Gå til innhold

Hjelp det er så lytt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en kjellerleilighet. Jeg bare lurer på rettighetene mine og hva jeg kan gjøre.

Det er så lytt ned til meg!! Når barna leker oppe dunker det noe helt sykt høyt ned til meg. Jeg hører snakking og gråt som om det skulle vært inne i leiligheten min. Det er så lytt at det burde ikke vært lov å leie ut. Jeg skal flytte. Men er det noe jeg kan gjøre midlertidilig? Jeg har leid mange plasser før. Mest kjellerleiligheter og aldri opplevd en så lytt plass før. Dette er rett og slett ekstremt. Jeg har gitt beskjed til huseier men de bare overser det.

Jeg har ikke valgt å bo MED dem. Jeg har blitt så deprimert og sliten av å bo her. Har ingen livsglede igjen. Lurer på om det er noe som kan gjøres? Dette er ikke rettferdig ovenfor meg eller neste som skal leie her. 

Anonymkode: 9de05...7f3

Skrevet

Det er vel egentlig lite som kan gjøres sånn midlertidig. Når der bor en småbarnsfamilie, så må man regne med dunk i gulvet og barnegråt. Men har full forståelse for problemet hvis det er veldig lytt! Er det et eldre hus kanskje? 

Ville bare sagt opp og holdt ut. 

Anonymkode: 3f5ea...64f

• Liker 3
Skrevet

Det er nok ikke isolert mellom etasjene. Når det ikke er det synes jeg det skulle vært ulovlig å leie ut. Kanskje det faktisk også er det, for utleiedelen skal vel være egen branncelle?

Sjekk ut dette? Hvis det stemmer og du ikke bor i en branncelle kan du holde tilbake leia pga alvorlig feil og mangler ved leieenheten (du har kontrakt?). Hvis det går, så kan du finne deg et nytt sted å bo der i oppsigelsestiden. :)

Det er dessverre ingenting du får gjort midlertidig, bortsett fra å ikke være hjemme.

Skrevet

Takk for svar dere!! 

Hvordan finner jeg ut om det er en branncelle eller ikke? 

Skrevet

Det er ingen krav til at det man leier er en branncelle.

Anonymkode: 1b3c4...f5d

• Liker 4
Skrevet

Jo. Meld fra til kommunen. Boligen skal godkjennes som utleiebolig. Det vil den ikke bli når det ikke er såpass lydisolert. 

Jeg leide selv en kjellerleilighet hvor det var akkurat sånn, pluss mugg, pluss masse annet styr. Desverre hadde jeg ikke overskudd til å ta opp en kamp, og tapte 30 000 kroner på en leilighet som var så muggbefengt at ble syk av å være der i to dager. 

Du har rett på privatliv. 

Anonymkode: d576d...c61

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Meld fra til kommunen. Boligen skal godkjennes som utleiebolig. Det vil den ikke bli når det ikke er såpass lydisolert. 

Jeg leide selv en kjellerleilighet hvor det var akkurat sånn, pluss mugg, pluss masse annet styr. Desverre hadde jeg ikke overskudd til å ta opp en kamp, og tapte 30 000 kroner på en leilighet som var så muggbefengt at ble syk av å være der i to dager. 

Det er ingen krav til lydisolering av utleiebolig. Man kan fint leie ut en del av egen bolig, det trenger ikke å være egen boenhet

• Liker 5
Skrevet

Nå har jeg sendt inn mail til kommunen og spurt om denne leiligheten er godkjent. Så nå får jeg bare vente å se. 

Jeg har lydklipp på hvor lytt det er. Skulle gjerne ha vist dere men vet ikke hva regler det er på sånt? Det er jo tatt opp i litt eget hjem... 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt forferdelig at du ble utsatt for det! Synes det er så rotten gjort! Hvordan tapte du 30 000 kr? Eller hvordan skjedde det? 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen krav til lydisolering av utleiebolig. Man kan fint leie ut en del av egen bolig, det trenger ikke å være egen boenhet

Er det ikke krav selv om det er så lytt at de gjerne kunne bråkt nede i leiligheten min isteden for oppe? Hører de like godt som de kunne vært nede hos meg. Det er på grunn av døren de har. Går en trapp opp fra stuen min og til en dør. Stuen er eneste oppholdsrommet. Hvor jeg sover og. Så kan ikke unngå bråket på noe som helst måte. 

Skrevet

Jeg leide engang under en barnefamilie som glemte en psykedelisk leke påslått på gulvet sitt en hel helg de var bortreist. Den sa hahaha hvert 15 sekund. Jeg måtte flytte inn hos venner 

Anonymkode: 7b3f2...683

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leide engang under en barnefamilie som glemte en psykedelisk leke påslått på gulvet sitt en hel helg de var bortreist. Den sa hahaha hvert 15 sekund. Jeg måtte flytte inn hos venner 

Anonymkode: 7b3f2...683

Nå lo jeg 😂😂

Anonymkode: 468df...e88

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke krav selv om det er så lytt at de gjerne kunne bråkt nede i leiligheten min isteden for oppe? Hører de like godt som de kunne vært nede hos meg. Det er på grunn av døren de har. Går en trapp opp fra stuen min og til en dør. Stuen er eneste oppholdsrommet. Hvor jeg sover og. Så kan ikke unngå bråket på noe som helst måte. 

Nei, det er ikke krav om lydisolering. Forstår det er plagsomt, men skjønner ikke helt hva du vil oppnå med å involvere kommunen? 

Spør huseier om du kan få flytte tidligere hvis de får inn ny leieboer før oppsigelsestiden har gått ut, så krysser du fingrene for at det skjer. 

Anonymkode: 3f5ea...64f

Skrevet (endret)

Jeg ville tro at det hadde hjulpet mye å byttet døren i toppen av trappa. Hvis denne er av billigste sort, så isolerer den tilnærmet ingenting for lydens del.

Hvis døren ikke er i bruk, og ikke er veldig synlig fra stuen din, så ville jeg testet om det hjalp å henge f.eks. en dyne på den.. Det er ofte ikke så mye som skal til.

Hvis det hjelper med å henge noe dempende på den, så ville jeg forhørt meg med huseieren om de kunne byttet døren til en som er bedre lydisolert. Vanligvis kan man slippe unna med å kun bytte dørbladet.

Endret av Oppgitt78
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg sendt inn mail til kommunen og spurt om denne leiligheten er godkjent. Så nå får jeg bare vente å se. 

Jeg har lydklipp på hvor lytt det er. Skulle gjerne ha vist dere men vet ikke hva regler det er på sånt? Det er jo tatt opp i litt eget hjem... 

Helt forferdelig at du ble utsatt for det! Synes det er så rotten gjort! Hvordan tapte du 30 000 kr? Eller hvordan skjedde det? 

Måtte «bo» der ut oppsigelsestiden som var på tre måneder. Han fant selvfølgelig ikke annen leietager på den tiden. Kunne ikke bo der, for det gikk ikke an å være der og måtte finne et sted å bo så mista depositumet. Svart mugg og fikk ikke puste der. Noe galt med drikkevannet var det også, det var grumsete og smakte høgg. Vann rant ut på kjøkkenbenken fra et hull i veggen og muren på huset var i alt fra grønn til svartlilla. Leiligheten viste seg å ikke være oppført som boenehet i kommunen engang. Ikke egen postkasse heller. Han er en stor svindler han som leide ut den. Er litt lydt her jeg leier nå også, men det er mere tålelig da vi trives her og ting er i orden. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og svar til dette.

Kragebein, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...