Gå til innhold

Kan husarrest betegnes som omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et eksempel: Jeg gikk på en videregående internatskole fra jeg var 16 til 19, ikke noe jeg valgte selv, foreldrene mine tvang meg, var en spesialskole og jeg følte ikke at jeg hørte hjemme der.  En gang fikk jeg og ei annen jeg bodde med på hybel husarrest for noe filleting. Vi ble nektet mat gele dagen og de fjernet det vi måtte ha av spiselige ting på rommene våre og hybelen ellers. De tok også telefonene våre så vi ikke skulle få ringt foreldrene våre eller noen andre og gitt beskjed. Kan dette betegnes som omsorgssvikt siden vi var under 18, særlig det med å bli nektet mat? Eller er det bare en passende straff for ungdom? Og hva mener dere om å tvinge ungdom til å gå på en videregående de ikke selv bil gå på, uansett hvor bra det måtte være for ungdommen? For det er vel viktig for ungdom å få velge sånt selv?

Anonymkode: 0518f...0a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var helt vanlig før i tiden og ikke spesielt pedagogisk. Ulovlig var det nok ikke på den tiden. Nå derimot, skal det ikke forekomme. Men husarrest er helt vanlig. Men du skal fortsatt få ha mat

Anonymkode: f392f...2e0

• Liker 2
Skrevet

I utgangspunktet har vel ungdom over 15 år rett til å selv velge utdannelse. 

Hussarrest er vel ikke omsorgssvikt. Vet ikke hvordan det er juridisk sett, men å nekte noen mat en hel dag er virkelig ikke greit. 

• Liker 2
Skrevet

Selv om har husarrest, så må man jo ha mat. Isåfall å nekte noen mat for noe filleting, mener jeg kun kan føre til spiseforstyrrelser senere. Før i tiden visste de mulig ikke det, men psykisk sykdom nå har jo økt siden 50 tallet og er nærmest en folkesykdom nå. Kanskje p.g.a sånnnoe var rundt på 50 tallet?

Anonymkode: 15a3d...863

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var helt vanlig før i tiden og ikke spesielt pedagogisk. Ulovlig var det nok ikke på den tiden. Nå derimot, skal det ikke forekomme. Men husarrest er helt vanlig. Men du skal fortsatt få ha mat

Anonymkode: f392f...2e0

Ts skrev vel ingenting om hvilken tid dette var? 

• Liker 2
Skrevet

Husarrest og unndragelser av goder, krav til disiplin er ikke mishandling. Drittoppførsel skal ha konsekvenser. Fysisk og psykisk vold derimot, det er mishandling.

Anonymkode: 0d685...b70

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Thyra skrev:

Det var i 2002 så ikke så lenge siden.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husarrest og unndragelser av goder, krav til disiplin er ikke mishandling. Drittoppførsel skal ha konsekvenser. Fysisk og psykisk vold derimot, det er mishandling.

Anonymkode: 0d685...b70

Å nekte noen mat går under fysisk avstraffelse etter min mening. Det er ikke godt å gå sulten en hel dag. Man kan bli slapp, kvalm, svimmel, få vondt i magen, konsentrasjonsproblemer... 

Skrevet

Å nekte noen mat som straff er mishandling og omsorgssvikt. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, omsorgssvikt

Anonymkode: 0d4fe...3fa

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et eksempel: Jeg gikk på en videregående internatskole fra jeg var 16 til 19, ikke noe jeg valgte selv, foreldrene mine tvang meg, var en spesialskole og jeg følte ikke at jeg hørte hjemme der.  En gang fikk jeg og ei annen jeg bodde med på hybel husarrest for noe filleting. Vi ble nektet mat gele dagen og de fjernet det vi måtte ha av spiselige ting på rommene våre og hybelen ellers. De tok også telefonene våre så vi ikke skulle få ringt foreldrene våre eller noen andre og gitt beskjed. Kan dette betegnes som omsorgssvikt siden vi var under 18, særlig det med å bli nektet mat? Eller er det bare en passende straff for ungdom? Og hva mener dere om å tvinge ungdom til å gå på en videregående de ikke selv bil gå på, uansett hvor bra det måtte være for ungdommen? For det er vel viktig for ungdom å få velge sånt selv?

Det ville ikke vært noe jeg hadde grublet over i voksen alder, skjedd er skjedd. Men ang husarrest, nei jeg anser ikke det for omsorgssvikt, men det å bli nektet mat pga husarrest er jeg helt imot. 

Anonymkode: 1859f...1b2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ville ikke vært noe jeg hadde grublet over i voksen alder, skjedd er skjedd. Men ang husarrest, nei jeg anser ikke det for omsorgssvikt, men det å bli nektet mat pga husarrest er jeg helt imot. 

Anonymkode: 1859f...1b2

Grubler mye på dette og andre ting som skjedde der, og føler denne skolen har ødelagt ganske mye for meg i stedet for å hjelpe. Ingen tror meg heller desverre. Alle tror jeg trivdes kjempegodt der, eller egentlig vet de vel at jeg ikke trivdes, men de fornekter sannheten.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grubler mye på dette og andre ting som skjedde der, og føler denne skolen har ødelagt ganske mye for meg i stedet for å hjelpe. Ingen tror meg heller desverre. Alle tror jeg trivdes kjempegodt der, eller egentlig vet de vel at jeg ikke trivdes, men de fornekter sannheten.

Hvilken skole er det? Du er jo AB så du kan bare si det. Eller om du ikke vil si hvilken skole, kan du si hvilken type skole? Er den religiøs? 
Hvorfor gikk du der? Du vet vel at alle elever på vgs bestemmer selv hvilken skole de skal gå på.

Anonymkode: 07ffa...709

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken skole er det? Du er jo AB så du kan bare si det. Eller om du ikke vil si hvilken skole, kan du si hvilken type skole? Er den religiøs? 
Hvorfor gikk du der? Du vet vel at alle elever på vgs bestemmer selv hvilken skole de skal gå på.

Anonymkode: 07ffa...709

Nordstumoen i Storelvdal. Ikke religiøs, men veldig strengt der syntes jeg. På grunn av Asperger ble det bestemt at jeg skulle gå der. Enig i at man skal bestemme selv hvilken vgs man skal gå på. Jeg passet ikke inn der og syns ikke Asperger er noen grunn til å ikke velge selv. De fleste merker ikke på meg at jeg har det.

Skrevet
On 2/1/2020 at 3:24 PM, Thyra said:

Hun skrev at de fjernet telefonene deres. Da må vi anta det var relativt nylig, de siste 15-20 årene.

Anonymkode: 91abc...1c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...