vilde Skrevet 6. juni 2005 #1 Skrevet 6. juni 2005 Vi planlegger en 3 ukers reise til Kambodia og Vietnam til vinteren. Lurer på hvor mange dager man bør sette av til Kambodsja, tenker da på Siam Reap (Angkor) og Phnom Penh. Holder det med 5 dager totalt? Tenker da fly til Angkor fra Bangkok, og dra videre til hovedstaden, og derfra videre med buss til Saigon. Ellers har vi tenkt å være 1 uke eller 10 dager i Hoi An. Er det en fin "slappe av på stranda plass" eller bør vi heller velge Nah Trang? Tips mottas med TAKK:)
Smørblomsten Skrevet 6. juni 2005 #2 Skrevet 6. juni 2005 Ikke velg Nha Trang! Hoi An var MYE finere, like fin strand, hyggeligere om kveldene osv osv. Nha Trang er som en vanlig syden-destinasjon, med bråkete barer/disco om kveldene og turister overalt... Hoi An var etter min mening den mest sjarmerende byen i hele Vietnam. Vi startet i Hanoi og jobbet oss nedover til Ho Chi Minh. Vinh Moch-tunnelene ved Hue er ikke bygget om for turistene (slik de er utenfor Saigon), og er dermed orginale fortsatt! Verdt et besøk. Et annet must: Mekong Delta dagstur fra Saigon!! Vi likte IKKE Saigon! Forferdelig by, altfor varmt, CRAZY trafikk, selgere OVERALT/konstant mas + + Men Mekong Delta-turen var fantastisk!!! Halong Bay utenfor Hanoi var også ett av høydepunktene på turen vår i Vietnam. Anbefaler evt en 2-dgrs tur dit (å se Halong Bay på en dag er stress). Vi overnatta 1 natt på båt og 'cruisa' rundt i området 2 dgr, fantastisk! Og billig: 27 USD for t/r Hanoi-Halong Bay, båttur, egen lugar m/bad ombord + all mat inkl. Totalt hadde vi 14 dgr i Vietnam, altfor lite! Så man kan med fordel kutte ut Nha Trang og Hue f.eks. (Vi valgte Hue fordi vi ville oppleve tunnelene under jorda der og ikke i Saigon, men det er helt sikkert OK å se dem i Saigon også, og så heller kutte ut Hue pga dårlig tid, og for å unngå stress)... Lurer du på noe mer om Vietnam, hyl ut!
Gjest Reiseglad Skrevet 7. juni 2005 #3 Skrevet 7. juni 2005 Gled dere til Kambodsja. Jeg var der i fjor. Vi dro og fra Bangkok til Siem Reap med fly. Vi hadde tre fulle dager der og syntes det var nødvendig med så mye tid. Tempelområdet er kjempestort og det er mye å se. Angkor Wat er bare et av mange, mange templer. Man kan leie sjåfør i bil eller motorsykkel og bli kjørt rundt der inne, men vi leide sykler og syklet. Var litt slitsomt i varmen, men samtidig veldig deilig å kunne styre alt selv. Vi bodde på et fantastisk hotell som lå litt utenfor byen Siem Reap, det lå på en måte mellom byen og tempelområdet. Nå husker jeg dessverre ikke hva det heter, men det kan jeg prøve å finne ut, for det er et hotell jeg gjerne vil anbefale. Vi tok båt fra Siem Reap til Phnom Penh, tok fem timer. Hvis du tar båt, husk å bruke mye solkrem med høy faktor hvis du sitter ute på taket. Sola tar virkelig der. Phnom Penh var i grunnen ikke så veldig spennende syntes jeg. Men Killing Fields er et must. En fryktelig del av historien! Det holder med et par dager i Phnom Penh, jeg tror vi hadde halvannen dag. Vi kom om ettermiddagen en dag, reiste til Killing Fields, et marked og div annet dag to, og dro videre om morgenen dag tre. Husk å ha med masse endollar-sedler til Kambodsja. Omtrent alt koster 1 dollar, og alle vil heller ha dollar enn den lokale valutaen som er omtrent verdiløs.
Gjest reiseglad Skrevet 7. juni 2005 #4 Skrevet 7. juni 2005 Hei igjen. Her er hotellet i Siem Reap jeg gjerne vil anbefale: http://www.pavillon-indochine.com/ Hotellet ligger stille og rolig mellom sentrum og templene (Angkor Wat). Flott hage og koselig utendørs restaurant. Hyggelig personale. Drives av en franskmann. Vi hadde bestilt hotellet på forhånd, og jeg tror til og med de kom og hentet oss på flyplassen, men det må du spørre om på forhånd i så fall. God tur til Kambodsja, det er et spennende land. Husk å ikke bevege dere utenfor veiene, ikke gå ut i bushen, det kan fortsatt være miner der.
Gjest Berry Skrevet 7. juni 2005 #5 Skrevet 7. juni 2005 Vi leide bil med sjåfør mellom Phnom Penh og Siem Reap, og det var fascinerende! Det tok riktignok 8 timer og ristet helt utrolig, men vi passerte helt øde landsbyer og templer. (Clutchen til bilen røyk faktisk på veien så vi måtte stoppe i en mini-minilandsby der alle bare stod og stirret på oss. "Hvite" mennesker var ikke så vanlig der gitt!)
vilde Skrevet 7. juni 2005 Forfatter #6 Skrevet 7. juni 2005 Tusen takk for bra svar alle sammen Jeg kommer sikkert tilbake med flere spørsmål etterhvert!
Gjest kvekksalveren Skrevet 14. juni 2005 #7 Skrevet 14. juni 2005 Hei! Ja, Kamb. er et spennende land! Er enig i at man må ha litt tid i S. Reap, det er virkelig helt enorme områder, og antall, m templer der! Men for meg og min kjære tror jeg vi bare orket to dager med templer - men du kan kjøpe 1- eller 3-dagers pass, så vidt jeg husker. Anbefaler uansett å kjøpe 3-dagers - det er helt unikt.. Hvis du vil ha et billig hotell (eller eg. pensjonat) m enkel standard, men god mat og svært hyggelige mennesker, så anbefaler jeg Fresh Air Hotel. Ligger rett utenfor byen. Dobbeltrom til 4 dollar per natt (for begge to, ikke per pers), kan vel kalles billig. (Men da var det snakk om ei enkel lyspære i taket, en vifte, ingen ac. Så d kommer helt an på hva dere vil ha :-) )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå