Gå til innhold

Er det ok at man hjemmebrenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, er det greit at man brenner sprit hjemme til eget bruk? Eler er dette forferdelig?

Anonymkode: 35337...9e1

Skrevet

Det er forbudt så selvfølgelig er det ikke greit. Ikke er det godt heller. Hvis man drikker sprit i normalt små mengder så er det ikke en gang mye penger å spare hvis man regner på råvarer, strøm, utstyr etc. 

Skrevet

Har ikke nok kunnskap rundt hjemmebrenning til å uttale meg, men tenker så lenge det ikke er fare for at man produserer noe som er dødelig, og at man ikke selger det videre så er det jo ikke så mye forskjell på det og de som brygger øl? Men det er vell ulovlig og kanskje en grunn til det.

Skjønner i utgangspunktet ikke at folk gidder å drikke alkohol.

Anonymkode: 8eb04...687

Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Det er forbudt så selvfølgelig er det ikke greit. Ikke er det godt heller. Hvis man drikker sprit i normalt små mengder så er det ikke en gang mye penger å spare hvis man regner på råvarer, strøm, utstyr etc. 

Det er svært godt om det gjøres skikkelig. Moroa ligger i å mikse sammen utallige forskjellige smaker.

• Liker 1
Skrevet

Det er rart at det selges fritt alt utstyr du trenger, untatt selve apparatene da. Men lovene er sånn.

Jeg har "Hjemmebrentboken" som jeg bestilte for mange år siden, der står utførlige oppskrifter på hvordan det skal gjøres, og også hvordan lage apparatet. Samme der, det var tillatt å utgi og selge boken, pga trykkfrihets-loven.

Har aldri hatt apparat jeg, men kjøte en del HB for noen år siden. Er det skikkelig bra stoff, så matcher det polvarer.

Tror det er forbudt å produsere selv til eget bruk, men det er nok neppe noen stor sak, hvis du bare har et lite apparat, og ingenting tyder på videresalg. Det er noe som politiet knapt vil bry seg om, uten at det er fornundet med andre saker.
Dette er kjenner jeg til som hvordan det er, fra den gang jeg var i/nær miljøene selv, uten at jeg vet hva loven sier og evt strafferammer og sånt. Men kan nok med sikkerhet si at det vil være som en bagatell å regne. Det er langere og storprodusenter de ser etter.
Dessuten er det vel liten og ingen sjans, for at de skulle få vite det, om du holder det helt privat. 

Anonymkode: 96688...93b

Skrevet

Ser egentlig ikke problemet, om man er glad i sprit. Det største problemet er vel om man blir tatt for det, men det gjør man neppe om man kun brenner til eget bruk.. Da jeg var ungdom var det veldig vanlig (er fra bygda), nå vet jeg ikke. 

Anonymkode: a4004...a00

Skrevet

Nei, det er ulovlig.

Anonymkode: ff8e5...f64

Skrevet

Ja, det tenker jeg må være greit. En del av vår kulturarv.

Anonymkode: 0f8df...519

• Liker 2
Skrevet

Med tanke på det ranet staten utsetter oss for hver gang vi kjøper en flaske på polet, så må det være greit. Alle har ikke råd til billig free-tax alkohol. 

Anonymkode: da2dd...e73

• Liker 2
Skrevet

lovlig nei, men så lenge det er til eget bruk så går det sikkert bra. får en mye bedre sprit enn det som er på polet, om en gjør ting riktig

Skrevet

En ting jeg lurer på, er om noen i tråden her kan være kvinnelige brukere. Ser nesten ikke det for meg.

Skrevet

En ting jeg lurer på, er om noen i tråden her kan være kvinnelige brukere. Ser nesten ikke det for meg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg er 😅

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser egentlig ikke problemet, om man er glad i sprit. Det største problemet er vel om man blir tatt for det, men det gjør man neppe om man kun brenner til eget bruk.. Da jeg var ungdom var det veldig vanlig (er fra bygda), nå vet jeg ikke. 

Skrevet

Hvorfor ikke? (Kvinne her) 

Anonymkode: c5b80...e46

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er svært godt om det gjøres skikkelig. Moroa ligger i å mikse sammen utallige forskjellige smaker.

Nja… Det er nok smak og behag og det kan som kjent ikke diskuteres. Ellers kan hjemmebrenning absolutt være litt som ølbrygging hvor man eksperimenterer med å brenne sprit på forskjellige typer råvarer etc. Og til eget bruk kunne det kanskje ha vært lov, slik det er i en del andre land, men det er det altså ikke. Og, også i likhet med ølbrygging, blir det ikke billigere enn å kjøpe ferdige varer hvis man skal gjøre det skikkelig. Men jeg er ikke uenig i at det kan være gøy. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? 

Skrevet

Hvorfor ikke? (Kvinne her) 

Bare fordi jeg har inntrykk av kvinner er helst i mot hjemmebrent, og hvertfall lite interessert i det som har med framstilling av det å gjøre. Men kanskje jeg tar feil, i såfall beklager.

Skrevet

Det er ikke noe jeg ville oppfordre noen til å gjøre eller gjøre selv, siden det er forbudt, men om jeg visste at noen jeg kjenner brenner hjemme så hadde jeg ikke brydd meg. Det finnes verre ting å hyle over. 

Skrevet

Synes folk burde fått lov til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...