ingz Skrevet 2. februar 2020 #1 Skrevet 2. februar 2020 Hei, Jeg var ute å spiste på Olivia da jeg merket at retten jeg ville ha også fantes i barnemeny/mindre porsjon. Dog var den for barn opp til 12 år. Jeg er liten av vekst og spiser lite, noe som fører til at jeg ofte spør om barnemeny (det er både økonomisk og reduserer matsvinn). Jeg har ikke opplevd å få nei på det før nå, og da jeg spurte servitøren hvorfor så sa hun at hun ikke visste. Jeg sitter ofte med halve tallerken mat igjen, og syns det er dumt både å betale for man man ikke spiser, men også at så mye mat går i søpla. Jeg respekterer selvfølgelig et nei, men det fikk meg til å tenke på hvorfor det er slik. Er det noen av dere som har gode/logiske svar? ble rett og slett bare nysgjerrig 🙂 (beklager hvis det er postet feil, er ny) 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #2 Skrevet 2. februar 2020 Fordi en restaurant ikke overlever økonomisk hvis mange gjør det samme, de tjener ikke nok per person da. Anonymkode: dd49d...b0b 11
abc123detvardet Skrevet 2. februar 2020 #3 Skrevet 2. februar 2020 Økonomisk og forbeholdt barna (de har ikke uendelig med ingredienser)..
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #4 Skrevet 3. februar 2020 Jeg har ofte bestilt barnemeny, aldri fått nei. Men jeg synes restauranter skulle latt folk få lov å kjøpe barnemeny om de vil. Bedre det, enn at mye av maten går i søpla. Uansett, restauranter er jo som all annen industri bare opptatt av å tjene penger. De vil ha folk til å spise mye, og gjøre folk mest mulig avhengig av mat fordi da vil de også tjene masse penger. Anonymkode: e6a25...76e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #5 Skrevet 3. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ofte bestilt barnemeny, aldri fått nei. Men jeg synes restauranter skulle latt folk få lov å kjøpe barnemeny om de vil. Bedre det, enn at mye av maten går i søpla. Uansett, restauranter er jo som all annen industri bare opptatt av å tjene penger. De vil ha folk til å spise mye, og gjøre folk mest mulig avhengig av mat fordi da vil de også tjene masse penger. Anonymkode: e6a25...76e Så klart restauranter er opptatt av å tjene penger. De må jo kunne betale leie, matvarer, personell og utstyr. Det er jo selvsagt ikke gratis. Og nå er det jo en gang slik at restauranter ikke gjør oss avhengig av mat. Vi er jo avhengig av mat for å overleve fra før av. Også er det jo ditt valg om du vil spise på restaurant eller hjemme. Anonymkode: 0cffc...d8f 8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #6 Skrevet 3. februar 2020 Barnemenyer er gjerne et rabattprodukt, derfor aldersgrense på dette. Anonymkode: bea28...504 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #7 Skrevet 3. februar 2020 Hvis du f.eks har en halv pizza til overs, så ber du om å få resten med deg hjem. Problem løst. Anonymkode: 4fd7b...7c6 10
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #8 Skrevet 3. februar 2020 Hvis det faktisk er for å ikke kaste mat, så kan du jo bare bestille en voksenporsjon og spørre om litt mindre mat. Barneporsjoner er som regel ekstra billig i forhold til de voksne. Gjerne billigere enn halv pris. Hvis alle voksne skulle bestilt barneporsjon så hadde restauranten tapt penger. Anonymkode: ace6b...f91 5
Ardwinna Skrevet 3. februar 2020 #9 Skrevet 3. februar 2020 Jeg pleier ofte å velge en forrett istedet for en hovedrett. Da blir jeg akkurat passe mett, og har også plass til dessert om det skulle være dagen for det Det er jo også mulig å kjøpe en stor porsjon sammen med en venn og dele på maten, om du synes porsjonene er for store. 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #10 Skrevet 3. februar 2020 Meeeeeeeeen det er jo mindre mat i en barneporsjon, så ikke rart den er biligere? En større porsjon er jo dyrere å lage når de må bruke flere råvarer? Bestiller ofte barnemeny selv, er litt småspist av meg. Anonymkode: 11c8f...678
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #11 Skrevet 4. februar 2020 Restauranter har blitt faen så sære. Først vil de at du skal ete pizza med kniv og gaffel, og nå nekter de en voksen å kjøpe barnemeny til seg selv? Hva blir det neste? Anonymkode: f9438...52b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #12 Skrevet 4. februar 2020 Vet om mange restauranter hvor det ikke heter barnemeny, eller barneporsjon. Men halv porsjon feks Anonymkode: 12ebd...83b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #13 Skrevet 4. februar 2020 En restaurant jeg går til ofte, har en rett hvor det er ekstremt mye mat med. Ala kjøtt, potetmos, grønnsaker og salat og brød, men det to kjøttbiter og de er ganske store og er en stor del av fatet. Det kommer med pommes frittes også. Du får velge mellom det og baktpotet. Det er en gedigen porsjon med mat til sammen. Brødet er gratis og den takker jeg alltid nei til. Min erfaring er at jeg alltid sitter igjen med en ekstrem porsjon mat. Vi er ofte hos denne restauranten og har vært stamkunder i mange år. Så de kjenner oss nå. Jeg sier alltid nei til brød, fjernet salaten (beholder grønnsakene), sier ifra at jeg ønsker en halv porsjon pommes frittes og bare ett av to kjøttstykker. Enda er det hakket for mye mat for meg. Jeg får ca 70-80 kr rabatt på retten. Avhengig av hvem som er på arbeid den dagen. Og det synes jeg er en flott ting. Siden jeg velger bort såpass mye mat. Aldri forventet det, det var de som begynte med å gi rabatt. Som oftest så kan jeg si "halv porsjon" av en siderett for å minske svinnet. Får jeg rabatt så er det en bonus. Jeg tenker ikke så veldig mye på miljøet eller noe sånt. Det er jo dumt for bedriften å kaste så mye mat, men jeg har jo betalt for det. Så hva er forskjellen på å kaste og spise opp for dem. Men for meg så er hoved problemet det, det er flaut å gå ifra nesten en hel porsjon mat, fordi jeg spiser så lite. Har mageproblemer som gir kvalme og ubehag lenge før jeg faktisk blir mett, så jeg klarer aldri å spise nok og går da ifra mye mat. og det synes jeg er flaut. For voksne mennesker skal spise opp maten sin. Rabatt er jo en fin ordning om man ber om halv porsjon f.eks. Det er fint når man kjenner til restauranten og porsjonene deres. Og jeg er enig, det burde ikke være aldersgrense eller "barnemeny" for mindre porsjoner. Alle kan spise lite, uavhengig av alderen. Det er verre å gå ifra et helt fat med mat som går rett i søpla. Anonymkode: 97186...7c6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #14 Skrevet 21. juni 2020 Ja. Det er nok pga. økonomien. Bedre for restauranten at folk bestiller porsjoner til full pris, og så kaste det de ikke orker. Enn at mange bestiller barnemeny til en mye rimeligere penge. Men det er jo ikke bra med all mat som blir kastet! Det hender jo imidlertid at noen cafeer og restauranter er greie. Husker en gang for mange år siden hvor jeg og familien var på tur nedover til sørlandet. Vi sro innom en veikro. Jeg hadde dårlig appetitt etter å ha vær syk, og spurte derfor om jeg like godt kunne ta en barnemeny. Det var greit, og jeg fikk da maten servert på en tallerken med bilder av trafikkskilt🤣 Anonymkode: 5a158...52e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #15 Skrevet 21. juni 2020 Barnemeny er på relativt kort tid blitt en selvfølge. Konseptet er dels en gest til barnefamilier, og dels forestillinger om hva som passer for barn og hva barn liker. Nå har noen begynt med barneporsjoner for slankeopererte. Jeg tror man må vise legeattest eller noe Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det er en utvikling i riktig retning. Det kan være mange grunner til at en voksen ønsker en mindre porsjon. Jeg i det hele tatt ambivalent overfor barnemenyer; man kan vel ikke ekstrapolere barnefamilier har dårlig råd og dermed anta at en kortvokst og sped person tjener mindre enn en stor og kraftig en; på den andre siden er en redusert porsjon mindre forbruk av råvarer, men det er like mye arbeid, kanskje mer, i form av tilpasninger, enten av menyen som sådan, eller bare den retten til bare den personen. Restaurantbransjen er business, og har man dårlig råd eller en helsesituasjon som gjør det å spise på restaurant veldig vanskelig, er det kanskje bedre å spise hjemme (eller ikke spise ute så ofte). Anonymkode: 0ddfc...ca4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #16 Skrevet 21. juni 2020 Barnemenyer er en et tilbud til barnefamilier. Det er rimelige retter, og de tjener lite, om noe, på det. Men det er greit, da de vet at barn innimellom bare pirker i maten og mye blir kastet, og alternativet ofte er at foreldre ikke tar med barn ut, og da de tjener greit på de voksne i selskapet da barn aldri går på restaurant alene. Husk også på at det ikke er mengden mat som koster. Men lønn til kokker og servitører, husleie, varme, og alt annet. Det kunne aldri falt meg inn, som voksen person, å bestille en barnemeny. Det er både flaut og frekt. Anonymkode: 70def...e6a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå