Gå til innhold

''because I don't see it , it doesn't happen''


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen kommet borti slike folk`? Som alltid skal bortforklare at fordi de ikke har sett noe, så skjer det ikke?

 

De har en overnødig trang til at late ''alt er som normalt''  når det ikke stemmer med virkeligheten til mange andre...

Så er det enklere å dekke foran øynene å late som noe fælt ikke skjer da? Har du vært borti slike?

Anonymkode: e1775...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ofte jeg ser folk, særlig her inne, som bortforklarer statistikk og vitenskapelige funn med rare tilnærminger av typen "jammen mine vennner/venninner" eller "jeg ble ikke spurt i den undersøkelsen". Jeg tror det handler mye om at en del ikke klarer å skille mellom påstander om at noe forekommer eller er en tendens på den ene siden, og at noe gjelder alle eller aldri skjer på den andre. Argumenter som "jeg har aldri opplevd det" fungerer om noen påstår at alle innen en gruppe opplever noe, men dette opplever jeg som ekstremt sjeldne påstander. Argumentet har liten verdi om påstanden er at noe er en tendens eller forekommer hyppig i en gruppe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Ja. Dette er gjerne samme som de som elsker; "bare tenk positivt", så kan alt ondt i verden ordnes.

:rolleyes:

 

Bildresultat för see hear speak no evil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler dette er en tendens i debatten omkring klima, og hva den enkelte bør og kan gjøre for å bidra til redusert CO2 avtrykk. Et klassisk eksempel er rødt kjøtt. I kommentarfeltene går folk helt av skaftet "Jeg skal f... meg spise biffen min på lørdagskvelden", "Nå må disse klimafanatikerne gi seg med å skulle gi oss skam for alt. Jeg spiser kjøtt så mye jeg vil." Det virker som om de setter skylappene på, og gjerne hetten godt over hodet, og ikke vil se at fordi om de ikke ser klimagassene, så er de der. Og fordi de ikke ser storfeet rape, ta opp landjord, forbruke vannressurser, så finnes ikke det problemet. Og da skal de jammen meg spise kjøtt, for ingen skal fortelle de hva de skal gjøre!

Jeg blir helt oppgitt. Det har aldri vært sagt at man må kutte kjøtt 100%. Det man oppfordres til er å spise mindre, på lik linje med å spise mindre sukker, mettet fett osv. Ingen går bananas over rådene om sukker og fett, fordi folk flest har sett hvordan feil kosthold føre til overvekt. Men dette røde kjøttet, det er neimen ikke enkelt å redusere...

Anonymkode: 588c6...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 13.19, AnonymBruker skrev:

Har noen kommet borti slike folk`? Som alltid skal bortforklare at fordi de ikke har sett noe, så skjer det ikke?

 

De har en overnødig trang til at late ''alt er som normalt''  når det ikke stemmer med virkeligheten til mange andre...

Så er det enklere å dekke foran øynene å late som noe fælt ikke skjer da? Har du vært borti slike?

Anonymkode: e1775...1cd

Får meg til å tenke på spillet Clock Tower. For at folkene ikke skal bli drept så må du ikke se ut ifra vinduet eller røre tinger der det skjer osv.

 

Anonymkode: fcb71...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med selvbedrag er nok noe som ligger i oss alle. "Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske.." 

 

Selv har jeg det slik med feks sjokolade. Har ingen sett at jeg spiser den, så teller liksom ikke kaloriene. 

Det er jo en uskyldig ting. Men prinsippet er det samme som klimafornektere osv. 

Anonymkode: 03865...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er for eksempel noen menn her inne da, som mener ting som at voldtekt ikke er et utbredt problem osv, selv om fakta sier motsatt og masse kvinner sier motsatt. Skal ikke nevne navn men en av de værste har allerede svart i tråden og mener såklart alle andre er problemet, selvom vedkommende aldri tar til seg fakta og erfaringer selv.  Menn som nekter på kvinneproblemer som de selv som menn er skyld i er det mest trangsynte jeg ser. Trodde ikke struts var vanlig i Norge men   

Anonymkode: cf2c6...ecf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver du oversikten på engelsk?

Anonymkode: cc2eb...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...