Gå til innhold

Periodisk faste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt med dette, og lurer på hvilke erfaringer dere andre har :)

Lurer også på om dere har prøvd de forskjellige typene 5:2, 8/16, warrior osv, og hva dere synes fungerer best.

Jeg har holdt på i rundt to uker nå. Begynte med å faste 16 timer i døgnet, men merker at det er veldig enkelt for meg, så nå ligger jeg på 17-18 timer og lurer på om det betyr at jeg kanskje etterhvert  bør prøve et helt døgn av gangen :klo:

Jeg gjør det hovedsaklig på grunn av dette med at kroppen kvitter seg med skadde celler under faste. Jeg har hatt kreft og planleger definitivt å forbli kreftfri resten av livet!

Jeg spiser normal mengde med kalorier, bare i løpet av kortere tid, men har likevel gått ned en kilo i løpet av de to ukene. Jeg kan godt gå ned et par kilo til, men så håper jeg det stabiliserer seg.

Så alle råd er velkomne. Hva har dere oppnådd med periodisk faste? Har noe vært problematisk?

Anonymkode: 0c7a0...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mye mer energi og føler meg bedre på periodisk faste (spisevindu på kvelden). 

Det som er problematisk er når datteren min ønsker at vi skal spise frokost eller lunch sammen. Så i perioder gjør jeg det, selv om jeg merker negativ effekt på energinivå, får mer eksem, mer hodepine, blir forstoppet og bare føler meg mer uggen.

Ut over det sosiale merker jeg ingen negativ effekt av periodisk faste. Det er lettere å spise sunt, og jeg har ikke noe godtesug, mens når jeg spiser tidlig på dagen går jeg og er fysen hele tiden og tenker på snop/bakverk etc hele tiden.

Anonymkode: 0fa4c...09b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har mye mer energi og føler meg bedre på periodisk faste (spisevindu på kvelden). 

Det som er problematisk er når datteren min ønsker at vi skal spise frokost eller lunch sammen. Så i perioder gjør jeg det, selv om jeg merker negativ effekt på energinivå, får mer eksem, mer hodepine, blir forstoppet og bare føler meg mer uggen.

Ut over det sosiale merker jeg ingen negativ effekt av periodisk faste. Det er lettere å spise sunt, og jeg har ikke noe godtesug, mens når jeg spiser tidlig på dagen går jeg og er fysen hele tiden og tenker på snop/bakverk etc hele tiden.

Anonymkode: 0fa4c...09b

Takk for svar. Jeg ser den med at det sosiale kan bli vanskelig. Jeg har ikke opplevd det hittil, men har ikke lyst til å si nei takk til lunsj med venner eller familie eller sen middag i selskap en sjelden gang. Så tror nok jeg kommer til å gjøre som deg :) 

Jeg er overrasket over hvor lett det har vært å få i seg all maten i løpet av det korte tidsvinduet. Trodde jo jeg kom til å havne i matkoma hver dag :fnise: Jeg får se hvordan det går hvis jeg fortsetter å gå ned i vekt, for da må jeg spise mer.

Anonymkode: 0c7a0...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fastet èn periode før og hadde da spisevindu kl11-17 (6:18). Jeg syns det fikk veldig bra og følte meg bedre. Til vanlig veier jeg 5-6 kg fordi jeg småspiser mye, blant annet når jeg kjedet meg. Jeg har også hatt kreft og var veldig opptatt av at faste bedret cellehelsen. I tillegg til at jeg gikk ned noen kilo, følte meg bedre og mer våken, sparte jeg tid og penger. Jeg mener også at jeg hadde bedre fordøyelse (jeg blir lett forstoppet av å spise for mye). 

Så jeg har faktisk begynt igjen i dag. Samme måten å fase på, altså 6:18. Spiste mitt siste måltid for dagen kl16:70 og begynner å spise igjen ved 10:50-tiden i morgen :)

Anonymkode: 7e817...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste fordelen med periodisk faste er kaloriunderskuddet fordi du spiser mindre. Hadde du spist vedlikeholdskalorier i periodisk faste ville man heller ikke gått ned. Så kaloriunderskudd er årsaken til at periodisk faste funker for de fleste ;)

Anonymkode: dac50...a30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste fordelen med periodisk faste er kaloriunderskuddet fordi du spiser mindre. Hadde du spist vedlikeholdskalorier i periodisk faste ville man heller ikke gått ned. Så kaloriunderskudd er årsaken til at periodisk faste funker for de fleste ;)

Anonymkode: dac50...a30

Man faster jo ikke bare for å gå ned i vekt, men like mye for alle de andre gode helsegevinstene faste gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste fordelen med periodisk faste er kaloriunderskuddet fordi du spiser mindre. Hadde du spist vedlikeholdskalorier i periodisk faste ville man heller ikke gått ned. Så kaloriunderskudd er årsaken til at periodisk faste funker for de fleste ;)

Anonymkode: dac50...a30

Du må lese deg opp, er flere fordeler.

Anonymkode: ddc1f...6a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste fordelen med periodisk faste er kaloriunderskuddet fordi du spiser mindre. Hadde du spist vedlikeholdskalorier i periodisk faste ville man heller ikke gått ned. Så kaloriunderskudd er årsaken til at periodisk faste funker for de fleste ;)

Anonymkode: dac50...a30

Nei. Det er ikke eneste grunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fastet èn periode før og hadde da spisevindu kl11-17 (6:18). Jeg syns det fikk veldig bra og følte meg bedre. Til vanlig veier jeg 5-6 kg fordi jeg småspiser mye, blant annet når jeg kjedet meg. Jeg har også hatt kreft og var veldig opptatt av at faste bedret cellehelsen. I tillegg til at jeg gikk ned noen kilo, følte meg bedre og mer våken, sparte jeg tid og penger. Jeg mener også at jeg hadde bedre fordøyelse (jeg blir lett forstoppet av å spise for mye). 

Så jeg har faktisk begynt igjen i dag. Samme måten å fase på, altså 6:18. Spiste mitt siste måltid for dagen kl16:70 og begynner å spise igjen ved 10:50-tiden i morgen :)

Anonymkode: 7e817...f59

Å, så fint med en i samme situasjon! Jeg har også merket at fordøyelsen er blitt bedre. Har hatt en del luftsmerter og lignende helt siden cellegiftbehandlingen (den gikk vel ut over tarmhelsen som alt annet) men nå når jeg tenker over det har problemene faktisk forsvunnet etter at jeg startet å faste. Lykke til!

TS

Anonymkode: 0c7a0...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste fordelen med periodisk faste er kaloriunderskuddet fordi du spiser mindre. Hadde du spist vedlikeholdskalorier i periodisk faste ville man heller ikke gått ned. Så kaloriunderskudd er årsaken til at periodisk faste funker for de fleste ;)

Anonymkode: dac50...a30

Se her. Jeg har vært grei og funnet frem en artikkel om helsegevinstene faste kan gi. Dette er en god kilde; forskning.no. https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940

De nevner ulike former for faste. Om periodisk faste (som jeg følger), skriver de:

Forsøk med periodisk faste har vist forbløffende helseeffekter hos dyr: Lengre liv og beskyttelse mot fedme, hjertesykdom, høyt blodtrykk, diabetes 2 og sykdommer i nervesystemet.

Studier på dyr har til og med vist at faste kan bremse veksten til kreftsvulster og gjøre dem mer sårbare for cellegift,

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Hulderen said:

Se her. Jeg har vært grei og funnet frem en artikkel om helsegevinstene faste kan gi. Dette er en god kilde; forskning.no. https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940

De nevner ulike former for faste. Om periodisk faste (som jeg følger), skriver de:

Forsøk med periodisk faste har vist forbløffende helseeffekter hos dyr: Lengre liv og beskyttelse mot fedme, hjertesykdom, høyt blodtrykk, diabetes 2 og sykdommer i nervesystemet.

Studier på dyr har til og med vist at faste kan bremse veksten til kreftsvulster og gjøre dem mer sårbare for cellegift,

 

 

 

Vet at dette er på dyr og ikke nødvendigvis virker likt på mennesker, men jeg fastet før hver cellegiftkur fordi jeg hadde en følelse av at det kom til å hjelpe. Du aner ikke hvor mye kreftsykepleierne uffet og akket seg! Og sendte de frivillige fra Vardesenteret for å prøve å friste meg med kaker :fnise:

Anonymkode: 0c7a0...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at dette er på dyr og ikke nødvendigvis virker likt på mennesker, men jeg fastet før hver cellegiftkur fordi jeg hadde en følelse av at det kom til å hjelpe. Du aner ikke hvor mye kreftsykepleierne uffet og akket seg! Og sendte de frivillige fra Vardesenteret for å prøve å friste meg med kaker :fnise:

Anonymkode: 0c7a0...32a

Oj, så spennende, og så modig av deg å våge å handle på tvers av rådene fra kreftsykepleierne! Etter at jeg postet lenken fra forskning.no, så leste jeg i kommentarfeltet til artikkelen. Der hadde noen lagt ut en lenke til et program fra Schrödingers Katt. Programmet er på 50 min, men veldig interessant. Der er det bla.a. forklart hvorfor det kan hjelpe å faste før en cellegiftkur, og vi får sett en kvinne som selv har gjort dette. Håper det blir forsket mer på, og informasjonen spredd (hvis virkningen blir bekreftet) slik at alle som skal ta cellegiftkurer får glede av det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hulderen said:

Oj, så spennende, og så modig av deg å våge å handle på tvers av rådene fra kreftsykepleierne! Etter at jeg postet lenken fra forskning.no, så leste jeg i kommentarfeltet til artikkelen. Der hadde noen lagt ut en lenke til et program fra Schrödingers Katt. Programmet er på 50 min, men veldig interessant. Der er det bla.a. forklart hvorfor det kan hjelpe å faste før en cellegiftkur, og vi får sett en kvinne som selv har gjort dette. Håper det blir forsket mer på, og informasjonen spredd (hvis virkningen blir bekreftet) slik at alle som skal ta cellegiftkurer får glede av det.

 

Tusen takk for link, jeg skal se programmet senere i kveld :)

I journalen min står det svart på hvitt at jeg hadde "uvanlig god respons på kjemoterapi", men jeg kan selvsagt ikke vite helt sikkert hva som er årsaken.

Anonymkode: 0c7a0...32a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har endelig fått kontroll på vekta med periodisk faste. Jeg har PCOS og lavt stoffskifte, og har alltid hatt en kropp som helst vil være lubben. Etter mange år med jojo-slanking og slankekurer jeg aldri klarte å leve lenge med, oppdaget jeg fastingen. Den har rett og slett gjort det enkelt å ha en sunn og vellfungerende kropp uten  de sykdoms-symptomene jeg var plaget med før. 

Jeg startet med 16/8, gikk gradvis ned til ett måltid i døgnet (omad), og har også hatt noen litt lengre faster (opp til 75 timer) for å bryte gjennom platåer. Nå vedlikeholder jeg med 18/6 hverdager, og fri i helga. Jeg spiser hva jeg vil, og blir god og mett uten å tenke på kalorier.

For meg er det ikke bare vekta, men fordøyelse, søvn, hud, negler, hår, allmentilstand og det mentale ved fastingen som gjør det så digg. Det er så deilig å ikke måtte tenke på mat hele dagen! Jeg trenger ikke pakke med meg snacks og styr sånn tilfelle jeg blir sulten! Det er ikke farlig, jeg bare venter, og spiser når det passer. Den frihetsfølelsen er uvurdelig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...