Gå til innhold

Kan jeg ha krav på slankeoperasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg er en jente på 25, 1.65cm og 115 kg. 
Jeg sliter så med gå ned i vekt. Vil ned til idealvekten min, rundt 70kg +/-. Jeg har prøvd utallige dietter, turgåing, trening o.l men går ikke ned mer enn et par kg. Har et dårlig forhold til mat, alltid hatt., alltid vært tjukk også:) 
kan jeg ha krav på slankeoperasjon? 

Anonymkode: 90b22...fa2

Skrevet

Ja det kan du, om BMI’en din er over 40 tror jeg. Min søster fikk det pga farlig fedme.

Anonymkode: aed89...aff

Skrevet

Du kan ha det ja, men kommer ann på hva du mener med «dårlig forhold til mat.»

Anonymkode: eebbf...93b

• Liker 3
Skrevet

Om BMI er over 35 og/eller du har sykdommer som følge av overvekta. Ville hørt med legen og bedt om vurdering, det tar fort 2 år i det offentlige.

Et annet alternativ er å betale for det selv hvis man har råd Prisen i utlandet er halvparten av i Norge, med bedre kompetente kirurger og god oppfølging. Da er ventetiden 2uker-1 mnd ca. 50-60tusen ish. Jeg mener det for mennesker som har havnet i den evige spiralen og begynner å bli motløs helt klart har stort utbytte av vektoperasjon (noen kommer til å slakte det her og påstå at det er livsfarlig - det er det IKKE. Kommentarene kommer fra kunnskapsløshet)

• Liker 4
Skrevet

Har du vært i kontakt med helsevesenet ang overvekten din? Det er ihvertfall første steget hvis du vil ha operasjon dekket av det offentlige.

For å få operasjon så må man ha BMI på 40, eller 35 med tilleggssykdommer.

Jeg er selv overvektig, og bestilte time hos fastlegen der jeg sa at jeg ikke klarte og gå ned i vekt på egenhånd. Jeg ble da henvist til overvektsklinikken der jeg hører til. 
Det tok ca 4-5 mnd før jeg fikk time der. Jeg ble satt opp på livsstilsendringskurs (som er obligatorisk her) å det tok ca 5 mnd til jeg fikk plass der. Kurset gikk over 13 uker. 
Når det var ferdig så kunne vi velge veien videre. Noen valgte slankeoperasjon, andre valgte rehabilitering, og noen valgte å fortsette på overvektsklinikken.

Har du skaffet deg god nok informasjon om slankeoperasjon? Som at de fleste får bivirkninger, noen får alvorlige bivirkning. 
Ved en slankeoperasjon så får man etpar års «gratis» boost, man går altså fort ned i vekt rett og slett fordi man ikke tåler mat. Man blir syk av mat. 
Når man igjen begynner å tåle mat, så går de fleste opp i vekt igjen. Jeg mener vi fikk vite at så mange som 83% går opp igjen til utgangspunktet eller mer når de begynner å tåle mat igjen.

Men hvis du tenker at du vil ha operasjon dekket av det offentlige, så har du en vei og gå, så du får tid til å tenke på om du vil ha operasjon eller rehab. 

Anonymkode: 00823...538

• Liker 15
Skrevet

Jeg er 170 cm høy og veier 110 kg, har to sykdommer som gjør at jeg er godkjent offentlig operasjon. 

Først skal du i samtale med lege, her i området er det på overvektsklinikken på Aker sykehus. Blir du godkjent, får du komme på kurs. 

Dette mener jeg at du kan prøve selv. Kurset går ut på å ta Nutrilett i åtte uker. Du må bestille dette selv, nå er det 30% på hjemmesiden til Nutrilett. Der har de pakker for antall uker du skal være på dietten. Det forventes at du går ned 10-15 kg. 

Så skal du på knekkebrød- og litt kjøtt til middag - kur for å opprettholde vekttapet. 

Jeg håper dette er nok. Hvis ikke blir det slankeoperasjon om et halvt års tid. 

Så du må først be fastlegen din henvise deg til slankeoperasjon! Det er da ballen begynner å rulle hvis du blir godkjent. Ønsker deg lykke til 😊

Anonymkode: 0cb0a...bd7

Skrevet

Får man varig mindre sultfølelse etter en slankeoperasjon ?

Anonymkode: 88409...085

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hvis du leser over her så får man de to første årene en gratis boost. Etter det så begynner kroppen å tåle mat igjen, og da går man opp igjen det man har gått ned eller mer.

Slankeopreasjon er for de fleste ingen varig løsning. 

• Liker 8
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hvis du leser over her så får man de to første årene en gratis boost. Etter det så begynner kroppen å tåle mat igjen, og da går man opp igjen det man har gått ned eller mer.

Jeg blir så lei meg når folk sprer sånn tankeløshet og feile fakta.

Slankeoperasjon har en suksessrate på nesten 80% over ti år. Dvs at 800 av 1000 pasienter vil nå målvekt ila 1-2år, gå litt opp og så stabilisere seg på en vekt som er 3-5 kg over målvekta. Å si at alle går opp igjen alt er en GROV faktafeil og jeg skjønner ikke hvordan du kan tillate deg å si det.I nntil noen finner opp en pille så er det for mange den beste løsningen.Sl ankeoperasjon er i dag den _eneste_ langsiktige løsningen for sterkt overvektige med lang overvekthistorie!

Man får ingen gratis boost. Selv om man er operert vil man måtte gjøre en stor jobb i form av endra vaner og kosthold - men operasjonen vil hjelpe å regulere dette. Den vil også justere metabolismen i kroppen og resette hormonelle ubalanser.

I motsetning til hva mange mener, så dør man ikke av operasjonen, man får ikke komplikasjoner, og det er stort sett helt harmløst med inngrepet som varer i overkant av 20 minutter. Komplikasjoner oppstår hos pasienter som hadde tvilsom helse fra før av, men hvor operasjon vs ikke operasjon ble vurdert dit at pasienten hadde best utfall av operasjon. Det oppstår også komplikasjoner dersom pasienten har fått utført "feil" operasjon (noen vil få ett bedre utgangspunkt med en gastric bypass vs en sleeve, og omvendt) for seg, eller at pasienten ikke følger retningslinjene for medisiner og eller kosthold. Men alle kjenner jo en som kjenner en som kjenner som fikk komplikasjoner så det er det man velger å fokusere på, selv om komplikasjonsraten er 1:1000.

• Liker 11
Skrevet
11 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Slankeoperasjon har en suksessrate på nesten 80% over ti år. Dvs at 800 av 1000 pasienter vil nå målvekt ila 1-2år, gå litt opp og så stabilisere seg på en vekt som er 3-5 kg over målvekta. Å si at alle går opp igjen alt er en GROV faktafeil og jeg skjønner ikke hvordan du kan tillate deg å si det.I nntil noen finner opp en pille så er det for mange den beste løsningen.Sl ankeoperasjon er i dag den _eneste_ langsiktige løsningen for sterkt overvektige med lang overvekthistorie!

Man får ingen gratis boost. Selv om man er operert vil man måtte gjøre en stor jobb i form av endra vaner og kosthold - men operasjonen vil hjelpe å regulere dette. Den vil også justere metabolismen i kroppen og resette hormonelle ubalanser.

I motsetning til hva mange mener, så dør man ikke av operasjonen, man får ikke komplikasjoner, og det er stort sett helt harmløst med inngrepet som varer i overkant av 20 minutter. Komplikasjoner oppstår hos pasienter som hadde tvilsom helse fra før av, men hvor operasjon vs ikke operasjon ble vurdert dit at pasienten hadde best utfall av operasjon. Det oppstår også komplikasjoner dersom pasienten har fått utført "feil" operasjon (noen vil få ett bedre utgangspunkt med en gastric bypass vs en sleeve, og omvendt) for seg, eller at pasienten ikke følger retningslinjene for medisiner og eller kosthold. Men alle kjenner jo en som kjenner en som kjenner som fikk komplikasjoner så det er det man velger å fokusere på, selv om komplikasjonsraten er 1:1000.

Jeg kan ikke fatte at du våger  komme med så mye feilinformasjon som du gjør i dette innlegget. Hvor henter du det fra?

Vi lærte at så mange som 83% av slankeopererte etter etpar år gikk tilbake til vekten e hadde før operasjon eller mer. Denne informasjonen fikk vi på overvektsklinikken i Tønsberg. Altså SIV, som har et av landets beste kompetanse innen overvekt. 

Hvis du ser i gruppen på facebook for slankeopererte, så er det daglig mange innlegg om komplikasjoner og personer som har fått livet ødelagt av komplikasjonene. Ja, det har også skjedd dødsfall grunnet komplikasjoner. 

Synes du er ganske naiv i dine uttalelser, men du vet kanskje ikke bedre. 

• Liker 17
Skrevet
7 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Ganske ironisk at du kjefter på en bruker for feilinformasjon, når du så til de grader feilinformerer selv. Man kan dø av slaneoperasjon, man kan få komplikasjoner relatert til operasjonen og de trenger slett ikke å være harmløse. Anastomosesvikt, pakretatitt, cholcecystitt, brokk, tarmslyng, blødninger og sårinfeksjon er eksempler på komplikasjoner som kan være alvorlige og i verste fall dødelige for pasienten, og som har direkte sammenheng med at det utføres kirurgi. Det har heller ikke sammenheng med pasientens helse ved operasjonstidspunkt, det er faktisk ikke mulig å forutsi hvem som får lekasje fra skjøten f.eks. Se f.eks her https://forskning.no/forebyggende-helse-slanking-medisinske-metoder/derfor-kan-fedmeopererte-fa-alvorlige-bivirkninger/390623 Selve operasjonen har i stor grad skylden for alvorlige bivirkninger i tida etter en fedmeoperasjon. [...] Ofte fokuseres det mye på faktorer ved pasienten. Det finnes viktige slike faktorer, men det som skjer ved operasjonen har enda større betydning

De fleste som opereres får komplikasjoner i en eller annen grad, men det er selvfølgelig stor forskjell på om man får vitaminmangel og dumping, eller om man får fatigue og kroniske smerter. https://forskning.no/slanking-overvekt-diabetes/nesten-alle-far-bivirkninger-etter-fedmeoperasjon/444090 For noen vil komplikasjonene være til å leve med og veie opp for risikoen man tar ved å opereres, mens for andre vil komplikasjonene føre til alvorlig sykdom, uførhet og evt død. man vet ikke på forhånd om man er i den ene eller andre gruppen, derfor er det farlig når du fremstiller dette et harmløst inngrep på 20 min. 

Anonymkode: 7a453...e68

• Liker 12
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 170 cm høy og veier 110 kg, har to sykdommer som gjør at jeg er godkjent offentlig operasjon. 

Først skal du i samtale med lege, her i området er det på overvektsklinikken på Aker sykehus. Blir du godkjent, får du komme på kurs. 

Dette mener jeg at du kan prøve selv. Kurset går ut på å ta Nutrilett i åtte uker. Du må bestille dette selv, nå er det 30% på hjemmesiden til Nutrilett. Der har de pakker for antall uker du skal være på dietten. Det forventes at du går ned 10-15 kg. 

Så skal du på knekkebrød- og litt kjøtt til middag - kur for å opprettholde vekttapet. 

Jeg håper dette er nok. Hvis ikke blir det slankeoperasjon om et halvt års tid. 

Så du må først be fastlegen din henvise deg til slankeoperasjon! Det er da ballen begynner å rulle hvis du blir godkjent. Ønsker deg lykke til 😊

Anonymkode: 0cb0a...bd7

Kurset på overvektklinikken er å gå på Nutrilett i åtte uker? Også knekkebrød og litt kjøtt? Før en operasjon eller som varig endring?

Er dette virkelig fra overvektklinikken? Dette er vel ikke riktig vei å gå for å få en varig livsendring? Jeg kjenner jeg er sjokkert. For å ikke snakke om alt det psykiske som spiller en stor rolle hos veldig mange overvektige. Har de glemt det?

Anonymkode: fdc95...e32

• Liker 2
Skrevet

Har du vært i kontakt med helsevesenet ang overvekten din? Det er ihvertfall første steget hvis du vil ha operasjon dekket av det offentlige.

For å få operasjon så må man ha BMI på 40, eller 35 med tilleggssykdommer.

Jeg er selv overvektig, og bestilte time hos fastlegen der jeg sa at jeg ikke klarte og gå ned i vekt på egenhånd. Jeg ble da henvist til overvektsklinikken der jeg hører til. 
Det tok ca 4-5 mnd før jeg fikk time der. Jeg ble satt opp på livsstilsendringskurs (som er obligatorisk her) å det tok ca 5 mnd til jeg fikk plass der. Kurset gikk over 13 uker. 
Når det var ferdig så kunne vi velge veien videre. Noen valgte slankeoperasjon, andre valgte rehabilitering, og noen valgte å fortsette på overvektsklinikken.

Har du skaffet deg god nok informasjon om slankeoperasjon? Som at de fleste får bivirkninger, noen får alvorlige bivirkning. 
Ved en slankeoperasjon så får man etpar års «gratis» boost, man går altså fort ned i vekt rett og slett fordi man ikke tåler mat. Man blir syk av mat. 
Når man igjen begynner å tåle mat, så går de fleste opp i vekt igjen. Jeg mener vi fikk vite at så mange som 83% går opp igjen til utgangspunktet eller mer når de begynner å tåle mat igjen.

Men hvis du tenker at du vil ha operasjon dekket av det offentlige, så har du en vei og gå, så du får tid til å tenke på om du vil ha operasjon eller rehab. 

TS: Hele dette innlegget over her og det meste denne brukeren svarer kan du ignorere. På bakgrunn av det jeg har uthevet her, så viser denne brukeren at den har NULL kompetanse på vektoperasjon overhode. Å påstå om at man blir syk av mat...For så å tåle det igjen?! Det er så latterlig feil at det er vanskelig å kommenterer seriøst, men jeg skal gi det et forsøk: 

Det er usunn mat man KAN reagere på. Mange tåler det også helt fint. Ved en vektoperasjon minskes magesekken (sleeve og bypass) slik at sulthormon blir minket kraftig, samt plassen til mat blir betydelig mindre, og eventuelt tarmene omkobles for endret næringsopptak (bypass). Man skal ikke bli syk av mat, det er ikke noe poeng i det. Det skal helles ikke gi noen boost, det gir en varig endring i magesekk, sultfølelse og eventuelt næringsopptak, som dermed fører til stor vektoppgang som vanligvis stabiliseres etter 6-12 måneder. Man kan utvide magesekken igjen om man ikke beholder gode vaner, og ved bypass kan man risikere dumping om man spiser feil mat eller for fort/mye. Ved sleeve kan man også oppleve noe lignende, som ofte har med blodsukker å gjøre. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det får de fleste. Magesekken vil utvide seg igjen, men den delen som fjernes fjerner også mye av produksjonen av sulthormon. Kroppen vil stort sett alltid jobbe for å nå opp igjen til maxvekt man har hatt, men ved å operere så fjerner man mye av problemet, og kroppen "nullstilles". 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme bruker som ikke aner hva man snakker om. Slankeoperasjon er stort sett den eneste varige løsningen for de som er svært overvektige og lider av fedme. (Jeg fatter ikke hva denne brukeren får ut av å gi slik feilinformasjon.)

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke fatte at du våger  komme med så mye feilinformasjon som du gjør i dette innlegget. Hvor henter du det fra?

Vi lærte at så mange som 83% av slankeopererte etter etpar år gikk tilbake til vekten e hadde før operasjon eller mer. Denne informasjonen fikk vi på overvektsklinikken i Tønsberg. Altså SIV, som har et av landets beste kompetanse innen overvekt. 

Hvis du ser i gruppen på facebook for slankeopererte, så er det daglig mange innlegg om komplikasjoner og personer som har fått livet ødelagt av komplikasjonene. Ja, det har også skjedd dødsfall grunnet komplikasjoner. 

Synes du er ganske naiv i dine uttalelser, men du vet kanskje ikke bedre. 

Igjen, samme kunnskapsløse bruker. "83% tilbake til startvekt"?!?!? Altså, jeg fatter ikke hvorfor noen vil dikte opp slike ting! 

Her kan du finne god info om dette: (Husk kildekritikk, anonym bruker på kg som påstår et tall som overhode ikke stemmer, eller forskningsartikler? Velg selv)

https://forskning.no/medisinske-metoder-overvekt-ny/fedmeopererte-var-fortsatt-mye-slankere-12-ar-etter/319987

https://forskning.no/menneskekroppen-forebyggende-helse-hogskulen-i-sogn-og-fjordane/fedmeopererte-har-eit-betre-liv-ti-ar-etter/385069
Sitat fra overnevnte artikkel: Før operasjonen hadde dei 50 pasientane en gjennomsnittleg kroppsmasseindeks på 51,7. Det er svært helseskadeleg overvekt. Vekttapet var stort for alle. Etter eitt år var gjennomsnittet 32,8. Etter ti år var snittet 34,3. Det er framleis fedme, men eit godt resultat, ifølge Asprang. 

Ingen av pasientene gjekk opp i vekt som før operasjonen. Etter 10 år var det framleis sju pasientar som hadde kroppsmasseindeks over 40, men desse hadde svært høg KMI før operasjon og hadde dermed hatt eit stort vekttap.

(Merk, av 50 pasienter gikk INGEN opp igjen til startvekt, ganske stor motsetning fra den anonyme som påstår at 83% gjør det!)

https://kirurgen.no/fagstoff/langtidsresultater-etter-gastrisk-bypass-og-gastrisk-sleeve/
Sitat fra overnevnte artikkel: En multisenterstudie med 1787 pasienter, hvor 73% er menn, viser vekttap på 28,6%  av utgangsvekten (tilsvarende 41 kg) 10 år etter gastrisk bypass. (8) I studien var 3,4% tilbake på utgangsvekt 10 år etter operasjonen. 

(Merk, av 1787 pasienter var 3,4% tilbake på startvekt etter 10 år! Fortsatt LANGT fra de 83% den anonyme her lyver om.)

Anonymkode: 2d6a5...5a4

• Liker 7
Skrevet

Slankeoperasjon løser ikke ditt dårlig forhold til mat. Søk heller psykolog, terapi eller en annen type hjelp med å få et bedre og sunnere forhold til mat.

Hva du spiser

Hvor mye du spiser

Hvor ofte du spiser

Hvilke følelser fører til at du overspiser

Bruker du mat som trøst for noe som er vanskelig

Selv om du får slankeoperasjon og går ned noen kilo, så får du dem raskt tilbake hvis du går tilbake til gamle vaner. Ditt utgangspunkt bør være å endre holdning, tankegang og livsstil. Varig.

• Liker 4
Skrevet

JA

Anonymkode: f7cec...aaa

• Liker 1
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Drizzt skrev:

Slankeoperasjon løser ikke ditt dårlig forhold til mat. Søk heller psykolog, terapi eller en annen type hjelp med å få et bedre og sunnere forhold til mat.

Hva du spiser

Hvor mye du spiser

Hvor ofte du spiser

Hvilke følelser fører til at du overspiser

Bruker du mat som trøst for noe som er vanskelig

Selv om du får slankeoperasjon og går ned noen kilo, så får du dem raskt tilbake hvis du går tilbake til gamle vaner. Ditt utgangspunkt bør være å endre holdning, tankegang og livsstil. Varig.

Enig. Opphold på et av landets overvektsklinikker kan også være nyttig. Det er ikke som man fikk inntrykk av fra "Helene sjekker inn" på Evjeklinikken at de som er der har psykiske problemer. Noen har nok det, mens andre er for gald i mat og hvile, noen har gått opp i vekt som bivirkning av medisiner. Det er mange grunner ti at folk er overvektige, men det er annen hjelp å få enn slankeoperasjon. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig. Opphold på et av landets overvektsklinikker kan også være nyttig. Det er ikke som man fikk inntrykk av fra "Helene sjekker inn" på Evjeklinikken at de som er der har psykiske problemer. Noen har nok det, mens andre er for gald i mat og hvile, noen har gått opp i vekt som bivirkning av medisiner. Det er mange grunner ti at folk er overvektige, men det er annen hjelp å få enn slankeoperasjon. 

Å gå opp i vekt som bivirkning av medisiner er noe annet enn det TS beskriver slik jeg forstår hovedinnlegget. Men enig at det er forskjellige grunner for å gå opp i vekt. De som har dårlig forhold til mat har som regel også litt ekstra bagasje på den psykiske plan og trøstespiser eller tyr til mat når det er vanskelige følelser i bildet. Derfor skrev jeg at man må heller ta tak i problemet som fører til overvekt, enn å slankeoperere bare for å gå opp i vekt igjen fordi det grunnleggende problemet fortsatt er der.

Lettere sagt enn gjort, men man må bare starte et sted og finne motivasjonen. Det handler om å endre hele livsstilen.

Skrevet

Ts her :) takk for alle svar. Ser at det kan være både ulemper og eventuelt «fordeler» med en operasjon. Som nevnt over er mitt dårlige forhold til mat i bunn og grunn psykiske problemer/trøstespising/merkelig oppvekst? Har vokst opp med rus hos en foreldre og kontrollfreak på en annen side. Så det var null styring en uke og en annen uke målte omsorgspersonen maten min så jeg ikke skulle overskride så og så mange gram siden jeg var tjukk :) Har vært tjukk hele livet, aldri vært under 100kg og man føler seg ofte målløs når «ingenting» funker. Nutrilett, lavkarbo, lavkalori, trening... Har aldri lært å ha et sunt forhold til mat og tyr til det ofte i de fleste situasjoner. Spiser jo sjeldent godteri/brus/junkfood men jeg spiser for mye av «vanlig mat.» Jeg går til psykolog men tenker at jeg også tar en tur til fastlegen og snakker med han om en overvektsklinikk eller noe sånt. Jeg vil på en måte ikke leve under «strenge forhold» igjen å veie mat og drikke... vil bare ha et sunt forhold til mat og passe inn i klær på salg :) takk for linker og at dere har tatt dere tid til å rådføre meg :) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

en annen uke målte omsorgspersonen maten min så jeg ikke skulle overskride så og så mange gram siden jeg var tjukk 

Og da snakker jeg om at jeg kun fikk spise en wiernerpølse mens de andre rundt bordet fikk spise til de ble mett feks. Ikke at det ble målt opp i forhold til hva jeg burde spise. Ble også nektet måltider da jeg «ikke trengte så mye mat fordi jeg hadde for mye fett» :) så forholdet mitt med mat er ikke særlig sunt. hilsen Ts 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok sleeve i 2015. Samme høyde som deg, veide 109 kg på operasjonsdato☺️

Gikk ned 53kg på 6 mnd. Så gikk fort hos meg. Men det skal sies at jeg tok på meg joggeskoa 5 dager etter operasjon og hoppet rett i det nye livet.
jeg er den heldige som ikke legger på meg igjen. Vekten går heller ned, så i perioder må jeg bruke pulver for underernærte. Har nesten ikke underhudsfett, så fryser hele tiden. Ofte jeg glemmer å spise når jeg ikke har sultfølelse lenger. 
jeg blir mett av ei halv brødskive. Klarer ikke en halv kyllingfile en gang. 
Så kommer fjerning av overflødig hud. Blir mye arr (og dei kan bli stygge) det er vondt med slike operasjoner og. 

psykisk er det KNALL tøft!!!! Skulle vert pålagt med psykolog etter slike operasjoner. Alltid redd for å legge på meg igjen (hver dag, flere ganger for dagen)

Badevakten  måtte mannen kaste, da jeg gikk oppå den flere ganger for dagen. 
Har dager der jeg føler meg tykk, selv om jeg vet at jeg er ett beinrangel. Så det er ikke noe dans på roser. 

jeg vet ikke om jeg hadde gjort det igjen pga det psykiske etterpå. Det er tungt! 

Anonymkode: 1381a...0be

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...