AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #1 Skrevet 31. januar 2020 Jeg skal til legen om et par uker for å sjekke hørselen og ta opp det at jeg tror jeg har tinnitus. Når jeg leser om hva man kan slite med ved tinnitus passer det også helt perfekt med hvordan det er for meg så sjansen er stor for at det faktisk stemmer. Men hvordan lever dere med det? Jeg sliter så sinnssykt med søvnen, faller ikke til ro når jeg legger meg og sliter med konsentrasjon som gjør at jeg husker dårligere (flott når jeg er student). Kjenner jeg blir litt motløs av å tenke på at jeg skal ha det sånn i årene som kommer 🤯 har heller ikke tenkt over hvor lenge jeg har hatt det sånn... så det er ikke lenger under betegnelsen akutt tinnitus Anonymkode: c6960...dbb
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #2 Skrevet 31. januar 2020 Ja. Piper konstant 24/7/365. Straffen for et langt liv med mye konserter og utallige timer i øvingslokalet uten hørselsvern. Om jeg hører etter, kan en bli tullete. Men jeg har lært meg å ignorere det. Kun en sjelden gang når jeg legger meg, blir jeg irritert. Litt musikk på ørene da fjerner problemet. Anonymkode: 47cae...c26 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #3 Skrevet 31. januar 2020 Jeg har kronisk tinnitus på femte året nå. Jeg har hatt kreft og fikk det i forbindelse med cellegiftkur. Min øresus er ikke veldig sterk. Det er en lys pipelyd med et slags sus rundt. Jeg vet... vanskelig å beskrive. Jeg har normal hørsel. Jeg sliter også med innsovning og konsentrasjon på grunn av tinnitusen. For meg hjelper white noise, podcaster og lydbøker. Jeg bruker mye podcast eller lydbok når jeg skal sove, og white noise når jeg skal konsentrere meg. Jeg kan rett og slett ikke ha det helt stille rundt meg når jeg skal sove eller konsentrere meg. Det finnes en hel del gratis apper med white noise, så det er egentlig bare å prøve seg fram. Mange av appene har betalingsmuligheter der man får tilgang på flere lyder eller kan kombinere lyder, men jeg har klart meg med det som er gratis. Selv liker jeg godt lyder som har med regnvær å gjøre. Andre lyder kan være torden, bølger, vind, elv/foss +++ Noe for enhver smak. Jeg vet ikke om det er slik for deg, men for meg blir tinnitusen sterkere når jeg er stresset eller mentalt sliten. For meg har det vært viktig å være litt kritisk til hvordan jeg bruker energien min, og å passe på å få nok hvile og ro. Det kan i alle fall være et tips til hvordan man kan leve best med tinnitus. Lykke til!! Anonymkode: 95150...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #4 Skrevet 31. januar 2020 Fikk det på ungdomsskolen en gang, så har hatt det i 10-12 år nå. Husker ikke helt når pipinga begynte. Sa aldri noe til mor og far, så var gikk ikke til legen med det. Taklet det hele helt alene. Hadde et par netter der jeg gråt meg i søvne, men etter ... noen uker ble jeg vandt med det. Jeg på min side sliter med å forstå alle som blir ufør ol. pga. øresus, men sikkert da jeg ikke har det verste av lydene man kan ha. Jeg har selv «tv-lyd» på begge ørene. Ulik frekvens. På høyre øyret har jeg en annen lyd i tilleg, som veksler mellom ulike frekvenser (det må jeg si er litt irriterende), men jeg har ikke så mye valg, jeg MÅ jo leve med det. Som Molly Burke sier (som ble sagt til henne) så om det er noe i livet ditt du ikke liker, så må du endre på det. Kan du ikke endre på det, da må du lære å leve med det. Enklere sagt enn gjort for alle kanskje 😅 Men hvordan jeg klarer det... jeg har alltid harr musikk på når jeg sover, veldig rolig musikk, på kassett spiller —> cd-spiller —> ipod med docking høytaler. Så søvn har jeg ikke slitt mye med, utenom akkurat i starten. Slet en liten tanke når lyd nr 2 i høyre øret dukket opp, men tok ikke lang tid før den også ble en del av bakgrunnslyden min. Lydene er der alltid, men for det meste legger jeg ikke merke til det, da det alltid er en eller annen form for lyd i rommet rundt meg. Det værste er når man er alene i et rom uten lyd, som når man skal sove. Men når jeg alltid har musikk på, så går den delen også fint Det beste tipset er at du må prøve ut forskjellig å se om du finner noe som fungerer for deg Jeg har hatt en hørselstest gjort i ettertid, og ja det merkes at jeg har tinitus, men hvordan man svarer, men jeg har enda en normal hørsel for noen på min alder. Hun som testet sa det at det er ikke alle med øyresus som faktisk har dårlig hørsel, men at vi kan slite med noen toner siden vi alltid har toner i hodet 😅😂 Det aller første en må gjøre er å finne roen med situasjonen. Klare å akseptere at dette er din hverdag fremover. Og ikke minst ta vare på hørselen din, for det kan bli verre 💙💙💙 Anonymkode: e6402...445
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #5 Skrevet 31. januar 2020 Har du tinnitus vet du det. Tro meg, det er ikke noe å lure på. Anonymkode: c6ccf...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #6 Skrevet 31. januar 2020 Sover maks fire timer sammenhengende. Kraftig øresus. Konsentrasjonsvansker og alltid sliten. Det beste jeg vet, er å sette på god musikk som jeg liker, med øretelefoner på med godt volum. Da hører jeg ikke tinnitusen og kan slappe av litt. Dessverre er mulighetene for det sjeldne da jeg er 100% alenemor så kan ikke sitte med musikk på ørene. Tinnitus er virkelig utmattende. Jeg er ufør, men ikke pga Tinnitus. Likevel, det hjelper ikke å ha Tinnitus. Anonymkode: cb344...afd
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #7 Skrevet 31. januar 2020 Jeg har en veldig mild form for tinnitus, ble bare født sånn ellernoe, det høres litt ut som bjeller som klinger konstant? Det beste tipset jeg har er å sette på noe som heter white-noise. Det er egentlig bare bakgrunnsstøy, men ikke forstyrrende, vet ikke om det ga mening, men det skader ikke å prøve. Man kan bare søke det opp på YouTube. Vet ikke om det fungerer med sånn pipe tinnitus også, men for meg som bare suser og klinger øra så funker det! Ellers så er jeg noen som allting hører på musikk, det fungerer også. Jeg har også blitt veldig flink på å lese lepper fordi noen ganger bare hører jeg ikke helt hva folk snakker om fordi jeg blir distrahert av øresusen. Ellers går det kjempebra! Anonymkode: 6b570...874
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. januar 2020 #8 Skrevet 31. januar 2020 (endret) Har svekket hørsel m/ omlag 40 % og har slitt med kraftig tinnitus i mange år, og blitt bare verre og mer intens. Lyden kan variere og kan ofte trekke samanligninger med å sitte v/ siden av en flymotor, (Norwegian ) eller stå ved eit kraftigt fossefall. Om morgenen når eg står opp er det oftest helt stilt, men tinnitusen inntar i styrke med aktivitetsnivået. Oppheld ein seg der det m.a er mye støy, høg musikk forverres tinnitusen. marginalt. Om kvelden etter hodet er plassert på hodeputen forsvinner den gradvis etter en stund , men kan da til igjenngjeld høre lyder som om en gruppe mennesker sitter å prater idet fjærne. Har snakket med min fastlege, og hørselsentralen om dette fenomenet, men de har ikkje noen forklaring. Tinnitusen blir avgjordt påvirket av aktivitetsnivået, og stress utløser tinnitus. Dager eein slapper av og ikkje stresser med noe, så har eg oppdaget at tinnitusen ikkej er så intens. Har ofte å store problem med å kommunisere med enkelte personer, og i forsamlinger når tinnitusen er på verste + at hørselen er betydeleg nedsatt. Hørerapperatene lindrer svekker ikkje tinnitusen,men bare forsterker talen, og ein kan få lyden mer direkte på øre v/ hjelp av streamer etc. Verst er det å snakke med lavmeldte personer, og personer som har mørke stemmer. De fleste personer som sitter bak en skarnke er lavmeldte, og har tydelegvis ingen forhåndskunnskap om at mange mennesker har svekket hørsel, og omfanget er minst like høyt som alle de som går med briller og svekket syn. Endret 31. januar 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #9 Skrevet 31. januar 2020 Vil tipse deg om musikk som maskerer tinnitus. Sjekk YouTube -finnes helt sikkert andre apper for akkurat dette formålet. Sett på den musikken med hodetelefoner/ørepropper når du legger deg, helt nydelig. Er en del musikk hvor de har lagt inn lyder som fjerner fokuset på øresusen fullstendig. Dette kan du også sette på i bakgrunnen i huset når du er hjemme eller skal studere. Tar fokuset bort fra lyden av tinnitus. Mange lærer seg å leve med det og noen ganger endrer den form og styrke. Håper du finner litt ut av det -er veldig slitsomt å aldri få fred fra lyden. Anonymkode: ff29b...ef4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #10 Skrevet 31. januar 2020 Kan man ha tinitus som ikke er konstant? For jeg har mye piping og bråk i begge ørene, mest det ene. Men jeg har det ikke hele tiden. Nå er jeg lett forkjøla, og da er det hele tiden. Anonymkode: e42f7...f0f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #11 Skrevet 31. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man ha tinitus som ikke er konstant? For jeg har mye piping og bråk i begge ørene, mest det ene. Men jeg har det ikke hele tiden. Nå er jeg lett forkjøla, og da er det hele tiden. Anonymkode: e42f7...f0f Ja det er mulig, kan komme av trykk i mellomøret ved forkjølelse og bli borte igjen når du er frisk😊 Anonymkode: ff29b...ef4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #12 Skrevet 1. februar 2020 Takk for alle svarene deres ❤️ For min del er det en slags høyfrekvent konstant piping/susing, som er verst utover kvelden, som kan være logisk med tanke på at jeg da begynner å bli sliten. Skal forsøke white noise! Ser det er veldig forskjellig hvordan det oppleves (noe som ikke kom som et sjokk), men det er greit å se litt flere sider og få litt råd. Anonymkode: c6960...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #13 Skrevet 1. februar 2020 Jeg merket tinnitusen når jeg var høygravid. Fikk kraftig panikk-/angstanfall som varte i flere dager da jeg innså at jeg skulle ha det hele livet og endte opp på legevakten og dps. Nå noen år senere klarer jeg på et vis å leve med det. Anonymkode: 8a17a...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #14 Skrevet 1. februar 2020 Jeg har øresus i perioder med mye stress. Kraftig bruselyd / vibrasjon i ene øret. Forsvinner når skuldrene senkes og musklene slapper av, merkelig nok. Har også hatt nytte av å styrke muskler som ligger i halsregionen. Anonymkode: cb4a8...06c
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #15 Skrevet 1. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har øresus i perioder med mye stress. Kraftig bruselyd / vibrasjon i ene øret. Forsvinner når skuldrene senkes og musklene slapper av, merkelig nok. Har også hatt nytte av å styrke muskler som ligger i halsregionen. Anonymkode: cb4a8...06c Jeg sliter med en del spenningshodepine, så det er ikke umulig at jeg kunne hatt godt av avspenning kanskje 🤔 det skal jeg ta opp med legen (evt om jeg bestiller meg time til fysioterapi for å få noen avspenningsteknikker). Anonymkode: c6960...dbb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #16 Skrevet 1. februar 2020 Herregud folkens, jeg forsøkte å ha på noe white noise som jeg fant på spotify. Det funket faktisk til en viss grad, jeg hørte heller på de lydene enn øresusen! Dette skal jeg hvertfall fortsette med, og prøve div apper/youtube som noen nevnte! ❤️ Anonymkode: c6960...dbb
Thie Skrevet 1. februar 2020 #17 Skrevet 1. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg på min side sliter med å forstå alle som blir ufør ol. pga. øresus, men sikkert da jeg ikke har det verste av lydene man kan ha Noen som har tinnitus hører intens brøling til en hver tid, øresus er nok ikke en passende beskrivelse. Så jeg tror nok du har en mildere versjon hvis det er uforståelig for deg. Det finnes for øvrig hjelp for tinnitus i form av et lite apparat i øre (lignende høreapparat) som sender ut andre lyder. En jeg kjenner har det.
Thie Skrevet 1. februar 2020 #18 Skrevet 1. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud folkens, jeg forsøkte å ha på noe white noise som jeg fant på spotify. Det funket faktisk til en viss grad, jeg hørte heller på de lydene enn øresusen! Dette skal jeg hvertfall fortsette med, og prøve div apper/youtube som noen nevnte! ❤️ Anonymkode: c6960...dbb Så bra Forskjellig lyder fungerer for forskjellige folk, finnes flere spillelister på Spotify hvis du søker på tinnitus. White noise, regnlyder, rennende vann etc.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #19 Skrevet 1. februar 2020 2 timer siden, Thie skrev: Så bra Forskjellig lyder fungerer for forskjellige folk, finnes flere spillelister på Spotify hvis du søker på tinnitus. White noise, regnlyder, rennende vann etc. Skal undersøke alt som er 🙌🏼 Anonymkode: c6960...dbb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #20 Skrevet 1. februar 2020 Jeg har mild tinnitus. For meg hjelper det å sove med lyd. Jeg bruker musikk, podcast eller lydbok for å få fokuset bort fra susingen i ørene. Anonymkode: 020de...7c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå