AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #1 Skrevet 1. februar 2020 Jeg har aldri egentlig tenkt på hvorfor Windows er det operativsystemet som er mest sårbart for virus der ute. Jeg tenkte vel bare at det var fordi det var det vanligste..? Og dessuten visste jeg ikke om operativsystemet Linux i lang tid, og at det ikke behøver antivirus (har Linux nå, og ikke antivirus! Fungerer veldig bra også, og det er gratis, med en masse gratis programvare inkludert). Windows skiller seg altså ut her. Så kom jeg over en kommentar på sosiale media om at BG skaper Windows-virusene selv, og begynte å lete etter noe som kan bekrefte eller avkrefte dette. Så finner jeg at man har gjort noen valg fra begynnelsen i Windows som gjør at systemet automatisk er sårbart for virus - et geni som BG har altså lagt systemet åpent for det - uheldigvis..? "Historically, Windows was not designed for security. While Linux and Apple’s Mac OS X (based on Unix) were built from the ground-up to be multi-user operating systems that allowed users to log in with limited user accounts, the original versions of Windows never were." https://www.howtogeek.com/141944/htg-explains-why-windows-has-the-most-viruses/ Noe som også er initeressant er at Windows 10 overvåker deg (noe som er hele grunnen til at jeg byttet til Linux nå): https://steigan.no/2015/08/windows-10-overvaker-alt-du-gjor/ Så sikkerhet og personvern er altså ikke det Microsoft prioriterer, de prioriterer å overvåke deg istedenfor. Og når det gjelder virus-teorien, BG ble tatt for å skape virus før han grunnla Microsoft: "In 1970, a 14-year-old boy dialed into a nationwide computer network, uploaded a virus he had written and caused the entire network to crash. That boy was Bill Gates. Five years later, he founded Microsoft.": http://techrights.org/2013/01/24/bill-gates-and-viruses/ Interessant eller? Har noen noen gang tenkt på dette? Merkelig hva man aldri tenker på...my mind is blown 😮 Anonymkode: 918cb...5df
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #2 Skrevet 1. februar 2020 Du må ikke ta det Steigan og Techrights skriver for god fisk, artikkelen på Steigan er veldig ensidig uten å vise til kilder man kan stole på og gir uttrykk for at Microsoft ser og hører alt man gjør og deler dette med NSA. Begge disse sidene har et sterkt preg av å være opptatt at konspirasjonsteorier og alternative nyheter, en del minner om det samme oppgulpet man finner på Nyhetsspeilet, Techrights fronter blant annet digital frihet. Personvernet i Windows styrer man mye selv og det er jo helt naturlig at operativsystemet må få tilgang til kamera og mikrofon for at disse tingene faktisk skal fungere. Det samme er også nødvendig i Linux men det er ikke dermed sagt at Microsoft eller de som har laget Linux distroen du bruker kan bruke kamera og mikrofon til overvåkning. Sitat fra linken til Steigan: "Microsoft får altså vite hvor du er, kan bruke kameraet og mikrofonen på datamaskinen din, får tilgang til kalenderen og kontaktlista di og kan selge informasjonen til tredjepart!" Igjen så må operativsystemet ha tilgang til disse tingene for at at visse funksjoner på maskinen faktisk skal fungere, merk også at det står KAN selge informasjon til tredjepart. Det er ikke dermed sagt at Microsoft faktisk selger til en tredjepart, den informasjonen de samler inn er nokså anonym og er mest for å kunne forbedre operativsystemet i fremtidige oppdateringer. Det finnes mange tusen Windows brukere rundt om i verden som langt over gjennomsnittet datakunnskaper, de har stålkontroll på hver eneste prosess og absolutt all trafikken som går til og fra maskinen. Hvis det hadde vært en konspirasjon med Microsoft og NSA så hadde det vært kjent for lenge siden på diverse entusiastforum. Sitat fra linken til How To Geek: "There isn’t one clear reason why Windows has the most viruses of any operating system – like all things in life, it’s a combination of factors. Windows’ popularity among average computer users is a huge reason, although it’s also true that Microsoft’s apparent lack of concern for security in the early days made the problem much worse than it had to be." Siste gangen jeg hadde virus på en av maskinene mine var i 2003, den gangen så brukte jeg Limewire som var kjent for å spre virus. Etter det har jeg aldri fått virus, det handler veldig mye om å bruke hodet og ha et minimum av kunnskap av hvordan operativsystemet om maskinen fungerer. Det nyeste nå fra disse konspitullingene er at Bill Gates står bak Corona viruset😆 Anonymkode: 24976...4d0 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #3 Skrevet 1. februar 2020 Det er tull og flisespikkerti det du skriver over. Windows 10 overvåker deg like fullt. Windows er mye mer sårbart for virus enn Apple + Linux like forbanna, og Bill Gates ble fortsatt tatt for å slippe ut datavirus, like forbanna. Ikke sikkert at de selger dataene dine fordi de "kan" gjøre det? Vel, selve problemet er at de "kan" gjøre det. Windows 10 vet hvor du er, hva du søker på og hvem vennene dine er Den nyeste Windows-versjonen sender informasjon til Microsoft om hvordan du bruker maskinen, og selskapet innrømmer at det er fint lite brukeren kan gjøre for å begrense spionasjen. In 1970, a 14-year-old boy dialed into a nationwide computer network, uploaded a virus he had written and caused the entire network to crash. That boy was Bill Gates. Historically, Windows was not designed for security. Anonymkode: 918cb...5df
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #4 Skrevet 1. februar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tull og flisespikkerti det du skriver over. Windows 10 overvåker deg like fullt. Windows er mye mer sårbart for virus enn Apple + Linux like forbanna, og Bill Gates ble fortsatt tatt for å slippe ut datavirus, like forbanna. Ikke sikkert at de selger dataene dine fordi de "kan" gjøre det? Vel, selve problemet er at de "kan" gjøre det. Windows 10 vet hvor du er, hva du søker på og hvem vennene dine er Den nyeste Windows-versjonen sender informasjon til Microsoft om hvordan du bruker maskinen, og selskapet innrømmer at det er fint lite brukeren kan gjøre for å begrense spionasjen. In 1970, a 14-year-old boy dialed into a nationwide computer network, uploaded a virus he had written and caused the entire network to crash. That boy was Bill Gates. Historically, Windows was not designed for security. Anonymkode: 918cb...5df Jeg tror du legger litt for mye i ordet "overvåkning", det er ikke sånn at det sitter personer hos Microsoft som overvåker absolutt alt du foretar deg på maskinen eller at Microsoft selger personlig informasjon videre. Hvis det hadde vært tilfellet så hadde alle som har over middels kunnskap om datamaskiner vist om dette. Hvis du leser lenken til Tek så står det at når man installerer Windows 10 så kan man huke bort det meste av personvernalternativene unntatt grunnleggende informasjon om datamaskinen, dette er helt nødvendig for å få oppdateringer og feilrettinger. Artikkelen er forresten fra 2015 og i 2016 trådde GDPR i kraft som også Microsoft må forholde seg til. Et eksempel på dette er når det ble oppdaget sikkerhetshull med enkelte prosessorer fra Intel som ble kalt spectre og meltdown, dette er altså et problem på maskinvarenivå som rammer både Windows og Linux brukere og en feilretting hadde ikke vært mulig uten å samle inn informasjon om maskinene. Hvis du er så paranoid med tanke på overvåkning som du kaller det så kan du ikke bruke verken Linux eller Windows da begge samler inn en viss mengde informasjon som er nødvendig, absolutt alle nettsider du besøker sitter igjen med litt informasjon om deg og hvis du har registrert deg på forum eller bruker FB så har du gitt bort mye informasjon. Hvis du vil være litt sikrere så kan du bruke Tails fra USB eller CD i kombinasjon med en bra VPN, altså ikke en som er gratis. Anonymkode: 24976...4d0 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #5 Skrevet 1. februar 2020 Så fordi en umoden fjortiss lagde virus, så skal du ha det til at han som 40-50-60 åring fremdeles driver med det? Du er virkelig et lett bytte for konspirasjons-tullebukker altså. Lykke til videre med det. Anonymkode: fc57f...a00 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #6 Skrevet 1. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det nyeste nå fra disse konspitullingene er at Bill Gates står bak Corona viruset😆 Anonymkode: 24976...4d0 Tja, kanskje ikke så tullete? Når noen: - Skaper og slipper ut datavirus. - Skaper og tjener seg søkkrik på et operativsystem som er sårbart for virus - Er veldig opptatt av verdensomspennende epidemier - Er involvert i utvikling og patentering av virus, vaksineutvikling og distribusjon Anonymkode: 918cb...5df
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #7 Skrevet 1. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, kanskje ikke så tullete? Når noen: - Skaper og slipper ut datavirus. - Skaper og tjener seg søkkrik på et operativsystem som er sårbart for virus - Er veldig opptatt av verdensomspennende epidemier - Er involvert i utvikling og patentering av virus, vaksineutvikling og distribusjon Anonymkode: 918cb...5df Har du noen kilder enn Techrights på at Bill Gates har skapt og sluppet ut virus?. Det som også er nevnt i den artikkelen er : "A few years later, two young men went around college dorms in California selling boxes of wires that let students bypass telephone-company restrictions and make long-distance calls for free" Dette kalles Phreaking og var ganske vanlig den gangen, her forklarer David Murray hvordan dette fungerte. Det er vel ganske logisk at Bill Gates er interessert i epidemier siden han startet Gates Foundation og mange epidemier kan spre seg på samme måten som datavirus. Dette med at Bill Gates har noe med coronaviruset å gjøre er ikke noe annet enn en konspirasjonsteori, det finnes folk som sitter å fabrikkerer slike teorier nettopp fordi det finnes alt for mange mennesker som faktisk er tilbøyelige til å tro på sånt uten en kritisk tanke i hodet. Gates Foundation er forresten en transparent organisasjon som driver etter prinsippet med Open Access. https://www.factcheck.org/2020/01/new-coronavirus-wasnt-predicted-in-simulation/ Jeg har på følelsen at disse misstankene om Bill Gates henger sammen med at mange i konspirasjonsteori-miljøet er veldig opptatt av "eliten", frimurere og et forvrengt syn på vaksiner. Anonymkode: 24976...4d0 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #8 Skrevet 1. februar 2020 Men hvorfor skapte han et system som er sårbart for virus? Litt dum, eller..? Anonymkode: 918cb...5df
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #9 Skrevet 1. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noen kilder enn Techrights på at Bill Gates har skapt og sluppet ut virus? "While working with the Computer Center's PDP-10, Gates was responsible for what was probably the first computer virus, a program that copies itself into other programs and ruins data. Discovering that the machine was connected to a national network of computers called Cybernet, Gates invaded the network and installed a program on the main computer that sent itself to the rest of the network's computers, making it crash (became damaged)." https://www.notablebiographies.com/Fi-Gi/Gates-Bill.html Anonymkode: 918cb...5df
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #10 Skrevet 2. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: "While working with the Computer Center's PDP-10, Gates was responsible for what was probably the first computer virus, a program that copies itself into other programs and ruins data. Discovering that the machine was connected to a national network of computers called Cybernet, Gates invaded the network and installed a program on the main computer that sent itself to the rest of the network's computers, making it crash (became damaged)." https://www.notablebiographies.com/Fi-Gi/Gates-Bill.html Anonymkode: 918cb...5df Regner med at du har lest hele artikkelen selv og ikke bare linket til den, noe som gjør argumentet ditt ugyldig i seg selv. Definisjonen av et datavirusvirus har forandret seg betraktelig, i gamle dager når jeg brukte DOS så var virus ofte skult i .BAT, .COM eller .EXE filer. Skadepotensialet var ikke det samme og det var heller ikke alt for vanskelig å fjerne virus og malware. Hvis jeg skal gjette helt vilt men samtidig bruke litt sunn fornuft i henhold til andre lignende tråder så satser jeg på at du er en nyfrelst Linux bruker som egentlig ikke vet hvordan terminalen skal brukes eller vet forskjellen på .deb, .jfs, .ext4, .NTFS eller dpkg. Anonymkode: 24976...4d0
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #11 Skrevet 4. februar 2020 På 2.2.2020 den 1.00, AnonymBruker skrev: Regner med at du har lest hele artikkelen selv og ikke bare linket til den, noe som gjør argumentet ditt ugyldig i seg selv. Definisjonen av et datavirusvirus har forandret seg betraktelig, i gamle dager når jeg brukte DOS så var virus ofte skult i .BAT, .COM eller .EXE filer. Skadepotensialet var ikke det samme og det var heller ikke alt for vanskelig å fjerne virus og malware. Hvis jeg skal gjette helt vilt men samtidig bruke litt sunn fornuft i henhold til andre lignende tråder så satser jeg på at du er en nyfrelst Linux bruker som egentlig ikke vet hvordan terminalen skal brukes eller vet forskjellen på .deb, .jfs, .ext4, .NTFS eller dpkg. Anonymkode: 24976...4d0 Syns det er interessant at du bruker personangrep for å få gjennom poenget ditt, som er at Microsoft ikke er verre enn noen andre når det gjelder overvåkning. Dette er fortsatt helt feil, og det er også feil at Bill gates ikke visste hva et datavirus var før han var med å grunnlegge Microsoft. Linux og Apple er fortsatt mye sikrere enn Windows, og dette har faktisk med valgene til utviklerne å gjøre. Jeg har ingen interesse for eller peiling på data, og gikk over til Linux som en helt vanlig bruker, og jeg er frelst ja! Jeg føler det er et mye friere system med flere muligheter, jeg føler meg tryggere og jeg er glad for å ikke legge igjen mer penger hos Microsoft. Det er også veldig enkelt å bruke, noe jeg ikke helt hadde forventet. Jeg er litt stolt av meg selv for å endelig ha klart å bytte, jeg har villet komme bort fra dette store monopol-konsernet lenge Anonymkode: 918cb...5df
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #12 Skrevet 8. februar 2020 Noen andre som har skjønt hvem Bill Gates er: Anonymkode: 918cb...5df
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå