Gå til innhold

Google sykdommer. Hvorfor er legene uenige?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på hvorfor leger har noe i mot å Google sykdommer. En ting er at man kan bli unødvendig engstelig ettersom svaret på nett alltid betyr at du har alvorlig sykdom. Men jeg snakker om de tilfellene der du Googler og tar det opp med legen på en saklig måte. 

Har hørt folk si at legen aldri burde finne ut at du Googler, at det kan være negativt. Når du Googler så blir du kjent med fagspråket også, så legen skjønner jo fort at du har lest deg opp på nett...

Er det fordi legen er redd for å miste sin anerkjennelse? Jeg snakker ikke om at du Googler deg syk. Men at du ved hjelp av Google blir klokere på hva som feiler deg

Anonymkode: 92e94...e8a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hørt noe om at man aldri skal la legen sin finne ut av at man googler. 

Grunnen til at man som utdannet helsepersonell ikke anbefaler å google egne sykdommer/symptomer er fordi det er mye som ikke er forskning som ligger ute på nett. Når en diagnose blir stilt, medisiner gitt ut osv av helsepersonell er dette først og fremst på bakgrunn av utdanning men også etter å ha brukt den forskningen og de kildene som blir ansett som "sanne" og "bekreftet" i dag på grunn av årevis med forskning, klinisk utprøvning osv. Når man googler får man ofte først opp feks helsenorge eller andre nettsider som er i samråd med informasjonen til norsk helsepersonell og derfor en god kilde, men jo lengre nedover man blar desto mindre pålitelige blir kildene og man ender opp med feil informasjon. Mye av informasjonen på internett ser reell ut og henviser til forskning som ikke har nok utprøvning eller dokumentert effekt til å kunne tas seriøst. Dette er ofte vanskelig for enkeltpersoner å se, og mange tror på kilder som ikke kan stoles på bare fordi for eksempel nettsiden ser profesjonell ut. 

Legen din kan absolutt være åpen for alternative diagnoser eller behandlinger ettersom det bør være samarbeid mellom pasient og lege, men først og fremst er det kvalifisert helsepersonell som har ansvar for diagnose og behandling.

Anonymkode: 48794...bb4

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke noe i veien med å bruke internett til å google symptomer, men det er noe i veien med å løpe ned legevakten og ønske å screene seg for alt mulig på legekontoret fordi man tror man er alvorlig syk etter å ha forhørt seg med dr. google. 

Anonymkode: 5ab77...1b6

• Liker 6
Skrevet

Leste noen innlegg i det siste og jeg sitter igjen med et intrykk av at det nesten er vanlig å begynne tro man har en sykdom om man googler. Må søker litt om kreft og plustelig blir man nervøs for at man har det selv, selv om man kanskje har 2 av mange symptomer eller ingen i det hele tatt. Jeg vet ikke hvor vanlig dette er, personlig har jeg googlet mye opp gjennom årene men jeg har aldri trodd at jeg har kreft eller andre skumle sykdommer. 

Interessant nok blir jeg behandlet som om jeg har helseangst hos legen alikevel. Jeg har slitt mye med helseplager de siste 10 årene som jeg ikke har fått hjelp for. Har vært hos legen noen ganger, men aldri fått noe utredning annet enn et par blodprøver. Har forsøkt google symptomene og funnet et par greier det kan være, men jeg er ikke redd for at det er det jeg har og jeg tenker det kan like godt være noe jeg aldri har hørt om som feiler meg. Det er ikke noe som stresser meg, tenker at dersom jeg hadde vært døende hadde jeg vært død etter 10 år med sykdom. 

Sitter igjen med en følelse av at det er lite som skal til før en lege blir defensiv, at det er lite som skal til for at egoet deres blir rammet. I begynnelsen var jeg positiv til leger, men over årene har jeg gradvis mistet respekten for de og ser på dem som mindre smarte og veldig ego-sarte. 

Anonymkode: 2496e...a5c

• Liker 8
Skrevet

Om jeg ikke hadde googlet sykdommer så hadde jeg ikke fått særlig hjelp av legen...Der må du selv komme med en bestilling på hvordan hjelp du trenger.

Anonymkode: c0187...e00

• Liker 7
Skrevet

Ofte opplever nok legene at pasienter kommer løpende inn på kontoret og krever MR fullkropp, et batteri blodprøver og pakkeforløphenvisning til indremedisinsk avdeling samt tilsyn av revmatolog fordi de har googlet seg frem til at diffus tretthet og periodevise smerter i høyre lillefinger kun kan bety kreft i hjernen eller avansert revmatisme. 

Anonymkode: 464e7...a44

• Liker 5
Skrevet

Fordi alt for mange pasienter stoler på sin egen Google-basert kunnskap mer enn legens vurdering. Ikke rart mange leger blir irriterte når folk som har googla i to minutter tror de vet bedre enn legen som har 6+ års kunnskap + erfaring bak seg...

Skrevet
40 minutter siden, 00er skrev:

Fordi alt for mange pasienter stoler på sin egen Google-basert kunnskap mer enn legens vurdering. Ikke rart mange leger blir irriterte når folk som har googla i to minutter tror de vet bedre enn legen som har 6+ års kunnskap + erfaring bak seg...

Vel, men noen ganger finner man riktig informasjon selv. Etter at vi har hatt oppfølging for yngste barnet ved 2 forskjellige sykehus (herunder Riksen) , ble jeg litt overrasket over at jeg selv skjønte at barnet hadde fått feil foreløpig diagnose. Jeg er kildekritisk og leser ikke hva som helst. Fikk medhold av barnelegene til slutt og må innrømme jeg ble litt paff av at de ikke visste bedre, særlig siden barnet ble satt på medisiner som hadde null hensikt og som krevde ekstra oppfølging. Jeg synes ikke det er noe i veien for å søke informasjon selv, så lenge man bruker pålitelige kilder og gjør det med utgangspunkt i at man ønsker å diskutere det med legen, ikke diktere. Leger bør være åpne for innspill av pasienter/pårørende. Det er (dessverre) ikke slik at leger er altvitende. 

Anonymkode: 3c69c...01d

• Liker 9
Skrevet

Fikk et utslett og Googlet meg frem til at det var ringorm. Dro til legen og fortalte at jeg hadde funnet ut at det var det. 

Fikk kjeft fordi jeg kunne jo bare kjøpt canesten på apoteket, var unødvendig av meg å be om legetime da. 

Sukk... 

Anonymkode: 8d4d1...4c8

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, men noen ganger finner man riktig informasjon selv. Etter at vi har hatt oppfølging for yngste barnet ved 2 forskjellige sykehus (herunder Riksen) , ble jeg litt overrasket over at jeg selv skjønte at barnet hadde fått feil foreløpig diagnose. Jeg er kildekritisk og leser ikke hva som helst. Fikk medhold av barnelegene til slutt og må innrømme jeg ble litt paff av at de ikke visste bedre, særlig siden barnet ble satt på medisiner som hadde null hensikt og som krevde ekstra oppfølging. Jeg synes ikke det er noe i veien for å søke informasjon selv, så lenge man bruker pålitelige kilder og gjør det med utgangspunkt i at man ønsker å diskutere det med legen, ikke diktere. Leger bør være åpne for innspill av pasienter/pårørende. Det er (dessverre) ikke slik at leger er altvitende. 

Anonymkode: 3c69c...01d

Nei, jeg tenkte egentlig mest på de som er så skråsikre på at det er noe annet galt med dem enn det legen sier, selv om det ikke er logisk og alt tilsier at det ikke er tilfelle. Leger er ikke altvitende, men det er uansett deres felt.

Skrevet

Fordi legene føler seg truet når noen vet mer enn dem. De er også stort sett uenige i alt "alternativt" og mener de har den beste løsningen, på tross av at de ikke har noen løsning på kroniske sykdommer. Jeg hadde vært veldig syk idag om jeg ikke hadde hatt internett.

Anonymkode: 5ec97...d47

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk et utslett og Googlet meg frem til at det var ringorm. Dro til legen og fortalte at jeg hadde funnet ut at det var det. 

Fikk kjeft fordi jeg kunne jo bare kjøpt canesten på apoteket, var unødvendig av meg å be om legetime da. 

Sukk... 

Anonymkode: 8d4d1...4c8

Jeg skjønner ikke hva du sukker for. Hvis du fant ut at du hadde ringorm, så drar du selvfølgelig på apoteket. Hvorfor dro du til legen? For å få klapp på skulderen? Hvis du klarte å diagnostisere deg selv, burde du klare å google deg frem til hvordan det behandles også.

Anonymkode: d54bc...2c5

• Liker 6
Skrevet

Problemet med google er for det første at folk skremmes fordi nesten alt kommer opp med kreft eller andre alvorlig sykdommer, for det andre vil da ikke pasientene tro på legen som avkrefter disse sykdommene men krever blodprøver og undersøkelser for å bekrefte legens påstand om at det ikke er noe galt. Når de ikke får det spres eder og alle på legelisten, det brukes penger på private helsetjenester, noen får kanskje det de krever der og ta unødig opp plass på undersøkelser med hardt presset kapasitet, som MR.

Anonymkode: e9ea4...f17

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk ros av legen min for mine Google-ferdigheter. Jeg var under utredning for hjerteproblemer da jeg klarte å finne ut at problemene mine hadde en helt konkret og på en måte triviell årsak som var lett å rette på. Men problemet er vel at det stort sett går andre veien: Trivielle problemer blir til alvorlig sykdom i pasientenes eget hode om de undersøker for mye.

Anonymkode: fc0e2...61f

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror hovedårsaken er at vi blir vanskelige pasienter når vi har satt oss inn i tingene selv og kan stille spørsmålstegn ved legenes svar. Det er enklere og raskere å ta imot pasienter som stoler blindt på legen og ikke stiller for mange spørsmål. Alle mennesker googler på symptomer og sykdommer i dag, så det må nok legene bare venne seg til. De må forberede seg bedre.

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke de er redde for å miste anerkjennelse. Problemet er nok at noen blir engstelige men også veldig påståelige, og at de kommer til legen med urealistiske forventninger. Da må legene bruke mye ekstra tid på det, som er tid de egentlig ikke har. Tror det er der problemet ligger.

Anonymkode: d3962...f6e

• Liker 7
Skrevet

Spesialist-legen min sa at jeg ikke burde google, for det var forferdelig på Internet. Gjorde det uansett, til slutt ble jeg jo en av de verste skrekk-historiene som skremmer andre å lese om uansett. Man blir vant til å lese om egen sykdom, selv om det kan være veldig tøft. Aldri opplevd at googling ellers er et problem, har møtt mange leger, og de er ikke alltid sikre, så et godt samarbeid er lurt. 

Anonymkode: bc025...2f8

• Liker 1
Skrevet

Legen min googlet noe selv en gang jeg var der, ikke noe om sykdom, men om hvordan man kunne bruke visiblin. Er det vanlig at de googler selv?

Anonymkode: 8454d...63d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen min googlet noe selv en gang jeg var der, ikke noe om sykdom, men om hvordan man kunne bruke visiblin. Er det vanlig at de googler selv?

Anonymkode: 8454d...63d

Ja. Hvordan man bruker alle legemidler er vel farmasøytenes felt. 

Anonymkode: f4670...12b

Skrevet

Jeg har enda ikke møtt en lege som har syntes det var greit å stille godt forberedt gjennom googling før time. 

Ja du leste den setningen riktig. Jeg har enda ikke møtt en slik. Legen har enten gryntet, snøftet eller flirt av det. Jeg blir ikke tatt seriøst om jeg refererer til google, eller selv antar grunn. Mitt inntrykk er at legen må finne ut av dette selv. Og du bør ikke motsi eller stille spørsmål rundt dette basert på hva du selv har funnet ut av. Er legen skikkelig i feilmodus, går du ut i fra kontoret med en angstlidelse i diagnoselisten din, uten at du har det, fordi du har bekymret deg og lest på deg lidelser. Googlefenomen. Det kan også sørge for at du ikke blir tatt alvorlig, og da ikke blir henvist videre til spesialisthelsetjenesten, fordi du har fått en angstknagg å henge symptomene på. 

Sistnevnte har skjedd meg. Og er for øvrig en lidelse jeg ikke får slettet fra journalen, selv om jeg aldri har hatt det. Er visst en svært byråkratisk prosess.

Anonymkode: 3778b...c73

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...