Gå til innhold

Gå lang tur eller smågåing?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går turer på ca 1,5 mil så ofte jeg kan. På jobb har jeg ikke mulighet til dette grunnet at jeg bor på jobb. Samtidig føler jeg at jeg bruker mer energi på jobb da det stadig er gåing fra 1 til 3 etasjer, og lite sittetid. Må stadig reise meg for å gjøre noe i en annen etasje. Når jeg ser på skrittelleren etter en dag på jobb er jeg knapt oppe i 5000 skritt, selv om det ofte føles som mer enn dobbelt. På fridagene går jeg opp i mot 20000 skritt, som da er bevisst turgåing, uten at jeg føler at jeg faktisk har gått så mye. Lurer derfor på hva som egentlig har mest og best effekt?

Anonymkode: 8b90a...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å gå lange turer, med litt tempo. Hvis man bare smågår blir det veldig statisk og det gir ingen treningseffekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du ute etter da?

Hva slags effekt?

Det anbefales å gå minst 10 000 skritt om dagen.

Men løper du 7000 det du klarer, og sitter mye resten av dagen, gir jo det en mye bedre treningseffekt enn om du sakte tråkker 10 000 stykka opp.

Anonymkode: ef60d...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping & jogging gir bedre effekt en gåing, da pulsen og hjertet jobber mer.

Men det kommer an som sagt hva som er målet, og hvor man ligger lista hva som er målet.

Det viktige er og være aktiv kontra innaktiv, og gå er også bra, men om målet er bedre kondisjon.

Så bør man trene noe med mer fart en gåing.

Det mange varianter man kan trene.

langkjør, kortere distanser, intervall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Det jeg egentlig ville frem til med innlegget var om det er mer effektivt med all smågåingen på jobb som ikke utgjør så mange skritt kontra en lang tur med sofasitting resten av dagen. Med andre ord føler jeg at jeg bruker mer energi og får mer «trening» av å stadig gå opp og ned i trappene på jobb fremfor den ene lange turen jeg pleier å gå hjemme, med inaktivitet resten av dagen. Vil også legge til at jeg jobber opptil 14 timer per dag, så ikke en vanlig 8 timers arbeidsdag. 

Anonymkode: 8b90a...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god blanding. Det hjelper lite med lange turer om man ikke bruker kroppen mellom turene. 

Hva som gir best effekt? Vet ikke, men du trenger både rikelig hverdagsaktivitet og å få opp pulsen 30 min/dag eller 150 min/uke som minimum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...