Gå til innhold

Mann 45 i forfall - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 45 i fritt fall... Alt for glad i mat og alt for glad i jobb (stillesittende).

All time high på  badevekta i dag. Har bestemt meg for å ta grep med trening og kosthold.

Tips til hvordan jeg griper dette an,  på en måte som jeg holder ut med og som er varig?

Anonymkode: 0a134...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde anbefalt å sette opp en time med personlig trener i starten. Få hjelp til å sette opp et opplegg du kan følge på egen hånd, kanskje 2-3-4 dager i uken. Trenere kan også gi deg gode tips iht kosthold 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør om du kan få testosteron av legen. Middelaldrende menn kan få det. 

Anonymkode: 945e0...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for sent.

Når du ikke har opparbeidet treningslyst og glede, ei heller gastronomisk interesse og evne til å lage sunn og god mat på 45 år, vil du aldri få det.

Kos deg med de vanene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, DominantHr said:

Det er for sent.

Når du ikke har opparbeidet treningslyst og glede, ei heller gastronomisk interesse og evne til å lage sunn og god mat på 45 år, vil du aldri få det.

Kos deg med de vanene du har.

Sprøyt.

Anonymkode: 945e0...c58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mann på 45 i fritt fall... Alt for glad i mat og alt for glad i jobb (stillesittende).

All time high på  badevekta i dag. Har bestemt meg for å ta grep med trening og kosthold.

Tips til hvordan jeg griper dette an,  på en måte som jeg holder ut med og som er varig?

Anonymkode: 0a134...968

Du vet at god mat også kan være sunn mat? Det er ingen motsetning i det. 

Anonymkode: f5fdc...750

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er 1 år eldre enn deg Ts, og løsninga hans var å kjøpe seg drømmehunden sin; en spinnvill engelsk setter med adhd som elsker å løpe fort. Han har i allefall gått med 15kg og har blitt skikkelig stram i fisken. Pondusen er en saga blott. 

Dette fordrer dog at du liker hunder og at du liker å gå på tur/jakt/langrenn/fjellturer/sykkelturer/joggeturer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
21 minutter siden, DominantHr skrev:

Det er for sent.

Når du ikke har opparbeidet treningslyst og glede, ei heller gastronomisk interesse og evne til å lage sunn og god mat på 45 år, vil du aldri få det.

Kos deg med de vanene du har.

Vel, ikke helt enig i det. Det er aldri for sent om man vil :) Selv snudde jeg om på livet mitt etter jeg fylte 40, nå trener jeg tungt, spiser sunt og ser ut som en 18 åring. I hvert fall bakfra 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, DominantHr skrev:

Det er for sent.

Når du ikke har opparbeidet treningslyst og glede, ei heller gastronomisk interesse og evne til å lage sunn og god mat på 45 år, vil du aldri få det.

Kos deg med de vanene du har.

Helt feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mann på 45 i fritt fall... Alt for glad i mat og alt for glad i jobb (stillesittende).

All time high på  badevekta i dag. Har bestemt meg for å ta grep med trening og kosthold.

Tips til hvordan jeg griper dette an,  på en måte som jeg holder ut med og som er varig?

Anonymkode: 0a134...968

Endring i matvaner

Økning i protein, noe reduksjon i karbohydrater, men hovedsakelig mer grønt som fyller magen.

Det er mulig og gå ned i vekt, om man spiser rett, og holder blodsukkeret i sjakk.

Mer rent kjøtt, grønnsaker, fullkornsprodukter.

Laks,kylling, storfe, hvit fisk

Fullkornsris pasta, grønnsaker

man kan også  sette av 1 dag med litt mer "kos" mat, som en belønning, men det viktige er at størsteparten av uken er innenfor.

man kan lage:

Fisk med grønnsaker i ovnen

wok med diverse kjøtt

Omelett med grønnsaker eller kjøtt

Kjøtt grønnsaker noe ris eller pasta, smaktilsett med krydder, eller eks tomatsaus lag en gryte.

Kjøttsuppe, lapskaus er heller ikke galt, grønnsaker og kjøtt hovedsakelig.

Vis man ikke skal gå lei, må man lete etter inspirasjon, bruk nettet, se på oppskrifter.

Alt trenger ikke følges slavisk, men det kan være til inspirasjon, for hva man kan lage.

 

hvordan bli aktiv?

prøv og gå en tur, en løype, mål framgangen, ta tiden bruks eks an app som heter strava.

Du legger inn høyde vekt.

Der trykker man bare start når treningen starter, og den viser hvor du gikk, calorier, distanse, den sier også kilometertid, og totaltid eks. det skaper litt mer motivasjon

over tid vil du kunne følge din utvikling.

I starten kan det være nok og gå, ta tilvening av underlag belastning og kondisjon skal bygges opp, det blir bedre etterhvert.

Vis målet er og løpe og man er litt tung, blir det mye jogg og gåing, til man bygger opp terskelen, det kan være et slitt og begynne, men en plass på man starte, øvelse gjør mester.

gode joggesko er ogs et must!!

 

eventuelt meld deg inn i et treningsenter, spør om veiledningstime av øvelser eller program, de fleste sentre tilbyr dette kostnadsfritt                                               

All treningen er hard i starten til man blir bedre trent.

Det er viktig og finne noen man liker, som passer for deg.

 

Ingenting er forsent med de rette grepene endringen👍

man kan utrette mye på noen månender trening på form, det vil merkes på din energi og hva du orker tåler

 

 

Endret av Sunset90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...