GĂ„ til innhold

Badevekter viser forskjellig vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en hjemme som viser 104, men har tilgang til en annen som viser 98. Hvordan vet man hvilken viser riktig?đŸ€š

Anonymkode: 5427d...81f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Test med en gjenstand du vet ganske nĂžyaktig hva veier, f.eks 2 kg mel.

Anonymkode: 24a86...f54

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

GjÞr som oppfÞr nevner, men badvekter er litt unÞyaktig og vil endre vekt om underlaget er skeivt til dÞmes. Enkelest er ta utgangspunkt i den du har heime og ingen andre. 

Anonymkode: 7d99f...3d9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Uansett hvilke du bruker, veier du for mye.

Anonymkode: 288a3...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvilke du bruker, veier du for mye.

Anonymkode: 288a3...b14

HĂŠ? Wow. Takk for at du informerer! Tenk at ingen(!) har informert meg om det fĂžr đŸ˜±

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

GjÞr som oppfÞr nevner, men badvekter er litt unÞyaktig og vil endre vekt om underlaget er skeivt til dÞmes. Enkelest er ta utgangspunkt i den du har heime og ingen andre. 

Anonymkode: 7d99f...3d9

Hahah selvfþlgelig. 😂

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Test med en gjenstand du vet ganske nĂžyaktig hva veier, f.eks 2 kg mel.

Anonymkode: 24a86...f54

 

Anonymkode: 5427d...81f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Som andre sier, test med noe du vet hva veier.
Men istedet for to kg mel, bruk vann som veier ganske tilnĂŠrmet ett kg.
Sett ti-litersbÞtter pÄ vekten, hell en liter i hver og se om begge vektene stiger ca ett kg. PAss pÄ at vektene stÄr pÄ tilnÊrmet likt underlag!
Hell deretter pÄ liter for liter, ved 5 liter vann bÞr vekten da vÊre ca 5,175 kg, siden vann har massetetthet pÄ 1035.

Jeg gjorde dette med to vekter, hvor den ene steg ca 1,5kg pr liter vann, mens den andre steg ca 1,05 pr liter.
FÞrstnevnte vekt fikk jeg refundert pengene for. Denne viste ogsÄ enda stÞrre avvik nÄr den sto i ett annet rom med annet gulv.
Men gjett om jeg fÞlte meg dumt nÄr jeg gikk inn i butikk "denne badevekta viser feil vekt..."

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

1 time siden, Taluno skrev:

Hell deretter pÄ liter for liter, ved 5 liter vann bÞr vekten da vÊre ca 5,175 kg, siden vann har massetetthet pÄ 1035.

Jeg gjorde dette med to vekter, hvor den ene steg ca 1,5kg pr liter vann, mens den andre steg ca 1,05 pr liter.

Jeg vet ikke hva slags vann du mÄler med som har en sÄ hÞy massetetthet (saltvann?), men jeg tror det ville vÊre lettere for folk flest Ä mÄle med kaldt springvann som har en massetetthet pÄ ca 1000 g per liter.

 

Men for Ä svare TS, det er en grunn for at vi har noe som heter Justervesenet. Vekter til hjemmebruk kan man ikke forvente er 100% nÞyaktige og i alle fall ikke hvis de ikke har blitt re-kalibrert pÄ en stund. PÄ min arbeidsplass har vi profesjonelle innom med jevne mellomrom (hvert andre Är, tror jeg det er) som re-kalibrerer alt utstyr som mÄler ting. 

Anonymkode: 1551d...14c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ville bare forholdt meg til den jeg hadde hjemme. Jeg gÄr ut fra at du Þnsker Ä gÄ ned i vekt, og vektnedgang vil du jo se pÄ denne uansett. Husk Ä veie deg om morgen etter toalettbesÞk og pÄ samme underlag hver gang. 

Anonymkode: 67c1d...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg hadde en badevekt som viste forskjellig hver gang jeg veide meg. Om jeg veide meg tre ganger etter hverandre, sÄ var ingen like. Jeg veide mer om morgenen enn om kvelden osv.

Jeg kjĂžpte ny vekt. Den er mer troverdig ift det jeg forventer (lavere vekt om morgenen, lavere vekt uten klĂŠr osv).

Noen vekter er bare jalla, rett og slett!

Anonymkode: 8305a...45c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

On 2/1/2020 at 12:32 PM, AnonymBruker said:

Uansett hvilke du bruker, veier du for mye.

Anonymkode: 288a3...b14

For en latterlig ting Ä skrive! TS kan for alt du du vet vÊre en mann pÄ over to meter!

Anonymkode: 02316...bf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 2.2.2020 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Ville bare forholdt meg til den jeg hadde hjemme. Jeg gÄr ut fra at du Þnsker Ä gÄ ned i vekt, og vektnedgang vil du jo se pÄ denne uansett. Husk Ä veie deg om morgen etter toalettbesÞk og pÄ samme underlag hver gang. 

Anonymkode: 67c1d...fef

Det er sant! Ble bare sÄ fascinert av at det er sÄpass stor forskjell. Har liksom alltid beregnet 1-2 kg forskjell i pÄ sÄnne vekter.

PĂ„ 2.2.2020 den 1.23, Taluno skrev:


Jeg gjorde dette med to vekter, hvor den ene steg ca 1,5kg pr liter vann, mens den andre steg ca 1,05 pr liter.
FÞrstnevnte vekt fikk jeg refundert pengene for. Denne viste ogsÄ enda stÞrre avvik nÄr den sto i ett annet rom med annet gulv.
Men gjett om jeg fÞlte meg dumt nÄr jeg gikk inn i butikk "denne badevekta viser feil vekt..."

Hehe!  Ser det levende for meg. Takk for tips.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en latterlig ting Ä skrive! TS kan for alt du du vet vÊre en mann pÄ over to meter!

Anonymkode: 02316...bf4

La nĂ„ stakkars AB fĂ„ litt glede i livet. Ingenting er som Ă„ sparke pĂ„ en som ligger nede đŸ€Ș 

Man mÄ jo bare le av sÄnne Captain Obvious-folk!

 

 

Ts

Anonymkode: 5427d...81f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg tror jeg bare hadde forholdt meg til den som viser minst 🙈 

Anonymkode: d10a2...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det viktigste er vel Ä se endringen (selv om Ab...b14 sin kommentar om at "uansett hvilken vekt du bruker, sÄ veier du for mye" er i overkant krass, sÄ er det jo noe i det dersom du er kvinne med normal hÞyde). Jeg har selv gÄtt ned mange kilo og veier meg hver morgen. Mine gyldne regler er at

- vekten skal stÄ pÄ akkurat samme plass pÄ soveromsgulvet hele tiden. Badegulvet er for ujevnt, med fliser og evt. helling mot sluk. Jeg har tegnet opp noen diskre streker pÄ gulvet der vekten stÄr, sÄnn at jeg kan sette den tilbake pÄ akkurat riktig sted etter Ä ha vasket gulvet ;)

- en gang iblant gÄr jeg to-tre ganger pÄ vekten etter hverandre, for Ä sjekke at jeg fÄr samme resultat. Dette er ogsÄ viktig nÄr du plasserer vekten i utgangspunktet, for vanlige gulv er litt skjeve/ujevne og det kan gi utslag pÄ vekten. Hvis jeg fÄr ulik vekt nÄr jeg sjekker flere ganger pÄ rad, og vekten stÄr der den skal stÄ, sÄ er det pÄ tide Ä skifte batterier.

- noen vekter er ogsÄ sensitive for hvor du plasserer fÞttene pÄ den, altsÄ de viser ikke samme vekt hvis du stÄr med fÞttene helt ytterst sammenlignet med helt sammen, osv. Det kan ogsÄ skyldes dÄrlige batterier, eller rett og slett en dÄrlig vekt. Uansett kan det vÊre lurt Ä prÞve Ä stÄ akkurat likt hver gang du veier deg.

Hvis en og samme vekt konstant viser forskjellige resultater nĂ„r du mĂ„ler flere ganger etter hverandre, sĂ„ bĂžr du heller kjĂžpe ny vekt. Jeg har to digitale vekter og det er en liten kilo i forskjell mellom de to. Bruker kun den ene... tilfeldigvis den som viser det laveste tallet đŸ€Ł

Anonymkode: 14d88...a72

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

PĂ„ 2.2.2020 den 1.23, Taluno skrev:

Som andre sier, test med noe du vet hva veier.
Men istedet for to kg mel, bruk vann som veier ganske tilnĂŠrmet ett kg.
Sett ti-litersbÞtter pÄ vekten, hell en liter i hver og se om begge vektene stiger ca ett kg. PAss pÄ at vektene stÄr pÄ tilnÊrmet likt underlag!
Hell deretter pÄ liter for liter, ved 5 liter vann bÞr vekten da vÊre ca 5,175 kg, siden vann har massetetthet pÄ 1035.

Jeg gjorde dette med to vekter, hvor den ene steg ca 1,5kg pr liter vann, mens den andre steg ca 1,05 pr liter.
FÞrstnevnte vekt fikk jeg refundert pengene for. Denne viste ogsÄ enda stÞrre avvik nÄr den sto i ett annet rom med annet gulv.
Men gjett om jeg fÞlte meg dumt nÄr jeg gikk inn i butikk "denne badevekta viser feil vekt..."

Avviket pÄ en vekt ikke trenger Ä vÊre linÊrt. En vekt som viser korrekt vekt pÄ 5 kilo kan vÊre helt pÄ bÊrtur pÄ 100 kilo og omvendt. Temperatur kan ogsÄ pÄvvirke vekten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det er derfor lurt Ä bare bruke en vekt nÄr du vil se endringer. Du bÞr ogsÄ helst veie deg om morgenen etter Ä ha vÊrt pÄ do, for at den daglige svingningen i kroppsvekta ikke skal ha innvirkning.

Hvis du bare vil vite omtrent hvor vekta ligger kan du bruke en hvilken som helst vekt som er noenlunde pÄlitelig, men da mÄ du vÊre klar over at det er en unÞyaktighet.

 

Selv har jeg en flis pÄ badegulvet som vekta skal stÄ pÄ, og sÄ lener jeg meg litt fram sÄ vekta viser sÄ lavt tall som mulig. Da vet jeg at det alltid er likt og at det ikke er mulig Ä jukse den mer ned XD

Anonymkode: c97d2...285

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...