AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #1 Skrevet 1. februar 2020 et ikke om dette er riktig kategori å poste dette på. hadde en kommunal leder (topp) for noen år siden som var ute etter meg, stakk kjepper i hjulene og var helt grusom. Sparket meg uten grunn. Fikk tilbake jobben da rådmannen ble koplet på. Unnlot å ansette meg i fast stilling, og lot ufaglærte gå foran meg. Lang historie men alt endte med at rådmannen gav henne forbud mot å ha noe som helst med meg og gjøre, han gav meg fast stilling. Dama er nå pensjonert. i dag fant jeg alle brevene hun har skrevet.. jeg skalv, svettet og ble uvel. Brente alle brevene. Er dette en traume? hun holdt på å ta knekken på meg. I ettertid er jeg livredd om sjefen vil ha et ord med meg.. får angst. Selv om det bare er vakt bytte han skal spørre om. jeg mistet helt tro på meg selv. jeg gjør det bra i jobben min, får kun positive tilbakemeldinger, allikevel er jeg livredd for at noen skal ta meg på noe. Anonymkode: 42408...f2b 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #2 Skrevet 1. februar 2020 Ja kansje du skulle tatt en prat med legen? hørest ut som en slags angst. Det går an å ordne, du trenger ikke lide i stillhet. Anonymkode: 83b11...768 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #3 Skrevet 1. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja kansje du skulle tatt en prat med legen? hørest ut som en slags angst. Det går an å ordne, du trenger ikke lide i stillhet. Anonymkode: 83b11...768 Legen vet alt. Han som hjalp meg gjennom prosessen med den dama. Anonymkode: 42408...f2b 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #4 Skrevet 1. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Legen vet alt. Han som hjalp meg gjennom prosessen med den dama. Anonymkode: 42408...f2b han kan gi deg henvisning dA Anonymkode: 83b11...768
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #5 Skrevet 1. februar 2020 Nei! Dette er ikke traumer. Da snakker vi om lang mer alvorlige hendelser og reaksjoner. Men at du har fått en reaksjon på det er helt klart og har kanskje godt av å snakke med noen. Anonymkode: 2b49d...1c6 2
Trolltunge Skrevet 1. februar 2020 #6 Skrevet 1. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei! Dette er ikke traumer. Da snakker vi om lang mer alvorlige hendelser og reaksjoner. Men at du har fått en reaksjon på det er helt klart og har kanskje godt av å snakke med noen. Anonymkode: 2b49d...1c6 En traume er en skade. Skader kan ha ulike grader av alvorlighet, men en skade er likevel en skade. TS har fått skade/men av det som skjedde, og da har det påført henne et traume. At andre kan ha opplevd verre ting og har større traumer gjør ikke det TS har opplevd og har av reaksjoner i etterkant til et ikke - traume. Å si det er som å si "Du er skadet sier du? Herregud, du har bare brukket benet! Det er da ingen skade å snakke om! Nei skader, det er når folk blir lam for livet." 3
duplexx Skrevet 1. februar 2020 #7 Skrevet 1. februar 2020 Vi blir alle traumatiserte fra tid til annen. Tror ikke du skal henge deg så mye opp i traume/ikke traume, men få bearbeidet hendelsen, om det er det du trenger.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #8 Skrevet 1. februar 2020 42 minutter siden, Trolltunge skrev: En traume er en skade. Skader kan ha ulike grader av alvorlighet, men en skade er likevel en skade. TS har fått skade/men av det som skjedde, og da har det påført henne et traume. At andre kan ha opplevd verre ting og har større traumer gjør ikke det TS har opplevd og har av reaksjoner i etterkant til et ikke - traume. Å si det er som å si "Du er skadet sier du? Herregud, du har bare brukket benet! Det er da ingen skade å snakke om! Nei skader, det er når folk blir lam for livet." Og her er vi inne på alvorlighetsgrad igjen. En traume er svært alvorlige hendelser som oftes fører store psykiske problemer. Vi snakker om alvorlige trusler om død, seksuelt misbruk, krig, tortur, terror osv. Hendelsene vedvarer gjerne over tid. Det blir litt som å si at man har depresjon fordi man er litt nedfor en periode, eller har angst fordi man er litt redd for å stå på scenen. Store kontraster, men desverre klarer ikke alle å skille mellom dette. Vi er nødt til å slutte å misbruke ordet traume, det beskriver noe svært alvorlig. Dette går ikke under traume i det heletatt. De fleste mennesker har desverre vært borti slike Idiot sjefer. Ts valgt tom å fortsette i stillingen sin. "Vi kan dele opp traumatiske hendelser i to kategorier: Type I traume Type I traume kan være dramatiske og skremmende enkelthendelser som ran, trussel om drap, ulykke eller alvorlig skade. Type II traume Type II traume er alvorlig traumatisering av vedvarende karakter og/eller gjentatte hendelser, ofte i barndom og oppvekst. Når det er traumer som for eksempel er påført av voksne personer som skulle ivaretatt barnet, bruker vi begrepet relasjonstraumer." https://www.modum-bad.no/behandling/traume/fakta/ " Vi skiller gjerne mellom type 1 og type 2 traumer. Type 1 traume: Traumatisering som følge av en enkeltstående hendelse, som gjerne kjennetegnes av å være uventet og evt. potensielt livstruende. Den kan være villet ondskap, som fysisk vold, seksuelle overgrep, voldtekt, væpnet ran, terrorhandling. Eller mer tilfeldig, som trafikkulykke, kortvarig naturkatastrofe, industriulykke, yrkesrelatert (innsatspersonell). Type 2 traume: Dette innebærer å bli utsatt for gjentatt og vedvarende traumatisering, gjerne med uforutsigbar utvikling. Eksempler på dette er å bli utsatt for gjentatt seksuelt og/eller fysisk misbruk fra omsorgsgivere i oppveksten, og alvorlig neglect. Andre eksempler er kidnapping, fangenskap, krig og tortur, eller det å leve over tid i et voldelig parforhold." https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://fa-sett.no/filer/traumer_og_dissosiasjon.pdf&ved=2ahUKEwiJ3uiM-LDnAhVnkIsKHdHBBtU4FBAWMAN6BAgIEAE&usg=AOvVaw030R-K2EHlfFLcvxXvD24B Anonymkode: 2b49d...1c6 1
Duftavsommerregn Skrevet 1. februar 2020 #9 Skrevet 1. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: et ikke om dette er riktig kategori å poste dette på. hadde en kommunal leder (topp) for noen år siden som var ute etter meg, stakk kjepper i hjulene og var helt grusom. Sparket meg uten grunn. Fikk tilbake jobben da rådmannen ble koplet på. Unnlot å ansette meg i fast stilling, og lot ufaglærte gå foran meg. Lang historie men alt endte med at rådmannen gav henne forbud mot å ha noe som helst med meg og gjøre, han gav meg fast stilling. Dama er nå pensjonert. i dag fant jeg alle brevene hun har skrevet.. jeg skalv, svettet og ble uvel. Brente alle brevene. Er dette en traume? hun holdt på å ta knekken på meg. I ettertid er jeg livredd om sjefen vil ha et ord med meg.. får angst. Selv om det bare er vakt bytte han skal spørre om. jeg mistet helt tro på meg selv. jeg gjør det bra i jobben min, får kun positive tilbakemeldinger, allikevel er jeg livredd for at noen skal ta meg på noe. Du har opplevd det mange gjør i løpet av et arbeidsliv, møtt på noen elendige ledere. Det har jeg selv også. Er ikke traumatisert for det om. Gjør du jobben din kan ingen ta deg på noe som helst! Så et veldig godt råd! Organisere deg i en fagforening, blir du da utsatt for utilbørlig oppførsel fra ledere kan du få enorm god hjelp derfra. Verdt hver krone spør du meg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #10 Skrevet 1. februar 2020 Jeg er blitt skeptisk og holder kortene tett til brystet..den dama der lagde et helvete for meg over 2 år. Jeg var på randen til å knekke. jeg var sykmeldt og deppa. jeg dikk mye støtte og har snakket gjennom alt som skjedde. Men det er først nå jeg ser hvor redd jeg blir om sjefen vil snakke med meg eller det er noe. Da får jeg angst. Ikke panikk angst, men nok til at jeg har lyst å springe ut og kjøre hjem. jobber med meg selv hele tiden. grunnen til denne dama hatet leg var fordi jeg sa tydelig fra om noe en gang, hun tålte det ikke og tok det personlig og da var det gjort - kort fortalt Anonymkode: 42408...f2b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #11 Skrevet 1. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er blitt skeptisk og holder kortene tett til brystet..den dama der lagde et helvete for meg over 2 år. Jeg var på randen til å knekke. jeg var sykmeldt og deppa. jeg dikk mye støtte og har snakket gjennom alt som skjedde. Men det er først nå jeg ser hvor redd jeg blir om sjefen vil snakke med meg eller det er noe. Da får jeg angst. Ikke panikk angst, men nok til at jeg har lyst å springe ut og kjøre hjem. jobber med meg selv hele tiden. grunnen til denne dama hatet leg var fordi jeg sa tydelig fra om noe en gang, hun tålte det ikke og tok det personlig og da var det gjort - kort fortalt Anonymkode: 42408...f2b Men fortsatt ikke traume Anonymkode: c1393...0c8 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #12 Skrevet 1. februar 2020 Godt å høre at det ikke er en traume.. for jeg har snakket om alt tusen ganger og det er ingenting usagt i denne saken. Så holder ingenting inne. Men merker nå at det har satt seg en del i kroppen gjort meg skeptisk. Noe som er bra forsåvidt, samtidig som det har fucket litt opp i hodet med unødvendige tanker og bekymringer. Anonymkode: 42408...f2b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #13 Skrevet 2. februar 2020 Hvorvidt det er et traume eller ikke er ikke nødvendig å spekulere i. Men du har hatt en tøff tid som har gitt deg reaksjoner i ettertid, og det bør du få tatt en prat med noen om. Særlig fordi du fortsatt skal oppholde deg i de samme lokalene og med de samme folkene som har ført til at du har hatt det dårlig. Siden du har vært sykemeldt og legen er kjent med saken, kan du ta en rask snakk med henne om en henvisning til privatpraktiserende psykolog med avtale. Sånn utenom, når det gjelder traume, så er det ikke bare hendelsene i seg selv som er avgjørende, men også sårbarheten til personen. Noen tåler "alt," andre tåler "ingenting". Vi er forskjellig og takler opplevelser forskjellig. At noen får et traume av en varslingssak med påfølgende trakassering på jobb, skal man ta alvorlig. Anonymkode: f4c1d...78e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #14 Skrevet 3. februar 2020 NEI. Det er naturlig reaksjon. Anonymkode: 9d040...19f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #15 Skrevet 3. februar 2020 På 1.2.2020 den 23.26, AnonymBruker skrev: Godt å høre at det ikke er en traume.. for jeg har snakket om alt tusen ganger og det er ingenting usagt i denne saken. Så holder ingenting inne. Men merker nå at det har satt seg en del i kroppen gjort meg skeptisk. Noe som er bra forsåvidt, samtidig som det har fucket litt opp i hodet med unødvendige tanker og bekymringer. Anonymkode: 42408...f2b Har opplevd noe lignende. Fått angst av det jeg og. Stoler ikke på lederne mine. Og alltid angst for hVa blir d neste. Anonymkode: c095c...25d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå