AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #1 Del Skrevet 1. februar 2020 Jeg må ha det inn med teskje. Har sett litt på leasingavtale nå når vi trenger ny bil, men blir ikke helt klok på opplegget. Man betaler et innskudd, deretter et fast beløp i måneden over x antall år - og så leverer man bilen tilbake.....? Eller kan man kjøpe ut bilen til et forhåndsavtalt beløp? Blir ikke dette veldig dyrt kontra å kjøpe? Da eier man i det minste bilen så man har noe verdi av tusenlappene man kaster ut av vinduet. Anonymkode: 9267f...217 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #2 Del Skrevet 1. februar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må ha det inn med teskje. Har sett litt på leasingavtale nå når vi trenger ny bil, men blir ikke helt klok på opplegget. Man betaler et innskudd, deretter et fast beløp i måneden over x antall år - og så leverer man bilen tilbake.....? Eller kan man kjøpe ut bilen til et forhåndsavtalt beløp? Blir ikke dette veldig dyrt kontra å kjøpe? Da eier man i det minste bilen så man har noe verdi av tusenlappene man kaster ut av vinduet. Anonymkode: 9267f...217 Vi bor i Oslo-området og skal ha ny Dieselbil nå. Vi står mellom leasing og å kjøpe. Med leasing får vi en helt ny bil, kjøper vi blir den noen år gammel. I Oslo-området er Dieselbil veldig lite attraktivt for tiden og bilen blir lite verdt på kort tid. Vi har regnet oss frem til at tapet blir ca det samme om vi kjøper eller leaser. Eksempel (med helt fiktive priser): Leasing koster 150 000 for 3 år Kjøpe bil til 250 000, selger for 100 000 om 3 år. Har da «brukt» 150 000. Vi bruker mest sannsynlig «samme sum» uansett om vi kjøper eller leaser. Vi ser at dieselbil har helt annen verdi andre steder i landet så det må man ta med i vurderingen. Anonymkode: cf4fc...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 1. februar 2020 #3 Del Skrevet 1. februar 2020 Leasingbilen skal i utgangspunktet leverast tilbake når dei 3 åra er omme. Det er mulig å gjere ulike avtalar om kor mykje du betaler i startinnskudd, og dermed påvirke kor mykje du skal betale i mnd. Og om du vil kjøpe bilen etterpå, er prisen avhengig av kor mykje bilen er verdt på det tidspunktet, uten at eg har forstått heilt kva som påvirker mest... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #4 Del Skrevet 1. februar 2020 Om det skulle gå slik at dere ikke kjøper ut bilen etter endt leasingperiode, står dere uten bil og ikke noe å bytte inn. Og finner de den minste skramme, eller/og at service ikke er utført, svir det. Anonymkode: 1a65f...de1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Castor Troy Skrevet 2. februar 2020 #5 Del Skrevet 2. februar 2020 Hvis du vet hvor mye du skal kjøre, kan leasing lønne seg. Du får en splitter ny bil, og forhandleren dekker service og andre kostnader. (bortsett fra kollisjon) Men du binder deg også til feks 3 år, og 45 000 kilometer. Hvis du går over gitte kilometer må du betale ekstra per kilometer over avtalen, og dette kan bli dyrt. Er du flink og ikke bruker opp alle kilometerne dine, må du likevel betale akkurat det samme som om du kjørte det som var avtalt. Kjøper du en bil og kjører den lite får du igjen for dette når du selger. Lite km er attraktivt på bruktbiler, mens på leasing taper man bare på det. Etter endt leasingavtale vil jo forhandleren sjekke over bilen, og dette kan bli dyrt. Har ulike erfaringer her. Noen kan vil forhandleren selge bilen videre i strøken tilstand, og velger og bytte ut alle kantkjørte felger ved å kjøpe ny, og gi deg regningen. Feks 1500 per felg. Det er også mye annet som kan dukke opp her, spørs hva forhandler legger vekt på. En god ide her er å få tilstandsrapport fra NAF på bilen før du leverer tilbake bilen, hvis beløpet spriker for mye mellom NAF og forhandler har jeg opplevd at forhandler jekker ned prisen noe når man slenger tilstandsrapporten på bordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CabinCruiser Skrevet 2. februar 2020 #6 Del Skrevet 2. februar 2020 Prisen du kan kjøpe bilen for etter leasing skal være angitt i leasingdokumentene. Leasing er som lån, bare uten at man må låne pengene, så leverer man tilbake bilen etter X år og får seg ny, uten lån. Jeg mener at leasing stort sett er det mest gunstige, da for det første en bil ramler fort i verdi, men man slipper også belastningen på egen økonomi vedr. lånet. I tillegg får man en splitter ny bil. For mange er innskuddet et problem. Kanskje må man låne penger til innskuddet. Innskuddet avgjør hvor mye man betaler i mnd på bilen. Det er mulig å lease bil uten innskud, men da blir leasingleia ganske høy. Leasingleia dekker verditapet på bilen i din leasingperiode. Det man må huske på er at når bilen leveres tilbake skal den være i den stand som du selv ville forventet av en 3 år gammel bruktbil til x antall hundre tusen. Den må derfor se bra ut. Lurt å sette den på lakkrens og vask før innlevering, samt tilstandsrapport fra NAF. Normalslitasje aksepteres, f.eks lett riper på bagasjeluka - er normalslitasje. Dersom en forhandler vil ha opplakka dette, så kan man tilby en mindre sum eller sette på en folie osv. 50% igjen av dekk, sjekke at bremseklosser osv er ok. Men det aller viktigste med en leasingbil er å følge serviceintervallet, PÅ MERKEVERKSTED! En bil uten komplett servicehistorikk er verdt 50 tusen mindre enn en bil med servicehistorikk og det er en regning som leietaker må ta. I møller er de helt komprimissløse på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CabinCruiser Skrevet 2. februar 2020 #7 Del Skrevet 2. februar 2020 BTW, dieselbil? I oslo???????????? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 3. februar 2020 #8 Del Skrevet 3. februar 2020 16 timer siden, Castor Troy skrev: og forhandleren dekker service og andre kostnader. Dette er vel ikke helt vanlig? 16 timer siden, CabinCruiser skrev: Men det aller viktigste med en leasingbil er å følge serviceintervallet, PÅ MERKEVERKSTED! En bil uten komplett servicehistorikk er verdt 50 tusen mindre enn en bil med servicehistorikk og det er en regning som leietaker må ta. I møller er de helt komprimissløse på dette. Ingen grunn til å ta det på merkeverksted med mindre det er spesifisert i kontrakten. Alle godkjente verksteder gir de samme rettighetene som et merkeverksted, sånn rent prinsipielt. 16 timer siden, CabinCruiser skrev: BTW, dieselbil? I oslo???????????? Tror du alle som bor i Oslo, som er et stort geografisk område, kun kjører korte turer på 2x10 min per dag? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 3. februar 2020 #9 Del Skrevet 3. februar 2020 21 timer siden, CabinCruiser skrev: Leasing er som lån, bare uten at man må låne pengene, så leverer man tilbake bilen etter X år og får seg ny, uten lån. Jeg mener at leasing stort sett er det mest gunstige, da for det første en bil ramler fort i verdi, men man slipper også belastningen på egen økonomi vedr. lånet. I tillegg får man en splitter ny bil. Hvor mye vil jeg spare på en ny eller nesten ny bil til 5-600 tusen? Jeg gjorde den "tabben" at jeg kjøpte bilen selv for 3 år siden med egenkapital omtrent som et leasing innskudd og lån som jeg betaler omtrent som en leasingtermin på tilsvarende bil. Nå slipper jeg å sette den i perfekt stand og levere den fra meg. Lånet er vesentlig lavere enn verdien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #10 Del Skrevet 3. februar 2020 Du kan lease med service og full pakke,eller lease kun billigste,med å betale servicer selv.Men mest økonomiskå kjøpe med alt inkludert. Faren med leasing er at du får ei gigantregning når du leverer tilbake bilen. De takserer....finner de slitte bremseklosser,eller en bulk,så må du betale full pris for at dette fikses,før du får levert den igjen.Det er dyrere enn å eie,men mindre risiko,enkelt og greit. Anonymkode: b020b...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #11 Del Skrevet 3. februar 2020 21 timer siden, CabinCruiser skrev: Prisen du kan kjøpe bilen for etter leasing skal være angitt i leasingdokumentene. Leasing er som lån, bare uten at man må låne pengene, så leverer man tilbake bilen etter X år og får seg ny, uten lån. Jeg mener at leasing stort sett er det mest gunstige, da for det første en bil ramler fort i verdi, men man slipper også belastningen på egen økonomi vedr. lånet. I tillegg får man en splitter ny bil. For mange er innskuddet et problem. Kanskje må man låne penger til innskuddet. Innskuddet avgjør hvor mye man betaler i mnd på bilen. Det er mulig å lease bil uten innskud, men da blir leasingleia ganske høy. Leasingleia dekker verditapet på bilen i din leasingperiode. Det man må huske på er at når bilen leveres tilbake skal den være i den stand som du selv ville forventet av en 3 år gammel bruktbil til x antall hundre tusen. Den må derfor se bra ut. Lurt å sette den på lakkrens og vask før innlevering, samt tilstandsrapport fra NAF. Normalslitasje aksepteres, f.eks lett riper på bagasjeluka - er normalslitasje. Dersom en forhandler vil ha opplakka dette, så kan man tilby en mindre sum eller sette på en folie osv. 50% igjen av dekk, sjekke at bremseklosser osv er ok. Men det aller viktigste med en leasingbil er å følge serviceintervallet, PÅ MERKEVERKSTED! En bil uten komplett servicehistorikk er verdt 50 tusen mindre enn en bil med servicehistorikk og det er en regning som leietaker må ta. I møller er de helt komprimissløse på dette. Ingen merker kan kreve at service er gjort på merkeverksted, det er bare tull......det er forbudt etter kjøpsloven,og velkjent i bransjen. Kravet er at det blir gjort på godkjent verksted! Anonymkode: b020b...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 4. februar 2020 #12 Del Skrevet 4. februar 2020 På 1.2.2020 den 8.58, AnonymBruker skrev: Blir ikke dette veldig dyrt kontra å kjøpe? Da eier man i det minste bilen så man har noe verdi av tusenlappene man kaster ut av vinduet. Anonymkode: 9267f...217 Alle biler har verditap. Kjøper du en bil til 400 000 og den taper seg 60 000 første året, så har den kosta deg 5000 kr i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest commeilfaut Skrevet 4. februar 2020 #13 Del Skrevet 4. februar 2020 På 1.2.2020 den 8.58, AnonymBruker skrev: Blir ikke dette veldig dyrt kontra å kjøpe? Det kan se slik ut, men det som er fordelen med leasing er jo at du på en måte kun betaler vekk verditapet. I dagens bilmarked hvor det er svært vanskelig å selge (en god del, ikke alle) bruktbiler får du mye mer forutsigbarhet. Bruktbilmarkedet idag er helt grusomt (prøv å selge et litt ukurrant merke, en liten dieselbil, eller første- andregenerasjons elbil så skjønner du hva jeg mener). Så det er ganske enkelt. Behandler du bilen pent, og er ganske sikker på at du vil bytte bil vært tredje år, er det en god, forutsigbar deal å lease. Skal du ha bilen til den blir spiker, da kjøper du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 4. februar 2020 #14 Del Skrevet 4. februar 2020 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: finner de slitte bremseklosser, Slutt å overdrive. Bremseklosser slites i tråd med antall kjørte kilometer. Endret 4. februar 2020 av poli10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #15 Del Skrevet 4. februar 2020 7 timer siden, commeilfaut skrev: Det kan se slik ut, men det som er fordelen med leasing er jo at du på en måte kun betaler vekk verditapet. I dagens bilmarked hvor det er svært vanskelig å selge (en god del, ikke alle) bruktbiler får du mye mer forutsigbarhet. Bruktbilmarkedet idag er helt grusomt (prøv å selge et litt ukurrant merke, en liten dieselbil, eller første- andregenerasjons elbil så skjønner du hva jeg mener). Så det er ganske enkelt. Behandler du bilen pent, og er ganske sikker på at du vil bytte bil vært tredje år, er det en god, forutsigbar deal å lease. Skal du ha bilen til den blir spiker, da kjøper du. Man betaler for verditapet gjennom innskudd og månedlig leasingpris, så man slipper ikke unna dette uansett. Og selv om man riktignok ikke tar risiko for restverdi med en bil som ellers ville ha vært vrien å selge, så har mange opplevd at tilbakelevering av bil til leaser kan være en vrien og kostbar affære, der mange har møtt urealistiske krav til hvordan en brukt bil skal være når den leveres tilbake. Man kan selvsfølgelig i teorien bestride dette, men det vil i praksis være kjipt å få krav rettet mot seg av en profesjonell aktør som kan legge ned store ressurser til juridisk hjelp for å fremme sitt syn. Å lease bil lenge vil dermed kunne medføre prosessrisiko. Så finner jo mange ut at man like gjerne kan ha bilen en stund til etter å ha hatt den noen år, noe som ikke er mulig med mange leasingavtaler. Man må ofte lease på nytt, noe som kan bli kostbart. Personlig fatter jeg ikke at familiefolk osv. leaser bare for å ta seg råd til det nyeste (som man uansett kanskje må betale tilbake ved tilbakelevering uansett) istedet for å kjøpe en litt billigere bil av et kurant merke og som sannsynligvis vil ha en ok bruksverdi ved salg. Er man singel uten familie, barn, husdyr og ikke skal bruke den til hytta på jordvei og en kortere periode, så ja. Leasing kan kanskje være helt fint. Men for alle andre anbefaler jeg det generelt ikke. Anonymkode: e3b80...c72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #16 Del Skrevet 8. februar 2020 Tusen takk for alle svar. Det blir nok kjøp på oss. Anonymkode: 9267f...217 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå