekt, så får hun bo der gratis? Siden det er TS sin økonomiske situasjon som bestemmer husleien, mener jeg? TS leier disposisjonsrett til en leilighet som klart rommer mer enn én person. Huseier har fritt satt ønsket leiepris på objektet, TS har akseptert den prisen, og de har befestet avtalen med en kontrakt. Om TS sin kjæreste flytter inn, er det da en privatsak. Dette er ikke et bofellesskap eller spleiselag på noe vis. Huseier kan på ingen måte argumentere for at TS og huseier skal dele summen kjæresten eventuelt bidrar med for å bo der, bare fordi det med en eller annen skrudd logikk er "urettferdig" om TS sparer penger. Det er ikke det. Og om ts skulle vinne i lotto eller motta en stor arv, så skrus selvsagt leien voldsomt opp? 3
Thyra Skrevet 7. februar 2020 #171 Skrevet 7. februar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: kanskje ikke, men han kan skrive det (og selvsagt ha en tidsbestemt kontrakt), da er det rimelig frekt å komme drassende med enda en person som skal bo der helt klart og tydelig i mot utleiers vilje. Jeg hadde kvittet smeg med en slik leietaker enten ved at kontrakten gikk ut og ikke fornyet eller brukt boligen slo en stund. Man beholder langt fra "full kontroll" ved å ønske en oversikt over folk som bor der. En samboer kan være hvem som helst og en person jeg aldri ville valgt å leie ut til. Rusmisbrukere, folk uten boerne ec. Jeg vil selv få bestemme hvem som bor i min egen eiendom, det syntes jeg virkelig ikke er særlig kontrollerende. Heldigvis er det ikke vanskelig å få ut leietakere, man må bare sikre seg i kontrakten. Anonymkode: 8a144...6b3 Om du skriver noe i kontrakten som ikke er gyldig etter norsk lov, så er det ikke frekt av leietageren å bryte det, nei. At leietager informerer huseier om at hn får seg samboer, er ikke urimelig. Men hn trenger altså ikke å spørre om tillatelse. Om så lenge samboeren oppfører seg som et normalt menneske, og ikke steller til noen problemer, kan du ikke si noe på det. 3
Thyra Skrevet 7. februar 2020 #172 Skrevet 7. februar 2020 Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange utleiere kun ønsker å leie ut til en person. Selv om det er romslige leiligheter. Det kan da være vel så mye trøbbel, ulempe og slitasje med en singel person som med et par? Single fester mer, er mer tilbøyelige til å dra med seg ukjente hjem fra byen, mens par gjerne lever roligere. Og at noen tenker at en ekstra person i husstanden, som lever som en normal person, fører til økt slitasje på boligen tilsvarende flere tusen i måneden, er direkte latterlig. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 7. februar 2020 #173 Skrevet 7. februar 2020 34 minutter siden, Thyra skrev: Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange utleiere kun ønsker å leie ut til en person. Selv om det er romslige leiligheter. Det kan da være vel så mye trøbbel, ulempe og slitasje med en singel person som med et par? Single fester mer, er mer tilbøyelige til å dra med seg ukjente hjem fra byen, mens par gjerne lever roligere. Og at noen tenker at en ekstra person i husstanden, som lever som en normal person, fører til økt slitasje på boligen tilsvarende flere tusen i måneden, er direkte latterlig. Vel, to personer kan jo tenkes å komme til å prate sammen vet du, og ha sex. Det tåler jo ikke leieobjektet der strøm inngår i leien og vegger og etasjeskillere ikke er laget for å opprettholde privatlivets fred. Så derfor sier vi nei til personer med partner og setter som klausul i kontrakten at man ikke kan ha overnattingsbesøk. Ai ai - jeg husker 80-tallet der huseiere måtte bli fortalt at dette kunne de ikke blande seg i! "Me leige kun ut til single personer som har tatt i mot Jesus som sin frelser og lever etter det bibelen seie om sex før ekteskapet".
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #174 Skrevet 7. februar 2020 1 time siden, Thyra skrev: Om du skriver noe i kontrakten som ikke er gyldig etter norsk lov, så er det ikke frekt av leietageren å bryte det, nei. At leietager informerer huseier om at hn får seg samboer, er ikke urimelig. Men hn trenger altså ikke å spørre om tillatelse. Om så lenge samboeren oppfører seg som et normalt menneske, og ikke steller til noen problemer, kan du ikke si noe på det. Selvsagt kan jeg det, jeg kan kaste ut leietaker med helt levelige midler ved å bruke boligen selv. Det er det jeg ville gjort. Anonymkode: 8a144...6b3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #175 Skrevet 7. februar 2020 2 hours ago, Thyra said: Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange utleiere kun ønsker å leie ut til en person. Selv om det er romslige leiligheter. Det kan da være vel så mye trøbbel, ulempe og slitasje med en singel person som med et par? Single fester mer, er mer tilbøyelige til å dra med seg ukjente hjem fra byen, mens par gjerne lever roligere. Og at noen tenker at en ekstra person i husstanden, som lever som en normal person, fører til økt slitasje på boligen tilsvarende flere tusen i måneden, er direkte latterlig. Jeg har ingenting imot at leietaker får seg kjæreste. Synes det er hyggelig. I utgangspunktet hadde jeg meldt meg ut av denne diskusjonen, for alle kjefter bare på at jeg som utleier ikke kan lese og ikke skjønner loven. Jeg har argumentert med at jeg synes det er greit å få en tilbakemelding på hva som skjer. Jeg trenger ingen rapport om hva leietaker gjør. Men en melding "hei jeg har fått kjæreste som flytter inn". Det hadde holdt i massevis for min del. Men nei, jeg som eier har ingenting med det å gjøre. Greit nok, men hadde min leieboer fortalt det hadde det vært hyggelig. Jeg hadde heller ikke økt leie. Jeg vil ha gode leietakere og ordentlige folk. Det får man med gjensidig respekt. Jeg har hatt leietakere av begge sortert. Anonymkode: 9545c...6e0 1
Thyra Skrevet 7. februar 2020 #176 Skrevet 7. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt kan jeg det, jeg kan kaste ut leietaker med helt levelige midler ved å bruke boligen selv. Det er det jeg ville gjort. Anonymkode: 8a144...6b3 Du kan ikke med loven i hånd si opp leieboeren fordi hn har fått samboer eller giftet seg. Men du kan selvsagt finne en utvei for å bli kvitt leieboeren. Men det sier jo litt om deg som person. Hva er egentlig så forferdelig med at en leieboer får seg samboer? Det klarer jeg bare ikke å skjønne. 4
Thyra Skrevet 7. februar 2020 #177 Skrevet 7. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingenting imot at leietaker får seg kjæreste. Synes det er hyggelig. I utgangspunktet hadde jeg meldt meg ut av denne diskusjonen, for alle kjefter bare på at jeg som utleier ikke kan lese og ikke skjønner loven. Jeg har argumentert med at jeg synes det er greit å få en tilbakemelding på hva som skjer. Jeg trenger ingen rapport om hva leietaker gjør. Men en melding "hei jeg har fått kjæreste som flytter inn". Det hadde holdt i massevis for min del. Men nei, jeg som eier har ingenting med det å gjøre. Greit nok, men hadde min leieboer fortalt det hadde det vært hyggelig. Jeg hadde heller ikke økt leie. Jeg vil ha gode leietakere og ordentlige folk. Det får man med gjensidig respekt. Jeg har hatt leietakere av begge sortert. Anonymkode: 9545c...6e0 Etter min mening er det naturlig at leietager informerer huseier, både om samboer/ektefelle og barn. Det jeg reagerer på er at så mange tydeligvis synes det er grunn til å finne en måte å kvitte seg med leieboer, er ller øke leien flere tusen i måneden.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #178 Skrevet 8. februar 2020 På 7.2.2020 den 8.51, AnonymBruker skrev: Selvsagt kan jeg det, jeg kan kaste ut leietaker med helt levelige midler ved å bruke boligen selv. Det er det jeg ville gjort. Anonymkode: 8a144...6b3 Du opererer i en gråsone dersom intensjonen med å bruke boligen selv er å få kastet ut leieboeren. Det er ingen som kan ta deg på det, men det er forkastelig og helt mot lovens intensjon. Anonymkode: 8d645...516 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #179 Skrevet 8. februar 2020 Hvis kjæresten bare har flyttet inn og du ikke har sagt et pip til utleier er det ikke rart han reagerer. Skal flere flytte inn må du opplyse om det, og få godkjennelse. H*n skal vite hvem som bor i boligen og hvor mange som oppholder seg der. Anonymkode: 85b75...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #180 Skrevet 8. februar 2020 Vi har bedt leieboeren vår si ifra dersom kjæresten hans flytter inn. Vi vil gjerne vite hvem som bor der i tilfelle vi må varsle om et eller annet, hvis huset skal evakueres av brannvesenet, at vi få begge inn i leiekontrakten, så navnet på postkassen og dørklokka er riktig osv osv. Dette er jo folk som står med adresse hjemme hos oss, så synes det er rimelig at vi vet hvem som bor her. Vi har også nei til fremleie, men leietaker kan gjerne låne ut leiligheten til familie for eksempel. Vi har bedt leietaker gi beskjed slik at de som er der har vårt telefonnummer i tilfelle det skulle skje et eller annet og vi må evakuere huset. Det kan jo være alt fra vannlekkasje til glemte nøkler. Anonymkode: 46923...dff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå