Gjest Lasox Skrevet 2. februar 2020 #1 Del Skrevet 2. februar 2020 Heisann folkens! Jeg har tenkt til å kanskje ta opp igjen lappen (har ikke mistet lappen, men mistet interessen for noen år tilbake og lysten for å ta lappen har økt igjen i det siste året i fjor) og i fjor så gikk jeg til øyelegen for å ta en sjekk for å se om jeg kunne få noen briller eller operasjon for det ene øyet mitt er ganske så dårlig. Han jeg gikk til fortalte meg at det ikke hjalp med briller fordi jeg hadde slitt med dette her over så lang tid og at synet har blitt så dårlig som det har blitt, og at jeg kan bli blind på det ene øyet, men kan dem nekte meg å kjøre bil dersom jeg kun ser klart på det ene øyet og være blind på det andre øyet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #2 Del Skrevet 2. februar 2020 2 minutter siden, Lasox skrev: Heisann folkens! Jeg har tenkt til å kanskje ta opp igjen lappen (har ikke mistet lappen, men mistet interessen for noen år tilbake og lysten for å ta lappen har økt igjen i det siste året i fjor) og i fjor så gikk jeg til øyelegen for å ta en sjekk for å se om jeg kunne få noen briller eller operasjon for det ene øyet mitt er ganske så dårlig. Han jeg gikk til fortalte meg at det ikke hjalp med briller fordi jeg hadde slitt med dette her over så lang tid og at synet har blitt så dårlig som det har blitt, og at jeg kan bli blind på det ene øyet, men kan dem nekte meg å kjøre bil dersom jeg kun ser klart på det ene øyet og være blind på det andre øyet? Ja Anonymkode: 311cc...1da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 2. februar 2020 #3 Del Skrevet 2. februar 2020 Jeg kjenner en eldre kar som har vært blind på det ene øyet i 25 år. Han har kjørt bil og har førerkortet i behold i alle disse årene. Han må snu litt mer på hodet for å få med seg alt og se alt i trafikkbildet, men det er ikke noe problem å kjøre bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abderitt Skrevet 2. februar 2020 #4 Del Skrevet 2. februar 2020 Sambuar er optikar her, ho fortel at med vanlig bil skal det gå greitt, men med tyngre køyretøy vil du bli nekta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #5 Del Skrevet 2. februar 2020 Akkurat nå, Million skrev: Jeg kjenner en eldre kar som har vært blind på det ene øyet i 25 år. Han har kjørt bil og har førerkortet i behold i alle disse årene. Han må snu litt mer på hodet for å få med seg alt og se alt i trafikkbildet, men det er ikke noe problem å kjøre bil. Søsteren min er blind på ene øyet og får ikke lov til å ta lappen nå. Så det er individuelt. Anonymkode: 311cc...1da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lasox Skrevet 2. februar 2020 #6 Del Skrevet 2. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Søsteren min er blind på ene øyet og får ikke lov til å ta lappen nå. Så det er individuelt. Anonymkode: 311cc...1da Ja, halv-lille-søstera mi er slik som meg. Nesten blind på det ene øyet og det forverrer seg stadig og det andre ser hun bittelitt (jeg har derimot klart og tydelig syn på det andre øyet), men hennes blir det stadig forverring. Må ha nye briller senest annethvert år pga. store endringer hun blir nektet for å ha lappen og bil, men som... 4 minutter siden, Million skrev: Jeg kjenner en eldre kar som har vært blind på det ene øyet i 25 år. Han har kjørt bil og har førerkortet i behold i alle disse årene. Han må snu litt mer på hodet for å få med seg alt og se alt i trafikkbildet, men det er ikke noe problem å kjøre bil. Skriver så er det jeg også mener. Jeg klarer jo å snu meg. Har aldri påvirket meg når jeg har hjulpet sjåføren og jeg er passasjer så har det aldri plaget meg å snu meg noe mer enn det folk flest ikke behøver i vanskelige kryss, men jeg kommer selvfølgelig ikke til å ta meg lappen om jeg egentlig ikke skal kjøre. Har ikke blitt nektet muntlig om førerkort ifra øyelegen. Men, vil jo ikke risikere mitt eget liv eller noen andres dersom fagpersoner mener det er for risikabelt. Siden det er litt forskjellige meninger her så tror jeg må ta kontakt med øyelegen igjen for å høre med ham om hva han syns. Takk for meningene og delte erfaringene deres! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 3. februar 2020 #7 Del Skrevet 3. februar 2020 15 timer siden, Million skrev: Jeg kjenner en eldre kar som har vært blind på det ene øyet i 25 år. Han har kjørt bil og har førerkortet i behold i alle disse årene. Han må snu litt mer på hodet for å få med seg alt og se alt i trafikkbildet, men det er ikke noe problem å kjøre bil. Ehm, jo det er et problem. Man mangler dybdesyn med et blindt øye, og synsfeltet er betraktelig svekket. Helt utrolig at det stilles så lave krav til å kjøre bil i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #8 Del Skrevet 4. februar 2020 Så lenge man har visus lik 0.5 Eller bedre på beste øyet, så kan man få lappen. Man skal egentlig ha jævlig dårlig syn for å ikke få tatt lappen. Anonymkode: e33f0...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 4. februar 2020 #9 Del Skrevet 4. februar 2020 Hvordan i all verden får man førerkort uten dybdesyn?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå