Gå til innhold

Dyrt med tannlege..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ikke vært hos tannlegen siden 2014 da jeg ble 20 pga dårlig råd. Er student og jobber 50% fast. Klart å spare 8000 til buffer og bestemte meg for å få fikset vondten i tannen. Det har vært vont i ca 7 mnd. Hos studenttannlegen fikk jrg vite at jeg har masse hull. 

Totalt 7 hull, 6 av dem er mellom tennene slik at tannbørsten ikke kommer skikkelig til. Det siste er mer en tann som har knukke, men skal behandles som ett hull. Jeg pusser tennene og bruker tanntråd 2 ganger hver dag og bruker munnskyllevann. Ingenting i veien med tannhygenen min altså. 

Dette kommer til å koste 7400 kr, fordelt på 5 oppmøter hos tannlege. Da mister jeg enten studietid eller jobbtid. Bør langt unna tannlegen, ca 1 time hver vei med kollektivt, så er ingen kjapp tur borte fra jobb. 

Er det noe som kan gjøre disse tannlegetimene billigere? Jeg bruker alt studentrabatt og studenttannlege. Er så sykt at hele bufferen min forsvinner pga tennene som er en så viktig del av kroppen. 

Har ingen foreldre eller venner å spørre om penger, jeg vil forsøke meg selv. 

Men off, ble kvalm av summen 😕

Anonymkode: 8adcc...ef5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bestille billig flyreise til Istanbul med norwegian. Der er tannlege råbillig. Flybilletter og et natt på hotell så vil du fortsatt ende på halve prisen. 

Anonymkode: 4c2a2...9a0

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bestille billig flyreise til Istanbul med norwegian. Der er tannlege råbillig. Flybilletter og et natt på hotell så vil du fortsatt ende på halve prisen. 

Seriøst? Er det trygt? Hvilke tannlegeselskap snakker bra engelsk?

Anonymkode: 8adcc...ef5

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og få med deg mrsa samtidig....

https://forskning.no/land-og-regioner-sykdommer-bakterier/i-disse-ferielandene-er-det-mest-resistente-bakterier/335688

Anonymkode: bfeb5...468

• Liker 3
Skrevet

Akkurat nå er det ikke mye å få gjort med det, om du allerede benytter deg av student-rabatt.

Ta tid ut av studeitiden, fikse tennene med disse 5 timene, og lær av dette. Om du går årlig til kontroll, så vil de fort oppdage evt. feil og kan fikse det fortere og billigere enn om det går flere år mellom hver gang.

Ingen liker å gå til tannlegen, men det å utsette gjør som regel besøker dyrere.

Anonymkode: 38c83...049

Skrevet

Du kan søke Studentsamskipnaden om å få dekket en del. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om du kan få det så mye mer billigere her i Norge, men du kan jo reise til utlandet og få det fikset til halve prisen. Min far gjorde det, men han måtte ha tannimplantanter. Jeg var hos tannlegen i dag for å forhøre meg om tannimplantanter og det vil koste fra 25 000,- pr tann. Det er kostbart, men forhåpentligvis så kan jeg få det på nedbetaling. Jeg vil helst få gjort dette i Norge, i tilfelle det skulle bli noe problemer med implantantene. 

Det er utrolig leit at tannlegen er så dyr at man ikke har råd til å gå, og når man endelig får litt råd, så oppdages det mye mer som må gjøres i tillegg. Jeg ville gått til tannlegen i de 5 timene og fått fikset alle hullene. Og så hadde jeg bedt om årlig kontroll av tennene. Da oppdages feil fortere og det blir mye billigere på sikt. 

• Liker 1
Skrevet

Selv om du gjør alt du sier med tanntråd ol så hjelper det lite om du ikke gjør det til riktig tid, samt drikker mye syre

F.eks. Puss tenner FØR du spiser frokost. Bruk alltid tanntråd FØR du pusser og ikke puss tennene før minst 30 min etter du har spist/drukket (fordi PH-verdien i munnen er i ubalanse etter mat/drikke og emaljen er da sårbar) Ikke drikk brus/kaffe etc utenom måltider, drikk vann. Nettopp for å hindre at PH-verdien blir mer forstyrret enn nødvendig

Anonymkode: bac74...255

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes faktisk dette var billig for 7 hull, Jeg har brått betalt dette for en tann med komplikasjoner. Det kommer fort opp i et par tusen pr tann med hull også.

Kan du prøve å få delt det opp?

Anonymkode: b87a4...529

Skrevet

Hvis du virkelig har så god tannhygiene som du påstår så bør du få sjekket at det ikke er noe annet som er galt med tennene, for det er jo ikke normalt med så mange hull når man har god tannhygiene. 

Anonymkode: 6ff73...90c

• Liker 2
Skrevet

Tannlege er helt sykt dyrt!  jeg har alvorlig grad av periodontitt og må ha dyprens hos spesialist hver 3. mnd. Der har jeg også tatt to operasjoner for å klare å beholde to tenner. Tre jeksler har jeg måttet trekke, og jeg har også mistet en fortann og har der fått satt inn en falsk tann i bro. Det heter så fint at man får dekket tannlegeutgifter som skyldes sykdom, men det er bare bullshit!  Det gjelder bare de tennene som er synlige, og det er bare en liten brøkdel som dekkes der også.  Jeg har alltid hatt dårlige tenner, og mange store gamle amalganfyllinger. Nå begynner flere av dem å sprekke, og har ført til at jeg har måttet få krone på tre tenner, den ene måtte også rotfylles.  På halvannet år har jeg brukt mellom 50- og 60.000 totalt  (I tillegg har jeg dårlig syn som forverrer seg, og må skifte ut progressive briller, lesebriller og tv-briller med et til to års mellomrom. I fjor betalte jeg 12.000 for ett sett på tilbud, og da er det kun de progressive som jeg bruker det meste av dagen som er litt fine).  Om ikke staten kan dekke regningene kunne vi med mye helseutgifter i alle fall fått trukket det fra på skatten!

Anonymkode: 43270...08d

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du virkelig har så god tannhygiene som du påstår så bør du få sjekket at det ikke er noe annet som er galt med tennene, for det er jo ikke normalt med så mange hull når man har god tannhygiene. 

Anonymkode: 6ff73...90c

Jeg har alltid hatt fryktelig dårlige tenner, og enormt mange hull selv om tannstell var bra.  Jeg lurer litt på om jeg kan ha hatt samme "lidelsen" som to av barna mine har, flekkvis manglende/ svært tynn tann-emalje....  (Jeg er nå 60 år, og tannlegen jeg har nå sa at det var ganske sannsynlig, særlig siden mine søsken hadde fine tenner og da skyldtes det sikkert ikke dårlig kosthold/ tannstell i familien).

Anonymkode: 43270...08d

Skrevet

Jeg syntes ikke dette var så dyrt. Flott at du hadde en buffer da! Etterpå setter du i gang og spare til ny buffer.

Anonymkode: 47836...367

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...