AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #1 Skrevet 3. februar 2020 Vi bor i rekkehus og er 27 år. Trives godt her, men vi skulle gjerne hatt bedre plass. Barna går fortsatt i barnehage og har det fint der. Om vi selger rekkehuset vil vi antagelig få rundt 6 500 000. Ett hus her koster 9 000 000 +++. Vi har greit med penger og har nedbetalt det meste av lånet. Vi kjenner på friheten ved å snart være gjeldsfrie. Vi tjener ikke veldig godt (gjennomsnittlig vil jeg tro) og det å påta seg ett nytt boliglån og nedbetale det i mange år, frister ikke enormt. Men barna blir større og tar vel mer plass etterhvert. Både jeg og mannen har bodd i hus hele vår barndom så kjenner best til det. Rundt oss nå er det mye mas med at vi må få kjøpt oss hus. Vi er usikre, men om vi ønsker å kjøpe hus så ønsker vi det så barna skal få utbytte av det. Da ønsker vi å gjøre det veldig snart. MEN igjen, da mister vi ett nabolag fullt av barn rundt samme alder. Er det mer positivt enn mer plass? Eller heller mer plass og lengre til de andre barna? Rekkehus eller hus? Anonymkode: 7d932...ccf
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #2 Skrevet 3. februar 2020 Aller først. Prøv å legge vekk familiens meninger. Jatt eventuelt med. Tenk framover. Trenger dere egentlig mer plass i framtida? Om svaret er nei, så ville jeg ikke kjøpt noe større. Økonomisk frihet er viktig, og det kan også gi dere mulighet til å jobbe mindre og bruke mer tid på hobby i framtida. Vi bor i rekkehus på 89 kvm + uinnredet kjeller på ca. 45 kvm. Med to barn går det veldig fint å bo her. Vi skulle gjerne hatt litt mer plass, men samtidig er det en frihet i å ikke ha mye plass. Flere familier i borettslaget har to barn, inkl. tenåringer. To familier har tre barn, og de klarer seg også fint, men da må barna dele rom eller sove i kjelleren. Det handler også om hvilke verdier man har. Noen har tatt bevisste valg om at de ikke vil omgi seg med for mange ting. Nå har eldstemann flyttet for å studere, foreldrene er gjeldfrie, jobber deltid, dyrker fritidsinteresser og har en bolig de kan bli gamle i (fordi den ikke er altfor stor og koster tid, penger og krefter å holde ved like). Anonymkode: 3298f...59f 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #3 Skrevet 3. februar 2020 Trenger dere mer plass? Har dere for mye ting? Kan dere utnytte plassen dere har bedre? Husk at vi som er etablerere i dag er i en helt annen situasjon enn vår foreldregenerasjon. Et rekkehus er da også et hus. Det er jo mye penger det er snakk om og flytting er en stor prosess. Om dere trives der dere bor kan dere heller bruke noen hundre tusen på å tilpasse det til det dere allerede eier til sånn dere ville ha det Vi er forøvrig i midten av 30-åra og har ett barn i 70 kvm leilighet. Føler ikke det er trangt nå Vi ser etter bolig til å bo i lenge og ha plass til familie som er ofte på besøk etterhvert og da kommer vi til å se etter rekkehus, gjerne et borettslag eller sameie. Enebolig syntes vi blir for mye styr og vedlikehold vi må ordne selv. Anonymkode: b31f7...5c1 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #4 Skrevet 3. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ser etter bolig til å bo i lenge og ha plass til familie som er ofte på besøk etterhvert og da kommer vi til å se etter rekkehus, gjerne et borettslag eller sameie. Enebolig syntes vi blir for mye styr og vedlikehold vi må ordne selv. Anonymkode: b31f7...5c1 Bare pass på at det dere flytter til er så stort, eller at folkene der har så like verdier som dere, at dere ikke blir sittende i en bolig hvor fagfolk anbefaler at ting blir gjort (bytte eldgamle rør feks, og sameiet har råd til det!) men resten av sameiet nekter å gjøre det.. Absolutt ingenting er så frustrerende som å måtte få en haug med andre mennesker med på ting som de ikke ser nytten av. Hvordan får du en gammel dame til å forstå at det å plante litt i Hagen ikke er det samme som å vedlikeholde et hus? I en enebolig bestemmer man selv 😊 Et rekkehus kan fint dekke alle behovene man har, så lenge det har fornuftig planløsning og gode løsninger ellers. Man MÅ ikke ha enebolig. Man må bare trives med der man bor 😊 Anonymkode: e5633...ff2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #5 Skrevet 3. februar 2020 Har bodd i rekkehus og enebolig med tre barn, og jeg foretrekker uten tvil enebolig. Enklere å trekke seg tilbake for seg selv når huset er fult av barn som er på besøk. Nå slipper å gå "oppi hverandre" om alle barna har besøk samtidig, og det er mindre irritasjon dem imellom. Anonymkode: a2ddf...d99
Castor Troy Skrevet 3. februar 2020 #6 Skrevet 3. februar 2020 Jeg liker følelsen av å ha enebolig. Eget hus, egen garasje og egen hage. Man har ingen som bråker verken over, under eller på siden i veggene. Liker også muligheten for å lagre ting i kjeller, loft og større ting i hagen. Man kan vel aldri få for stor plass heller, mtp barn, familie, venner osv. 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #7 Skrevet 3. februar 2020 Ville helt klart valgt rekkehus. Godt naboskap. Utrolig deilig å bo i et sameie og slippe å ha ansvaret for utvendig vedlikehold alene. Deilig å slippe masse styr med å måtte måke oppkjørsel, stor hage, taket og alt sånt. Rekkehus er rettt og slett det beste. Anonymkode: dc2af...fd6 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #8 Skrevet 3. februar 2020 Enebolig: det er deilig med plass. Også bra ift rydding, da større plass virker enklere å holde ryddig. Pluss er også at dere sparer opp i eneboligen, og har råd til å skifte til mer sentral leilighet senere. Men det siste innebærer at dere kjøpe «smart» og vedlikeholder underveis. Minus: dyrt, mye styr/jobb. Rekkehus: veldig deilig å ha mange barn rundt. Enkelt for barna å gå mellom husene på besøk til hverandre. Det at foreldrene må bruke mindre tid og penger på huset, betyr jo at de kan bruke mer penger på barna. Minus: det som jeg listet opp som fordel med enebolig. Jeg ville kanskje vente med å kjøpe enebolig til barna er over ti år gamle. Både på grunn av dere får mer fritid til å ta dere av huset og hage, og fordi da vil barna ha mer plass, og krever da mindre av deres oppmerksomhet. Barna er da også litt mer selvgående og klarer å gå eller sykle noen hundre meter til en kompis. Anonymkode: 18e10...373 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #9 Skrevet 3. februar 2020 Her foretrekker jeg rekkehus, på grunn av at det blir mindre vedlikehold enn med et eget hus. Her er hagen akkurat passe stor. Anonymkode: da021...f65 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #10 Skrevet 3. februar 2020 Det finnes da selveiende rekkehus også? Men da heter det kanskje vertikaldelt enebolig i rekke? Anonymkode: 2398c...e3e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #12 Skrevet 4. februar 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Det finnes da selveiende rekkehus også? Men da heter det kanskje vertikaldelt enebolig i rekke? Anonymkode: 2398c...e3e vi har selveiende rekkehus som heter rekkehus 😛 Eller, i så fall, vertikaltdelt firemannsbolig. Enebolig i rekke - der må det være en "uboelig" del imellom, garasje eller bod eller mellomgang f.eks. 12 hours ago, AnonymBruker said: Enebolig!! Anonymkode: 521b0...d2f Gode argumenter. 🤣 Anonymkode: 18e10...373 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #13 Skrevet 4. februar 2020 Har bodd i rekkehus tidligere, bor nå i hus. Følte det var veldig trangt om uteplassen der vi bodde i rekkehus: satt vi ute om sommeren hørte vi alt naboen på andre siden av gjerdet snakket om, evnt de kunne høre oss. Hadde god plass over 3 etg og 5 soverom, men likevel føltes det trangere enn slik vi bor nå, selv om huset faktisk er mindre arealmessig. Utrolig deilig å ha egen hage og ikke måtte ta hensyn til andre. Anonymkode: e0ab3...c07 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #14 Skrevet 4. februar 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes da selveiende rekkehus også? Men da heter det kanskje vertikaldelt enebolig i rekke? Anonymkode: 2398c...e3e Vi bor i selveiende rekkehus. Bor på enden og har god hage rundt huset. Kunne godt vært litt større men stortrives med 3 barn uansett😌 Anonymkode: a0c0f...d5e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #15 Skrevet 4. februar 2020 Synes hellere dere må se på om boligen har det dere trenger. For oss er det soverom til alle, åpen løsning, ekstra stue i en annen etasje der barna kan leke, nok oppbevaring og stort nok uteområde. Det er ikke så viktig om det er rekkehus eller enebolig, men det var veldig godt å komme ut av borettslaget vi bodde i tidligere og få bestemme selv 👍 Anonymkode: 1b919...c50
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #16 Skrevet 4. februar 2020 Vi har hatt samme dilemmaet... men jeg tror vi kommer til å ende opp med å bli boende i rekkehus, eventuelt så blir det at vi flytter til et enderekkehus/tomannsbolig. Vi har lavt boliglån, og har dermed mulighet til å ta med barna på lengre ferieturer og gi de opplevelser vi kanskje ikke hadde hatt mulighet til ellers. Vi har to barn på 7 og 8. De har hver sitt soverom med ok størrelse(plass til sofa og TV når lekene en dag blir uinteressante) Vi voksne har lite soverom, men det går greit. Huset er på 115 m2 med stor terasse på ca 40 m2(lekeplass 1 minutt fra huset) Vi har(for en del år siden) opplevd hvordan det er å ha dårlig råd da mannen mistet jobben. Det vil vi aldri oppleve igjen. Så vi velger tryggheten med hus med lite vedlikehold og lav gjeld. Jeg orker ikke tanken på å ha fem millioner i boliglån, og måtte snu på krona( vi har helt gjennomsnittlig inntekt) Så vi har valgt å overse hva eventuell familie og venner måtte mene. Vi kan nyte rolige ettermiddager og ferier uten å måtte tenke på at noe må klippes, lukes eller males. Vi bor veldig sentralt med masse barn i området. Kunne gjerne ønsket meg både TV-stue, vaskerom og flere soverom. Men akkurat nå føler jeg ikke det er verdt å bytte den friheten vi har nå. Vi har også fantastiske naboer da, det har nok mye å si for trivsel når man bor så tett på. Anonymkode: 2cb83...a57 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #17 Skrevet 4. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt samme dilemmaet... men jeg tror vi kommer til å ende opp med å bli boende i rekkehus, eventuelt så blir det at vi flytter til et enderekkehus/tomannsbolig. Vi har lavt boliglån, og har dermed mulighet til å ta med barna på lengre ferieturer og gi de opplevelser vi kanskje ikke hadde hatt mulighet til ellers. Vi har to barn på 7 og 8. De har hver sitt soverom med ok størrelse(plass til sofa og TV når lekene en dag blir uinteressante) Vi voksne har lite soverom, men det går greit. Huset er på 115 m2 med stor terasse på ca 40 m2(lekeplass 1 minutt fra huset) Vi har(for en del år siden) opplevd hvordan det er å ha dårlig råd da mannen mistet jobben. Det vil vi aldri oppleve igjen. Så vi velger tryggheten med hus med lite vedlikehold og lav gjeld. Jeg orker ikke tanken på å ha fem millioner i boliglån, og måtte snu på krona( vi har helt gjennomsnittlig inntekt) Så vi har valgt å overse hva eventuell familie og venner måtte mene. Vi kan nyte rolige ettermiddager og ferier uten å måtte tenke på at noe må klippes, lukes eller males. Vi bor veldig sentralt med masse barn i området. Kunne gjerne ønsket meg både TV-stue, vaskerom og flere soverom. Men akkurat nå føler jeg ikke det er verdt å bytte den friheten vi har nå. Vi har også fantastiske naboer da, det har nok mye å si for trivsel når man bor så tett på. Anonymkode: 2cb83...a57 Nøyaktig det samme har vi vært gjennom og! Vi har valgt å beholde den ganske nye tomannsboligen og leve bekymringsløst, og dessuten ha penger til å reise på ferie på ulike tider av året. Anonymkode: ffbd9...b6d 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #18 Skrevet 5. februar 2020 Vi endte opp med treetasjers enderekkehus for familie på 5 i mega-barnevennlig nabolag. Soverom til alle i øverste etasje, stue og kjøkken i første etasje og allrom/kontor/TV-stue/spillbule/gjesterom i kjelleren. 2 toaletter. Passelig stor hageflekk. Det ble perfekt for oss, og overkommelig prismessig. Vi kjøpte hytte i tillegg – det hadde vi ikke fått råd til om vi hadde gått for enebolig (vi bor i Oslo-området). Vedlikehold av hytta er dessuten mer enn nok arbeid – sjeleglad for mindre vedlikehold med rekkehus! Anonymkode: 18cdb...4ef 1
bib_84 Skrevet 5. februar 2020 #19 Skrevet 5. februar 2020 Samme dilemma her. Vi har to barn og bor i rekkehus over tre plan. Vi har egentlig mer enn nok plass med to toalett, stort bad, vaskerom, kjellerstue, stor bod og tre soverom - men det er dette med at naboene kommer så tett på... Det er helt klart en ulempe for meg, men samtidig en stor fordel for barna som lett kan besøke venner. Det høres unektelig svært fristende ut med den roen man får i enebolig, men jeg har bestemt meg for å tåle litt ubehag med tette naboer ettersom jeg synes fordelene veier tyngre. Vi har nå bare én mill. i boliglån (er i midten av 30-årene og har litt over middels inntekt) og vi slipper å bruke tid på vedlikehold (bra er det ettersom vi hater det begge to), noe som gir oss mye fritid og mulighet til å dra på ferier som vi ønsker. Vi slipper å stresse med økonomien og krangle om hvem som skal fikse det gjerdet eller male den veggen, og det blir lettere å fokusere på hygge. Og trenger jeg å være helt, helt alene rømmer jeg ut i skogen, som heldigvis ligger veldig nære I deres tilfelle ville jeg nok blitt boende i rekkehus noen år til, det høres jo ut som dere trives der? Blir det for lite plass kan dere jo evt oppgradere til et større rekkehus i samme område fremfor å blakke dere på enebolig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #20 Skrevet 5. februar 2020 Hus eller rekkehus... Det hele kommer vel an på størrelse og planløsning, ikke om du deler vegg med en nabo eller to. Du kan få et hus med større uteareal, men mindre boareal og dårlig planløsning. Vil det hjelpe? Selvfølgelig ikke. Du må se på hvilket behov dere har for plass inne og ute, og finne en bolig som passer dere ut i fra deres kriterier. Anonymkode: 74d89...d5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå