Gå til innhold

Vegansk/vegetariansk mat


En grønn sak

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om gode erstatninger til kjøtt og fisk? Har ikke så mye erfaring og er redd for at jeg ikke får i meg nok vitaminer osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør gå for belgfrukter. Tofu, tempeh og seitan er også fint. Det finnes også mange erstatninger for kjøtt, men disse er ikke noe du bør leve av. Om du skal gå over til et vegetar/plantebasert kosthold bør du snakke med legen din angående vitaminer. Da taes det blodprøver noen ganger i året.

Anonymkode: 0f799...452

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer vitaminer i frukt og grønnsaker enn i noe annet, og det at man skal ha så mye protein er en myte. Man må bare få i seg nok mat. Man må rett og slett spise mere som veganer/vegetarianer, og oftere.

Her er en middagstråd:

 

Anonymkode: 47059...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del forskjell på hvorvidt du ønsker å spise vegetarisk eller vegansk. Det er noen ting, som feks jod og B12, som du bør ta tilskudd av som veganer, men som ikke er nødvendig med mange melkeprodukter i kosten. :) 
Tofu, bønner, linser, kikerter er alle fine proteinkilder!

Anonymkode: 8372b...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du være vegansk, flytt til utlandet? 

I Norge tilbud til høy kvalitet og fersk nok grønnsaker er dessverre meget begrenset i forhold til resten av verden, pga. klima. 

Kjøtt og fisk er sunn, disse passer perfekt til norske værforholdene...slik har det alltid vært. 

Vikingene spiste ofte kjøtt og fisk - og de hadde garantert aldri hørt om tofu...og det gikk jo ganske bra! 

 

Endret av Energidronning
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Energidronning skrev:

Vil du være vegansk, flytt til utlandet? 

I Norge tilbud til høy kvalitet og fersk nok grønnsaker er dessverre meget begrenset i forhold til resten av verden, pga. klima. 

Kjøtt og fisk er sunn, disse passer perfekt til norske værforholdene...slik har det alltid vært. 

Vikingene spiste ofte kjøtt og fisk - og de hadde garantert aldri hørt om tofu...og det gikk jo ganske bra! 

 

Alvorlig? Her bes det om konkrete tips for å spise vegansk - som er bedre for miljøet og for dyrene. (Importert eller ikke er det fortsatt mer klimavennlig enn kjøtt. Overfiske er også et problem. Fisk passer perfekt til "norske værforhold", ja, men på grunn av folks matvaner forsvinner livet i havet.. Ikke verdt det.) Utrolig lite relevant å si at vikinger ikke hadde hørt om tofu. 

Anonymkode: 8372b...80a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du fullt ut Vegansk/Vegetariansk? Da bør du lese deg godt opp, noen tips her inne er ikke tilstrekkelig for å sikre et fullverdig kostnad.

Ønsker du kun tips om å spise mer vegansk og vegetariansk, mindre kjøtt, kan jeg godt skrive litt om hvordan vi gjør det. 

Anonymkode: 2df53...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se på det som erstatning, se på det som å endre kostholdet ditt. Om du skal gå fra norsk til kinesisk kosthold, så spør du ikke hva du skal erstatte brød og brunost med, du legger om hele kostholdet og spiser rundt kinesiske råvarer. 

Veganere spiser matvarer som for eks: linser av alle typer, bønner av alle typer, ulike typer frø (linfrø, solsikkekjerner, gresskarkjerner osv), ulike typer nøtter, alle typer grønnsaker og frukt, korn, quinoa, ris. Osv. 

12 hours ago, Energidronning said:

Vil du være vegansk, flytt til utlandet? 

I Norge tilbud til høy kvalitet og fersk nok grønnsaker er dessverre meget begrenset i forhold til resten av verden, pga. klima. 

Kjøtt og fisk er sunn, disse passer perfekt til norske værforholdene...slik har det alltid vært. 

Vikingene spiste ofte kjøtt og fisk - og de hadde garantert aldri hørt om tofu...og det gikk jo ganske bra! 

 

Fisk nærmer seg å bli usunt mtp hvor mye miljøgifter det er i det. Man finner også mikroplast i fiskens muskel, lever og tarm. Noen fisk spiser plast heller enn sin naturlige mat. 

Anonymkode: f3cc8...d67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer vitaminer i frukt og grønnsaker enn i noe annet, og det at man skal ha så mye protein er en myte. Man må bare få i seg nok mat. Man må rett og slett spise mere som veganer/vegetarianer, og oftere.

Her er en middagstråd:

 

Anonymkode: 47059...8fe

Hvis du lever vegansk uten å være nøye med hva du spiser så går du glipp av to essensielle aminosyrer. 

 

Det er ikke snakk om å spise mat, men å risikere å mangle to av kroppens svært få, og ekstremt viktige, byggesteiner. 

 

Det er problemfritt å leve sunt som veganer. Men du må jo vite hva du gjør.  

Anonymkode: 31553...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 21.48, AnonymBruker skrev:

Det er mer vitaminer i frukt og grønnsaker enn i noe annet, og det at man skal ha så mye protein er en myte. Man må bare få i seg nok mat. Man må rett og slett spise mere som veganer/vegetarianer, og oftere.

Her er en middagstråd:

 

Anonymkode: 47059...8fe

Spiser hverken mer eller oftere. Å få i seg nok mat er jo ikke noe problem. Det er viktig å få nok lysin feks, derfor må man spise bevisst. Det handler ikke om å spise mye protein, men å få alle essensielle aminosyrene.

Anonymkode: fa9be...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erneringsgjær! supergodt 

spiseskje om dagen dekker B12

Anonymkode: 4e67c...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like mye protein i erter bønner og linser som i kjøtt og fisk!

Anonymkode: 776d6...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må man være ekstra nøye på å få i seg som veganer? 

Anonymkode: 49af5...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva må man være ekstra nøye på å få i seg som veganer? 

Anonymkode: 49af5...247

B12, vitamin D og jod ville jeg tatt tilskudd av (IKKE ta jod-tilskudd hvis du spiser tang-produkter)
Greit å spise paranøtter innimellom som veganer, da dette er eneste kilde i planteriket som inneholder store mengder selen (ikke spis FOR mange heller. 3-4 ila. en uke er fint.)

Ellers er det viktig å spise variert: inkludere mye fullkorn, bønner, belgfrukter (og evt tofu), Frukt og grønt, nøtter og frø. For å få nok vitamin A er det lurt å inkludere en god del gulrot og paprika i kosten, evt spise søtpotet noen ganger i uka. 

Jeg har vært veganer i noen år nå - etter hvert tenker man ikke over hva man skal spise, men det kan være en omstilling dersom man er vant til å ikke tenke over "balansen" i kosten. (Jeg tar også omega 3 i form av et algetilskudd. Finnes på apotek. Ellers er greie omega 3-kilder chiafrø og linfrø. Disse fungerer også greit som emulgatorer når de er knust og blandet i vann. Bak dem evt inn i rundstykker også, eller ha i salater, smoothier osv.) Bare å spørre hvis du vil ha konkrete oppskrift-tips!

Anonymkode: 8372b...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Like mye protein i erter bønner og linser som i kjøtt og fisk!

Anonymkode: 776d6...d63

Ehm nei. Protein er ikke protein. Les gjerne mer om hva en doktor sier om det her.

Anonymkode: 7b905...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm nei. Protein er ikke protein. Les gjerne mer om hva en doktor sier om det her.

Anonymkode: 7b905...1c4

..fordi "carnivore MD" er totalt objektiv.. :P 

Anonymkode: 8372b...80a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

B12, vitamin D og jod ville jeg tatt tilskudd av (IKKE ta jod-tilskudd hvis du spiser tang-produkter)
Greit å spise paranøtter innimellom som veganer, da dette er eneste kilde i planteriket som inneholder store mengder selen (ikke spis FOR mange heller. 3-4 ila. en uke er fint.)

Ellers er det viktig å spise variert: inkludere mye fullkorn, bønner, belgfrukter (og evt tofu), Frukt og grønt, nøtter og frø. For å få nok vitamin A er det lurt å inkludere en god del gulrot og paprika i kosten, evt spise søtpotet noen ganger i uka. 

Jeg har vært veganer i noen år nå - etter hvert tenker man ikke over hva man skal spise, men det kan være en omstilling dersom man er vant til å ikke tenke over "balansen" i kosten. (Jeg tar også omega 3 i form av et algetilskudd. Finnes på apotek. Ellers er greie omega 3-kilder chiafrø og linfrø. Disse fungerer også greit som emulgatorer når de er knust og blandet i vann. Bak dem evt inn i rundstykker også, eller ha i salater, smoothier osv.) Bare å spørre hvis du vil ha konkrete oppskrift-tips!

Anonymkode: 8372b...80a

il gjerne ha noen oppskrifter 😊

Anonymkode: 49af5...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm nei. Protein er ikke protein. Les gjerne mer om hva en doktor sier om det her.

Anonymkode: 7b905...1c4

Man trenger alle essensielle aminosyrer, det er fullt mulig å få fra plantemat dersom man er bevisst. Men særlig lysin bør man være obs på (fins feks i grønne erter).

Anonymkode: fa9be...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

il gjerne ha noen oppskrifter 😊

Anonymkode: 49af5...247

Jeg pleier ikke være veldig "slavisk" med mengder når jeg lager mat, men her er et eksempel nå i farta!

Søtpotetsuppe ❤️ 
(Rik på vitamin A og C. Med linser og grovbrød får man også en del jern og protein! Det er bra å konsumere jernet sammen med vitamin C-holdig mat, så dette er en sikker vinner på mitt kjøkken i alle fall! :) Hvis du tar iMat fraiche på toppen eller rører litt soyamelk/havremelk ut i suppa, får du også i deg litt ekstra kalsium på kjøpet. )


Fres søtpotet, løk, og evt gulrot i en gryte. Tilsett etter hvert vårløk, hvitløk og evt ingefær. Ta en "dæsj" med tomatpuré oppi når det har blitt varmet i kanskje 5-7 min, og krydre med salt og pepper. Ta grønnsaksbuljong og vann oppi, og la alt koke en god stund: til du kjenner på søtpotet- og gulrot-terningene at de begynner å bli møre.

Da kan du mose alt med en stavmikser. Krydre som du vil. Jeg liker å bruke paprikakrydder, mer salt og pepper, klemme litt sitron eller lime oppi, og evt chilli-krydder. Valgfritt m. koriander (det er jo litt sånn elsk-hat for mange). For protein kan du på dette tidspunktet skylle hermetiserte linser og putte i suppa, disse trenger ikke god tid for å bli gjennomvarma! Hvis du vil bruke tørre røde linser må disse koke i gryta kanskje 15 min før den kan serveres. :) Ved servering kan du ta en skje eller to med Oatly iMat Fraiche på og røre ut i skålen. Digg, mild creme fraiche i suppa, og mye kalsium i! Dette er så klart valgfritt ;) 

Hvis du ikke vil ha linser i kan det være lurt å ha skikkelig grovt brød ved siden av, så man får i seg noe jern og protein til måltidet. ;) Du kan riste og hakke gresskarkjerner for å ha på toppen av suppa. Disse er rike på sink og vitamin E. (Selv om det ikke blir så innmarri mye fra de få gresskarkjernene på toppen, bidrar jo alt litt! De kan også brukes som snacks mellom måltider sammen med en kopp te, så går det plutselig litt av dem.. De kan man også bake inn i rundstykker og ha ved siden av supper som dette:) ) 

Håper dette ikke ble "informasjonsoverflod" - jeg er nok over middels matinteressert hehe. 

Anonymkode: 8372b...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier ikke være veldig "slavisk" med mengder når jeg lager mat, men her er et eksempel nå i farta!

Søtpotetsuppe ❤️ 
(Rik på vitamin A og C. Med linser og grovbrød får man også en del jern og protein! Det er bra å konsumere jernet sammen med vitamin C-holdig mat, så dette er en sikker vinner på mitt kjøkken i alle fall! :) Hvis du tar iMat fraiche på toppen eller rører litt soyamelk/havremelk ut i suppa, får du også i deg litt ekstra kalsium på kjøpet. )


Fres søtpotet, løk, og evt gulrot i en gryte. Tilsett etter hvert vårløk, hvitløk og evt ingefær. Ta en "dæsj" med tomatpuré oppi når det har blitt varmet i kanskje 5-7 min, og krydre med salt og pepper. Ta grønnsaksbuljong og vann oppi, og la alt koke en god stund: til du kjenner på søtpotet- og gulrot-terningene at de begynner å bli møre.

Da kan du mose alt med en stavmikser. Krydre som du vil. Jeg liker å bruke paprikakrydder, mer salt og pepper, klemme litt sitron eller lime oppi, og evt chilli-krydder. Valgfritt m. koriander (det er jo litt sånn elsk-hat for mange). For protein kan du på dette tidspunktet skylle hermetiserte linser og putte i suppa, disse trenger ikke god tid for å bli gjennomvarma! Hvis du vil bruke tørre røde linser må disse koke i gryta kanskje 15 min før den kan serveres. :) Ved servering kan du ta en skje eller to med Oatly iMat Fraiche på og røre ut i skålen. Digg, mild creme fraiche i suppa, og mye kalsium i! Dette er så klart valgfritt ;) 

Hvis du ikke vil ha linser i kan det være lurt å ha skikkelig grovt brød ved siden av, så man får i seg noe jern og protein til måltidet. ;) Du kan riste og hakke gresskarkjerner for å ha på toppen av suppa. Disse er rike på sink og vitamin E. (Selv om det ikke blir så innmarri mye fra de få gresskarkjernene på toppen, bidrar jo alt litt! De kan også brukes som snacks mellom måltider sammen med en kopp te, så går det plutselig litt av dem.. De kan man også bake inn i rundstykker og ha ved siden av supper som dette:) ) 

Håper dette ikke ble "informasjonsoverflod" - jeg er nok over middels matinteressert hehe. 

Anonymkode: 8372b...80a

Takk 😊 Er det kalsium i soyamelk? 

Anonymkode: 49af5...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...